Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-03 01:40

Hej!

Slänger ut en fråga här som säkert har behandlats till döds men jag måste få lite tips. Ska skaffa mig en gitarr rigg av något slag. Kommer kunna lägga ca 6000 - 7000 kr.

Spelar på en Variax 300. Spelar just nu med ett band med en bassist och en hårdslående trummis. Musiken blinkar mot postrock/alternativ indie (mogwai, sigur ros, godspeed you black emperor etc etc)

Vill ha något flexibelt, något som kan ge mycket effekter, delay, reverb, tremolo, skruvade ljudbilder osv..

Gillar VOX rena och distade ljud men jag har ju inte testat så mycket annat.

Det enda som finns i lokalen nu är ett Marshall JCM 800 Lead Cab 4x12.

Vad tycker Ni? Ska jag satsa på topp och stompboxes eller något från Line 6 eller kanske någon multieffekt sak som tonelab från vox eller ska man köpa en combo å strunta i Marshall lådan? Kanske till och med köra från laptop med guitar rig 3?

Ge mig lite bra råd. Vilka toppar? vilka effekter, combos?,

Mitt-natten-tips:

Fender blues deluxe och Fender hot rod: kombos som kommer skära igenom ljudbilden bra. Orange Tiny terror: Liten, liten topp med trevligt rockljud. Och billig är den.
Line 6: Flextone och Vette kan vara helt ok om du prioriterar flexibiliteten. Spider är ett stort no-no. (Bogner-Spidern kan jag dock inte uttala mig om)
Guitar rig + Laptop: Såvida du inte bara använder Guitar rig till effekter så är det om möjligt ett ännu större no-no än ovan nämnda Spider

  • Medlem
  • 2008-04-03 08:45

Vox valvetronix toppen? får du ju typ med ett tonelab i toppen. fungerar nog sjukt bra, och watt skruv på baksidan så du alltid kan köra toppen på mörda rör värme:P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-03 16:41

Tackar för bra tips. Lutar åt en Vox AD60VTH topp eller en Line 6 Flextone. Tror Ni Vox toppen kommer att fungera bra med Marshall Lådan? Är det någon som vet hur skruvade delay och reverb effekter man kan få ur den? Såg ett klipp på youtube när dom testade Flextones Sweep Delay effekt och jag gillade den. Någon kanske har något tips på bra tape delay pedaler eller andra pedaler som kan bidra med stora ambient ljudbilder.

Får väl dra ner å testa sakerna åxå.

  • Medlem
  • 2008-04-04 07:48

enda felet med voxen är att du inte kan kombinera effekterna hur du vill, dvs du kan inte köra sträkarns reverb och delay samtidigt... men den låter bra och klarar det mesta...eller ja ad 50 vt som jag anv'nder är så iaf

1
Bevaka tråden