Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drar iPhone kostnader även om den inte använs?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är en fråga som jag hoppas att någon kan svara på. På Telia ger de olika svar.

Eftersom jag ringer lite men sms-ar mycket, valde jag Mina vänner (69 kr) + 5000 gratis Sms (99 kr). Det innebär att jag ska betala 168 kr per månad, plus de telefonsamtal jag gör. Därför blev också själva telefonen dyrare (3400 kr) än om jag hade valt något av i-alternativen.

Nu har jag testat telefonens möjligheter och misstänker att iPhone drar kostnader när jag till exempel spelar spel även när det inte är onlinespel. Inte mycket, men dock, många små K blir plötsligt en stor MB. Nyss kollade jag efter att inte ha ringt, inte mottagit telefonsamtal, inte sms-at, inte surfat, inte emailat... och det visar sig att ha telefonen liggande på köksbordet kostar 1 öre på en timme... fniss... det kan tyckas en piss i missisippi men på en månad blir 1 öre/timme = 72 kronor.

När jag nyss synkade med iTunes och tog emot en uppdatering av själva iPhone så kostade det 5 kr. Detta kan jag se eftersom jag testar telefonen med ett refillkort som jag har pengar kvar på.

På Telia ger de olika svar. En del säger att det inte kostar något om jag inte är ute på nätet, och att det inte ska kosta något när jag synkar med datorn. Andra säger att iPhone ständigt håller kontakt utåt och därför också drar med sig nätkostnader, och att man därför ska det abonemang som ger fri uppkoppling (199 kr). Någon säger att "det beror på" om synkningen kostar eller inte. Beror på vad? Det fanns inget svar på det.

Någon menar att det är det som är grejen med iPhone. Men! Reklamen framhåller att iPhones styrka är att den består av tre delar; telefon, ipod och nät. Jag anser att man ska kunna använda bara två av dessa tre delar utan behöva betala för den del man inte använder.

Det intressanta är, att om någon tex har iMini och får 100 MB gratis, och surfar för 100 MB, hur många av dessa äts så att säga upp av själva telefonen? en MB? två? tio?

Är ni med på vad jag menar? Jag kanske är ett iFån, som tror att den ska fungera som en vanlig telefon, och att "alla andra" vet att den drar bara för att den existerar. Eller innebär det att tusentals abonnenter inte fått adekvat information?

ylva

Var en stor nyhet i usa när första iphone kom att det kostade mycket om man hade automatisk nedladdning av e-post i utlandet. Det var en amerikansk familj som inte fattade rouming i europa kostade när han hade fri trafik i usa. Så om du inte har push av e-post etc på så borde telefonen inte kosta enligt mig.

Jag har stängt av 3G, push + mina ekonton, men ändå... ändå drar den fast jag ingenting gör. Frågan är förstås om det är viss eftersläpning av kostnaderna? Men en hel timme?

ylva

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-06 19:21

För det första så tycker jag att Telia varit ganska tydliga med att iPhone konsumerar datatrafik och man rekommenderar konsumenten att köpa till ett paket för just detta.

När du aktiverade din iPhone, kommer du ihåg om du valde att skicka användardata till Apple? Kanske slinker iväg en del data den vägen.
Program som du laddar ner via App Store drar säkert viss trafik om de då och då "ringer hem" till utvecklarens server.

Hej
Okej, det där med om jag valde att skicka användardata till apple minns jag inte. Jag är restriktiv med allt men det kan ha skett utan att jag fattade vad det innebar. Kan man ta reda på det, ändra det och i så fall hur?

Menar du att det ÄR självklart att iPhone drar datatrafik även om man INTE har någon aktiv nätaktivitet?

Och att ett program som jag laddat ner från App Store ringer hem ibland? Alla program eller vissa?

ylva

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-06 19:30
Ursprungligen av webulven:

Hej
Okej, det där med om jag valde att skicka användardata till apple minns jag inte. Jag är restriktiv med allt men det kan ha skett utan att jag fattade vad det innebar. Kan man ta reda på det, ändra det och i så fall hur?

