Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för flygplatsstölder

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har en liten lösning på gång för just det Adrian.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Har en liten lösning på gång för just det Adrian.

/M

Kul!

Lite långsökt: Undrar om man skulle kunna använda tekniken som Navizon använder för sin virtuella GPS för att placera telefonen geografiskt?

Ursprungligen av Adrian B:

Kul!

Lite långsökt: Undrar om man skulle kunna använda tekniken som Navizon använder för sin virtuella GPS för att placera telefonen geografiskt?

Japp, hittar vi bara något sätt att läsa av field_test-grejerna via terminalkommandon så kan man få ut vilken cell i mobilnätet telefonen finns i. Operatörerna tillhandahåller dock inte geografiska positioner för sina celler i sverige. Men med en polisanmälan och Cell-id borde uppgifterna gå att få fram.

/M

Uppföljning

Hur gick det för din kompis wolf, vill gärna höra att flygbolaget tar sitt ansvar för sånt här... (kanske önskedröm men ändå)

  • Medlem
  • 2007-11-15 10:18
Ursprungligen av tvamvarg:

Hur gick det för din kompis wolf, vill gärna höra att flygbolaget tar sitt ansvar för sånt här... (kanske önskedröm men ändå)

Ännu inget klart, SAS betalar absolut ingenting eftersom det är stöldbegärlig egendom, däremot försöker han ta det på någon typ av företagsförsäkring eller extraförsäkring som han hade. Det lär nog ta ett bra tag innan det är klart.

Generellt så har alla flygbolag ungefär samma regler: Ingen ersättning för stöldbegärlig egendom (elektronik, kameror, smycken etc), max ersättning är ca 10.000 enligt Montreal-konventionen (och då gäller detta alltså enbart kläder, personliga artiklar etc).

Det är alltså bra att aldrig packa något värdefullt i det incheckade bagaget. Eftersom allt bagage numera röntgas så har riskerna ökat kraftigt eftersom flygplatspersonalen då kan se exakt vad som finns i varje väska...

  • Oregistrerad
  • 2007-11-15 14:31

Så det bästa är alltså att lägga telefonen i handbagaget? Hur är det bästa sättet att undvika tullen då? Förutom att inte se skum ut när man passerar tullfolket då ;D

Vet inte riktigt vad jag tänkte på men checkade själv in 5 iphones + diverse objektiv när jag flög hem från NYC för drygt en månad sen, väskan dök aldrig upp på Arlanda...
Tog två dagar innan jag fick tillbaka den - allt var orört, antar att jag hade tur...

Men OM jag hade råkat ut för stöld från incheckat bagage så skulle jag inte ödsla tid på markpersonalen. Bättre att direkt gå på högsta ansvariga chef. Om den personen inte är villig att lösa problemet så skulle jag nämna lite om medias eventuella intresse i frågan, brukar bita rätt bra...

Jobbar själv på ett av Sveriges större mediabolag och det har hänt att jag skickat privata klagomål från min jobbmail, utan att ens utge mig för att vara journalist. Responsen är oftast tillmötesgående

Ursprungligen av imported_cruZZade:

Så det bästa är alltså att lägga telefonen i handbagaget? Hur är det bästa sättet att undvika tullen då? Förutom att inte se skum ut när man passerar tullfolket då ;D

Tullen passerar du ju efter att du claimat ditt incheckade bagage, så på den punkten spelar det ingen roll om du checkar in dina Iphones eller har dom i handbagaget.

Vilken flygplats är stulen?

Ursprungligen av Ola Hansen:

Vilken flygplats är stulen?

Haha den var riktigt skön

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-15 17:55

Jag hade nog köpt en jättestor resväska, sen en lite mindre, sen en ännu mindre, sen ytterligare en som är mindre, sen ännu en, och en, och en, en.... ja ni ser vart jag vill komma. Får säkert plats ett par iphones i den minsta...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-29 22:22

när jag skulle få hem min iPhone så hade vi fyra iPhone i de incheckade bagage utan att något blev stulet eller skadat! som sagt vi kanske bara hade tur ;D

Bevaka tråden