Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias abonnemangsmodell för iPhone klar

Tråden skapades och har fått 783 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-06-27 12:00

Jag hade tänkt köpa den nya, men nu blir det att sitta kvar med den gamla istället.
Sinnessjuka priser på abbonemangen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Ja, och jag hade rätt att det skulle bli rufflar-priser från det äckligaste företaget på den svenska tele-com marknaden:p

Jag är tveksam till att någon annan operatör hade lagt sig speciellt mycket lägre. Plus att de inte har samma välutbyggda wlan-nät att erbjuda.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-26 01:14

tror telia räknar med att de flesta kommer använda wifi iallafall, jag kommer definitivt välja lilla paketet och köra wifi som jag gjort hittills, därför vill dom nog "sätta dit" dom som prioriterar turbo3. Väldigt lågt av dom..

  • Oregistrerad
  • 2008-06-26 01:37

Mm iMini får ett bra pris kör ja på det. Har ändå gratis wifi på skolan och ringer inte så jäkla mycket. Hoppas inte telefonen blir så dyr bara.

Stor besvikelse att det inte är fri datatrafik över hela linjen. Jag kommer nu förmodligen bli tvungen att betala en hel del för massa onödiga röstsamtalsminuter jag inte behöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 08:15

telia:

Surf via wlan (inkl. Telias surfzoner) och Telia Homerun är gratis med abonnemangen. Trafik utöver den som ingår i abonnemangen kostar 20 kr/MB - dock med maxtaxa på 9 kr/dygn.

__

Har det stått hela tiden och jag har missat det, eller är det tillagt nu?

Telia lägger ut iPhone abonnemangsmodeller (priser inte inkluderade).

"Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia"

iPhone 3G frn Apple - iPod, snabb surf och inbyggd gps Telia

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-26 09:02

bjelkeman: Det är denna information vi har diskuterat över fyra sidor i denna tråd nu...

Ursprungligen av bjelkeman:

Telia lägger ut iPhone abonnemangsmodeller (priser inte inkluderade).

"Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia"

iPhone 3G frn Apple - iPod, snabb surf och inbyggd gps Telia

Ursprungligen av Jogin:

bjelkeman: Det är denna information vi har diskuterat över fyra sidor i denna tråd nu...

HAHA!!!
Klockrent!

Ursprungligen av Jogin:

bjelkeman: Det är denna information vi har diskuterat över fyra sidor i denna tråd nu...

Äsch, uppe för tidigt igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 09:30

Telias abonnemang är totalt bullshit. De är riktigt usla. Hur kan man sätta en gräns på ynka 100MB/200MB/1GB datatrafik på ett iPhone-abonnemang? En telefon som är gjord för internetkommunikation! <B>KOM IN I 2000-TALET ERA JÄVLA BÖNDER!!</B>

Näe vet ni vad. Jag kommer gå över lik för att få tag på en abonnemangs- och operatörsfri iPhone. Kosta vad det kosta vill. Över min döda kropp att jag säljer mig och ger mina pengar till ett företag som Felia.

Nu har aftonbladet snappat upp detta och som dem resonerar kring prisbilden verkar detta bli en dyr affär.

Telias Iphone kan kosta 20 000 kr | Tele | Pryl | Aftonbladet

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-26 11:12

Jag förstår inte hur andra länders abbonemangskostnader är relevanta. Telefoni kostar olika mycket i olika länder beroende på konkurrenssituation, infrastrukturens utbyggnad, efterfrågan, etc. Vilken telefon som används påverkar inte abbonemangskostnaden överhuvudtaget (annat än förhöjd månadskostnad vid sänkt kontantpris). Är det kollektivt hjärnsläpp här eller är det jag som har missat något?

Tror ni över huvud taget att man kommer att kunna få tag i en iPhone med Telia Refil kontankort, bundet till Telia i kanske 24 månader eller nåt?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-26 12:17
Ursprungligen av WashedUp:

Tror ni över huvud taget att man kommer att kunna få tag i en iPhone med Telia Refil kontankort, bundet till Telia i kanske 24 månader eller nåt?

Av det lilla som har släppts så har TeliaSonera sagt att andra abonnemang också ska fungera - om det inkluderar alla olika typer av abonnemang - lär vi få se inom kort.

Ursprungligen av WashedUp:

Tror ni över huvud taget att man kommer att kunna få tag i en iPhone med Telia Refil kontankort, bundet till Telia i kanske 24 månader eller nåt?

Har jag svårt att tro. Att du binder ett kontant-kort garaterar ju ingen vinst för Telia liksom

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-26 19:24
Ursprungligen av PeeMaN:

Har jag svårt att tro. Att du binder ett kontant-kort garaterar ju ingen vinst för Telia liksom

Man kan köpa andra telefoner med kontantkort hos Telia, om man betalar fullpris för telefonen...

Ursprungligen av Jogin:

Man kan köpa andra telefoner med kontantkort hos Telia, om man betalar fullpris för telefonen...

Men nu är det inte andra telefoner, utan Iphone...

