Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Micael Bindefeld AB den bästa event-PR-byrån?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-13 17:00

Idag vänder sig huvudsakligen "alla" aktörer som vill skapa uppseendeväckande event och / eller invigningstillställningar till en och samma PR-byrå: Micael Bindefeld AB .

Han och hans medarbetare är erkänt duktiga när det gäller att jobba mot media (med eller utan s.k. "kändisar")...

...men hur bra är dom egentligen och vilka serriösa konkurrenter finns det? Och är det verkligen nödvändigt att anlita en "festfixare" för att nå ut med sitt budskap?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-13 17:32

Gratisdricka för C-kändisar för att promota... Hmmm...

För det första, hur mycket 08-fixerat är det inte? Sen hur många dokusåps C-kändisar medför något positivt?

Jag har inte en enda gång sett en enda mätning som påvisar att sådanna event gynnar kunden. Snarare tvärtom. Kändis vimlen i kändistidningarna kan ju vara kul, men jag glömmer alltid varför de var där... produkten, eller vad det nu är som gäller, försvinner ju direkt bland kändisarna...

Så på frågan. Ja, han är duktig på att skapa fester för en massa b & C kändisar, men kundnyttan måste vara extremt negativ...

Event är oerhört svårt att göra bra faktiskt. Höll på med bl a det i ca 8 år.

Folk tror att det bara är att slänga upp en bar och släppa in folk.

Om det är en seriös kund så krävs det hårt arbete med allt! Inbjudningar, personal, mat, dryck ända ner till minsta ljudkabel.

Vi brukade spåna fram olika event genom att tänka kronologiskt. Vad händer från det gästen kommer till den går?

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga. I Stockholm finns det ju ett par baroner kring Bindenfledt som håller på.

Söker man på Events på Gula Sidorna får man upp ca 284 träffar. Givetvis är det ljudfirmor, hemmamicklare och DJ´s med men nog finns där en bransch alltid!

När det finns budget och rätt arrangör = bra PR.

Sen att filmen MIB 2 ser ut o suga (enligt vad man sett på trailersna) så undrar man ju hur pengarna används från filmbolagens sida
Man kanske borde satsa på o göra bra filmer istället för o fixa skoj fester.

  • Medlem
  • 2002-07-13 22:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Sen att filmen MIB 2 ser ut o suga .

Det är en av dom sämsta filmerna jag sett....

  • Oregistrerad
  • 2002-07-13 22:35

Hoppas det här svaret når fram till servrn...

Det jag kommer ihåg ifrån tisdagens arrangemang var en rubrik som påtaalde att ett antal ungdommar klämts vid en konsert av "rapartisten" Will Smith. Det var det jag fångade upp och minns. B-kändisfesten var det inget jag minns och filmen uppfattade jag inte alls. trotts jag både läser Aftonbladet och expressen på nätet samt metro på morgonen.

Visst C-kändisarna dök inte upp, men hela B-kändiseliten dök upp på festen. A-kändisarna springer inte på Bindefeldts arrangemang, de vill inte vara i samma miljö som Robinson robban mfl. Ännu mindre vill de ha flåsande wannabe reportrar ifrån expressen och aftonbladet i ansiktet på väg in på ett arrangemang. Däremot älskar svensken att läsa om B, C och D kändisar i våra sladdertidningar, Se & Hör, Hänt Extra, Svensk Damtidning, Expressen och Aftonbladet.

Det går inte att sälja en dålig produkt med mördande reklam. Kommer inte ihåg hur Bo Bergström sa det hela, men han hade en väldigt bra formulering som gick ut på att man måste ha en bra grundprodukt för att kunna marknadsföra den. För er som har en chans att gå en utbildning med honom som lärare säger jag bara passa på! Det var helt klart den bästa kurs jag gått kring visuell kommunikation.

Men in black var en milt sagt, mindre bra film. efterföljaren ratade jag direkt efter att ha sett trailern på apples hemsida. Speciellt ett år som detta med en massa bra filmer. hur mycket man än når ut i media så gäller det ju att produkten är så pass bra att publiken gillar den. I mitt och mångas andras fall så är det nog ganska kört. Sen kan man fråga sig, kommer de här B-kändisarna att köpa en biljett och öka biljettintäckterna??? På vilket vis skulle en kändis som käkar gratis käk öka intäckterna för bolaget? Vilken marknadsekonomisk effekt söker man? Eller är det någon form av stöd för kändisar som har svårt att få hushållsbudgeten att gå ihop? Det är ju en sak att ha ett event för trogna kunder man tjänar penagr på, men var får filmbolaget en inkomst på kändisarna i det här fallet? jag har debaterat förr med en hel del bolag som tyckte det skulle vara kul med en kändisfest. Bör tilläggas att alla bolag hade sina huvudkontor i Stockholm och de flesta var ganska kändiskåta i ledningsgruppen. När man ställer frågan vad de kommer tjäna på ett sådant arrangemang så brukar ingen få fram siffror som ger plus i kanten. bara en massa röda minus. Men är det kunder så skall de premieras för de är trogna. Då får man ut något positivt.

