Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite tips för enkel hemsida önskas

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-25 21:28

Hej

Jag skulle vilja skapa en förhållandevis enkel hemsida, men det vore bra om den kunde innehålla följande:

-Bilder, bakgrundsbilder
-Schysst strukturering av länkar och text, som ser någorlunda proffsigt ut.
-5-6 olika "delsidor"
-hyfsat smidigt att lägga till mer info allteftersom
-Ett kortare bildspel, med ett par bilder som det växlas automatiskt mellan. Som till höger på denna.
-Ligga på en riktig domän

Detta är i princip allt jag behöver. Till saken hör dock att jag i princip helt saknar tidigare erfarenhet av webdesign (har jobbat lite med html och har hyfsat stor datorvana).

Frågan är hur jag åstadkommer min sida enklast. Har inget emot att lära mig nya program eller html eller liknande, men vill helst inte att det springer iväg på alldeles för många timmar. 100 max typ.

Ska jag satsa på att lära mig html skitbra? Försöka göra allt i iWeb? går det? Eller skaffa annan programvara, pc eller mac? Eller något ytterligare alternativ som jag inte tänkt på.
Kommer webhotell/domän/uppladdning orsaka mig några svårigheter?

Mycket tacksam för alla tips och råd!
(hamnade jag i fel forumdel tro? kanske skulle passat bättre under projektstart...)

Senast redigerat 2008-05-25 21:44

Jag gillar We are Realmac Software | RapidWeaver | Overview
Påminner om Iweb, fast bättre.

Jag skulle föreslå att du lär dig att installera ett CMS, som tex Joomla.

Jag har lite info på en av mina egna siter:

Joomla-tips - Hem > svensk flagga > Joomlakurs.

Sedan kan du välja bland olika templates till din site, som tex dessa, de har inbyggda funktioner av olika slag, däribland fliksystem, bildgallerier mm.

Joomla Templates - RocketTheme Joomla Templates Club Demo Site

1
Bevaka tråden