Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inför köp av macbook: Grafikkortet dåligt? Spricker plasten?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej.
jag har under ett tag funderat på att köpa en macbook. användningsområdet kommer väl vara surfande, ordbehandling, titta på film, gärna lite spel också, mm mm.
Jag kommer att ha kvar min stationära pc för avancerade spel.

MEN nu undrar jag lite olika saker..
För det första, hur dåligt är egentligen grafikkortet i macbooken? har inte hört mycket gott om det alls.. går det att spela nånting alls på det? (med spela som menar jag att det flyter på och inte laggar, för det vill man ju gärna slippa..)
kommer man kunna spela lite wc3 och liknande spel utan lagg?

sen undrar jag även om mac verkligen är så problemfritt som det sägs..? jag tycker att man ser massor med trådar här om sprickor i plasten och problem med os:et etc..
blir lite nervös när man ser sånt ju..

så vad tycker ni? är det värt 13.000 lr krånglar det bara? ^^

jag har haft min macbook i tre veckor och är helnöjd. har inte riktigt hunnit med och upptäcka allting ännu. jag känner att många saker är väldigt smidigt om man jämför med windows, men smaken är som baken. jag ångrar i alla fall inte mitt köp.

lycka till med funderingarna, hoppas du väljer att komma över till den ljusa sidan

Jag ångrar inte mitt köp alls. Bytte till mac i november förra året och har inte längtat tillbaks en sekund. Det ÄR verkligen så problemfritt som folk påstår.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-10 19:57
Ursprungligen av henkebarn:

Det ÄR verkligen så problemfritt som folk påstår.

Skönt att höra för alla som gått omkring och trott att Pc-nissarna bara tror att dom hittar på.

Yes!!

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-04-10 20:12

Har haft min MB i ett år snart en vecka kvar om jag minns rätt! Avverkade 2 pc laptops på ett och ett halvt år innan och måste säga som henkebarn det ÄR verkligen så problemfritt som folk säger! OS X flyter på bra har inte blivit segare datorn känns fortfarande lika rapp som när den var ny! Å det bästa är att jag inte har behövt köra virus program eller rensat upp i systemet en gång i veckan utan den funkar bara av sig självt!

Sen klart det händer att datorn behöver en omstart men ja det är inget jag lider av! Spel kan jag inte uttala mig om då jag aldrig spelar på datorn håller mig till konsol!

//Richard

okej. jag antar att det är så att man märker av dom som har problem med sina macbook mer än dom som inte har det..
nån annan som har koll på det här med grafikkortet? är wc3 möjligt att spela?

Ursprungligen av wendefors:

okej. jag antar att det är så att man märker av dom som har problem med sina macbook mer än dom som inte har det..
nån annan som har koll på det här med grafikkortet? är wc3 möjligt att spela?

Warcraft 3 går definitivt att spela, laggfritt. Jag har spelat det en hel del, både singel och över battle.net på min Mac Mini, som har grafikkortet GMA 950. Nyare MacBooks har GMA X3100 som ska vara mycket bättre.

Förresten, det är inte helt lagfritt, ibland laggar menyerna för mig på WC3, ironiskt..
Och just det, se till att tanka alla patcher, så du får versionen som funkar optimalt på Intel CPU :).

Lycka till med WC3 annars

Om du vill spela spel så ska du ABSOLUT överväga en MBP. På en MB kan man spela Pong...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Om du vill spela spel så ska du ABSOLUT överväga en MBP. På en MB kan man spela Pong...

talar du av erfarenhet eller är du bara en sur gamal mbp-användare? haha
nejmen skämt åsido, jag ska inte använda den som speldator, absoult inte. men om det går att spela lite mindre avancerade spel så är det ju gött.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-10 21:52

Det enda jag ångrar med mitt MB-köp är att det inte gjordes tidigare. Har snart haft mitt i ett halvår och den har funkat hur bra som helst.

Mår dåligt när man behöver hjälpa familjen och vännerna med deras PCar som bara krånglar.

Age of Empires II går!

Något annat spel behövs inte

Jälv har jag inte testat några tyngre spel direkt. Funderade på det när jag köpte min, men inte känt behovet. Min gamla PC måste ju få starta då och då!

"We can work it out"

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-04-11 05:58
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-11 07:04

Jo, jag bytte till Mac för mindre än en månad sedan. WOW går att spela, det funkar till och med bra.

