Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplåsning av iPhones = ökad stöldbegärlighet?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hoppas jag har fel på denna punkten men är det inte så att möjligheten till upplåsning av iPhone gynnar den kriminella världen och ökar stöldbegärligheten markant?

Med verktyg som ZiPhone så kan man nämligen byta IMEI-numret på telefonen (inte släppt till 2.0 än) och det är väl just detta nummer som operatörerna spärrar för stulna telefoner?

Tror stöldbegärligheten ligger på 100 ändå på en iPhone.

Jag knatar då inte runt på GBG's bakgator miss i nassen på helgerna...på sniskan...med luren i örat. Det är nog att be om problem.

Det lär ändå påverka stöldbegärligheten. Vetskapen om att det finns användarvänliga verktyg gör ju att de blir väldigt lönsamma att stjäla.
Jag hade hellre sett att iPhones vore kända för att vara helt omöjliga att låsa upp.

Hade dom inte gjort som dom gjort, vill säga byggt på MacOSX och låst den så skulle inte de här problemet funnits

Men iofs, då skulle en iPhone inte varit en iPhone heller

Ursprungligen av acidflash:

Hade dom inte gjort som dom gjort, vill säga byggt på MacOSX och låst den så skulle inte de här problemet funnits

Men iofs, då skulle en iPhone inte varit en iPhone heller

Bara för att telefonen bygger på Mac OS så betyder inte det att de inte kunnat lösa säkerheten för IMEI på annat sätt.

Sedan tycker jag inte riktigt det hör till om man "flashar" telefonen eller inte. Visst ska man inte trycka upp lite dyrare konsumentprodukter framför ögonen på avundsjuka, men så pass "het" tror jag inte iPhone är.

Är jag ensam om att ha lite negativ inställning till upplåsning? Jag gillar den "monopolbrytande" aspekten som upplåsning medför, men jag gillar inte att det kan och med största sannolikhet används för mer än bara möjligheten att kunna använda sin lagligt inhandlade telefon med en annan operatör.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-29 11:00

Jag hoppas det kommer en programvara som kan spåra ens iPhone med hjälp av GPS:en.

i mitt tycke är funktionen " ändra imei" det bästa påhittet någonsin! snacka om att kunan vara anonym! fra ta mig i baken!

tyvärr har jag inte hittat motsvarande funktion i pwnage och ziphone vågar man ju knappt köra så...

men skulle alternativet finnas så skulle jag göra, även fast det är olagligt.

(och ni som undrar vad jag har att dölja, bite me!)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-29 13:20
Ursprungligen av PsychoSaurus:

Jag hoppas jag har fel på denna punkten men är det inte så att möjligheten till upplåsning av iPhone gynnar den kriminella världen och ökar stöldbegärligheten markant?

Med verktyg som ZiPhone så kan man nämligen byta IMEI-numret på telefonen (inte släppt till 2.0 än) och det är väl just detta nummer som operatörerna spärrar för stulna telefoner?

Utvecklaren av Ziphone har ju mer eller mindre kastat in handduken så ny version av den lär vi nog inte se. Iaf inte inom en snar framtid.

Pwnage av dev-team har inte den funktionen och kommer nog aldrig ha heller vilket jag ser som positivt. IMEI ändring är olagligt i de flesta länder och ska därför inte existera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-29 14:47

Det fins ju en fara med att byta IMEI-nummer också -- det kan bli krockar med den telefon som verkligen har det numret, antar jag.

Ursprungligen av bengtb:

Det fins ju en fara med att byta IMEI-nummer också -- det kan bli krockar med den telefon som verkligen har det numret, antar jag.

Det du borde kunna göra är att bara ta ett IMEI från någon gammal telefon du har liggandes. Då borde det vara riskfritt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-29 17:11
Ursprungligen av PsychoSaurus:

Det du borde kunna göra är att bara ta ett IMEI från någon gammal telefon du har liggandes. Då borde det vara riskfritt.

Visst är det så men jag tycker den här tråden är ca 5 måander för sent. Med Ziphone gick det rätt lätt men det var bara en "soft" IMEI update som gick att få bort. Men eftersom Ziphone är nu i graven och i firmware 2.0 kan man inte ändra IMEI numret utan vidare så tror jag att temat är inte så aktuell.

//Rob

1
Bevaka tråden