Menar du att det ÄR självklart att iPhone drar datatrafik även om man INTE har någon aktiv nätaktivitet?

Och att ett program som jag laddat ner från App Store ringer hem ibland? Alla program eller vissa?

ylva

1. Vet faktiskt inte om eller hur du kan ändra det. Minns bara att jag fick den frågan när jag aktiverade.

2. Nja, självklart kanske det inte är, men med tanke på att iPhone är konstruerad för att dra nytta av internet i många av dess tjänster så tror jag det är svårt att helt strypa kontakten med internet.

3. Det kan vara ett spel som kanske laddar ner Highscore-data eller som skickar någon sorts debug-information till utvecklaren.

Om du helt vill slippa risken(?) att den kopplar upp sig så tror jag Telia kan hjälpa dig att avaktivera EDGE- och 3G-anslutningen. Tror någon skrev om detta i en tråd här på forumet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-06 19:47

Om man ska åka utomlands då? Det kan ju bli ganska dyrt då. Det går ju att stänga av 3G men måste man ringa Telia alltså, om man vill koppla bort EDGE? Vad jag vet så gick det att koppla bort det i iPhone 1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-06 19:58
Ursprungligen av bjark:

Om man ska åka utomlands då? Det kan ju bli ganska dyrt då. Det går ju att stänga av 3G men måste man ringa Telia alltså, om man vill koppla bort EDGE? Vad jag vet så gick det att koppla bort det i iPhone 1.

Det finns en inställning för Data-roaming som är avstängd per default. Den hindrar telefonen från att skicka/ta emot data när du är i utlandet.

Tack för svar.

Det är ganska hopplöst att ta sig fram på Apple store.

När det gäller spel handlar det också om att kolla vilka som "ringer hem" när man spelar det. Det verkar som att vissa gör det inte, andra gör det.

Ja jag funderar på att avaktivera, men jag vill ju å andra sidan ha "friheten" att kunna använda tex email ibland, vid särskilda behov.

Jag kontaktade personal "högre upp" på Telia och de blev helt förfärade. De visste inte. Får se vad de säger imorgon. Kanske får jag ta en variant av iAbonemang.

ylva

Ursprungligen av webulven:

och det visar sig att ha telefonen liggande på köksbordet kostar 1 öre på en timme... fniss... det kan tyckas en piss i missisippi men på en månad blir 1 öre/timme = 72 kronor.

Njae 24 öre per dygn gånger 31 dagar blir runt 7 kronor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-06 21:08

hehe 3g o edge funkar inte alls för mig längre safari funkar inte inte app store eller nått, någon annan som har samma problem?

Ursprungligen av Esa:

hehe 3g o edge funkar inte alls för mig längre safari funkar inte inte app store eller nått, någon annan som har samma problem?

Har det här med "Drar iPhone kostnader även om den inte använs?" att göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-06 21:12
Ursprungligen av Esa:

hehe 3g o edge funkar inte alls för mig längre safari funkar inte inte app store eller nått, någon annan som har samma problem?

skriv i rätt tråd så kanske någon hjälper dig.

Okej, du har rätt, jag har räknat fel på en nolla... Ja, då är just DET inte mycket att orda om. Men tycker ändå att det är konstigt att det kostar utan att man gör något. 6 kronor under hela dagen idag och då har jag inte skickat något, inte ringt, inte surfat... det enda jag gjort är att skicka 1 sms, synka telefonen och spela lite dataspel... :-/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-06 21:42
Ursprungligen av webulven:

Okej, du har rätt, jag har räknat fel på en nolla... Ja, då är just DET inte mycket att orda om. Men tycker ändå att det är konstigt att det kostar utan att man gör något. 6 kronor under hela dagen idag och då har jag inte skickat något, inte ringt, inte surfat... det enda jag gjort är att skicka 1 sms, synka telefonen och spela lite dataspel... :-/

Jag skulle nog rekommendera att du skaffar typ iMini eller annat paket med inkluderat datatrafik. iPhone-upplevelsen blir så mycket bättre om man inte behöver oroa sig för att den ansluter till internet. Den är liksom gjord för Internet.

