Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbordsbelysningen har knasat ur!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-07 11:22

Startade om min MBP 15" från Win XP (Bootcamp) för att dra igång den i OS X.
Då jag kom till inloggnings-skärmen var tangentbordsbelysningen igång och inget hände då jag tryckte på F8 för att stänga av den. Väntade tills efter inloggning och belysningen vägrade stängas av. Testade att starta om ett par ggr, ingen skillnad.

Hittade det lilla programmet LabTick som jag laddade ner och kunde därmed justera nivån på belysningen och drog ner den till noll, avslutade och avinstallerade programmet.
Nu är belysningen avstängd, men det funkar inte att justera den med F8-F10. Symbolen på skärmen kommer upp då jag trycker på tangenterna, men den lilla "stoppskylten" försvinner aldrig.

Vad kan ha hänt?

Har laddat upp en liten skärminspelning på hur det ser ut här.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-07 13:14

Lägg händerna på höger och vänster högtalare så ska tangentbords belysning aktiveras. Du kan då justera eller stänga av belysningen. Om inte F8-10 tangenterna fungerar prova att hålla ner fn tangenten.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-07 14:27
Ursprungligen av Robo-X:

Lägg händerna på höger och vänster högtalare så ska tangentbords belysning aktiveras. Du kan då justera eller stänga av belysningen. Om inte F8-10 tangenterna fungerar prova att hålla ner fn tangenten.

//Rob

Tack för svaret. Men det där gäller ju bara om man har aktiverat att belysningen skall dra igång vid dåliag ljusförhållanden. F8-10 är det sätt jag justerat belysningen tidigare och jag har inte kryssat i rutan för att använda funktionstangenterna som "normala" F1-F12 så att man måste hålla ner "fn" för att komma åt specialfuntionerna.

Problemet är fortfarande olöst med andra ord...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-07 16:01
Ursprungligen av jimmy.r:

Tack för svaret. Men det där gäller ju bara om man har aktiverat att belysningen skall dra igång vid dåliag ljusförhållanden. F8-10 är det sätt jag justerat belysningen tidigare och jag har inte kryssat i rutan för att använda funktionstangenterna som "normala" F1-F12 så att man måste hålla ner "fn" för att komma åt specialfuntionerna.

Problemet är fortfarande olöst med andra ord...

Har du täckt över högtalarna så att tangentbord belysningen aktiveras?

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-07 16:26
Ursprungligen av Robo-X:

Har du täckt över högtalarna så att tangentbord belysningen aktiveras?

//Rob

Tangentbordsbelysningen aktiveras inte om man täcker över högtalarna då man avaktiverat den automatiska tangentbordsbelysningen vid dåliga ljusförhållanden. Men ja, jag har testat ändå, och inget händer (precis som det inte ska göra då funktionen är avslagen).

  • Medlem
  • 2008-05-11 22:40

En liten grej som du kan prova är att starta från installations skivan och sen täcka över högtalarna eller gå in i mörkt rum. Om felet fort. finns där vet vi iallafall att det inte är systemet.

1
Bevaka tråden