Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone-rykten från Telenor/Vodafone-försäljare

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Öppnar denna inaktiva tråd igen. Har en vän på Telenor, som är högre än säljare om man ska uttrycka det så. Han säger att alla operatörer sagt nej till 2G-varianten av iPhone, och att inga överenskommelser ännu gjorts mellan Apple och någon operatör då det gäller 3Gvarianten. Allt han kunde säga var att Telenor låg bra till i race:et, och att Tele2 istorsett var ute från race:et.
Då det gällde tidsaspekten så var han väldigt osäker, men hade mycket mycket svårt att se att vi hade 3G-iPhone i Sverige närmaste 6 månaderna. Med tanke på att Apple inte valt operatör ännu (eller tvärtom) så låter den tidsaspekten väldigt trolig. 6-9 månader, då har vi vår iPhone.

Jag har väldigt svårt att tro på att alla operatörer sagt nej till iPhone bara för att den inte har 3G.
Om vi får 2G-varianten snart i Sverige så kommer ju den operatören som får den också få iPhone 3G sen när den kommer.

Ursprungligen av granholm:

Jag har väldigt svårt att tro på att alla operatörer sagt nej till iPhone bara för att den inte har 3G.
Om vi får 2G-varianten snart i Sverige så kommer ju den operatören som får den också få iPhone 3G sen när den kommer.

Telia borde väl ha intresse av iPhone med EDGE? Visual Voicemail är ju nåt dom måste skaffa, men annars är det bara att tuta och köra.

Kan bara återberätta vad han sa. Sen att han inte kan veta om någon av dom andra operatörerna ändrat sig och kontaktat Apple ang. 2G-telefonerna är väl bara naturligt.
Men jag gissar att alla "svenska" operatörer nog har ganska bra koll på varandra då det gäller sådant här. Så jag väljer att tro på honom.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Kan bara återberätta vad han sa. Sen att han inte kan veta om någon av dom andra operatörerna ändrat sig och kontaktat Apple ang. 2G-telefonerna är väl bara naturligt.
Men jag gissar att alla "svenska" operatörer nog har ganska bra koll på varandra då det gäller sådant här. Så jag väljer att tro på honom.

Ja, det låter inte så konstigt om det var så, men det är synd att vi kommer att få vänta ett år till på iPhone.

Ursprungligen av Patrik D:

Ja, det låter inte så konstigt om det var så, men det är synd att vi kommer att få vänta ett år till på iPhone.

För att glädja lite så sa han inte 1 år, utan 6-9 månader.
Jag har valt att vänta länge på telefonen, men det är fööör länge. Så nu kommer jag be en kompis ta med en från USA. Om min vän har fel ang. tidsramen så får jag ta den smällen. Men som sagt, det han säger litar jag på i lite för hög grad för att chansa.

Ursprungligen av Patrik D:

Ja, det låter inte så konstigt om det var så, men det är synd att vi kommer att få vänta ett år till på iPhone.

Känns som de flesta företag och organisationer inte gillar Apple och OSX. Är inte alls förvånad om lanseringen ligger många månader framåt.

Fast de flesta här verkar ju redan ha en...

Ursprungligen av newcastle:

Känns som de flesta företag och organisationer inte gillar Apple och OSX. Är inte alls förvånad om lanseringen ligger många månader framåt.

Fast de flesta här verkar ju redan ha en...

Det mest roliga tycker jag är folk som "VET" när den ska lanseras

varför bry sig om detta när man kan köpa för 399 el 499 usd från usa, och använda vilken operatör man vill?

Synd att säga, men jag tycker det låter som den rimligaste spekulationen hittills ang. iphone i Sverige... Har insyn hos i alla fall Telia och jag spekulerar fritt att dom inte skulle "kontakta Apple igen", mest pga av att dom inte är särskilt pigga på att betala trafikintäkter till Apple - det förkastas helt av alla jag pratat med på Telia Mobile. Dessutom - som jag skrivit tidigare - så passar det inget vidare för Telia nu att låta underleverantörer leverera Visual Voicemail just nu i och med pågående leveranser osv. Tro mig - det är en förstahandskälla som säger detta.

Så vi får nog vänta fint ett bra tag till på en "äkta" svensksåld iPhone. I och för sig har åtminstone jag väntat i ett år så är väl lika bra att vänta ett år till!

Ursprungligen av ulfalf:

Synd att säga, men jag tycker det låter som den rimligaste spekulationen hittills ang. iphone i Sverige... Har insyn hos i alla fall Telia och jag spekulerar fritt att dom inte skulle "kontakta Apple igen", mest pga av att dom inte är särskilt pigga på att betala trafikintäkter till Apple - det förkastas helt av alla jag pratat med på Telia Mobile. Dessutom - som jag skrivit tidigare - så passar det inget vidare för Telia nu att låta underleverantörer leverera Visual Voicemail just nu i och med pågående leveranser osv. Tro mig - det är en förstahandskälla som säger detta.

Så vi får nog vänta fint ett bra tag till på en "äkta" svensksåld iPhone. I och för sig har åtminstone jag väntat i ett år så är väl lika bra att vänta ett år till!

Ja, det är lite det jag fick för mig i samtalet också. Telia ligger inte etta i spekulationerna om att få iPhone mycket p.g.a. att dom har svårast att godkänna Apples krav. Telenor är lite mer öppna gällande kraven.

