Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple lägger ned Mac mini

Tråden skapades och har fått 162 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-29 00:29
Ursprungligen av ace4711:

Men nån 3.5"-disk blir det inte, enligt ryktet

3.5" slängde jag bara in utan att tänka. Som Adrian säger så borde det resultera i en bra mycket större låda..

Ursprungligen av acke:

3.5" slängde jag bara in utan att tänka. Som Adrian säger så borde det resultera i en bra mycket större låda..

Jo, men det kanske kunde vara en god början på mac midi

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-03-30 22:24
Ursprungligen av acke:

3.5" slängde jag bara in utan att tänka. Som Adrian säger så borde det resultera i en bra mycket större låda..

Ja men min första tanke när jag känner på Time Capsule-formatet (som även Apple TV) håller - är att det formatet - de extra centimetrarnas yttermått - faktiskt möjliggör en 3,5tumsdisk. Jag kan ju OMÖJLIGEN vara den enda som ser en intern 1TB-disk som väldigt praktiskt att ha när minin fungerar som server/mediecenter... 320GB - som den största 2,5tummaren är idag - är helt enkelt inte riktigt tillräckligt...

jag gissar att (amerikanska) apple-tv-användare är flitigare användare av filmuthyrningen på itunes än de med ett mac mini-surrogat, så apple ser nog hellre att folk har en apple-tv under sina tv-apparater.

det skulle i så fall snarare tala för en 'uppumpning' av minin och inte en krympning...

Jag tror att målgruppen blir lite annorlunda och produkten kommer att riktas som vardagsrumsdator. Gissar på en korsning mellan TV och MacBook Air. Det vill säga en iPod hårddisk och ingen firewire eller optisk enhet, bara USB och WiFi. Troligen med TV mjukvara som möjliggör hyra film via iTMS, och Safari inbyggt i Front Row. Det vore coolt om Apple tog fram möjlighet att fjärrstyra burken via iPhone och iPod touch.

2,5' SATA finns med upp till 500GB.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-03-31 07:12
Ursprungligen av ztaafen:

2,5' SATA finns med upp till 500GB.

Nja. Inte riktigt. Den du (inte) refererar till är en riktig lurifax-disk, som är 12,5 mm hög (Hitachis modell). "Normal" standard för i princip alla laptops och mini Mac är 9,5 mm. Det är få maskiner som tar 12,5 mm - som förvisso också är en standard, men en gammal dito.

Tro mig. Det hade annars suttit en sådan i mina maskiner.

Galet nöjd med min G4-mini, men jag vill hemskt gärna ha en Intel-Mini också. Fast då måste den ha bättre grafikkort än dagens modell.

Okej. Tänkte på Samsungs modell, men den har (vad jag förstått) inte börjat skeppas än.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-03-31 22:13

Vad som än händer är ju apple inte dåliga på att överaska med riktigt fina produkter, jag tror inte vi mac användare kommer att bli besvikna.

tror ni vi får se ett "aprilskämt" med en sämre mini än dagens imorgon?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-03-31 23:10
Ursprungligen av micke_nkpg:

tror ni vi får se ett "aprilskämt" med en sämre mini än dagens imorgon?

Haha vi får väll se.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-31 23:54
Ursprungligen av micke_nkpg:

tror ni vi får se ett "aprilskämt" med en sämre mini än dagens imorgon?

Det tror jag absolut inte. Vad jag tror på är uppgraderad grafik, processor och kanske formfaktor. Minin blir knappast sämre av det.

Men du kan ju alltid hoppas.

Ursprungligen av boris91:

Det tror jag absolut inte. Vad jag tror på är uppgraderad grafik, processor och kanske formfaktor. Minin blir knappast sämre av det.

Men du kan ju alltid hoppas.

Äh de kanske skämtar i någon timme om vi har "tur", för att se alla forum stormas av ilskna mactalibaner?

Vi kan ju alltid hoppas på uppdatering imorgon.