Ursprungligen av Jogin:

Jag förstår inte hur andra länders abbonemangskostnader är relevanta. Telefoni kostar olika mycket i olika länder beroende på konkurrenssituation, infrastrukturens utbyggnad, efterfrågan, etc. Vilken telefon som används påverkar inte abbonemangskostnaden överhuvudtaget (annat än förhöjd månadskostnad vid sänkt kontantpris). Är det kollektivt hjärnsläpp här eller är det jag som har missat något?

Jag tycker att hur andra länder prissätter abbonemang är väldigt relevant. Särskilt hur andra europeiska länder prissätter. Det ger i alla fall en aning om hur priserna kommer att se ut här i Sverige. Sen får man ju säga att iphone är ett specialfall och då är det ännu mer intressant och relevant hur andra operatörer i andra länder tänker när de prissätter dels telefonen och dels de medföljande abbonemangen.

Men om man ser enbart till Telias information i dagsläget om deras abbonemang så måste jag säga att mitt intresse för en Iphone har svalnat. Varför kan man inte bara få köpa den kontant istället i närmsta mac-butik och sen plugga in vilket sim-kort som helst?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-26 12:01
Ursprungligen av mullenuh:

Jag tycker att hur andra länder prissätter abbonemang är väldigt relevant. Särskilt hur andra europeiska länder prissätter. Det ger i alla fall en aning om hur priserna kommer att se ut här i Sverige. Sen får man ju säga att iphone är ett specialfall och då är det ännu mer intressant och relevant hur andra operatörer i andra länder tänker när de prissätter dels telefonen och dels de medföljande abbonemangen.

Okej, ge mig en konkret logisk anledning varför 1000 samtalsminuter med iPhone borde kosta mer eller mindre än lika många samtalsminuter med en annan telefon. Samma sak gäller med sms och datatrafik. Varför bör samma mängd kosta mer eller mindre beroende på vilken telefon som kunden har i handen?

iPhone är speciell — ur operatörernas perspektiv — så till vida att den kommer att öka den mobila dataanvändningen i Sverige. Inte på något annat sätt.

Telia har berättat att man kan använda de vanliga telefonabbonemangen med iPhone också, inte bara dessa iMini, iMidi, iMaxi-planer. Detta visar ju med all önskvärd tydlighet att kostnader för samtal, sms och data inte alls beror på telefonen, eller abbonemangspriserna i Europa.

Senast redigerat 2008-06-26 12:12
Ursprungligen av Jogin:

iPhone är speciell — ur operatörernas perspektiv — så till vida att den kommer att öka den mobila dataanvändningen i Sverige. Inte på något annat sätt.

Jo, den är även speciell så länge en operatör har den unikt, vilket fallet verkar vara i Sverige än så länge. Eller menar du på allvar att AT&T inte tagit några kunder från andra operatörer i USA?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-26 13:41
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, den är även speciell så länge en operatör har den unikt, vilket fallet verkar vara i Sverige än så länge. Eller menar du på allvar att AT&T inte tagit några kunder från andra operatörer i USA?

Jaja, men detta är inte den första eller enda operatörsunika telefonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 13:53

Suck så trött man blir på Felia. Känns verkligen trist att Apple valt att samarbeta med den operatör som verkligen står för MOTSATSEN till allt Apple står för; bakåtsträvande, ålderdomlighet, värdelösa produkter osv...så tråkigt bara...att betala per megabyte känns ju "lite" ute om man får uttrycka sig så..

Ursprungligen av mbman:

Suck så trött man blir på Felia. Känns verkligen trist att Apple valt att samarbeta med den operatör som verkligen står för MOTSATSEN till allt Apple står för; bakåtsträvande, ålderdomlighet, värdelösa produkter osv...så tråkigt bara...att betala per megabyte känns ju "lite" ute om man får uttrycka sig så..

Men det behöver du ju inte... du kan välja bland övriga abbonemang och välja flat rate för data...

Nu gnälls det lite väl häftigt över Telia. Det kan mycket väl finnas tankar bakom valda abbonemangsformer och som det påpekades på en annan site...

Citat:

De som vill ha en iPhone mest för ipod-delen och GUI och knappt surfar alls behöver inte heller betala för dyr flat-rate, men är samtidigt skyddade mot skyhöga data-kostnader pga maxgränsen 9kr/dygn, som ju man i fallet iPhone får anta gäller ALL typ av datatrafik.

Det är nog inte så dumt tänkt, framförallt så ger det en frihet och flexibilitet till oss som kunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 14:06

Hmm, men man kommer väl knappast kunna köpa en iPhone hos Felia med abonnemang hos annan operatör? Om man köper en helt utan abonnemang går man ju miste om rabatten och telefonen blir sannolikt dyr :-/

Ursprungligen av Jogin:

Jaja, men detta är inte den första eller enda operatörsunika telefonen.

Näe, men det har inte funnits någon annan telefon likt iPhone, när det gäller hype, mediabevakning och allmänintresse. Inte i närheten ens.. Även om man skulle vara en iPhone-hatare så kan man inte förneka det. Och det gör det ytterst speciell.

