Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motivera iPhone 3G köp...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-20 22:54

Nu kommer jag säkert få en hel del mothugg.
Men vad är egentligen så bra med iphone att så många spenderar en (mindre) förmögenhet och timmar i kö för att köpa den?

Visst den är sjukt snygg, både utvändigt och os:et.

Men funktionerna?
Telefonen saknar ju MMS-stöd från fabrik?
GPS-en kan inte användas för realtime-navigering
Det går inte spara bilder från webben
Klipp och klistra saknas.
Batteritiden under all kritik.
Blåtandsmodem-mode
Saknar A2DP för bluetooth lurar.

Allt detta och mycket mer är ju nästen basic-funktionerna i min Nokia E90.

Visst det är ju äckligt snygg. Men jag tycker folk i ren allmänhet lovordar apples prylar bara för att det är ju apple. Är det inte någon mer än mig som tänker som jag?

att spara bilder från webben funkar visst
EDIT: Och angående varför folk så gärna köper den, det har jag inget svar på egentligen.

MMS stöd: Har iofs nästan aldrig använt MMS själv men det är en brist, det håller jag med om

GPS: Det där stämmer inte, den går att använda för det. Det finns visserligen ingen applikation som följer med som erbjuder detta nu men hur är det med Nokian? Behöver man inte köpa till Nokia Maps eller så för att få detta även på den? Jag har för mig att det kostar €60-€90 per år eller så för att få äkta navigering på Nokia (är dock lite osäker)

Bilder går att spara från webben så det stämmer inte

Batteritiden känns lite låg men samtidigt så har en amerikansk test gett vid handen att iPhone har bland de bättre batteritiderna bland jämförbara telefoner. Min svåger som har en Nokia N95 laddar också sin telefon varje dag.

A2DP saknas, sant, det får jag leva utan såvida det inte kommer en mjukvaruuppdatering.

Dyr? Priset är väl i paritet med liknade telefoner? 4-5.000?

Nåväl, jag köpte den för att den är suverän att surfa med, att det finns ett strålande utbud av tredjepartsprogramvara och den är underbar att hantera mail med.

Ringa? Jag använder inte min telefon för att ringa med...

Senast redigerat 2008-07-20 23:23
Ursprungligen av Zajber:

Saknar A2DP för bluetooth lurar.

För 62 dollar fixar man det också: mobile.brando.com.hk

1. Vacker.
2. Human Interface som slår allt med hästlängder.
Dyr? 4000 kr. för en handdator är okej för mig. Värderingar är subjektiva - för mig är t.ex. en bil värd 4-500 kr. oavsett märke och årsmodell. Min akustiska gitarr är värd ett par miljoner för mig. En teve ca. 10-15 kronor. Etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 00:06

Måste ju alltid ha det senaste;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-21 00:12

Nu kanske jag blir hängd men vad är A2DP egentligen?
Och interface?
Och när kommer man kunna köpa sig en iPhone utan Telias dyra abbonnemang?

Vänliga hälsningar från mig...

Jag har haft lite olika telefoner, från enkla modeller till mer avancerade. iPhonen är den första avancerade telefonen som jag upplever är lika enkel och smidig att använda som en "enkel" telefon. T.ex. Nokia N95: Svårt/krångligt att använda vissa funktioner, och därmed inte kul att använda, vilket leder till att jag använde dessa funktioner mindre/mer sällan. Jag upplever att jag använder de flesta av iPhones funktioner regelbundet, dvs jag använder mer av det jag betalat för. Har man dessutom redan investerat lite i Apples prylar (dator, AppleTV, AirPort, etc) så ökar mervärdet av iPhone betydligt.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-21 01:03

Motivera iPhone 3G köp...

It's hella fuckin' balls-to-the-wall awesome!

Föregående inlägg har nog sagt allt faktiskt. Man kan ta det svart på vitt och rada upp vad för olika tekniska specifikationer telefonen har och inte har. Men det håller inte.

Den enda som verkligen kan motivera ett köp är du själv. Hur mycket vill du ha en iPhone? Tillräckligt mycket för att strunta i att du tycker att vissa saker fattas i telefonen? Är du beredd att lägga de pengarna på en telefon (även om den faktiskt inte är så mycket dyrare än andra telefoner)?

Personligen är jag hur nöjd som helst med min 2G, å andra sidan blir en 3G betydligt dyrare men jag är tämligen bestämd över att jag kommer att köpa en 3G inom kort. När 2G släpptes kände jag spontant precis som alla andra: för dålig kamera, kasst att man inte kan skicka MMS (vilket man nu dock kan göra med diverse apps), dålig batteritid osv.

Men så länge du har bra ljus är kameran bra, batteritiden är inte så dålig med tanke på vad du kan göra med telefonen. Du kan ha den till att surfa i en RIKTIG webbläsare (till skillnad från alla andra undermåliga mobilwebbläsare), du kan lyssna på musik, titta på film, synka din mail på ett grymt sätt, kolla aktier, kolla kartor, kolla väder, använda YouTube och använda oändligt många skitcoola apps som gör att du med denna telefon kan göra saker du aldrig drömt om att kunna göra med en telefon. Jag har säkert dubblat, kanske tredubblat, tiden jag använder min mobiltelefon sedan jag skaffade iPhone. Då har jag ändå varit ganska flitig på att använda mobil innan. Såklart håller batteriet bara i 1-2 dagar men som sagt var, med tanke på vad jag gör med den är det mer än acceptabelt. Mycket saker du annars gör med en dator gör man istället med sin iPhone, och en dators batteri håller ju bara 1-2 timmar - ändå spelar batteritiden minimal roll eftersom fördelarna väger upp den.

Men, det är bara du som kan motivera ett köp för dig själv. Misslyckas du med detta vill jag säga att du har ditt svar.

iPhone ser inte så häftig ut på pappret.

Men vänta bara tills du har använt den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 07:52

Jag kanske är slö men jag förstår inte vad du är ute efter...

Topic säger "Motivera iPhone 3G köp"
Sen ifrågasätter du de som talar gott om iPhone...

Är detta en tråd där du vill få feedback för att eventuellt köpa en iPhone 3G eller är det för att du undrar över ägarnas mentalitet?

1
Bevaka tråden