Det där med kändisfester är ett rent 08-syndrom. En kändis är någon som är välkänd och som gjrt något stort. B-kändisar som varit med i dokusåpor och melodifestivalen platsar knappast... När var senast en framgångsrik företagare inbjuden och med i kändisspalterna???

Mats gellerfeldt tog upp det hela för några år sedan hos Aschberg. ämnet är lika aktuellt idag. Det är bara B, C och D kändisar som springer på premiärer...

Men det är smart att tjäna penagr på bolag som inte ser saker ur en sund synvinkel!

  • Oregistrerad
  • 2002-07-13 23:44

Måste börja med att jag tycker bindefeldt har skapat ett behov som många köper rätt av. Smart affärsman. Han skall ha allt erkännande som går att få.

Visst betyder tidnings och Tv utrymme mycket, men vad gav det för utdelning? jag, liksom många andra, brukar slå dövörat åt så fort något som inte intresserar oss dyker upp i massmedia.

Om vi börjar med gratisätare. Det är de som går på alla inbjudningar de får. De kämpar hårt med att stå på alla kändislistor. När det går utför så ringer de gråtande till kändisreportrrna och tigger om utrymme. Funkar det dåligt så ser de till att få en liten skandal som får dem på löpet så de kan fortsätta hänga sig kvar. De har ingen vidare karriär. De kanske är med i någon reklamfilm, lite fotomodellande eller är/har varit me di en såpa eller ännu hellre dokusåpa. De bryr sig inte ett dugg om bolaget som ligger bakom utan bara är där för att marknadsföra sig själva...

B kändis är någon som är känd i sverige för de stora allmänheten. Även känd hos en del i våra nordiska grannländer. Ofta TV kändis. musiker som sjunger på svenska etc.

C kändis. Såpa och Dokusåpa kändis. gästbartender för tredjeåret och hånglar på allt samt skryter stort om det i tv. kanske en liten egen show på någon kinnevikskanal eller eftermiddags program på fyran. finns en del "mer kända" reklamansikten med på en hörna...

D kändis. Inget vet vad de blev kända för. Men de är med i häntextra vecka efter vecka. var kanske med i en såpa 95 och sen ahde förhållande med någon mer känd person. Skryter om senaste rattfyllan för att få utrymme i pressen.

vad är då en A-kändis? Någon som är känd globalt. Ofta företagsledare, politiker eller riktig stjärna. Great Garbo, Olof Palme, Svennis för att nämna tre bara så där på rak arm...

Att filmen blir omtalad kan vi vara överrens om, men kommer besökarn komma pga eventet eller pga annan marknadsföring? Hade inte filmen fått fler besökare om den varit så bra att man inte behövt marknadsföra den?

Rent marknadsekonomiskt så är det en enda sak de borde bry sig om. Hur mycket utdelning får de per satsad krona?

Jag har länge försökt få fram siffror på events men inte en enda gång har någon arrangör lyckats ta fram någon undersökning som påvisar ett samband mellan event och intäckter.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-14 12:17

Att göra en film så omtalad som det bara går kräver inte ett event. Det kräver ingen "kändisfest". Vill man nå målgruppen maximalt finns det betydligt bättre medel.

Den mediauppståndelse som uppkommer måste ju vara så intressant att målgruppen minns vad det handlade om. Frågade på skij tre kompisar på morgonen idag och ingen hade lagt märke till vad för film det rörde sig om...

Sen är det utan tvekan en missuppfattning att "kändisarna" jobbar för arrangörerna. De är där i ett syfte, sitt egets. Det är bara att ringa vilken "kändis" journalist som helst, alla är helt överrens om vad som gäller...

Fortfarande har jag inte sett en enda undersökning som kan dra tydliga linjer mellan "kändisfest" och intäckter. Det finns ingen som lyckats se sådanna samband. inte ens i det förlovade landet USA har de lyckats...

