Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 10:10

Än en gång, Steve sa aldrig att $199 var utan abonnemang.

Och jag tycker 1395 kr är väldigt nära, för att inte säga mindre än, 1483:- som du själv räknar fram.
Och för att inte säga 1kr.

Kolla i USA t.ex. där du verkligen ser siffran $199 så är det med 24 månader hos AT&T.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-06-30 11:01

Jag betalar ca 600 per kvartal med abb. "Telia Mina vänner", varav hälften är de samtal som är "fria" (endast uppkopplingsavgift).
Det ska bli spännande att se om/vad/när Telia kommer med uppgifter om vad det finns för möjligheter att uppgradera bef. abb.

Men dyrare blir det ju, naturligtvis...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 11:12

Samor: Du har väl WiFi hemma? Kanske på jobbet också? Och kanske så att det finns några andra öppna nät du kan åka snålskjuts på...

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-06-30 11:14
Ursprungligen av Trineo:

Samor: Du har väl WiFi hemma? Kanske på jobbet också? Och kanske så att det finns några andra öppna nät du kan åka snålskjuts på...

Jorå men jag uppfattade det som om man var tvungen att gå via deras surfzoner eller wlan för att få det billigare priset!!

Ursprungligen av Samor:

Jorå men jag uppfattade det som om man var tvungen att gå via deras surfzoner eller wlan för att få det billigare priset!!

Det är gratis att surfa via WLAN. Homerun eller hemma eller var som helst (utom betalningstjänster då så klart).

  • Medlem
  • 2008-06-30 11:17

Nu har inte jag läst hela tråden, så jag ursäktar om det här har kommit upp tidigare. Men jag har hört några som pratat om att importera från Italien eller Frankrike. Varför inte istället köpa en iPhone i Sverige med Telias abb "Mobil Bingo". Det abbet kan man teckna obundet, alltså det är bara att säga upp det sekunden efter man tecknat det. Så kan man byta till vilket abonnemang man vill sen.

pusspuss.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 11:19

Kundtjänst har sällan informationen som man behöver, bättre att kolla med forum...

Nej, det står att all trafik kostar max 9:- vilket är unikt för iPhone abonnemangen, deras andra tjänster så gäller det enbart SurfPort vilket måste ske via deras applikation.

Men använder WiFi så är inte Telia inblandade överhuvudtaget, förutom om du kör med Homerun då då.

Kanske dags?

Att göra samma sak som kanadensarna, göra en protest mot telia?

23 000 i protest mot Iphone | Tele | Pryl | Aftonbladet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 12:28

Alternativt Telia-abonnemang!

Vad sägs om följande:

- 100 fria sms (därefter 0,39kr)
- 38 min fria samtal (därefter 0,39kr i minuten + 0,79kr i öppningsavgift)
- OBEGRÄNSAD datatrafik
Kostnad: 298kr i månaden

Detta verkar vara en fullt möjlig lösning med existerande Telia-abonnemang. Jag har räknat så här:

- Telia Mobil Bingo, med bindningstid på 18 månader: 99kr/månaden att ringa/messa för
- Prisavtal Fast pris 199kr/månaden

100 sms blir 39kr och 19 samtal à 2min blir 60kr (öppningsavgift 0,79kr + 0,39kr/min)

Eftersom Prisavtal Surfport (värt 99kr) ingår i Mobil Bingo borde man dessutom få rabatt när man väljer det dyrare prisavtal Fast pris. I bästa fall skulle alltså månadskostnaden bli 200kr.

Däremot lär iPhonen blir dyrare med denna abonnemangslösning. Återstår att se hur mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-02 12:46

Om man istället kopplar Prisavtal Fast pris till iMini-abonnemanget blir månadskostnaden totalt 498kr, dvs 200kr mer. Räknat på 18 månader blir det en merkostnad på 3600kr.