För att då får man ingen garanti och alla saker jag har går sönder inom ett år och man måste hacka den hela tiden.

ok - är det på det viset så är det klart bättre att köpa genom "traditionella kanaler"

Har nu fått lite ny information från min vän på Telenor. De har mer eller mindre dragit sig ur race:et. Apples krav på "Airtime"-kickback gjorde att bägaren blev överfylld för Telenor.

Bör även tillägga att han sa att de kan se att de redan har 5000 iPhones i deras nät. Så de såg liten vinst i att uppfylla Apples krav. Dom hade räknat med att vinna 15000 (eller vad han nu sa, jag var lite slirig vid tillfället) nya kunder iom iPhone. Om 5000 av dom redan finns så försvinner lite av den fördelen...

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Bör även tillägga att han sa att de kan se att de redan har 5000 iPhones i deras nät. Så de såg liten vinst i att uppfylla Apples krav. Dom hade räknat med att vinna 15000 (eller vad han nu sa, jag var lite slirig vid tillfället) nya kunder iom iPhone. Om 5000 av dom redan finns så försvinner lite av den fördelen...

Intressant, nu vet jag inte hur mycket man kan lita på denna information, men det betyder ju i princip att det bara är Telia kvar i racet, om vi talar om iPhone med EDGE.

Men mycket nya rykten talar ju för att dom ska överge denna modell helt i samband med 3G, och släppa den lös i hela världen, kanske därför dom beställer 25 miljoner iPhones.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 14:03

Jag är bra sugen på en med 32GB med 3G, svensk gissa-ord-funktion och Visual Voicemail. Tar en genast tack.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-04-29 17:49
Ursprungligen av acke:

Jag är bra sugen på en med 32GB med 3G, svensk gissa-ord-funktion och Visual Voicemail. Tar en genast tack.

Beredd att hålla med, trots att jag för en gångs skull är riktigt nöjd med min nuvarande lur en Nokia N82.

Ursprungligen av acke:

Jag är bra sugen på en med 32GB med 3G, svensk gissa-ord-funktion och Visual Voicemail. Tar en genast tack.

Japp, det är PRECIS vad jag önskar mig. Då kan jag ersätta både min iPod och min Nokia. Fast en 64 GB hade suttit som ett smäck, då risken finns att 32 GB blir för litet ganska snart.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-04-30 23:13

En undring bara: vad är det alla ni vill ha på era telefoner egentligen? En backup av hemmadatorn?

64 GB känns ju lite för mycket för att ha i en telefon, speciellt med tanke på att det är MacBook Airs maximalt möjliga kapacitet.

  • Medlem
  • 2008-04-30 23:21
Ursprungligen av boris91:

vad är det alla ni vill ha på era telefoner egentligen?

...antar att det är det feta musik/video-biblioteket som tvunget måste få plats?

Ursprungligen av boris91:

En undring bara: vad är det alla ni vill ha på era telefoner egentligen? En backup av hemmadatorn?

64 GB känns ju lite för mycket för att ha i en telefon, speciellt med tanke på att det är MacBook Airs maximalt möjliga kapacitet.

Skulle vara skönt att kunna ha all sin film och musik på telefonen, och inte behöva välja ut bara sina favoriter. Kommer ofta på mig med att tänka, att "nu ska jag minsann lyssna på/spela upp den där bra låten", bara för att komma på att jag inte har synkat över den. Frustrerande.

Dessutom så kan man få en Air med en hårddisk på 80 GB.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-01 17:31

"all sin musik och film"... jaha. Då får man be om en iPhone 500GB... erm...

Ja, all film är väl att ta i. Dock är ju 64GB tillräckligt för de flestas musikbibliotek.

uppgraderade till en 16GB iPhone - hade inte 8GBaren full och nu inte 16GBaren. Med spellistor, podcasts och smarta spellistor så kan man se till att alltid ha sin favoritmusik med + lägga till lite "slumpmässighet" för att skapa överraskningar. att ha med sig hela musiksamlinger är kört för min del.

sen är det en lite onödig diskussion - utrymmet kommer alltid att ökas och vi kommer alltid anpassa oss till storleken. har 1.2 TB disk på min hemserver och 750 GB på min iMac - fulla båda två.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-01 18:43

En hårddisk är dessvärre inte aktuell i en mobiltelefon. Jag säger bara att det största flashminnet som Apple i huvudtaget använder sig av ligger på 64GB, och det lär ju ta några år innan ett sådant återfinns i en iPhone.

Ursprungligen av boris91:

En hårddisk är dessvärre inte aktuell i en mobiltelefon. Jag säger bara att det största flashminnet som Apple i huvudtaget använder sig av ligger på 64GB, och det lär ju ta några år innan ett sådant återfinns i en iPhone.

Jag antar att det inte funkar med sådant minne som sitter i iPod Classic (160gb), för annars hade det väl varit ett alternativ. Har ni någon idé om varför det inte fungerar?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-02 01:27
Ursprungligen av henkebarn:

Jag antar att det inte funkar med sådant minne som sitter i iPod Classic (160gb), för annars hade det väl varit ett alternativ. Har ni någon idé om varför det inte fungerar?

iPod Classic 160 GB kör med en 1.8" hårddisk. Anledningen till att den inte hade funkat nåt vidare i en telefon är att den drar relativt mycket batteri. Kombinerat med 3G-radio, WiFi, skärm osv så hade batteriet dött ganska så omedelbart.

Bevaka tråden