Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optik - en bra basuppsättning?

Tråden skapades och har fått 146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-04 09:55

Ursprungligen av Reisan:

Eller något i stil med denne, 500mm supertele:

Var är enbens stativet ?!?
man skattar lika gott som grodan i bakgrunden

Är inte det där Canons fasta 500a?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-01 21:02
Ursprungligen av akerstrom:

Är inte det där Canons fasta 500a?

Jo, det är det. Skrev fel. Ska rätta till det.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-03-03 19:18

Kanske något lite utanfør basuppsættningen med ett pris på 63Kkr..........:cool:

En annan bra basoptik är Sigmas nya 200-500 f/2.8. Nu finns den prissatt på Cyberphoto. Kan fås för det facila priset 150.000. Ett värre problem är då vikten, 16 kg. Men det ryktas att det levereras med en liten sherpa som bär objektivet åt dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-03 20:21

Mm, har ett begagnat Nikkor AF-S DX VR Nikkor 55-200mm f/4-5.6 G IF-ED på ingående. Kan ju räknas till ett helt ok basobjektiv. Om man nu ska hålla sig till ämnet.

Trevligt. Jag hade gärna snackat mer om optik om det inte vore så att det objektiv jag just nu "behöver" fortfarande inte går att få tag på... Istället har man fått lägga pengarna på ett sjyst stativ (inte helt fel) och ett polarisationsfilter (också rätt nyttigt).

Kan rekommendera båda dock. Kulled från Cullmann med grymt bra mekanisk känsla och precision för priset (850 kr), finns på Scandinavian Photo, och Dörr polarisationsfilter som verkar vara typ samma som Hoyas Pro1 Digital serie, finns på Cyberphoto. Själva stativet var inte heller helt fel - Velbon Sherpa Pro.

Nu är frågan... Macro eller Fisheye? Svårt val... Eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-03 21:02
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Nu är frågan... Macro eller Fisheye? Svårt val... Eller?

Närbild eller sfärbild?

Mitt nästa inköp är ett stativ. Goflorp tipsa mig om Manfrotto:s jubileumsutgåva från Scandinavian Photo, som jag börjat snegla på. Har även kikat på Manfrotto 055 XPRO B från CyberPhoto (med värdepaketet).

Indeed... Om jag får som jag vill blir det en långresa till USA med bl.a. Grand Canyon, Yosemite och New York till sommaren. Ett fisheye kommer att vara oerhört häftigt där, så det lutar åt det i brist på telezoomen (som dock ska införskaffas inför den resan).

Det där är ett kanonfint stativ, men tungt... Om jag förstått saken rätt landar det på närmare 4 kg för både stativ och huvud. Själv valde jag ett Velbon Sherpa Pro 535 och satte på ett Cullmann 40170. Max belastning på båda 4 kg, men de känns stabilare än så och de räcker mer än väl för mina objektivbehov. Framför allt en totalvikt på under 1,7 kg som gör det lätt och smidigt att bära med sig.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-05 21:49

Stor tung glugg eller gå ner i tider ?? detta redskap är ett måste... !!

http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6229877&recurse=true

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-05 22:01

Enbensstativ verkar praktiskt. Väldigt enkelt att ta med och med snabblås så kan man enkelt och snabbt fälla ut till önskad längd. Ett sådan får man komplettera med längre fram. Prioriterat för min del är först ett vanligt stativ.

Ursprungligen av Reisan:

Enbensstativ verkar praktiskt. Väldigt enkelt att ta med och med snabblås så kan man enkelt och snabbt fälla ut till önskad längd. Ett sådan får man komplettera med längre fram. Prioriterat för min del är först ett vanligt stativ.