Låter som att du är sur för att du inte blev bjuden...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-14 15:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ohlala:
Låter som att du är sur för att du inte blev bjuden...

Nej jag är förbannad på kompetensen bland ansvariga på företag. Det handlar om att få valuta för de pengar de satsar. Sen hur många personer utanför 08-området bryr sig öht? Det är ju ett fenomen som inte gynnar några andra än "kändisar" med dålig ekonomi...

Hehehe.... ja dom är lustiga dom där tillställningarna. Jag var själv på galapremiär för Minority Report den 1: Juli.

Den var om något rååååsponsrad av Lexus, Heiniken, Gordon gin.

Filmen var bra. Peter Stormares tal och framträdande gjorde saken ganska så rolig också . Sedan var det party på Berns och utanför bion (Rigoletto) stod ett antal Lexus bilar uppradade för att erbjuda besökarna skjuss till gamla anrika Berns. Väl där står det uppradat med sprit & öl ifrån ovanstående märken och alla tittar på varandra som alla vore kändisar men jag kunde tamekatten bara se en dryga 30 - 40 kända ansikten.

Efter partyts slut väntar Lexusbilarna utanför Berns och man får en skön körning hem till porten.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-14 17:18

jag är inte putt för fem öre, däremot så 90% av sveriges övriga befolkning märkte inte ett dugg av evenemanget. Det är så ofta då bolag tror de skall nå "massan" genom dylika arrangemang, är det ingen som gör någon annan notis än nedtrampade ungdommar då har ju pengarna gått till spillo.

Åter igen, när kan någon påvisa ett samband mellan "premiärer" med "kändisar" och intäckter??? När jag ser fakta svar på vitt så köper jag det. Det hela handlar om små lokala tillställningar som kanske hamnar i kändistidningarna, inget annat.

Promotionturer är en sak, att anordna fester för b,c,d kändisar är en annan...

visst låter jag negativ, men har fortsatt och ringa runt och kolla i eftermiddag med bekanta om vad de la märke till i veckan. När ingen kommer på vad det gäller så är det ju dålig marknadsföring nationellt. Lokalt funkar det säkert. stockholm är inte så stort, men nationellt är en annan femma. Eller var det kanske så att det var ett lokalt arrangemang för lokalbefolkningen, då köper jag arrangemangets syfta. Såg inget i Sydsvenskan eller HD för att välja två skånska tidningar.

Många har en tendens att bli hemmblinda. Speciellt om de själva är en del av kalaset, förlåt galapremiären.

Nationellt genomslag kan aldrig en "kändisfest" ha. lokalt genomslag däremot.

Det är som då Apple sätter upp reklam i Stockholm och sen klagar på att försäljningen inte ökar i skåne, tacka fan för det då de inte är här nere och påvisar sin produkt. Samma sak är det med dessa "kändis" arrangemang. De enda som drar en vinstlott är kändistidningar med sina vimmelreportage som helt är inriktad på kändisarna där och inte själva arrangemanget. Du får gärna ringa och kolla med sveriges experter på kändisar.

Bindefeldt är smart, men tro inte det rör sig om annat än lokalt genomslag.

Nationellt hade det varit bättre med en halvtimmes special om filmen i fyran veckan innan premiär uppföljt av målgruppsfokuserad marknadsföring.

Det finns massor av former av reklam som är outofdate.

Till huvudfrågan. Bindefeld är duktigast på att knipa uppdragen. men är det på samma sätt som då Stockholm firade 750 års jubileum så är det kanske inte så konstigt. är man ensam om att få förfrågan så brukar man vinna en upphandling...

Sen är det i ankdammen sverige så det ju så att alla har en del i ett massmedialt spel. Jag kan påtala att det är extremt mycket tiggeri ifrån vissa bolag att få dit pressen. Men vet de om att de får gå på gratiskalas så ställer de ju gärna upp... hur många oberonde nyhetsförmedlare har vi här i landet? FNA ej inräknad dock... Avtal och uppdelning av marknaden.

Sen är jag inte förvånad över fokuseringen kring dessa arrangemang då det är ingen som bryr sig utanför stockholm. Se bara på de företag som flyttat sina huvudkontor ifrån Stockholm. De inser att när de skall arrangera något så bjuder de enbart in kunder för det är de som de tjänar pengar på... Man tjänar inte pengar på en fd dokusåpa...

Det är lättare att se på saker då man har ett litet perspektiv samt insyn i kändispressen....

