Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till telecaster

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-03-15 22:49

Om jag inte vill köpa en Telecaster för att jag tycker den är ful (eller av någon annan anledning), vad ska jag välja för gitarr som har samma härliga sound?
Annars blir det en Tele!

För mig, en manisk telefil, finns inget alternativ.
Dessutom tycker jag att modellutbudet (Classic 50s och 60s, Baja eller - om man
har råd - en 52-reissue eller Nocaster) är det bästa på länge om det är
det traditionella teleljudet man suktar efter.
Fast visst finns det andra märken med liknande hårdvara, exempelvis
Reverend Guitars, som har denna
eleganta yxa till avsalu:

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-03-16 19:01

Nja, det får nog bli en Tele i alla fall.
Vad får jag för c:a 6000:-? Kan jag hitta en bra amerikan för den summan?

6papp låter ganska precis som en bra beggad japan.

Kolla in mexico deluxe serien har själv en Fender deluxe roadhous mexico strata som är guld jag valde den mellan en highway one usa och en ny variant på fenders american standard och den piska påda vad det gäller ljud och allt annat på den. Det sitter texas special mickar på min samma som sitter på typ SRV Fender och ett par andra signatur gitarrer låter GULD

Du kanske kan komma över en begagnad American Series för det priset. Jag har haft:
- 1 Mexico Standard (min första gitarr)
- 1 Japansk 62 Reissue
- 1 American Series

Jag gillade American Series bäst pga:
- Bra, resonant trä (3-bitars al)
- Schyssta mickar (kan med fördel bytas mot ännu bättre. Jag hade gärna satt en Seymour Duncan Broadcaster i stalläget och antingen en vintage 52 eller en Lundgren P90 for Tele i halsläget)
- Bra mekanik. Bra stämmisar och ett bra, justerbart stall! Vintagemodellerna är hopplösa att intonera och stjäl ton ur gitarren. Det finns en anledning till att man utvecklat gitarrerna med åren. Allting är inte bäst i första utgåvan. Se på datorer
- Bra andrahandsvärde.

Själv älskar jag telecasters, men har lagt gitarren lite på hyllan och har nu bara 3 strator och en Van Halen signaturmodell. Men jag hade gärna haft en American Series Tele. En riktigt bra arbetshäst som kan allt.

Om du tycker att Telecasters är fula kan du ju alltid köpa en annan gitarr med Alkropp, string-through-body-konstruktion, skruvad hals och med relativt täta routings för single coil-mickar. Reverend görsom sagt en del kul gitarrer av det slaget, Music Man är en stor favorit (kostar dock lite mer ).

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-03-17 20:24

Hej på er!
Nä, jag tycker inte att Telecasters är särskilt fula. Det var bara nåt jag skrev för att ni skulle uppmärksamma min lilla undran.
Vad jag förstår så är två av hemligheterna singel coil och "string-through" till Telens sound. Stämmer det?
Vad gäller Mexicanare har jag blivit lärd (skrämd) att dessa modeller kommer från en fuktig trakt på jordklotet och därför är extra känsliga för vår torra luft. Hur är det med det, då?
Vad betyder täta routings? (Tätt lindade spolar, eller?)

Ja, ni märker att jag inte är helt på hemmaplan vad gäller gitarrer. Men några bortamatcher, så är jag nog snart där...

Ursprungligen av minop61:

Hej på er!
Nä, jag tycker inte att Telecasters är särskilt fula. Det var bara nåt jag skrev för att ni skulle uppmärksamma min lilla undran.
Vad jag förstår så är två av hemligheterna singel coil och "string-through" till Telens sound. Stämmer det?

Ja, delvis. Men trävalet (i regel Ask eller Al) är ganska viktigt också.

Citat:

Vad gäller Mexicanare har jag blivit lärd (skrämd) att dessa modeller kommer från en fuktig trakt på jordklotet och därför är extra känsliga för vår torra luft. Hur är det med det, då?

Japaner är värre än Mexare när det gäller luftfuktigheten. Men jag har inte hört talas om några problem med Mexarna faktiskt. Visst, den billigaste serien kan vara jobbig för att man måste justera så mycket själv, men Classic-serien och uppåt är rätt prisvärd.

Citat:

Vad betyder täta routings? (Tätt lindade spolar, eller?)

Med routings menar jag urfräsningarna i kroppen - alltså hålen som frästs ur för att få plats med mickarna. Så täta routings är alltså hål i kroppen där man får plats med micken, men inte mycket mer. Ju mindre hål i kroppen desto bättre resonans/ton.

Citat:

Ja, ni märker att jag inte är helt på hemmaplan vad gäller gitarrer. Men några bortamatcher, så är jag nog snart där...

Nåja, man börjar alltid någonstans!

Det finns ett forum som heter www.diskantforum.se där 99% av medlemmarna är gitarrister, 60% ganska duktiga, 30% måttligt seriösa och 10% kunniga när det gäller utrustning. Vi är inte så seriösa alltid, men ställer man seriösa frågor får man seriösa svar - i regel! Du är välkommen!

Jag har letat efter min första elgura ung sen förra sommaren, dvs en Telecaster. Vil ha en sunburst med Ash, ask-kropp, men har inte hittat ett exemplar jag vill ha. Iaf inte till rimligt pris. Affärerna håller fortfarande kkvar sina priser på dollar = 8-9, dvs en ame std för 10,000. När den kostar 6000 i USA.

Här är en bild på den jag vill ha, men den finns i USA.

http://user.tninet.se/~tbe308v/mine/1978_sb_tele.jpg

1
Bevaka tråden