Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kryptera en Mac samt all kommunikation?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ah. Jag fick den uppfattningen då jag läste ditt förra inlägg.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-10 21:31

Just för mig är det där ju i princip inget problem, snarare för mobiloperatörerna och dom som inte har rent mjöl i påsen.. Men ni som laddar ner DVD-filmer, var det inte så att man bara kunde få straff för att sprida material och inte ladda ner det?

Om man sedan funderar på det där med telefonsamtalen, så kan man ju tänka så här att försvaret får gärna lyssna på hur man pratar med någon om när man ska mötas på bion och liknande - håller man på och säljer vapen till folk på stan så kanske man ändå inte ringer och pratar om det, nu när varenda kotte känner till den kommande lagen..

Tror att ifall lagen kommer så blir det ändå inte effektivt för medieuppbådet, och att kryptera allt på sin dator låter sjukt. För mig.

Ursprungligen av boris91:

Just för mig är det där ju i princip inget problem, snarare för mobiloperatörerna och dom som inte har rent mjöl i påsen..

För mig är vikten av ett privatliv stor för att kunna känna tillförlitlighet till demokratin. De vill ta sig rättighet att avlyssna hela mitt liv men själv står jag utan ens i närheten lika stor insyn i försvarsmakten.

Ursprungligen av boris91:

Men ni som laddar ner DVD-filmer, var det inte så att man bara kunde få straff för att sprida material och inte ladda ner det?

Sedan ungefär 18 månader tillbaka är det även olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material utan tillstånd, men det är inte det som tanken bakom avlyssningen är. Inte officiellt åtminstone, men det lär väl ändamålsglidningen ordna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-11 00:00
Ursprungligen av Marcus K:

Sedan ungefär 18 månader tillbaka är det även olagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material utan tillstånd, men det är inte det som tanken bakom avlyssningen är. Inte officiellt åtminstone, men det lär väl ändamålsglidningen ordna.

Jag missade visst det där.. stod det i tidningarna?

Kom nu på att jag och förmodligen många många andra kommer att sluta ringa telefonsamtal för att prata om det minsta känsliga ämnen. Telebolagen som gick med på att stödja lagen förlorar då ännu mer pengar, folk kommer att träffa varandra mera istället, och antagligen så kommer ingen form av "ondis" att infångas eftersom alla känner till att lagen kommer.

Då försvinner förhoppningsvis lagen.

Vidare så tror jag att CIA och Interpol redan idag avlyssnar vem dom än känner för att avlyssna just för att ingen kontrollerar dessa myndigheter alls (eller speciellt noga). CIA-plan kunde ju trots allt landa i vilket EU-land som helst och utsätta medborgarna för tortyr utan att regeringarna gjorde något åt saken.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-12 14:10

Nu har det kommit hårddiskar med inbyggd kryptering från ASI - för att årtergå till ämnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-12 14:22
Ursprungligen av boris91:

Nu har det kommit hårddiskar med inbyggd kryptering från ASI - för att årtergå till ämnet.

Kryptering av hårddisken är inte problemet. Problemet är hur krypteringsnyckeln hanteras och hemlighålls, vilket artikeln inte går in på.

Att fingeravtrycksigenkänning är inbyggt sänker mitt förtroende för den.

Känns som säkerhetsteater.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-10 23:33
Ursprungligen av boris91:

Just för mig är det där ju i princip inget problem, snarare för mobiloperatörerna och dom som inte har rent mjöl i påsen..

Kan man inte ha rent mjöl i påsen och vara oppositionell till regeringen? Eller kanske till och med stödja regeringen men konkurrera med fel personer om viktiga poster?

Lästips: IB-affären.

Information är makt. Makt kan missbrukas.

Någon som vet hur krypteringen till adium fungerar ?
Om jag sätter på den och genererar en sträng. Måste mina kontakter få denna sträng eller hur fungerar det?

Mvh /manne

Intressant tråd. Lär bokmärka den. Dock låter det på er att kryptering bara i längden är besvärligt då alla inblandade partner måste ha nykel/lösenord för att ens kommunicera med en (vilket jag är säker att 80% av det svenska datoranvändarna inte förstår sig på/orkar fixa då dom har andra intressen så som fotboll/festa).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 22:12

Som jag skrev tidigare i tråden är krypteringsalgoritmen inte det stora problemet, utan vilken nyckel man väljer och hur man döljer den.

Det säkraste är att generera en slumpmässig nyckel (och snälla, använd inte någon av de korkade internetsajter som gör detta åt er utan använd ett enkelt kommando på er dator som jag skrivit om i någon annan tråd).

En nyckel som går att komma ihåg är för enkel. Så du måste typ skriva ner den. Lagra den aldrig på datorn. (Jag sade ju att det är besvärligt.)

För att få en insikt i om hur man praktiskt knäcker en nyckel (password) läs följande artikel av Bruce Schneier och begrunda hur många av era passwords som är trivialt knäckbara av programmet som beskrivs.

Crypto-Gram: January 15, 2007

P.S.
Tror ni FRA har köpt en prenumeration från Google på databasen över alla unika ord på internet? Eller databasen över alla sökningar som inte gav någon träff alls? Kan väl inte vara så stor? Vad tror ni? Under några miljarder poster?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 07:52

AnchorFree

ett steg i rätt riktning i alla fall

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-28 10:17

Kryptera den information som du anser är känslig. Det finns ingen anledning att skapa ett onödigt krångligt system med nycklar, hantering av nycklar, verifiering av information med alla de du kommunicerar med för att skydda all kommunikation.

Bevaka tråden