  • Oregistrerad
  • 2002-07-14 19:26

Jag försöker se det hela ur Kund/uppdragsgivares försök att krama ut så mycket marknadsföring som det går ur varje krona. Inom vissa segment som tex webb så har ju det nästan blivit absurt snålt med pengar för marknadsföring medans då man själv skall käka paté med "kändiseliten" så värderar man inte insatsen på samma sätt...

Vill jag nå dagensungdommar så får jag annonsera där de uppehåller sig. Lunarstorm är ett lysande exempel. Vill jag som kund nå ut till "kidsen" så får jag anpassa mitt mediaval/infallsvinkel. TV tittandet kanske är stort bland medelålders och samma sak med tidningsläsandet, är då målgruppen medelålders?

Uppträdandet där småflickorna blev skadade kanske märktes i Stockholm och till viss del i den traditionella massmedian. Nu har jag inga bevis för att målgruppen borde vara ungdommar, men jag förutsätter det med tanke på vem som brukar gå på bio... Då är ju mediaexponeringen ganska bortkasstad om inte målgruppen tar del av den. Sambandet produkt->målgrupp måste ju klaffa. Tvtittandet och tidningsläsandet minskade sist jag läste några siffror för den målgruppen jag tror man var ute efter. Som förespråkare för marknadsekonomi så kan jag inte se någon koppling som garanterar intäckter.... tror faktiskt att en "klassiker" går fyra betala för tre hade funkat bättre i den totala intäcktssidan...

Sen det där med 65% av marknaden finns i Stockholm. Hmmm. Vad är det för siffror?

Jag som bara är i Stockholm på semester eller genom jobbet , det senare ganska ofta, upplever mentaliteten som råder. Jag tar åter upp Apple som exempel. Satsar man inte att få maximalutdelning för målgruppen så får man satsar mer än vad man behövt.

Hade inte den här diskutionen dykt upp så hade jag bara kommit håg rubriken will smith och flickor klämda vid konsert. Satt och läste Se & hörs senaste nummer. På sidan 18-19 så får man reda på att det varit visning av Steven Spielbergs film Minority Report. En snabb överblick över uppslaget ger mig inte en enda anledning att gå och se filmen. (Jag vet redan jag skall se den men det beror på vänner i USA som tipsat) Däremot så var sidan fylld med kändisar av olika grad som dykt upp på en massa andra arrangemang.... Däremot så har jag helt missat det här arrangemanget. Är då dessa pengar väl investerade?

Mina huvudteser är:

Många kändisar skapar en B-känsla då de är inblandade. Kändisar är oftast negativt i marknadsföring... De blir en belastning...

Det finns inga(?) uppföljande undersökningar som ser direkta mönster mellan investering och intäckter när det gäller events.

Om målgruppen varken ser på nyheter eller läser dagstidningar måste man välja medium där de är....

Ett gratis tips hade varit att streama Will Smiths uppträdande och gjort det genom olika communitys på nätet...

Jag har nog en fördel då jag har en insyn i hur journalisterna tänker samt har en bättre insyns position ifrån skåne än när man sitter mitt i smeten. Sen drivs jag av att se allt rent företagsekonomiskt...

IMHO

  • Medlem
  • 2002-07-14 19:26

Är inte så säker om det hjälper med PR och marknadsföring nuförtiden. MIB II har ju funnits att ladda ner på nätet ett bra tag, så alla vet ju hur dålig den filmen är.. Det är t.om så att folk har slutat ladda ner den för att den är så dålig.

Fellowship of the Ring fanns t.ex också att ladda ner, men den ville folk se på bio, för att den var bra..

Tror att det blir svårare att sälja dåliga produkter nuförtiden.. Samma sak med skivindustrin, usla album säljer inte för att alla potentiella köpare har laddat ner mp3:or för provlyssning..

Är Filmen bra så går man och ser den på bio, även fast man har den som DivX,

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
MEN IN BLACK kostar totalt i marknadsföring ca. sju miljoner, vilket innebär att ca. 100.000 svenskar måste se filmen...

Förstår inte alls hur du räknar… 100 000 * 70 kr = 7 000 000 kr… Menar du att:

1) det inte kostar något att ha driva biograferna, hyra, personal, el etc?

2) att inte, var det Warner, de som gjort filmen vill tjäna något på den, utan är nöjda med att gå plus minus noll?