En vild gissning är att ingen annan operatörsunik telefon har värvat ens en tjugodel så många nya kunder som iPhone värvade till AT&T. Eller vi kan nog lika gärna dra till med en femtiodel för den delen...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-26 15:24
Ursprungligen av Adrian B:

Näe, men det har inte funnits någon annan telefon likt iPhone, när det gäller hype, mediabevakning och allmänintresse. Inte i närheten ens.. Även om man skulle vara en iPhone-hatare så kan man inte förneka det. Och det gör det ytterst speciell.

En vild gissning är att ingen annan operatörsunik telefon har värvat ens en tjugodel så många nya kunder som iPhone värvade till AT&T. Eller vi kan nog lika gärna dra till med en femtiodel för den delen...

När jag sa att iPhone inte var speciell för operatörerna så menade jag det i det sammanhang som resten av inlägget handlade om — alltså att iPhone inte absolut måste ha sina alldeles egna abbonemangstyper. Enda skillnaden är att iPhone-användare förmodligen kommer vara mer uppkopplade och surfa mer än användare av andra telefoner.

Ursprungligen av Jogin:

Okej, ge mig en konkret logisk anledning varför 1000 samtalsminuter med iPhone borde kosta mer eller mindre än lika många samtalsminuter med en annan telefon. Samma sak gäller med sms och datatrafik. Varför bör samma mängd kosta mer eller mindre beroende på vilken telefon som kunden har i handen?

I grund och botten är ju minutpriset detsamma oavsett vilken telefon man använder (om man använder samma abonnemang d v s) men sen tillkommer (oftast) en förhöjd månadsavgift och den är olika mycket beroende på vilken telefon man väljer. Då blir ju snittpriset per minut högre (jämförbart med någon billigare och mindre hypad telefon). När det gäller iphone så kan de säkert lägga på rätt mycket utan för den delen riskera att folk inte köper mobilen. Med detta så kan det kanske bli lika dyrt som det pratas om i Aftonbladets artikel (som tog upp priserna i Tyskland).

Ursprungligen av Jogin:

Telia har berättat att man kan använda de vanliga telefonabbonemangen med iPhone också, inte bara dessa iMini, iMidi, iMaxi-planer. Detta visar ju med all önskvärd tydlighet att kostnader för samtal, sms och data inte alls beror på telefonen, eller abbonemangspriserna i Europa.

Likaså här så kommer nog Telia att lägga på en förhöjd månadsavgift på dessa befintliga abonnemang och då blir ju totalpriset för abonnemanget dyrare och därför är det relevant att jämföra med vad andra länders operatörer tar för totalpris för sina abonnemang.

Ursprungligen av mullenuh:

I grund och botten är ju minutpriset detsamma oavsett vilken telefon man använder (om man använder samma abonnemang d v s) men sen tillkommer (oftast) en förhöjd månadsavgift och den är olika mycket beroende på vilken telefon man väljer. Då blir ju snittpriset per minut högre (jämförbart med någon billigare och mindre hypad telefon).

Den förhöjda kostnaden brukar vara identisk med vad telefonen kostar att köpa loss utan bindningen så det är bara en annan form av avbetalningsköp.

Det du skriver är väl samma sak som att säga att kapitalkostnaden per använd minut blir lägre om du köper en billigare telefon och använder i samma utsträckning. Vilket är samma sak som med alla kapitalvaror. En dyrare bil kostar mer mer körd kilometer i kapitalkostnad än en billigare bil.

Det går att räkna på ett annat sätt också om jag antar att jag kommer att använda iPhonen mer än en billigare telefon, då blir det fler användningstillfällen att slå ut kapitalkostnaden på.

Men som sagt, det är en självklarhet att en dyrare telefon kostar mer än en billigare telefon.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-26 14:07
Ursprungligen av mullenuh:

Likaså här så kommer nog Telia att lägga på en förhöjd månadsavgift på dessa befintliga abonnemang och då blir ju totalpriset för abonnemanget dyrare och därför är det relevant att jämföra med vad andra länders operatörer tar för totalpris för sina abonnemang.

En förhöjd månadsavgift gör inte att abbonemanget blir dyrare per minut/sms/data. I Sverige är operatörerna tvungna att speca vilken del av kostnaden som är samtalskostnad, månadskostnad, eventuell pott, så kallad "förhöjd" månadsavgift (m.a.o. avbetalning), etc. Så är det inte i alla andra länder — i många länder behöver inte operatörerna speca detta, vilket gör det svårare för konsumenten att veta vad det är man betalar extra mycket eller lite för. Därför blir man inte heller mycket klokare genom att titta på prissättningen i andra länder där paketen inte är lika transparenta.

Det enda som egentligen kan ge någon fingervisning om vad iPhone kommer kosta i Sverige är vad iPhone kostar att köpa kontant, utan bindningstid eller abbonemangskostnad.

Bevaka tråden