Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av odelsteken:

Härligt! Hade de skickat din som gift? 335kr i tull & moms är ju inte så mycket, antar att de hade angivit ett lägre värde på innehållet? Är det en 8GB du köpte?

Ska som sagt hämta min efter jobb, hoppas på att slippa tull men det känns inte så eftersom den låg kvar hos tullen så pass länge. Min portering till Telia går igenom på tosdag så jag har inte så mycket användning för den innan dess.

Jodå de hade skickat den som GIFT, MP3 PLAYER och ett värde på $99. Men Posten ville annorlunda jämfört med mig... De hade inte öppnat någonting av de "dubbla" paket den kom i, så de har bara gått efter vad som stod på fakturan på framsidan av yttersta paketet.

Min Telia-portering går också igenom på torsdag den 14:e 02:00. En av anledningar till varför jag köpte iPhonen, att kunna surfa mer eller mindre fritt, går inte med de andra operatörerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-10 18:04
Ursprungligen av Sicken:

Jodå de hade skickat den som GIFT, MP3 PLAYER och ett värde på $99. Men Posten ville annorlunda jämfört med mig... De hade inte öppnat någonting av de "dubbla" paket den kom i, så de har bara gått efter vad som stod på fakturan på framsidan av yttersta paketet.

Min Telia-portering går också igenom på torsdag den 14:e 02:00. En av anledningar till varför jag köpte iPhonen, att kunna surfa mer eller mindre fritt, går inte med de andra operatörerna.

Hämtade precis ut min och liksom dig åkte jag på tull. Märkt som digital kamera och ett värde på $100, tullen var 215kr och "serviceavgift" 100kr, total 315kr. Utan tvekan värt det! Men kom med 1.1.4 förinstallerat (Ziphone) vilket tyvärr gör att den har BL 3.9. Det blir nog bra ändå!

Installningar av sms, mms och email for Iphone Telia?

Ar i California och kopte en iPhone 16GB igar. Hittade ocksa en kille pa creigslist(stavning?) i narheten som laste upp den at mig. Det tog honom en timma och kostade $30. Nu ar fragan om hur jag far till drivrutinerna for sms och mms. Anvander telia. Kan nagon hjalpa mig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-15 01:41
Ursprungligen av Sicken:

Har precis varit och hämtat min :D. Åkte dock på moms och tullfan, 335:-. Lite surt för förtjänsten tjäntemot Tradera t.ex. blev inget vidare. Allt som allt gick kalaset på 3746:- så med facit i hand skulle jag ha beställt från International-Orders och då hade jag haft redan förra veckan. Men va fan, nu har jag fått den iaf :).

Nu ska man bara försöka klara av resten av dan på jobb. Sjuka sig imorrn kanske?

Billigt jag åkte på moms och tull båda gångerna på drygt 800st den första låg dessutom hos tull i tre långa dagar.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-03-10 18:18

Kul att höra att du fått din. Vars köpte du den ifrån och vad blev totalkostnaden ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-10 19:08
Ursprungligen av drasko:

Kul att höra att du fått din. Vars köpte du den ifrån och vad blev totalkostnaden ?

Jag köpte min från den här säljaren på ebay:
http://stores.ebay.com/westnorthwind98

Totalkostnaden, inkl. express frakt, tull & moms blev 4517kr.

  • Medlem
  • 2008-03-15 00:04

Jag va nyss på en AppleStore i The Woodlands, Texas och de va slut på iPhones med 16Gb, undrar om de kommer in imorrn eller om jag ska kolla i Las Vegas nästa vecka...

Irriterande va de iaf.

Hej, min fader ska åka hem nu med 2 iPhones, hur gör man för att troligast komma "förbi" utan att betala moms, ska man ta ut iphonerna och lägga dom i fickan lr ska man bara gå i genom ?

man skulle rent realistisk kunna ha två mobiler - en privat och en företagstelefon. så har man två olika "riktiga simkort" så kan man ju vidmakthålla det. skall själv göra det + att göra av med originalkartongerna.

Ursprungligen av Ludde57:

Hej, min fader ska åka hem nu med 2 iPhones, hur gör man för att troligast komma "förbi" utan att betala moms, ska man ta ut iphonerna och lägga dom i fickan lr ska man bara gå i genom ?

hmm..

men om man vill ha kvar kartoongerna (gillar dem) hur gör man då? ska man läögga telefonerna i fickan och kartongerna i väskan ? eller?

om du blir fast i tullen och du har telefon i fickan men originalkartong i väskan så lär dom ju fatta misstanke. jag hade nog postat kartongerna per post - billigaste möjlig.

Ursprungligen av Ludde57:

men om man vill ha kvar kartoongerna (gillar dem) hur gör man då? ska man läögga telefonerna i fickan och kartongerna i väskan ? eller?