Någon här inne tipsade om en skruv i botten på stativgängan, ett snöre på 1.5 meter och en bricka fastknuten. Skruva i, trampa på brickan, spänn tråden. Stabilt och kostar..2kr eller nåt... bara jag blir bra(*) skall jag göra ett sådant "snör-stativ"

* ligger hemma och hostar och snörvlar just nu. Förkyld med feber och allt. Vi har det mysigt mitt gröna snor och jag!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-06 07:20
Ursprungligen av Goflorp:

Någon här inne tipsade om en skruv i botten på stativgängan, ett snöre på 1.5 meter och en bricka fastknuten. Skruva i, trampa på brickan, spänn tråden. Stabilt och kostar..2kr eller nåt... bara jag blir bra(*) skall jag göra ett sådant "snör-stativ"

* ligger hemma och hostar och snörvlar just nu. Förkyld med feber och allt. Vi har det mysigt mitt gröna snor och jag!

Ska bli intressant och få läsa vad du tyckte om det här enkla stativlösningen. Krya på dig!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-03-06 08:05
Ursprungligen av Goflorp:

Någon här inne tipsade om en skruv i botten på stativgängan, ett snöre på 1.5 meter och en bricka fastknuten. Skruva i, trampa på brickan, spänn tråden. Stabilt och kostar..2kr eller nåt... bara jag blir bra(*) skall jag göra ett sådant "snör-stativ"

* ligger hemma och hostar och snörvlar just nu. Förkyld med feber och allt. Vi har det mysigt mitt gröna snor och jag!

Kom och hälsa på hos mig. Här blir du garanterat inte förkyld. Sitter just nu på min altan med en San Miguel i handen och slösurfar med min macBook.

Skall testa det där med snöre o bricka. Glömde mitt stativ i Sverige och ibland behövs det ett. Har endast IS på en glugg och inte ens det hjälper i alla lägen.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-06 22:07
Ursprungligen av Reisan:

Enbensstativ verkar praktiskt. Väldigt enkelt att ta med och med snabblås så kan man enkelt och snabbt fälla ut till önskad längd. Ett sådan får man komplettera med längre fram. Prioriterat för min del är först ett vanligt stativ.

O:-) Köp då ett STABILT!! och ej någon lättfjädrad sak som är sladrig ->
typ i lätt plast eller liknande (Budget variant)...

men nog "reisan" hade jag sparat dom stålarna till nått extra för din utrustnig..

Ett stativ är väl dir inte nått man behöver i första taget .. om man nu inte ska
plåta Låååånga tider etc .. det finns ju tillhyggen och självutlösare som löser
många sådana problem ?! ett stabilt prisvärt stativ är rätt dyrt och du kanske
vill lägga stålar på nått annat ?? desutom ett knas att släppa på ?

men när det gällde enbens stativ är det licksom ett måste om man nu asar
runt ett stort ljus/stark tele.. typ 500 som du bif:p Blir rätt ostabilt annars..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-06 22:15
Ursprungligen av Trisen:

O:-) Köp då ett STABILT!! och ej någon lättfjädrad sak som är sladrig ->
typ i lätt plast eller liknande (Budget variant)...

men nog "reisan" hade jag sparat dom stålarna till nått extra för din utrustnig..

Ett stativ är väl dir inte nått man behöver i första taget .. om man nu inte ska
plåta Låååånga tider etc .. det finns ju tillhyggen och tidsutlösare som löser
många sådana problem ?! ett stabilt prisvärt stativ är rätt dyrt och du kanske
vill lägga stålar på nått annat ?? desutom ett knas att släppa på ?

men när det gällde enbens stativ är det licksom ett måste om man nu asar
runt ett stort ljus/stark tele.. typ 500 som du bif:p Blir rätt ostabilt annars..

Ja, jag planerar att köpa ett stabilt, kvalitetsstativ. Ja, det kan vara besvärligt att kånka på ett stativ, men det står jag ut med. Lika bra att köpa ett stativ så har jag ett. Jag tror jag kommer att använda det en hel del.

Ja, det finns andra saker till kameran som jag vill ha, men de får jag köpa längre fram.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-06 23:40
Ursprungligen av Reisan:

Ja, jag planerar att köpa ett stabilt, kvalitetsstativ. Ja, det kan vara besvärligt att kånka på ett stativ, men det står jag ut med. Lika bra att köpa ett stativ så har jag ett. Jag tror jag kommer att använda det en hel del.

