Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ljudproblem

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har stött på ett mycket konstigt problem idag när jag skulle koppla in mitt ljudkort till mixern.
Ljudet kommer bara från högra högtalaren av någon anledning, väldigt svagt brusaktigt ljud kommer från vänster (läckage från andra kanalen?).
Ändrade om kablarna men det hjälpte inte, kopplade en i taget men bara ena kabeln ger ljud i mixern (promix 01), jag kopplar in samma kabel som inte lät någonting i min andra mixer och det låter.
I min frustration tog jag multimetern och testade kablarna om något brustit men kablarna är hela.
F.Ö har jag provat alla kanaler på bordet och det är samma sak, lekt med alla inställningar som "stereo pair, 2xmono osv...".
Alltså samma kabel fungerar med min andra mixer, både när jag testar separat vänster, högerkanal och båda två.
Jag har provat andra kablar men blir inte klokare på det, har jag missat något väsentligt?:'(

  • Medlem
  • 2008-03-25 07:47

Är det kabeln eller vänsterkanalen som inte fungerar? Förstod inte riktigt om det alltid var ljud i höger men aldrig i vänster eller hur det låg till.

Vi kan säga såhär så blir det enklare att förstå.
Jag kopplar in röd kabel (höger), den ger ljud, när jag kopplar in grå (vänster) kabel kommer inget ljud förutom något som liknar distortion.
Samma kabel kopplar jag in i min andra mixer och får ljud när jag kopplar in grå kabel eller om jag kopplar in båda kablar som vanligt.
Kan tilläggas att jag har provat alla kanaler med den grå kabeln men det kommer ändå inget ljud, samma resultat med andra kablar.

Får ju faktiskt erkänna att det låter lite som glapp i din mixer..

Tack för svaret båda två.
Men det kan omöjligtvis vara glapp på ingångarna?
Jag kopplar in en valfri synt och får ljud på båda högtalarna.
Som sagt jag blir galen på det här problemet som går mot all logik.

Det det handlar om är alltså att du bara får ut en kanal från din mixer? I så fall är det väl så enkelt att du antingen har en död utgång eller en utgång som glappar... kan vara så iaf...

Nej alltså ponera att jag kopplar in en annan ljudkälla i samma mixer, med samma kablar då får jag ljud i båda utgångarna, kan inte vara glapp i mixern.
Jag har provat _allt_ utom excorsism nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 18:24

vad är det för ljudkort? får du ljud om du kopplar högtalarna direkt till ljudkortet?

Ursprungligen av 655321:

vad är det för ljudkort? får du ljud om du kopplar högtalarna direkt till ljudkortet?

Tjena, det är ett sånt där budget audiophile firewire, jag fick ljud i båda kanaler när det kopplades direkt till högtalare.
Tack för allt engagemang iaf

Jag testade igen och allt funkar nu huxflux
Vet inte vad som var fel och nöjer mig bara jag slipper eländet igen haha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 18:28

typiskt ghost in the machine. lycka till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 21:11

Först skriver du "Jag har provat _allt_ utom excorsism nu.", sedan får du det att funka... Ringde du Max von Sydow...?

Nja bäst o visa maskinerna vem som e mannen i huset, annars vet dom att mina lösningar brukar vara skruvmejsel, svordommar och hammare.
Jag testade en till sak nu, ställde om "pair" till 2xmono då fick jag samma fel igen, så jag utesluter inte att jag på något sätt misslyckats med att ställa om parametern tidigare...flera gånger. (kanske någon klantar sig som mig, så jag skriver det)
Aja nu återstår ju bara att ta reda på vad ad´na heter så jag kan byta ut tre av dom

1
Bevaka tråden