Om ni har läst hela tråden så borde ni ha förstått att man inte binder sig till något abonnemang. Det är bara att gå in på Apple stor och köpa några stycken och ta med hem. Problem som kan uppstå är i tullen om du blir stoppad. Då kan du få straffavgift etc. Därav skall man packa upp telefon - och helst göra sig av med originalkartong och annat som bevisar ett nyligen utfört inköp.

[QUOTE]Ja, jag är också intrsserad av att veta dessa saker. Vi vet ju alla att samma frågor har ställts rätt många gånger, men samtidigt så förändras villkoren hela tiden. Krävs det fortfarande ett social security number? Hur många kan man ha med sig hem utan att riskera att åka fast? Möjligheten finns att lite fler saker följer med hem också.[QUOTE]

Ursprungligen av Ludde57:

Hej, min fader ska åka hem nu med 2 iPhones, hur gör man för att troligast komma "förbi" utan att betala moms, ska man ta ut iphonerna och lägga dom i fickan lr ska man bara gå i genom ?

Om någon här har varit på Arlanda, så vet ni att det finns en gång om man inte har några varor att tulla och en gång om man SKA tulla. Antag att jag har en Iphone i min resväska och går igenom gången för icke-tullning, hur ska dom veta att jag har en Iphone i min väska?

Det måste ju vara omöjligt att behöva tulla om man inte visar upp Iphonen?

asså

asså detta visste jag inte, jag bor nämligen i gbg ,em som tur är ska han landa på arlanda och jag tror att han väljer "icke tull" gången.

Ursprungligen av Ludde57:

asså detta visste jag inte, jag bor nämligen i gbg ,em som tur är ska han landa på arlanda och jag tror att han väljer "icke tull" gången.

Finns det flyplatser där man måste visa upp sin väska oavsett om man säger att man inte har något att tulla, dvs att dom går igenom allt, kan väll inte stämma, eller?

Ursprungligen av Ludde57:

asså detta visste jag inte, jag bor nämligen i gbg ,em som tur är ska han landa på arlanda och jag tror att han väljer "icke tull" gången.

Det finns en sådan gång på Landvetter också...

Ursprungligen av Fritz FTW!:

Det finns en sådan gång på Landvetter också...

Då måste det ju vara omöjligt att åka på tullen?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-19 12:20
Ursprungligen av kjoada:

Då måste det ju vara omöjligt att åka på tullen?

Jag skulle anta att farbror Tulltjänsteman kan säga "stopp och belägg" till dig varpå du är illa tvungen att visa upp din väska. De sitter ju och kollar på alla som går förbi och utför väl kontroller på slump eller när de misstänker någon av någon anledning.

Ursprungligen av Spiken:

Jag skulle anta att farbror Tulltjänsteman kan säga "stopp och belägg" till dig varpå du är illa tvungen att visa upp din väska. De sitter ju och kollar på alla som går förbi och utför väl kontroller på slump eller när de misstänker någon av någon anledning.

Precis, det är vad jag tror också. Funderar på att slänga på mig kostym bara därför, eller gör det att man verkar mer misstänkt?

oj då

Du menar alltså att de sitter typ 2 gubbar o kollar bara typ " öhh dö tjockis ser det ut som han har smugglat med sig något" Svullot svarar: vi skiter i honom med vi går och tar en bulle till istället.

Asså om de vore så är de ju 0,00091% risk att gå igenom tullen?

Ursprungligen av Spiken:

Jag skulle anta att farbror Tulltjänsteman kan säga "stopp och belägg" till dig varpå du är illa tvungen att visa upp din väska. De sitter ju och kollar på alla som går förbi och utför väl kontroller på slump eller när de misstänker någon av någon anledning.

Det måste ju nästan vara på det sättet dom gör, ingen tullar väll sina varor frivilligt? om det inte är en väldigt speciell eller dyr grej som kan skapa problem senare, om den blir upptäckt. Tror inte att Iphones hör dit

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-03-17 16:25

Hejsan! Har läst de senaste 10 sidorna nu i denna tråd och har lite undringar.

En kompis till mig ska åka till USA om va 2 veckor och tänkte att han skulle få köpa med sig en iphone hem till mig. Vad är det exakt som gäller borta i staterna? Hur funkar det med köp av iphone. Man måste alltså binda sig till AT&T ? Men kostar det något extra för mig som köper iphonen alltså måste jag skriva under ett abonnemang? Förstår inte riktigt hur det funkar. Eller är det bara att man måste använda AT&T (alltså att telfonen bara funkar med AT&T) för att telefonen ska funka utan HACK ?

Vore oerhört tacksam för svar.

// Z

Ursprungligen av Zomba:

Hejsan! Har läst de senaste 10 sidorna nu i denna tråd och har lite undringar.

