Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP/RÅD ang inköp av Macbook, Ljudkort samt liten klaviatur.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...nu började detta som en köpesannons vilket är riktigt men samtidigt fel eftersom jag vill få så många goda råd som möjligt ang inköp av ovanstående prylar. Därför startas en tråd i denna rubrik för att förhoppningsvis få utveckla mina behov samt se om Ni alla kan bidra med Er kunskap inför mitt inköp...

DATOR,

Jag vill köpa en Macbook dels för att få ha hemmavid som musikdator och då använda Logic.
Jag vill kunna ta med den på små livejobb där jag vill använda den till att lira upp bakgrunder till mitt pianospelande och då i form av förproducerade material ifrån Logicmiljö. (förstod någon det där)?
En ny Macbook har ju som exempel i skrivande stund 2.4GHz Core 2 Duo de Intel, 2-4 GB minne och Hårddisk på typ 250 GB och jag är riktigt sugen på något dyligt. Dock vet jag inte om Jag måste köpa en ny eller om en begagnad kan vara ett alternativ.

En polare har en likadan fast kanske ett år gammal och jag tror att hans var på 2.0 Ghz eller nå't. Hur ny/snabb måste datorn vara för att inte gå in i väggen produktionsmässigt?

Jag antar att jag hemmavid kommer att köra ljud ifrån några av mina racksynthar men tror att De flesta ljuden kommer att tas ifrån mitt Masterklaviatur (Yamaha S90es) samt från de interna pluggarna i Logic. I livesammanhang tänkte jag bara använda S90es tillsammans med Macen. Mina produktioner är ej invecklade men det är ju klart att man en vacker dag sitter med audiospår och effekter upp över öronen så jag förstår om frågan blir luddig.. ..dock..

Hur upplever Ni som kör med just Macbook att den klarar de uppgifter som Ni ställt den inför?

Hur upplever Ni som använder Macbook brusnivå'n och då menar jag att man brukar reta sig på fläktsurret som datorn ger ifrån sig när den får jobba lite.

LJUDKORT,

Ett litet externt ljudkort skall inhandlas som skall klara av att hemmavid hålla reda på ett mindre antal racksynthar, spela in som exempel sång, akustisk gitarr, blåsinstrument mm.
Eftersom jag inte har en aning om vad jag skall fråga om så nöjer jag mig här och hoppas att Ni har förslag på ett litet ljudkort med så lite kablage som möjligt.

LITEN KLAVIATUR,

När man nu är på resande fot eller hamnat hos svärföräldrarna under en längre tid så släpar man ju inte runt på en vägd 88'a utan nu skall det inhandlas ett litet klaviatur som tillsammans med Macbooken gör en produktionsvillig och näst intill helt oanträffbar.
Denna klav skall ha normalstora tangenter men jag har inte en aning om hur många.
Jag har väl snöat in på en liten 25'a eftersom jag tänkte få ned allt i storlek när man rör på sig.
Samma sak gäller här dvs så lite sladdar som möjligt annars helt öppen för förslag.

Innan jag ger mig iväg för att inhandla nytt eller begagnat så ger jag Er nu chansen att komma med goda råd angående vad som helst om detta. Vad bör jag tänka på?
Vill någon varna mig för vissa prylar eller datorprestanda så gör det. Vill någon få upp mina ögon inför problem av något slag så snälla, "hit me".

Annars vill jag mest av allt få veta vilka kombinationer som Ni själva använder och som funkar problemfritt för Er eftersom dessa förslag inför mina inköp då är GULD värda.
Vad har ni nu för Macar, Ljudkort samt remotekeyboards och finns det något att beakta eftersom jag har olika tilltänkta miljöer (live/hemmavid)???

Hitintills inkomna kombinationsförslag är...
Macbook core 2 duo, med Saffire LE samt Novation remote 25 LE.
Macbook core 2 duo, med MOTU Ultralite samt Korg K25 midiklaviatur

Tack för att Du läste och Kul om Du delade med Dig av Dina erfarenheter vilket kan hjälpa mig samt andra i liknande situation.

Har nu besökt Macbutik samt ett par musikaffärer och kan tillägga ett par nya produkter som jag själv inte vet något om men som någon av Er kan ge ris/ros, hylla/dissa.

