Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar "Remote" på en pc?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-12 21:13

Någon som fått remote att funka på pc?

Förresten jag har märkt att vissa grejer laggar:
* tangentbordsskrivandet
* lösenordsskrivandet
* suddandet
* när den skall visa ordförslag
* svepa tillbaka till föregående skärm när man lyssnar på musik

Senast redigerat 2008-07-12 22:28
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 04:48

Om du menar Remote som i Remote från Appstore för att styra iTunes på Pc, så har jag fått det att fungera. Vad är det som inte fungerar för dig?

Ja, jag märkte också att lösenordsskrivandet laggar efter 2.0, man ser bokstäverna/siffrorna i lösenordsrutan någon sekund innan dom blir till stjärnor.. la inte märke till resten men stämmer säkert.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-13 22:14

Tror att det är en funktion så att man ser att man skriver rätt bokstav! Jag tycker det är riktigt bra iaf!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-14 00:03
Ursprungligen av Adzam 1:

Tror att det är en funktion så att man ser att man skriver rätt bokstav! Jag tycker det är riktigt bra iaf!

Jo det är väl bra men tycker inte den ska visa tecknet så länge

Jag har också problem att få Remote att fungera med iTunes på pc. Jag får fram lösenkoden i rutan på min iPhone, men det finns inget att välja på i iTunes om jag inte kopplar in telefonen i usb-sladden. Men när jag klickar på min iPhone i iTunes så händer det inget spännande alls...

Tips?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-13 22:40
Ursprungligen av # brorzan:

Tips?

Köp en Mac

Ursprungligen av nllub:

Köp en Mac

Inte speciellt konstruktivt. Tänk på att i och med iPhone så är det många windows-användare som kommer behöva hjälp på 99.se och att säga "Köp en Mac" är inte så kul när man behöver hjälp med ett problem.

Utan att själv använda Windows så tippar jag på att brandväggen i Windows kan vara orsaken till att "Remote" inte hittar iTunes.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Utan att själv använda Windows så tippar jag på att brandväggen i Windows kan vara orsaken till att "Remote" inte hittar iTunes.

Fantastiskt bra! Jag var bara tvungen att lägga till UPNP som tillåtet inom egna nätverket i brandväggen.

Stort tack för hjälpen!

# bror

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-15 21:45
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Inte speciellt konstruktivt. Tänk på att i och med iPhone så är det många windows-användare som kommer behöva hjälp på 99.se och att säga "Köp en Mac" är inte så kul när man behöver hjälp med ett problem.

Haha. Var väll inte jätteseriös(lägg märke till ;)-smilien) så att komma och slå en på fingrarna så där var väll lite onödigt?
Bara för att allt är så löjligt fortsätter jag vara dryg och citerar Douglas Adams: "The Macintosh may only have 10% of the market, but it is clearly the top 10%."

Sen måste jag ju tilllägga att om man kör Windows, eller Linux eller andra ostabila ej hårdvarustyrda PC-system som för det mesta krånglar, så kan man ju räkna med att det blir lite strul med en enhet som iPod Touch eller iPhone som är skräddarsydd för Mac och OS X(då det i princip är samma system) i början. Speciellt vid en stor uppdatering av programvara.
Mer tänker jag inte säga. Hänvisar bara till citatet ovan och kryper och lägger mig i fosterställning för att jag ens skriver och läser i en PC-tråd.

Men måste hjälpa lite också:

Ursprungligen av macki81:

Testade så som ni sa till mig men funkar fortfarande inte.. förresten jag har Nod32, vet nån vart jag går in nånstans för att öppna porten för Touch:en?)
:(:(

NOD32 är väll bara Antivirus och Spyware skydd? Eller har du brandvägg i det också? Kan finnas någonting här: Antivirus NOD32 | antitrojan antitrust antispyware
Annars tror jag att du ska in i din Routers inställningar och kolla om iPoden tycker upp på listan med anslutna enheter via DHCP.

EDIT: Skall du öppna portar så prova i den inbyggda brandväggen i Windows. Litet tips bara.

Senast redigerat 2008-07-15 22:01
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-17 11:08
Ursprungligen av nllub:

Men måste hjälpa lite också:

NOD32 är väll bara Antivirus och Spyware skydd? Eller har du brandvägg i det också? Kan finnas någonting här: Antivirus NOD32 | antitrojan antitrust antispyware
Annars tror jag att du ska in i din Routers inställningar och kolla om iPoden tycker upp på listan med anslutna enheter via DHCP.

EDIT: Skall du öppna portar så prova i den inbyggda brandväggen i Windows. Litet tips bara.

jag har en sån allt-i-ett-paket från ESET (Nod32). Jag får se om jag hittar nån inställning i min router. Sist jag gjorde det så bröt kommunikationen mellan ipoden och routern.