En kompis till mig ska åka till USA om va 2 veckor och tänkte att han skulle få köpa med sig en iphone hem till mig. Vad är det exakt som gäller borta i staterna? Hur funkar det med köp av iphone. Man måste alltså binda sig till AT&T ? Men kostar det något extra för mig som köper iphonen alltså måste jag skriva under ett abonnemang? Förstår inte riktigt hur det funkar. Eller är det bara att man måste använda AT&T (alltså att telfonen bara funkar med AT&T) för att telefonen ska funka utan HACK ?

Vore oerhört tacksam för svar.

// Z

Ja, jag är också intrsserad av att veta dessa saker. Vi vet ju alla att samma frågor har ställts rätt många gånger, men samtidigt så förändras villkoren hela tiden. Krävs det fortfarande ett social security number? Hur många kan man ha med sig hem utan att riskera att åka fast? Möjligheten finns att lite fler saker följer med hem också.

jag skall ta med mig 6 iphones hem från NY...får se hur det går

en MBA, TV och timecapsule också...hoppas jag inte blir stoppad

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-18 21:26
Ursprungligen av el gringo:

jag skall ta med mig 6 iphones hem från NY...får se hur det går

en MBA, TV och timecapsule också...hoppas jag inte blir stoppad

Vad ska du göra av alla de iPhonesen då?
jag är sugen på att köpa en 16gb till min flickvän och en 8 gb till mig, så jag undrar om du säljer några

  • Medlem
  • 2008-03-18 21:37

Import av iphone från US

Hej,

Jag ska till US om ca 1 månad och tänkte om möjligt köpa en iphone där, när jag t.ex. söker på blocket ser jag att flera andra har gjort detta och att det finns metoder för att öppna abonemangslöset så det ska inte vara något problem. Frågan är hur man bär sig åt i US för att köpa telefonen utan abonemang?

Någon som vet?

Ursprungligen av Sia:

Hej,

Jag ska till US om ca 1 månad och tänkte om möjligt köpa en iphone där, när jag t.ex. söker på blocket ser jag att flera andra har gjort detta och att det finns metoder för att öppna abonemangslöset så det ska inte vara något problem. Frågan är hur man bär sig åt i US för att köpa telefonen utan abonemang?

Någon som vet?

Du behöver ju inte skriva på för nåt abbonemang när
du köper telefonen i en Applestore. Den aktiveringen görs
ju i iTunes om jag inte har fattat allt helt galet

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-21 23:33

Hejsan alla som läser!
Har nu efter ung. 1.5 timmars läsning läst igenom hela tråden från början till slut

Har några frågor då jag har en kompis som ska hämta hem 6 iPhones från NY nästa vecka.
Hur ska man göra om man ska köpa så många, har dom återinfört spärren på 2 telefoner per kort?

Sen undrar jag också hur ni tycker att man ska föra dom in i landet ser nog lite konstigt ut att ha 6 iphones i ryggan/handväskan på planet (då jag har hört att endel telefoner har blivit stulna när man har haft dem i incheckat bagage tror jag inte detta är ett alternativ)

Och jag har som den mest datorkunniga av de 6 som troligen kommer hem fått i uppdrag att låsa upp dom..

I och med att det är mina första iPhones att låsa upp undrar jag vilka program som känns nödvändiga av er som är normala användare räcker det med att låsa upp dem med iPlus sen är det färdigt eller rekomenderar ni några andra program att ha?

Tack på förhand //Delbo

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-22 11:53
Ursprungligen av Delbo:

Hejsan alla som läser!
Har nu efter ung. 1.5 timmars läsning läst igenom hela tråden från början till slut

Har några frågor då jag har en kompis som ska hämta hem 6 iPhones från NY nästa vecka.
Hur ska man göra om man ska köpa så många, har dom återinfört spärren på 2 telefoner per kort?

Sen undrar jag också hur ni tycker att man ska föra dom in i landet ser nog lite konstigt ut att ha 6 iphones i ryggan/handväskan på planet (då jag har hört att endel telefoner har blivit stulna när man har haft dem i incheckat bagage tror jag inte detta är ett alternativ)

Och jag har som den mest datorkunniga av de 6 som troligen kommer hem fått i uppdrag att låsa upp dom..

I och med att det är mina första iPhones att låsa upp undrar jag vilka program som känns nödvändiga av er som är normala användare räcker det med att låsa upp dem med iPlus sen är det färdigt eller rekomenderar ni några andra program att ha?

Tack på förhand //Delbo

Stoppa dem i ryggsäcken, det blir ju bara problem ifall du blir stoppad i tullkontrollen. Och det spelar ingen roll om du har dem i resväskan, eftersom tullen kollar allt ditt bagage, om de "tar" dej. Alternativet är ju att gå på Rött och betala för dem.
Det räcker med iPlus (och iTunes).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-22 12:10

Tack så mkt för ditt svar kenjon fick svar på de flesta frågorna, men undrar fortfarande om det är en gräns på antal iphhones per kort och köp ?

ligger inte de på 5 st, men eftersom ni är 2, borde ni kunna köpa 10 st

Bevaka tråden