Ja, det finns andra saker till kameran som jag vill ha, men de får jag köpa längre fram.

Då så det blir nog shysst.....

Gitzo är bra men inte Billiga tyvärr

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-07 07:05
Ursprungligen av Trisen:

Gitzo är bra men inte Billiga tyvärr

Ja, Gitzo är väldigt dyrt. För min del blir det ett Manfrotto-stativ i prisklassen 2000-2500 kr.

Ursprungligen av Trisen:

O:-) Köp då ett STABILT!! och ej någon lättfjädrad sak som är sladrig ->
typ i lätt plast eller liknande (Budget variant)...

men nog "reisan" hade jag sparat dom stålarna till nått extra för din utrustnig..

Ett stativ är väl dir inte nått man behöver i första taget .. om man nu inte ska
plåta Låååånga tider etc .. det finns ju tillhyggen och självutlösare som löser
många sådana problem ?! ett stabilt prisvärt stativ är rätt dyrt och du kanske
vill lägga stålar på nått annat ?? desutom ett knas att släppa på ?

men när det gällde enbens stativ är det licksom ett måste om man nu asar
runt ett stort ljus/stark tele.. typ 500 som du bif:p Blir rätt ostabilt annars..

Vi har tidigare i tråden och i tråden brevid (ungefär) pratat om att ScandinavianPhoto har nåt "Manfrotto Jubileumsstativ" för 1795:-. Fyra polare har köpt likadant, alla är kanonnöjda. Stabil sak, alu, bra rattar. Skall trä på lite isolerplast på alla tre benen så man slipper frysa händerna av sig på vintern.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559582

(ser att priset numera är 1995:- - ändå förbannat prisvärt...)

Fick ett tips att skaffa en nätkasse, en som som tanter brukar ha för att bära hem saker från affären i. Känner du ngn fiskargubbe så bötar han ihop en för en femtilapp eller två öl... fylles med sten, hänges på krok på stativet... sa du Stabilt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-08 18:58
Ursprungligen av Goflorp:

Vi har tidigare i tråden och i tråden brevid (ungefär) pratat om att ScandinavianPhoto har nåt "Manfrotto Jubileumsstativ" för 1795:-. Fyra polare har köpt likadant, alla är kanonnöjda. Stabil sak, alu, bra rattar. Skall trä på lite isolerplast på alla tre benen så man slipper frysa händerna av sig på vintern.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559582

(ser att priset numera är 1995:- - ändå förbannat prisvärt...)

Fick ett tips att skaffa en nätkasse, en som som tanter brukar ha för att bära hem saker från affären i. Känner du ngn fiskargubbe så bötar han ihop en för en femtilapp eller två öl... fylles med sten, hänges på krok på stativet... sa du Stabilt?

Jupp, jag har nämnt att du tipsat mig om detta ett par gånger. Det stativet ser både bra och stabilt ut. 2,8kg märker man inte av när man transporterar den... Ja, den har blivit dyrare, men är ändå prisvärd enligt dina och andras erfarenheter av detta stativ.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-03-05 22:47

Har precis packat upp ett Tokina 12-24/4 (Nikon) köpt via Ebay från Hongkong.
Go' känsla mekaniskt och det verkar vara en rolig brännvidd - ser fram emot morgondagen då det är ljusare än bäckmörkret utanför...

Min uppsättning objektiv:
12-24/5
18-70/3.5-4.5
50/1.8
70-210/4.5-5.6

Alla Nikkor utom den 12-24:an.

Ångrar att jag sålde manuella 24/2.8 (Tamron) och 50/1.8 Nikkor...

