Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig täckning på iPhone?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-06-07 13:10

Hej!

Är det någon som har samma problem som jag?
Min täckning på Iphone suger:( antar att det är något fel på sändarn!
vet någon hur man fixar det.
Mvh Fredde

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-08 15:32

så är det med alla iphone's

Ursprungligen av Janaz:

så är det med alla iphone's

Jaså?
Jag har inte sämre täckning än min SE 810w som jag hade innan.

Jag har då inte märkt det.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-08 15:53

Alltid täckning på min, bor dock inte i Norrland...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-06-08 16:01

mina börder har fått Iphones och deras funkar perfekt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-08 19:55

Jag har sämre täckning på min iPhone än min Nokia.
Märker det både i samtalskvalité och att den pendlar mellan 5 pinnar och 1 pinne här hemma.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-08 20:24

well.. jag har märkt att antalet käppar på mottagningen pendlar allt från 1 till 5 käppar, men jag märker då ingen skillnad i ljudkvalite.

//Tim

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-08 22:03

Har man Tele2 och en Nokia så kan man stå tre våningar under jord och snacka i Sthlm innerstad. Med en Iphone och Tele2 går det bara en våning under jord. Testet utfört för en vecka sedan.
I gatumiljö märkte vi ingen skillnad. Inte i Skärgårdstestet heller. Jag kan dock tänka mig att Iphone förlorar kontakt några sjömil före en Nokia när man seglar ut på Ålands hav.
Alltså; med dom bästa - radiologiskt sett - telefonerna i världen bredvid sig så är Iphone ett snäpp vekare. Inget som jag bryr mig om - jag köper en direkt den kommer (det var jag som hade Nokia'n vid testerna

Ursprungligen av mjg:

Har man Tele2 och en Nokia så kan man stå tre våningar under jord och snacka i Sthlm innerstad. Med en Iphone och Tele2 går det bara en våning under jord. Testet utfört för en vecka sedan.
I gatumiljö märkte vi ingen skillnad. Inte i Skärgårdstestet heller. Jag kan dock tänka mig att Iphone förlorar kontakt några sjömil före en Nokia när man seglar ut på Ålands hav.
Alltså; med dom bästa - radiologiskt sett - telefonerna i världen bredvid sig så är Iphone ett snäpp vekare. Inget som jag bryr mig om - jag köper en direkt den kommer (det var jag som hade Nokia'n vid testerna

Bra att man inte bor i en talibangrotta då haha

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-12 00:00

Kanske inget man märker i stan men lite ute på landet så blir det ganska kasst. Har läst andra recessioner om detta

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-12 03:58

Nya iPhone är ju i plast och inte aluminium heller - kanske blir mottagningen bättre då.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-12 09:00
Ursprungligen av boris91:

Nya iPhone är ju i plast och inte aluminium heller - kanske blir mottagningen bättre då.

Antennen sitter bakom det svarta platsstycket på iPhone 1.0 så den biten är redan OK.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-12 10:04

Mikrovågor beter sig inte riktigt så fokuserat. En telefon helt i plast ger nog mindre interferens. Det är garanterat därför Apple bygger nya i plast - ett avsteg från formgivning/estetik som säker knäckte deras psyke...men som var tekniskt nödvändigt.

Ursprungligen av frazze:

Antennen sitter bakom det svarta platsstycket på iPhone 1.0 så den biten är redan OK.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-06-15 14:26

har kass mottagning på min med, bor i norrland

Min funkar perfekt i innestan och väl hemma. Dock har jag ganska dålig täckning när jag är i skärgården.

Jag har också märkt att när jag stänger av Edge så får jag bättre täckning, då i skärgården. Hur kan det komma sig?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-20 14:48
Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Min funkar perfekt i innestan och väl hemma. Dock har jag ganska dålig täckning när jag är i skärgården.

Jag har också märkt att när jag stänger av Edge så får jag bättre täckning, då i skärgården. Hur kan det komma sig?

Första tipset som har hjälpt mig!

Jag stängde av både Network och EDGE - voila! Full malle på signalstyrkan.
Ska testa det under dan idag och se om det kan hålla i sig hela dagen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-23 14:26
Ursprungligen av pecka:

Första tipset som har hjälpt mig!

