Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone-ägare! Är ni nöjda med telia?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur många är de som trots allt är nöjda med telia undrar jag?
Har länge funderat o köpa ut en telefon från Italien med de går inte så bra...

Vänta tills de första fakturorna dyker upp. Då kan i alla fall jag bedöma lite bättre hurvida jag är nöjd eller inte. Jag tyckte att det blev svårt att välja abonnemang och är osäker på om jag valt rätt (inte för att det skulle vara Telia's fel). Jag valde Telia Bingo 99 kr/månad + fri data 199 kr.
Jag betalalde alltså 4820 kronor för min vita 16 GB, men då kan jag byta abonnemang på ett enklare sätt än om jag valde de mera subventionerade priserna.

Jag är numera f.d Tele 2-kund sedan 10+ år tillbaka så det ska bli intressant att se hur det blir med samtalskostnaderna.

  • Medlem
  • 2008-07-19 20:24

Mycket nöjd. Mycket mer än med Telenor.

Antar att du köpte 16 gb. Kostar inte den 5195:- med bingoab.? En parentes.

Ursprungligen av westerlu77:

Antar att du köpte 16 gb. Kostar inte den 5195:- med bingoab.? En parentes.

5195 var det pris jag hade förväntat mig och jag påpekade prisskillnaden för försäljaren, men hon sa att det var priset som räknades ut när hon slog in det och så blev det. 4820 kronor.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-20 00:43
Ursprungligen av Martin Pettersson:

5195 var det pris jag hade förväntat mig och jag påpekade prisskillnaden för försäljaren, men hon sa att det var priset som räknades ut när hon slog in det och så blev det. 4820 kronor.

Det är bara att gratulera hon slog in ett extra avdrag av misstag Det avdraget ska inte användas till Bingo-abonnemanget.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-07-19 20:36

Jag är nöjd med Telia, har alltid funkat fint för mig. Priset är av underordnad betydelse men jag tror faktiskt inte det skiljer så himla mycket mellan operatörerna. Jag kör fn. Telia till vänner (69kr) och fastpris internet (199kr).

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-19 20:42

La till en omröstning.

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2008-07-19 23:52

Haft Telia innan också och inte haft några problem alls med just, Telia än så länge.
Har Svart 16GB med Mobil 99 och Fastpris.
Trots strulet vid relesen så kom mitt abbonemmang igång samma dag utan problem.
Så jag är nöjd hittils.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 16:34

Jag tycker att deras 3G-täckning är kass. Har väldigt låg eller ingen 3G-mottagning när jag är hemma (Kungsholmen) eller på jobbet (Östermalm).

Har helt avaktiverat 3G eftersom det suger batteri och ändå inte fungerar så bra. Edge däremot funkar kanonbra, men hur kul är det när man kan få 3G?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-21 19:21

Hittills helt ok! Men det är flera mindre saker som stör mig i bytet till Telia.. de är inte direkt smidiga när det gäller att flytta över kunder.

Porta nummer tog 10 dagar... dock ska de ha eloge att de erbjud iphone-kunder temporära nummer vilket de inte gjort tidigare. Men väl vid porteringstidpunkten imorse flyttades inte numret direkt.. enligt ett brev skulle det göras 05.00 på morgonen. Klockan 10.00 hade fortfarande iPhonen det temporära numret. Mitt gamla nummer var överfört till Telia, men det var inte kopplat till rätt abonnemang.. Först efter ett samtal till Kundtjänst fick jag över mitt gamla nummer.

Inloggning till mina sidor. Fick ringa till Kundtjänst och be om inloggning.. Det visade sig att jag hade en inloggning.. Fram tills för 8 (!!) år sen hade jag ett e-postkonto hos Telia (bara ett konto, inget abonnemang) och den inloggningen var kvar i deras system och gällde för Mina Sidor. Om de bara hade skrivit ut det på sin hemsida hade jag kanske kunnat luska ut det själv och hade slippa ringa Kundtjänst.

Inloggning till Homerun.. fick ringa och be efter sms:et med inloggningsuppgifter.

Känns som att överföringen av kunder och kundtjänsten hos Telia är betydligt trögare jämfört med andra operatörer. Jag har redan fått ringa kundtjänst tre gånger om småsaker... Om bara information hade funnit på nätet, enkelt och lättillgängligt hade antagligen ganska många av Telias Kundtjänstmedarbetare varit överflödiga..