Men kan man öppna portar i windows brandvägg fastän man inte använder den?

På papper låter Remote som ett suveränt program.. om det hade funkat

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-14 21:46

asså e det bara jag som e j*vligt trög eller vad. jag fattar verkligen hur man gör. jag startar Remot -. Går till iTunes - försöker hitta min ipod - hittar inte - testar att koppla in den till datorn med usb - den syns under Enheter - Startar Remote - Får upp en kod - HUR FANKEN SKA MAN GÖRA HÄR SEN?!

asså måste min dator ha en usb-dongel?? räcker det inte att datorn e kopplad med sladd in till Router?

Tacksam om nån har nåt svar.

Du ska inte koppla in iPoden/iPhonen i din dator via USB allt sker via nätverk.

Gör såhär:
1. Starta iTunes i din dator.
2. Starta Remote i iPod touch/iPhone.
3. Klicka på "Lägg till bibliotek" i programmet "Remote", du ska nu se en sifferkod i din iPod touch/iPhone.
4. I iTunes ska du nu se en enhet med namnet på din iPod touch/iPhone. Klicka på den i iTunes.
5. Skriv i koden i iTunes. Klart.

Om det inte dyker upp en enhet i iTunes så kolla att båda enheter är uppkopplade på samma nätverk och att du inte har någon brandvägg som blockerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-15 05:11

Nu när du säger det kom jag på att jag faktiskt hade samma problem..kände mig smått efterbliven då jag desperat försökte klicka på iPoden i iTunes, som då var den USB-anslutna enheten, och inte hittade vart jag skulle skriva in koden.

Insåg sedan att iTunes inte kände av att iPoden var ansluten till det trådlösa. Laddade ner "Bonjour for Windows v1.0.4 (32-bit)", som finns här Networking - Downloads. Startade iTunes efter att det var installerat och då dök iPoden upp direkt. Notera att jag inte vet helt säkert om det var detta som fixade problemet eller om det började funka helt slumpmössigt..men du kan ju testa.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-15 13:02

Testade så som ni sa till mig men funkar fortfarande inte.. förresten jag har Nod32, vet nån vart jag går in nånstans för att öppna porten för Touch:en?)

--
Testade Bonjour oxå och funkade inte heller!

:(:(

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-17 13:45

Om du har windows brandväggen inaktiverad så ska den inte störa någonting. Vad har du för router? Kolla om du hittar typ "DHCP clients table" så kan man se vilka DCHP-klienter som finns i nätverket.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-17 20:35

jag har en sån! Jensen Scandinavia AS

jäkla sk*tbudget router! fattar ingenting!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-18 22:59

Okej. Det finns ju en "Online Manual" där som tydligen är en windows applikation... Öh inte mycket till online. Men kolla där i. Gå in i konfiguerations applikationen. Brukar vara på adress 192.168.1.1 och leta upp DCHP inställningarna och om du kan se klienterna som är uppkopplade..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-20 22:53

fattar inte men tror du att det har nåt med att min dator är kopplad med sladd till routern? kanske måste köra med wifi-dongeln??

kör bara trådlöst nu men funkar ändå inte..

så här ser inställnnigarna ut hos mig och jag kan inte hitta nån DHCP-inställning :/

Senast redigerat 2008-07-21 20:12
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-28 20:26
Ursprungligen av macki81:

fattar inte men tror du att det har nåt med att min dator är kopplad med sladd till routern? kanske måste köra med wifi-dongeln??

Nej det ska inte spela någon roll.. Men okej nu har vi i alla fall bekräftat att touchen finns i Nätverket. Windows använder ju arbetsgrupper eller domäner för att datorer i nätverket ska kunna snacka med varandra. Skulle kunna vara det som är problemet här... Jag vet inte hur man ställer in arbetsgrupp i touchen, men du kan välja något som heter "Sökdomäner" och "Klient-ID".. Kolla vad du har för arbetsgrupp och skriv in samma under Sökdomäner. Har ingen aning om det kan betyda samma sak, men det är värt ett försök

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-23 23:12

oki, nu ser jag "Active DHCP Client Table" och min ipod touch's IP-adress men jag ser fortfarande ingen Device i iTunes

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-30 22:06

min arbetsgrupp på datorn heter ARBETSGRUPP. Har skrivit in det under sökdomäner men funkar fortfarande inte. BAAAH!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-30 22:21

Jävligt konstigt. Vet inte riktigt vad mer man kan göra. Vi har inga Windows burkar i huset längre, bara Mac och Linux. Är det någon som har en PC som fått det att fungera klockrent?

1
Bevaka tråden