Ljudkort...
*Edirol UA-25
*EMU 0202 USB

Klaviatur m ljudkort...
*Novation XioSynth 25
*M-Audio Ozone

Klaviatur...
*M-Audio Keyrig25
*Edirol PCR-300

  • Medlem
  • 2008-06-24 20:24

Hur många kanaler tänkte du spela in samtidigt? Alternativt ha inkopplade samtidigt i ljudkortet?

Hur menar Du då jgb?

(tänk på att jag inte kan så mycket nu och ej har någon vana av ljudort)

Om Du menar att någon skall kunna sjunga in samtidigt som någon annan lirar gura in samtidigt som jag spelar in på klaviaturet så kommer sådana situationer nog aldrig att uppstå.

En sak i taget!!! (eller missförstod jag Din fråga nu?)

  • Medlem
  • 2008-06-24 20:46

(gah, inga stora bokstäver på Du/Din/Er/Ni och så vidare i svenska språket!)

Jag menar såhär, vad betyder det här egentligen?

Citat:

Ett litet externt ljudkort skall inhandlas som skall klara av att hemmavid hålla reda på ett mindre antal racksynthar, spela in som exempel sång, akustisk gitarr, blåsinstrument mm.
Eftersom jag inte har en aning om vad jag skall fråga om så nöjer jag mig här och hoppas att Ni har förslag på ett litet ljudkort med så lite kablage som möjligt.

"hålla reda på", vad menar du då?

Om man har ett ljudkort med säg sexton ingångar så kan man ha sexton kanaler inkopplade i det hela tiden utan att behöva koppla om för varje sak man skall spela in. Exempelvis några syntar i stereo, ett par mikrofoner och så vidare. Då går det även lätt att spela in separata spår om man är flera som spelar tillsammans, eller kör med många ljudkällor samtidigt.

Har inga direkta åsikter om varken ljudkort eller kontroller, men angående Macbook tror jag att vilken som helst Core 2 Duo fungerar för dina behov. Visst, man kan alltid använda mer processorkraft, men ska du jobba med externa syntar så kommer det inte vara några problem.

Har du inte ambitionerna att köra 50 kanaler ljud med massa effekter på varje så kommer datorn definitivt att räcka till, oavsett vilken Macbook du väljer. (Okej, möjligen är det dumt att välja precis första generationen, men inte heller de är särskilt långsamma.)

Och om ljud: Macbookarna är i princip helt tysta om man inte lastar dem ganska rejält. Jag tycker inte att det är något problem. Jag tror det är svårt att hitta tystare bärbara. (Undantaget såna med flashdiskar, men det är ju lite annan prisklass då.)

...skall försöka tänka på att inte använda versaler vid tilltal... ...korrekt svenska enligt vad jag lärt mig men kanske väl formellt och jag lovar bot och bättring...:(

Snackade med en kompis som är väl insatt i min situation och de behov jag har.
Han sade att ljudkort kraftigt kommer i andra hand för mig eftersom jag kommer att klara mig långt på datorns interna ljudkort. den dagen jag kommer att behöva ett externt ljudkort lär mina behov sluta vid typ 2 in, 2 ut + micpreamp.

Samma kille använder själv en macbook 2.0GHz Core 2 Duo de intel med ett M-audio Ozone som reseklav och är toknöjd med den kombinationen.;)

Vad du än köper för ljudkort, kolla att det fungerar med Macbook;

Agere firewire - Google-sökning

Agere Macbook - Google-sökning

Om du ska använda klaviaturet mest för att spela på: Testa något nytt från Edirol. Deras midiklav är riktigt sköna att spela på.
Något att styra sina effekter och/eller mjukissyntar: Testa något från Novations SL-serie. Deras Automap2 (uppmappning av kontrollers mot mjukvaran) är helt underbart enkelt att använda.

Båda alternativen är lite dyrare än smäcket från m-audio & co, men det är de bästa med rimliga prislappar som jag testat.

Sen om ljudkort: Om du ska spela in sång så räcker det vanligtvis inte med det inbyggda ljudkortet. Du kommer behöva en preamp till.. om du nu inte har en väldigt lättdriven mikrofon.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-25 09:31

Du har fått goda råd från din polare, köp!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-25 09:36

Bra externt ljudkort (firewire) - Apogee Duet:
Apogee Electronics: Products: Duet

  • Medlem
  • 2008-06-25 12:41

Länkar till de förslagen jag PMa dig för ett tag sen. Har ju som sagt inte använt MAC. Kanske någon annan här kan kommentera...?

Mackie Onyx Satellite
E-mu Xboard 25

...Ja, det är väl inte så mycket att fundera på...