Jag stängde av både Network och EDGE - voila! Full malle på signalstyrkan.
Ska testa det under dan idag och se om det kan hålla i sig hela dagen.

En liten uppdatering.

Efter att jag stängt av wifi och EDGE så visar staplarna ett generellt högre värde.
Men om jag går in och kollar Rx värdet i Field Test så står det på rätt så samma värde oavsett om wifi är på eller av.

Så det verkar inte ha gjort någon större skillnad

Vi satt nere i en källare och jämförde min iPhone med en nyare SE modell, jag hade ingen täckning medans SE modellen hade full täckning, förstår inte hur det kan vara så stor skillnad.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-06-17 14:12
Ursprungligen av Patrik D:

Vi satt nere i en källare och jämförde min iPhone med en nyare SE modell, jag hade ingen täckning medans SE modellen hade full täckning, förstår inte hur det kan vara så stor skillnad.

SE har onekligen ganska mycket rutin vad gäller mobiltelefoner, så det kanske inte alls är så konstigt. Ni körde samma operatör, va?

Ursprungligen av wckd:

SE har onekligen ganska mycket rutin vad gäller mobiltelefoner, så det kanske inte alls är så konstigt. Ni körde samma operatör, va?

Ja, båda med Telia, förstår att iPhone kan ha dålig täckning, men INGEN, medans SE har full, det är ju lite konstigt.

Men nya iPhonen hoppas jag har bättre täckning.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2008-06-17 15:59

--

japp, instämmer, har betydligt sämre mottagning med iphonen än min gamla se w660.
ett tipps om ni vill ha bättre signal är att när ni pratar i telefonen håll långt upp på telefonen och håll telefonnen rakt fram så antennen som sitter under den svarta plasten får så fritt spelrum som möjligt.

samma gäller för se o nokia telefoner. håll långt ner då antennen generelt sitter längst upp. (varianter förekommer, vikbara är är också svårt att säga var antennen sitter)

Ursprungligen av Patrik D:

Ja, båda med Telia, förstår att iPhone kan ha dålig täckning, men INGEN, medans SE har full, det är ju lite konstigt.

Men nya iPhonen hoppas jag har bättre täckning.

Förr var det ju så att vissa telefoner fungerade (var optimerade) för specifika operatörer. Det kanske inte gäller nu längre? Då sade man att det berodde på operatörens sändarutrustning i förhållande till respektive telefonmärke.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-17 18:11

Är detta en myt?

Ursprungligen av adress@mac:

Förr var det ju så att vissa telefoner fungerade (var optimerade) för specifika operatörer. Det kanske inte gäller nu längre? Då sade man att det berodde på operatörens sändarutrustning i förhållande till respektive telefonmärke.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-17 14:34

Jo, jag tror SE och Nokia - som är tunga på alla nivåer när det gäller GSM/3G - har the state of the art när det kommer till radiodelarna. Dom bygger hela nät och har stora lab för forskning och utveckling av mikroradiosystem/giga/megaherztjotaheiti. Dom slår allt - vad jag vet så köper andra lurtillverkare en del superteknik av dom för dyyyra pengar.

Så - att första generationen Iphone har sämre täckning förvånar inte mig. jag tror dock att nya modellen har bättre täckning. Dom har gått över till plastchassi - detta ger minimal interferens. Metaller är alltid problematiska inom radioteknik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-19 22:20

Har sämre täckning på min iPhone men det beror (nog)bara på avsaknaden av 3G.
Med en vanlig 2G-lur har jag lika dålig täckning som med iPhonen.
Iaf här i Sthlm så satsar Telia mer på 3G-utbyggnad och det märks. Gjorde ett test i veckan med min P900, P990 och iPhonen. P900 och iPhonen hade samma dåliga täckning medans P990 alltid hade perfekt täckning...

Har själv inte alls märkt någon dålig täckning här i Stockholm. Har lika bra täckning med iPhone som vilken annan telefon som helst. Har Tele2 Kompis abonnemang med 1 GB datapaket.

1
Bevaka tråden