Däremot fick jag ett måndagsexemplar. Alla program rasade hela tiden, främst mail.app. Så en morron gick det inte att starta datorn. Det var krasch av ram-minnet, detta var första veckan. Men bara till närmaste macbutik och de bytte! Nu har den fungerat smärtfritt i ett par tre veckor. Jag tror inte jag har stängt av den en gång ens. Fäller bara upp locket å kör. Jag är väldigt imponerad. Men visst händer det att ett enskilt program krånglar, absolut.

Plasten ska ju vara problematisk och det finns fler trådar om detta problem.

Men summa sumarum. Jag är MER än nöjd. Kommer nog aldrig gå till PC igen. På macbooken funkar allt bara. Inga konstigheter. Jag har till och med slopat ms office för iwork...

Well, thank you Steve!

Cajewi

Ursprungligen av cajewi:

Jo, jag bytte till Mac för mindre än en månad sedan. WOW går att spela, det funkar till och med bra.

Däremot fick jag ett måndagsexemplar. Alla program rasade hela tiden, främst mail.app. Så en morron gick det inte att starta datorn. Det var krasch av ram-minnet, detta var första veckan. Men bara till närmaste macbutik och de bytte! Nu har den fungerat smärtfritt i ett par tre veckor. Jag tror inte jag har stängt av den en gång ens. Fäller bara upp locket å kör. Jag är väldigt imponerad. Men visst händer det att ett enskilt program krånglar, absolut.

Plasten ska ju vara problematisk och det finns fler trådar om detta problem.

Men summa sumarum. Jag är MER än nöjd. Kommer nog aldrig gå till PC igen. På macbooken funkar allt bara. Inga konstigheter. Jag har till och med slopat ms office för iwork...

Well, thank you Steve!


Cajewi

okej, känns riktigt bra att höra att du är nöjd TROTS att du fick ett måndagsexemplar! verkar som att support och service är en av apples starka sidor!

dock har jag 7 mil till närmsta serviceställe ^^ men, vad gör man inte för sin macbook i guess ^^

Jag spelar Football Manager 08 hur mycket som helst, men det är ju knappast krävande

Frågan är ju om du hellre lägger de där 4000:- (ungefärlig skillnad) på en MBP för att få dedikerad grafik eller på en PS3?

Men ha i åtanke att max upplösning på macbook är 1280x800, mycket lägre än på MBP, vilket jag saknar. Det och aluminiumchassi är vad jag skulle vilja ändra på min MB. Plus att den borde vara lika tunn som Air

Ursprungligen av henkebarn:

Jag spelar Football Manager 08 hur mycket som helst, men det är ju knappast krävande

Frågan är ju om du hellre lägger de där 4000:- (ungefärlig skillnad) på en MBP för att få dedikerad grafik eller på en PS3?



Men ha i åtanke att max upplösning på macbook är 1280x800, mycket lägre än på MBP, vilket jag saknar. Det och aluminiumchassi är vad jag skulle vilja ändra på min MB. Plus att den borde vara lika tunn som Air

frågan är egentligen inte om jag har tänkt lägga 4 k på ett ps3 eller en mbp, för inget av dom tilltalar mig jättemycket. ^^ mbp skrämmer bort mig både med sin 15" skärm (vill ha en liten och smidig dator ) och den relativt stora chansen att få stötar av aluminiumchassit..

men tack ändå.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-04-11 10:51

Jag lirar GTA Vice City och GTA San Andreas i Windows XP på min macbook. Det går mycket, mycket bättre än det gjorde på den "vista-kompatibla" peze-laptopen jag hade innan (en HP
G5003). Fast bara om jag bootar in i Windows - att spela via WMVare Fusion funkar inte alls.

Ursprungligen av tomcat:

Fast bara om jag bootar in i Windows - att spela via WMVare Fusion funkar inte alls.

Utveckla!

Sitter och försöker få igång Grim Fandango i XP via Fusion, men jag har visst inte rätt hårdvara

Föga förvånande egentligen, då jag ju försöker spela från en virtuell maskin, men ändå! Är det verkligen omöjligt, eller menar du att någorlunda moderna spel är omöjliga?

EDIT: Alltså, jag har installerat DirectX och ja, det är XP.

1
Bevaka tråden