Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort eller inte ljudkort ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 17:10

Hej. Tänkte ta steget från riktigt, riktigt, glad nybörjare på ljudinspelning, till nästa fas. Kollade lite här och blir inte riktigt klok på om jag ska köpa ett nytt externt FV ljudkort eller inte. Spelar in skramliga distade gitarrer och bas med en Line6 TonePort, usb. Sång med en stormembransmik genom en liten mixer med fantommatning och en midiklaviatur, usb. Kör GarageBand nu men tänkte investera i Logic Express. Spelar in på en PM 1.25 och en MacBookPro.
Får jag bättre ljud ? Blir det stabilare ?
Tacksam för vägvisning

  • Medlem
  • 2008-03-12 17:52

Som jag ser det så har du redan allt du behöver, lär fungera bra med LE också.

Har du problem med ljudkvalité och stabilitet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 18:03

Nej jag har inte problem, vad jag vet. Har läst att "ljudkvalité hänger helt på ljudkortet" och att "vill du att datorn ska funka med många spår så ska du köpa ett FV kort". Sen läste jag här att originalkorten levererar helt ok ljudkvalite för demos och andra lättare inspelningar. Jag tycker att jag får skitbra ljud om man inte kör högtempolåtar med många överstyrda gitarrer, då blir det lätt skramligt, men det är iofs det man vill ha, eller hur:)
Tack för svar

Senast redigerat 2008-03-12 18:59

Låter som du har allt du behöver, bara att lira på!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 18:25

Ok, låter bra. Kanske ska jag lägga pengarna på ett par bra monitorer då ?
Tackar för bra svar. Snart 15 låtar klara

Håll hårt i slantarna, har man väl börjat uppgradera tar det aldrig slut. Musiken brukar lida också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-17 01:41
Ursprungligen av eskimo:

Håll hårt i slantarna, har man väl börjat uppgradera tar det aldrig slut. Musiken brukar lida också.

dagens nästan pinsamma sanning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 18:33

Jo men det har jag sett med mina egna ögon och hört med mina egna öron, så det är jag inte orolig för. Jag har ju lust att fortsätta med GarageBand, just för att sätta svänget, energin och viljan först, och tekniken / möjligheterna sist.
Susy

Senast redigerat 2008-03-12 18:56
1
Bevaka tråden