Citat:

quote:Med Bindefelds hjälp har man redan nu tre veckor innan riktiga premiären lyckats sälja in filmen till alla mediakanaler som är av betydelse. Gratisätare eller ej (kan vara svårt att smälta: kändisar "jobbar" på premiärer och är rena redskap för att sälja det man marknadsför...

Det här tror du inte på själv väl?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
Jag känner inte till någon som har missat att Will var i sta´n och att det var premiär för MEN IN BLACK....

Jag hade för det första inte en aning om att Will Smith hade besökt Sverige (inte för att jag bryr mig egentligen) och för det andra fick jag läsa ett par stycken ner i ditt inlägg för att förstå att "sta´n" avsåg Stockholm.

Jag hade helst också sluppit all reklam och "marknadsföring" och "event" och hellre sett billigare priser för biobiljetter!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
MEN IN BLACK kostar totalt i marknadsföring ca. sju miljoner, vilket innebär att ca. 100.000 svenskar måste se filmen...

Förstår inte alls hur du räknar… 100 000 * 70 kr = 7 000 000 kr… Menar du att:

1) det inte kostar något att ha driva biograferna, hyra, personal, el etc?

2) att inte, var det Warner, de som gjort filmen vill tjäna något på den, utan är nöjda med att gå plus minus noll?

Citat:

quote:Med Bindefelds hjälp har man redan nu tre veckor innan riktiga premiären lyckats sälja in filmen till alla mediakanaler som är av betydelse. Gratisätare eller ej (kan vara svårt att smälta: kändisar "jobbar" på premiärer och är rena redskap för att sälja det man marknadsför...

Det här tror du inte på själv väl?

Jag skulle vilja tona ned debatten kring de här olika Eventen.

Event är en DEL av en jättelik kampanj. Med filmer på den här nivån handlar det om utomhustavlor, helsidor i kvällspress, affischer, tävlingar med radiostationer, Internet, bakom filmen-reportage i nationella kanaler. kepsar och give-aways osv, osv.

Att folk gilar kändisar - oavsett bokstav är ju allmänt känt. Det är ju tidningar som kränger en hel del lösnummer på detta.

Som sagt Event är en d_e_l och är bara ett av russinen i kakan.

Och att just Eventen hamnar i storstäderna är ingen slump. Stor del av media är placerad där och producerar sitt material där. Men visst får alla tidningar sina presskit. Det är jag övertygad om.

Vem bryr sig om den och den var där? Det är helheten som räknas i en kampanj av denna dignitet.

[ 14 Juli 2002, 20:56: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

Men ge upp det där "Stockholmare är onda" attityden. Det ser ju bara bittert ut Och vem säger nej till en fest?

[ 15 Juli 2002, 00:06: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-15 10:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Men ge upp det där "Stockholmare är onda" attityden. Det ser ju bara bittert ut Och vem säger nej till en fest?

Vad då onda??? vem har sagt det?

När 65% redan går på bio i Stockholm så kan man ju fråga sig åter igen, vad gör de för fel då de markandsför en ny film.... Jag hade varit väldigt missnöjd med resultatet. Iofs när sveriges bästa biograf, Royal i Malmö, har sommarstängt så förstår jag att biljettförsäljningen är urusel här nere...

Sen finns det ju som tur Spegelen i Malmö som visar bra film.

Jag säger bara Robinson robban så förstår ivarjefall vi ute i landet hur kul det är med vimmelfester....

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 11:38

Skall bara se om jag förstår det hela rätt. I Stockholm där 65% av biljettförsäljningen sker där satsar man mest på marknadsföringen för en ny film... Borde man inte satsa på övriga delar av landet så även dem upptäcker att det är en ny film på G?

På tal om Malmö så är både BioPalatset och Filstaden en styggelse. Små fula biografer som känns som hemmabio av bättre kvalité! Så varför inte vänta på DVDn och besöka min gamla chef som både har projektor, duk, äkta biografstolar och popkornsmaskin ifrån en riktig biograf??? Det är bara Spegeln och Royal som jag springer på...

Sen har man tvingats jobba med vissa av de där kändisarna och upptäckt hur "hög" iq de har så börjar man undra hur de lyckas leva ett eget liv utan hjälp....

Visst är den underbar? Jag blev förvånad över att hitta två år gamla inlägg av mig själv när du bubblade upp den, och kom på att jag saknar :: NIKKE :: 's närvaro i forumet...

Visst så borde SF vara lite mer på hugget när det gäller Malmö och andra städer. Men det är ju inte upp till Eventbyrån. Utan upp till SF..

1
Bevaka tråden