Eftersom iPhonen kostar 2495kr med iMini 18 månader, så är ovanstående lösning med Telia Mobil Bingo billigare åtminstone för alla priser på iPhonen under 6095kr! Ej medräknat att man får mer att ringa för med iMini. De 62 minuter ytterligare man får ringa för är värda ungefär 100kr, så låt säga då att om iPhonen kostar mindre än 6095-1800 = 4295, och man verkligen ringer 100 min i månaden, så är det ändå att föredra en lösning med Telia Mobil Bingo!

Dagen börjar ju närma sig och då slog det mig, vilken tid kan man köpa den? är de när butiken öppnar 10.00 eller senare. Sverige ligger ju ett antal timmar tidigare än USA vilket resulterar i att vi får den tidigare. Eller är det tiden i USA som gäller överallt?

I USA skulle den släppas 8:00 am (new york)
vilket blir 14.00 i sverige?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-02 15:04
Ursprungligen av Lappsakojs:

Dagen börjar ju närma sig och då slog det mig, vilken tid kan man köpa den? är de när butiken öppnar 10.00 eller senare. Sverige ligger ju ett antal timmar tidigare än USA vilket resulterar i att vi får den tidigare. Eller är det tiden i USA som gäller överallt?

I USA skulle den släppas 8:00 am (new york)
vilket blir 14.00 i sverige?

Tror att det blir individuellt för varje land. Hade varit trevligt om dörrarna öppnas vid midnatt, inte för jag tänker stå där, men ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-30 11:20

rot8: Bättre att läsa hela tråden än att be folk skriva samma sak om och om och om igen.
Men kort svarat så är svaret för att det inte går i dagsläget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 11:41

Visual Voicemail ska vi nog inte räkna med. Den funktionen beskrivs inte på svenska Apples hemsida. Endast en skärmdump av det gränssnittet finns med.

  • Medlem
  • 2008-06-27 23:33

Ja VV är borttagen från sidan där själva telefonfunktionen beskrivs men den är kvar här Apple - iPhone - Företag (kolla under "Smartare funktioner"). Hoppas, hoppas ... annars blir det ingen iPhone för min del.

Ursprungligen av 3OPAH:

Ja VV är borttagen från sidan där själva telefonfunktionen beskrivs men den är kvar här Apple - iPhone - Företag (kolla under "Smartare funktioner"). Hoppas, hoppas ... annars blir det ingen iPhone för min del.

Så du menar att VV är avgörande för att du ska köpa en iPhone 3G? En enda funktion på en telefon som innehåller hur mycket som helst. Som vi svenskar med iPhone har klarat oss utan hur länge som helst?

iPhone 3G på blocket:
IPhone 16 Gb (Nya 3G modellen)

Vettefan vad man ska tro

Ursprungligen av Ipod_Lover:

iPhone 3G på blocket:
IPhone 16 Gb (Nya 3G modellen)

Vettefan vad man ska tro

Teletjänst i Norr AB

Antar att de importerar dem eller gissar alt har fått tag i uppgifter om pris utan abonnemang på något sätt.

Jag har inte ens förstått vad Visual Voicemail är, så jag kommer inte sakna det. Men det är ju synd ändå!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 09:27

Henkebarn: Du ser varje meddelande i telefonen och kan själv välja vilket du vill lyssna på. Visst, trevlig funktion men absolut ingen showstopper.

Ursprungligen av Trineo:

Henkebarn: Du ser varje meddelande i telefonen och kan själv välja vilket du vill lyssna på. Visst, trevlig funktion men absolut ingen showstopper.

Aha, så man slipper lyssna på alla i rad? Det är ju iofs jävligt nice.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-28 10:57

Om man nu skulle välja en bindningstid på 24 månader och det kommer en ny iPhone om ett år - och den nya vill man naturligtvis ha - vad händer då?

Är man då "låst" med sin gamla telefon eller är det bara att byta?

Ursprungligen av Eva:

Om man nu skulle välja en bindningstid på 24 månader och det kommer en ny iPhone om ett år - och den nya vill man naturligtvis ha - vad händer då?

Är man då "låst" med sin gamla telefon eller är det bara att byta?

En ny telefon kan bara lösas ut i samband med nyteckning av abonnemang eller om du binder ett obundet abonnemang du redan har.