Bor i Falun och har bra 3G-täckning både i och utanför staden. 2-3 mil utanför börjar det sjunka nedåt en eller två staplar. Edge har fullt överallt. Jag är nöjd.

Var inte en av dem som var emot Telia innan, men nu blir jag mer och mer trött på dem.

Ringer man kundtjänst är det alltid väldigt lång väntetid.

Kompetensen verkar minst sagt låg på kundtjänst. Frågade vad "aktiv vidarekoppling" betyder. När jag hade Telenor så var det oftast när jag var utomlands och en en litem varning att man inte ringde med egen operatör. Telia hade inte en susning om vad det berodde på men att det var någon tidigare som frågat om samma sak och att det antagligen inte var något att bry sig om.

Har nu två Telia abb. och vill byta nummer mellan dessa men behålla allt annat som det är , efter mycket dribbel och många samtal så kan Telia klara av det men det är svårt och kostar 750:-

Frågar om man kan skriva ut via dator om man har en iPhone och tjänsten faxlåda
Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!, jag kopplades runt till olika avdelningar som multimedia mm. men ingen har en susning om och hur det fungerar med iPhone.

Fick inga uppgifter om Telia homerun, ringde kundtjänst och efter över en vecka fick jag sms.

Väldigt röriga prissystem vid köp av iPhone.

Sämre 3G täckning på västkusten jmf. med Telenor.

Uppdatering. Bestämde mig för att bita i det sura äpplet betala 750:- och byta plats på numren, men nu säger helt plötsligt stolpskotten på Telias kundtjänst att detta inte går att göra. Telias kundtjänst suger verkligen, de får en samling yra höns att framstå som ett under av kunskap och kompetens.

Senast redigerat 2008-07-31 10:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 19:09

Jag måste säga att Telias kundtjänst inte har imponerat:
* Homerun-uppgifter tog en vecka, två telefonsamtal och ett butiksbesök innan jag fick några. Det utlovade brevet med inloggningsuppgifterna har dock inte dykt upp än. Fick bara ett sms.

* Nummerflytten (efter portering) som skulle gå så smidigt tog en halv dag och tre samtal om vardera en halvtimma att fixa. Någon på kundtjänst visste inte vad de gjorde när de försökte flytta över numret vilket gjorde att jag tappade nätanslutningen under förmiddagen. Nästa person tittade förbryllat på vad den första personen ställt till med och blev tvungen att själv ringa deras interna support för att lösa problemet. Detta hjälpte fortfarande inte och jag fick ringa en tredje gång för att fråga varför det inte fungerade. Efter ytterligare hjälp från deras interna support så kunde man konstatera att man hade missat en knapptryckning för att få igenom flytten.

* Felspecifierad faktura. Fastpris data á 199 kr hade jag ju inte beställt. Ett enkelt fel att åtgärda tänkte jag, men att få den bortplockad tog 40 minuter. Först hamnade jag hos faktura-avdelningen, sedan blev jag kopplad till en person som "var mer insatt i iPhone-tjänsterna". Personen jag pratade med förstod sedan inte varför jag inte ville ha kostnaden återbetald som en samtalspott. (Eftersom jag än så länge klarar mig på mina inkluderade minuter så kommer jag aldrig att ta av potten). Denne "iPhone-expert" kopplade mig tillbaka till en tredje person på fakturaavdelningen som till slut löste ärendet.

I övrigt så är jag nöjd med Telia. De har riktigt bra täckning (och då har jag varit ute och rest en del i mellansverige och västkusten). Själva lanseringen tycker jag dessutom att de har skött så bra som det gått med tanke på de sparsamma leveranserna från Apple.

Lite tidigt att säga; luren kom för två veckor sen.... Men Telia är enda fungerande nätet i den del av fjällvärlden där vi tillbringar ett par veckor om året, så för mig var det faktiskt förutsättningen för att alls kunna köpa iPhone. Hade ett kontantkort när jag köpte, och de ändrade abonnemanget direkt i affären så jag kunde ha samma nummer (och t o m samma SIM-kort) utan minsta avbrott. Läser jag infon på *120# rätt, verkar jag t o m ha fått behålla saldot på kontantkortet som "pottförstärkning" (vilket ord....).

Har egentligen inga dåliga erfarenheter av Telia alls (har deras ADSL sen flera år, och den är ALLTID uppe. e-posten använder jag inte eftersom jag har egen domän, så jag slapp det krånglet). Så jag har lite svårt att förstå det reflexmässiga, politiskt färgade gnället på Telia från vissa håll......