Hmm, kommer inte ihåg var men har för mig att någon någonstans nämnde att de skulle köpa en Olympus E-410. Ett tips är att vänta ett par månader nu när E-420 presenterats... Mycket av tekniken från E-3 men väger 380 gram!

http://www.dpreview.com/news/0803/08030501olympuse420.asp

Och ett nytt pannkaksobjektiv motsvarande 50 mm som väger 95 gram. Funderar på denna kombination som ett sjyst komplement till E-3:an faktiskt.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Hmm, kommer inte ihåg var men har för mig att någon någonstans nämnde att de skulle köpa en Olympus E-410. Ett tips är att vänta ett par månader nu när E-420 presenterats... Mycket av tekniken från E-3 men väger 380 gram!

http://www.dpreview.com/news/0803/08030501olympuse420.asp

Och ett nytt pannkaksobjektiv motsvarande 50 mm som väger 95 gram. Funderar på denna kombination som ett sjyst komplement till E-3:an faktiskt.

Shit! Jag som får min E-410 imorgon!

Nåväl. Det blir ju inte en sämre kamera för det, och jag blir nog nöjd med den.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Hmm, kommer inte ihåg var men har för mig att någon någonstans nämnde att de skulle köpa en Olympus E-410. Ett tips är att vänta ett par månader nu när E-420 presenterats... Mycket av tekniken från E-3 men väger 380 gram!

http://www.dpreview.com/news/0803/08030501olympuse420.asp

Och ett nytt pannkaksobjektiv motsvarande 50 mm som väger 95 gram. Funderar på denna kombination som ett sjyst komplement till E-3:an faktiskt.

Pannkaksobjektivet är den bästa nyheten på länge! Hade funderat på att senare i år köpa Leica's 25/1.4, mest för att jag älskar fasta 50mm på mina gamla Pentax. Men denna, speciellt med det låga priset, kommer att passa utmärkt på min E-330 (eller E-500 för den delen)!

Kollade lite på Olympus sida nu, och det enda som egentligen verkar intressant för mig är ju anti-skak som på E-510.

När presenterades den, förresten? Har inte sett något om den alls innan du nämnde den. Igår? Idag?

Såg nu att kameran ändå inte kommer att finnas till försäljning förrän i slutet av april, och eftersom jag inte har någon kamera alls nu förutom E-410 som kommer imorgon, så skulle jag ändå inte orka vänta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-06 15:25

ztaafen: Jag gissar på att du kommer att bli väldigt nöjd med E-410:an. Du kan ju alltid byta upp kamerahuset efter ett tag. Om det är din första systemkamera, så är det ju en bra instegssystemkamera.

Ja. Jag är helt övertygad om att jag kommer att bli nöjd med kameran. Min första egna kamera, om man inte räknar en väldigt billig analog kompaktkamera från början av 2000-talet, slutet av 1990-talet, och diverse engångskameror.

ztaafen, du kommer att bli jättenöjd med kameran. Den är riktigt fin den också, och dessutom kanonbillig nu.

E-420 har framför allt en klart vassare sensor, bättre LCD och avsevärt förbättrad liveview, men det är inga dealbreakers. Och den kommer säkert att vara åtminstone 2000 dyrare än E-410.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

ztaafen, du kommer att bli jättenöjd med kameran. Den är riktigt fin den också, och dessutom kanonbillig nu.

E-420 har framför allt en klart vassare sensor, bättre LCD och avsevärt förbättrad liveview, men det är inga dealbreakers. Och den kommer säkert att vara åtminstone 2000 dyrare än E-410.

Fick den idag och jag är verkligen sjukt nöjd med den. Ligger inte riktigt lika bekvämt i handen som mors E-510, men det fungerar.

Imorgon ska jag ut och fota!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-08 00:31
Ursprungligen av ztaafen:

Fick den idag och jag är verkligen sjukt nöjd med den. Ligger inte riktigt lika bekvämt i handen som mors E-510, men det fungerar.

Imorgon ska jag ut och fota!

Mm, din modell är mindre än din mors, tror jag. Schysst att mor din har Olympus också. Då kan du tipsa henne om bra objektiv och sedan låna dem.

Bevaka tråden