När det gäller Macbooken så handlar det väl bara att få fingrarna ur samt ta ställning till om jag vill tjäna någon/några tusenlappar på att inte bära ut den ur butiken som ett nyinköp skulle få innebära.

...angående klav så väljer jag så lite saker som möjligt genom att skaffa en med inbyggt ljudkort och där har jag nu en ny köpesannons ute på Novation XioSynth 25 samt M-Audio Ozone som exempel...

Att skaffa ett bra ljudkort hemmavid läggs lite på is så att jag får känna på mina behov samt låta inköpet där mogna fram till det bästa.

Bugar och bockar för tipsen som inkommit.

Jag har ett Edirol UA-25, helt ok kort, krånglar dock då och då, händer att det kommer knaster helt oprovcerat och en del annat. Har dock haft mindre problem på Mac än PC med just det. Godkänd ljudkvalitet för övrigt. Betalade 2500 för mitt, men det var å andra sidan mer än två år sedan, borde gått ner en aning i pris nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-03 19:16

Har även jag ett UA-25 - piper dessvärre som en gammal tv, både ut- och invändigt, och edirols support är helt omedgörlig. Undvik.

Ursprungligen av Grandpianoguy:

Tack för att Du läste och Kul om Du delade med Dig av Dina erfarenheter vilket kan hjälpa mig samt andra i liknande situation.

Jag tycker som Andra nämnt att Du ska Satsa på ett Apogee Duet-kort Med en M-Audioklav. Hoppas att Du blir Nöjd.

Förlåt, var tvungen! ;=)

Apogee-kortet är fantastiskt bra att jobba med, både pre-amparna och ljudkvalitén håller toppklass. Det är dessutom ett förhållandevis billigt ljudkort.
Jag använde tidigare ett klaviatur från M-audio vilket fungerade bra till enklare inspelningar. Svårt att spela Mozart på ett sådant men om du enbart kommer göra skisser eller liknande fungerar det toppen.

Ursprungligen av Headstrong:

Apogee-kortet är fantastiskt bra att jobba med, både pre-amparna och ljudkvalitén håller toppklass. Det är dessutom ett förhållandevis billigt ljudkort.

Längtar efter en matig tråd om Apogee Duet här... - 99.se

Info om Duet.

Ursprungligen av Headstrong:

Jag tycker som Andra nämnt att Du ska Satsa på ett Apogee Duet-kort Med en M-Audioklav. Hoppas att Du blir Nöjd.

Förlåt, var tvungen! ;=)

...Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta åt det faktum att man uppenbarligen känner sig tvingad att göra narr av någon... ...Det enda jag kan säga är att jag borde ha korrekturläst mitt inlägg eftersom jag av någon outgrundlig anledning skrev ordet kul med versal och detta var ett misstag... ...Lägger vi därtill mina försök att i skrift vilja vara artig vid tilltal så får vi en summering i form av att en person retar sig på mina versaler så mycket att det måste påpekas och en annan som långt efteråt försöker göra sig rolig över det...

Om vi nu skall återgå till ämnet så har ni rätt i att apogee's duet-kort är en riktigt fin liten burk men är det så mycket bättre att ha ovanstående ljudkort och lös klav istället för att köra ozone-lösningen och varför?

Sedan tycker jag att drygt 4 tusen för bara ljudkortet är bra mycket mer än jag från början trodde att man måste lägga ut prismässigt men jag bör kanske tänka om där, vad vet jag.

Helt klart är dock att klaviaturen oavsett märke och antal tangenter bara skall användas i nödlösningssyfte och därmed ställer jag ej de höga krav på spelbarhet och känsla mm som jag har samt får på det klaviatur som vanligtvis används hemma samt live.

Så enkelt, billigt och smidigt som möjligt och som smärtfritt funkar med macbook & logic var ledordet.

Senast redigerat 2008-07-07 02:05

Om du vill vara säker på att det fungerar med MB (Agere) så ska du köpa ett USB-ljudkort (även om det är lite sämre när det gäller latency och CPU-belastning), alternativt ta reda på vilka FW-kort som fungerar problemfritt med Agere.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 13:23

Jag har själv jagat ljudkort till min macbook. Pratade med MOTU, och de hävdar att alla deras ljudkort ska fungera felfritt med alla mac:ar, inklusive de nya med Agere-chip. Jag jagade ultralite, men det slutade med ett beg 896HD istället (mumma!!). Fungerar klockrent!

1
Bevaka tråden