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-02 12:15

Har haft Telia i många år, så jag var nöjd Telia-kund redan innan.

Jaha, nu börjas det.
Kom hem från semester och hade fått ett påminnelse-brev från Telia.

De påstår att jag inte har skrivit på avtalet för mitt abonnemang vilket är rent trams. Hur många kunde köpa iPhone utan att teckna abonnemangsavtal i affären?

De påstår sig också ha skickat ut det här avtalet en gång innan, vilket också är trams eftersom jag tecknade det i affären.

Om de inte får in ett underskrivet avtal innan imorgon (Söndag) så stängs mitt abonnemang av.

Pust och stön.

Jag ringde kundtjänsten idag och blev runtslussad ett par gånger. Sedan fick jag prata med en tjej som hjälpte mig. Brevet kunde hon inte förklara men bad mig faxa in kvittot från när jag köpte min iPhone med tillhörande abonnemang. Eftersom jag inte har någon fax så blev det svårt tyckte jag, men hon såg till så att mitt abonnemang inte skulle bli avstängt imorgon genom att kryssa i en ruta på sin dator bara för att jag "lät trovärdig".

Sedan noterade hon att jag inte har någon bindningstid på mitt abonnemang vilket också är fel då jag valde 18 månader med Telia Bingo i samband med iPhone-köpet.
"Det gör inget" sa jag, men hon kände sig tvungen att rätta till det. Tyvärr så tillät inte datorn henne att fylla i 17 månader så det blev 18 månaders bindning från och med idag. Sedan så påstod hon att tilläggstjänsten "Fri datatrafik" (som jag köpte vid telefoninköpet) inte var aktiverad.

Det ska bli intressant att se hur nästa räkning kommer se ut om jag inte har haft fri datatrafik.

Jag hoppades på en strulfri flytt till Telia, nu är jag inte lika optimistisk.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-02 12:53
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Sedan så påstod hon att tilläggstjänsten "Fri datatrafik" (som jag köpte vid telefoninköpet) inte var aktiverad.

Det ska bli intressant att se hur nästa räkning kommer se ut om jag inte har haft fri datatrafik.

Jag hoppades på en strulfri flytt till Telia, nu är jag inte lika optimistisk.

Jag fick hem en bekräftelse för mitt val av abbonemangsform och tjänster, där stod det att jag inte hade några tilläggstjänster alls, vilket lät konstigt eftersom jag skulle ha "fri datatrafik".

Jag ringde Telia och sa att det ska jag naturligtvis ha. Jag sa även att de skulle kreditera alla kostnader för 3G-användande. Det var Telia-representanten tveksam till först, och sa att jag skulle gå till butiken och tala med personen som jag handlat av för att få det "bekräftat" att jag faktiskt ville ha "fri datatrafik" från början.

Jag sa att för det första så kommer han inte komma ihåg mig, vi var ju för fan hundra pers i kön (okej då, knappt femtio iaf), och för det andra så är det ju fullständigt ologiskt varför jag skulle välja bort "fri datatrafik" (som ju är Telias rekommendation), bara för att sedan ringa och beställa det. Att det jag säger är logiskt och att allt annat är fullständigt ologiskt borde vara skäl nog för att göra som jag säger, det är ju uppenbart att ett misstag har skett i butiken. Han lät sig övertalas.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-03 09:31

Jag har haft Telia i mer än 10 år och har inga planer på att byta leverantör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-03 10:36

För mig innebär bytet till telia ca 150-250 kr extra i månaden enligt mina beräkningar, vilket inte
kändes helt roligt i början, speciellt med tanke på att jag kommer bli student till hösten med allt vad en students ekonomi innebär. Men med tanke på att 3G-täckningen inte går att klaga på där jag bor får jag ändå se det som värt att betala de lite dyrare samtals- och sms-kostnaderna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-03 10:44

Hade Tele2Comviq innan och om folk är irriterade på Telias kundtjänst så kan jag säga att de är rena drömmen jämfört med nötterna på tele2. Har till och emd gett dem beröm. Bara en sån enkel sak som att anmäla e-faktura tog mig med Tele2Comviq 2 månader, 3 samtal till kundtjänst, två återbetalningar av faktureringsavgifter och massa tid.

Tele2s anmälningssida behöver namn, telefonummer OCH kundnummer. Vem f*n har lust att leta upp sitt kundnummer?!

Telias anmälningssida är lysande, det enda som behöver göras är att fylla i telefonnummer, resten sköter de. Eloge till dem!

1
Bevaka tråden