Borde inte Telia kunna hjälpa till med att totalt spärra datatrafik på ens abonnemang? Eller går inte det?

På så sätt försäkrar man sig om att ens iPhone endast skyfflar datatrafik när den har ett WiFi-nät tillgängligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-06 21:50
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Borde inte Telia kunna hjälpa till med att totalt spärra datatrafik på ens abonnemang? Eller går inte det?

På så sätt försäkrar man sig om att ens iPhone endast skyfflar datatrafik när den har ett WiFi-nät tillgängligt.

Jo, precis. Det skrev vi om några inlägg upp i tråden (#6)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-06 21:59

Läs FAQn. Där står det beskriver hur du gör för att stänga av EDGE/3G.

//Rob

Men själva poängen?

Tack för inlägg.

Ja kanske jag skaffar iMini, men det är inte det som är poängen med mitt inlägg.

Drar telefonen kostnader bara genom att existera - utan att man använder den?

Vad är det i så fall som drar? Program som ringer hem? Telefonens kontaktsökande? Vad?

ylva

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 09:17
Ursprungligen av webulven:

Tack för inlägg.
Drar telefonen kostnader bara genom att existera - utan att man använder den?

Vad är det i så fall som drar? Program som ringer hem? Telefonens kontaktsökande? Vad?

Just dem punkterna tycker jag vi har försökt besvara så gott det går. Men återigen JA, telefonen drar datatrafik utan att du initierar det. Har du däremot telefonen (helt) avstängd så drar den ingen trafik.

Glöm inte att om du startar t ex Safari efter en vila så kopplar telefonen först upp sig på mobilnätet innan den hittar det egna trådlösa-nät.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-07 08:51

Det är inte så svårt att förstå. iPhone har flera program som mail, aktier, väder, google maps, safari, you tube, app store och itunes som behöver koppla upp sig till internet. Vissa program som app store och mail kopplar upp sig automatiskt om man har ställt in det så. Har du inte wlan så använder den 3G/EDGE/GPRS automatiskt. Har du inte ett data paket kommer du att betala varje gång den kopplar upp sig. Stänger du av 3G/EDGE/GPRS så kostar det inget extra.

//Rob

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-07 09:01

Jag har stängt av all datatrafik på min iPhone via Telias sidor.
Som nån skrev tidigare kolla 99mac:s FAQ.

Vad innebär att stänga av all datatrafik? Att man inte kan emaila eller surfa, alls? Eller kan man göra det via egna trådlösa nätet? Men som Mats skriver, så kostar det ändå eftersom mobilen först kopplar upp sig på mobilnätet innan den hittar det egna trådlösa. Om man inte är en iNörd från början så är det en del självklarheter som man inte vet. Fast jag är nog inte unik... även om jag nog tillhör fåtalet som inte köpte iAbonemang, utan bara Mina vänner och sms. Då blir man tydligen oskyddad gentemot okontrollerade uppkopplingar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 09:18
Ursprungligen av webulven:

Vad innebär att stänga av all datatrafik? Att man inte kan emaila eller surfa, alls? Eller kan man göra det via egna trådlösa nätet? Men som Mats skriver, så kostar det ändå eftersom mobilen först kopplar upp sig på mobilnätet innan den hittar det egna trådlösa. Om man inte är en iNörd från början så är det en del självklarheter som man inte vet. Fast jag är nog inte unik... även om jag nog tillhör fåtalet som inte köpte iAbonemang, utan bara Mina vänner och sms. Då blir man tydligen oskyddad gentemot okontrollerade uppkopplingar.

Du hindrar helt enkelt telefonen att använda mobilnätet för dataöverföring. Den kommer endas kunna koppla upp sig när du är inne på ett trådlöst nätverk (WiFi).

1
Bevaka tråden