Om du enligt ditt exempel binder ditt abonnemang i 24 månader kommer du givetvis att behöva betala av telefonen under hela bindningstiden. Skulle du vilja plocka ut en ny telefon genom att lägga en ny bindningstid på abonnemanget går det att göra tidigast tre månader före innevarande abonnemang löper ut.

Alltså, det går inte att byta efter 12 månader. Däremot efter 21 månader. Skulle du göra en nyteckning efter 21 månader löper det gamla abonnemanget på som vanligt de kvarvarande tre månaderna, därefter kickar det nya abonnemanget igång.

Så här var det senast jag höll mig uppdaterad på hur avtalen för Telias mobilabonnemang ser ut.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-28 11:31
Ursprungligen av Striberger:

En ny telefon kan bara lösas ut i samband med nyteckning av abonnemang eller om du binder ett obundet abonnemang du redan har.

Om du enligt ditt exempel binder ditt abonnemang i 24 månader kommer du givetvis att behöva betala av telefonen under hela bindningstiden. Skulle du vilja plocka ut en ny telefon genom att lägga en ny bindningstid på abonnemanget går det att göra tidigast tre månader före innevarande abonnemang löper ut.

Alltså, det går inte att byta efter 12 månader. Däremot efter 21 månader. Skulle du göra en nyteckning efter 21 månader löper det gamla abonnemanget på som vanligt de kvarvarande tre månaderna, därefter kickar det nya abonnemanget igång.

Så här var det senast jag höll mig uppdaterad på hur avtalen för Telias mobilabonnemang ser ut.

Bra, då vet jag. Blir nog bäst att välja den kortaste bindningstiden då.

Och så blir det spännande att se vad som händer med mitt "Mobil till vänner" Där har jag bindningstid fram till juli nästa år. Om jag bara får fortsätta betala utan att kunna utnyttja tjänsten eller om jag får flytta över den till iPhoneabonnemanget.

Senast redigerat 2008-06-28 11:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 11:02

Du lär nog kunna byta men till fullpris då du har skrivit på abonnemanget för 24 månader.
Alltså, bindningstiden gäller abonnemanget, inte telefonen. Vill du kan du sälja telefonen efter 1 dag men du är fortfarande bunden till att betala månadsavgiften varje månad i 24 månader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 13:17

Men är den operatörs-låst till Telia?

Alla verkar totalt utgå ifrån det, men jag har inte sett någon information från Telia.

Jag tycker att det vore trevligt att kunna plocka ut SIM-kortet och sätta i ett lokalt kontant-SIM-kort om man är en längre tid utomlands för att slippa betala dyr roaming. Går det? Vad kostar det att låsa upp? När kan man göra det?

Jag menar, eftersom man ändå är bunden av abonnemanget så får ju Telia ändå sina pengar. Varför skulle de dessutom behöva jävlas^H^H^H^H^H^H låsa telefonen?

Jag skulle påstå att det är Telia som försökt späda på hypen och fatalt, och jag kan inte understryka det tillräckligt, FATALT misslyckats med den hypen.

Ska jag köpa så drar jag till England eller Frankrike och köper en olåst...
Med tanke på priserna så lär man ju tjäna på att dra till London och köpa en t ex.
Sen fortsätter jag med mitt kontantkort - från telia, eller köper det billigaste abonnemanget och Fri surt (vilket man nu ska kunna med kontantkort också, eller?).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 15:14

RockyMontana: Var hittar du en olåst i England utan att hacka den?

Sen den informationen som jag skrev var innan Telia klargjorde att data var inklusive all data för 9:- per dag.

O2 skulle sälja den upplåst läste jag någonstans...
Hacka den behövs väl inte om eftersom den är upplåst?
Då borde det väl bara vara att stoppa in ett annat sim?

Men nu blev jag osäker på om jag läst fel bara för det...

[Edit]

Och här kommer länken.
MacNN | O2 offers 3G iPhone Pay & Go availability

300 pund för den lilla och 400 för den stora.
4 700 SEK med lite snabb forex-räkning

[/Edit]

Senast redigerat 2008-06-28 16:00
Bevaka tråden