Man kan inte ta bort mac mini den är skitbra att ha när man flyttar och den är billig i inköpskostnad det är den enda mac:en som är billig.

om man flyttar runt i den utsträckningen att det behövs att ta hänsyn till, är väl kanske macbooken ett vettigare val...?

men jag håller med om att apple behöver en enkel och billig mac (utan skärm), därför tycker jag att det är hög tid för att skrota minin och låta en ny mac med en mer lämplig formfaktor ta vid.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-04-29 22:02

Minins nuvarande formfaktor är det inget fel på, det är prestandan som bör förbättras.

men det är ju min poäng - minins överdrivna miniatyrisering gör det svårt att få till en vettig prestanda/pris-ratio.

Apple har redan ett moderkort som finns både i iMac och MacBook Pro som apple lätt kan bygga en stationär mac runt och utan skärm om apple vill det.

Gizmodo blåser nytt liv i detta rykte:

Mac Mini to be Discontinued? - Mac Rumors

Gör om den till en mediaserver istället! Dags nu, Apple, det är framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 00:19
Ursprungligen av Leftrustle:

Gör om den till en mediaserver istället! Dags nu, Apple, det är framtiden.

Varför inte kvar både den och AppleTV. Nog finns det fler personer som vill ha en Mac mini med allt vad dem innebär än folk som vill ha en pimpad AppleTV.

Ursprungligen av Marcus K:

Förhoppningsvis har Apple bestämt sig för att helt göra om Mac Mini och då lösa de problem den har idag. Bland annat kunde den vara enklare att uppgradera. För min del får den gärna vara större så att den rymmer expansionskort och större hårddiskar. Det kanske är väl mycket önsketänkande, men jag skulle mycket gärna se en kombination mellan dagens Mac Mini och Mac Pro. Jag tror att det skulle kunna bli en bra hit för Apple och bli den kundmagnet Mac Mini var tänkt att vara men inte riktigt blev.

Ser inga problem med den förutom att den är extremt ovänlig att uppdatera och att den innehåller mycket gammal teknik. Expansionskort och större hårddiskar? Då blir det ju en helt annan och dyrare (antagligen) dator.

Förhoppningsvis har Apple bestämt sig för att helt göra om Mac Mini och då lösa de problem den har idag. Bland annat kunde den vara enklare att uppgradera. För min del får den gärna vara större så att den rymmer expansionskort och större hårddiskar. Det kanske är väl mycket önsketänkande, men jag skulle mycket gärna se en kombination mellan dagens Mac Mini och Mac Pro. Jag tror att det skulle kunna bli en bra hit för Apple och bli den kundmagnet Mac Mini var tänkt att vara men inte riktigt blev.

Jag har inte så mycket att säga om att de kanske lägger ner nuvarande Mac Mini, men jag vill gärna se att Apple forsätter ha en maskin i närliggande storlek och pris. Gärna att den är enklare att uppgradera och utföra service på, men för mig personligen ser jag bara att den får en ersättare och inte bara slutar existera abrupt.

Tänk om Psystar och Apple kunde enas om att göra en "Mac midi", skulle sitta perfekt.

Inte så dum idé tycker jag. Tyvärr tror jag inte att Apple har samma uppfattning.

Jag har också siktat ett exemplar av Mac mini.

AppleTV och Apple i vardagsrummet fortsätter vara en hobby i Apples ögon, sa Jobs idag. Så man ska nog inte vänta sig några stora nyheter från Apple på den fronten under nästa år.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-10-22 15:45
Ursprungligen av Adrian B:

AppleTV och Apple i vardagsrummet fortsätter vara en hobby i Apples ögon, sa Jobs idag. Så man ska nog inte vänta sig några stora nyheter från Apple på den fronten under nästa år.

Kör en Mac mini som media lösning till teven, tycker det funkar riktigt bra slipper ha en DVD spelare och kan strema film och musik från mina andra macar.

jag tror att minin får macbooks grafik prestanda samt H264 acceleration och då är mac minin inget dåligt köp. Om man dessutom gör ett skal med den nya tekniken som man använder i macbook då kan det bli en intressant produkt som givetvis har samma features som macbook inklusive den nya skärm kontakt standarden.

Mac minin är sannolikt en svår produkt att vidare utveckla för med så lite utrymme är värme alltid ett problem och fläktar kan inte lösa allt om maskinen dessutom skall vara riktigt tyst. Det får till smarta lösningar i konstruktionen, det är apple bra på tycker nog de flesta? Så varför skulle minin utgå? De kanske döper om den när den får alla dessa macbook ärvda features?

Bevaka tråden