Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 14:09

Vet att ämnet behandlas i trådar här och där men tänkte att en egen tråd kan vara bra då det är ett ämne som ständigt är aktuellt. När det är problem så vore det intressant att kunna gå in här och se om det är fler som upplever det.

6/8, Stockholm: Kunde inte göra något som krävde 3G-täckning, testade även Edge men fick meddelandet att den inte kunde ansluta till servern. Detta sträckte sig minst från lunch till eftermiddag/kväll.

Fortsätt uppdatera om ni har problem!

Uppdaterat: Kom på att rubriken är lite vilseledande då syftet mer var att bevaka och rapportera hur det fungerar men med tiden så hoppas jag att vi får svaret på om det är hårdvaru/mjukvaru eller telia som felar.

Senast redigerat 2008-08-07 14:42
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-07 14:14
Ursprungligen av baller:

Vet att ämnet behandlas i trådar här och där men tänkte att en egen tråd kan vara bra då det är ett ämne som ständigt är aktuellt. När det är problem så vore det intressant att kunna gå in här och se om det är fler som upplever det.

6/8, Stockholm: Kunde inte göra något som krävde 3G-täckning, testade även Edge men fick meddelandet att den inte kunde ansluta till servern. Detta sträckte sig minst från lunch till eftermiddag/kväll.

Fortsätt uppdatera om ni har problem!

Upplevde vid tidpunkten samma problem med min iPhone. Skönt att höra att det inte är telefonen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-07 14:15
Ursprungligen av baller:

Vet att ämnet behandlas i trådar här och där men tänkte att en egen tråd kan vara bra då det är ett ämne som ständigt är aktuellt. När det är problem så vore det intressant att kunna gå in här och se om det är fler som upplever det.

6/8, Stockholm: Kunde inte göra något som krävde 3G-täckning, testade även Edge men fick meddelandet att den inte kunde ansluta till servern. Detta sträckte sig minst från lunch till eftermiddag/kväll.

Fortsätt uppdatera om ni har problem!

Jag som m¨ånga andra hade problem hela dagen igår.
Idag verkar det ha släppt och ansluter som det ska.

199kr /mån som fungerar sådär... hmm undrar om man hade accepterat likadana avbrott på ens fasta bredband.§

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 14:20

Tack men eftersom det är tal om att det kan vara specifika problem med iphonen så är jag mer intresserad av hur det går för andra iphoneanvändare. Dock intressant om de som rapporterar till tråden samtidigt kan kolla om det är driftproblem för telia.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-07 14:25

Är det någon idag som har problem med anslutningen?

Min fungerar iaf.

Ursprungligen av baller:

Tack men eftersom det är tal om att det kan vara specifika problem med iphonen så är jag mer intresserad av hur det går för andra iphoneanvändare. Dock intressant om de som rapporterar till tråden samtidigt kan kolla om det är driftproblem för telia.

Jo jag postade länken just för att man ska vara säker att det är iPhonen och inte en driftstörning i nätet. / Midmus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 14:37

Fungerar ok i Årsta i Stockholm just nu, 250 kbps enligt inetwork test.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-07 14:47

upplands väsby 342 Kb/sek
enligt Speedtest

kunde inte surfa igår

hej kunde inte surfa något alls igår. Ringde telia och dom så att det berodde på uppdateringen. Idag kan jag surfa utan problem. Täckningen är fortfarande skit i norrköping.

Tycker oftast det står "Ingen service" för det mesta när man försöker köra 3G och de få gånger man får täckning så är det en pinne. Samma fel hos i princip alla polare som kör med iPhone här nere, Halmstad. Har uppdaterat den och ingen förbättring. Har kört med min SE K800i bredvid och den har full täckning för det mesta på 3G nätet, så något tokigt är det med iPhone. Om det sedan beror på hårdvaran eller mjukvaran vetej tusan men något får Apple/Telia göra åt saken när man betalar så pass hög månadsavgift. Just 3G är hela vitsen med telefonen dessutom.

Är det någon mer som har samma problem?

jag kan surfa på 3g när det finns täckning, vilket det knappt finns (bor i Täby, ska finnas) funka inte igår alls

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-07 15:24

i Göteborg funkar det idag iaf!

Jag har full 3G täckning hemma, HELA VÄGEN till arbetet och på jobbet. När jag går ned i källaren blir det bara långsam edge-täckning.

Hade jätteproblem upp i Sthlm i helgen, men väl nere i Malmö så funkar allt som det skall igen. 3G täckning som vanligt och snabbt, 1300kbps.

Ursprungligen av phindus:

Hade jätteproblem upp i Sthlm i helgen, men väl nere i Malmö så funkar allt som det skall igen. 3G täckning som vanligt och snabbt, 1300kbps.

1300 kbps?!?!?!?!? Wow. Det är verkligen skillnad på 3G och 3G. När jag har som mest här i södra Norrland kommer jag upp i 120 kb/s...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-08 01:00
Ursprungligen av svantet:

1300 kbps?!?!?!?!? Wow. Det är verkligen skillnad på 3G och 3G. När jag har som mest här i södra Norrland kommer jag upp i 120 kb/s...

Downstream Speed Test

Centrala Härnösand (Härnön)
ca 1500 Kbps 3G
ca 240 Kbps Edge
ca 6 Mbps Wifi (via en 24 Mbps förbindelse som jag får 25986 Kbps via datorn)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 07:07

3g iphone verkar nu OK

min iphone 2800 kb/s odenplan stockholms innerstad "this morning":)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 09:59
Ursprungligen av svantet:

1300 kbps?!?!?!?!? Wow. Det är verkligen skillnad på 3G och 3G. När jag har som mest här i södra Norrland kommer jag upp i 120 kb/s...

Visst är det skillnad. Även i Stockholm. I tunnelbanan vid Karlaplan kom jag upp i bleka 400kbps, men hemma i lägenheten i Alvik kom jag upp 1500kbps.

Jag gillar apples produkter men jag måste säga att jag tycket det är bra att dessa problem uppmärksammas. Mottagningen är verkligen dålig. Färdas jag på landsväg i bil eller sitter på ett tåg har jag jätteproblem att få igenom samtal. Och om jag får igenom ett samtal så bryts de väldigt frekvent. Hemma i "stan" har jag inga som helst problem. Surfa är bara att glömma om anslutningen pendlar mellan edge och 3g.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-08-08 11:37

Ringde just till Telias felanmälan för att påpeka den kassa mottagningen....han svarade att det var ett känt problem och att det berodde på mjukvaran i telefonen !

Har provat med min k810i att köra 3g och det är stor skillnad motför med min iphone3g.

Jag sa åt han att jag tyckte att det var otroligt kasst att behöva betala 199.- för fastpris datatrafik för nånting som funkar så dåligt och han höll med.
Så jag frågade om kompenstation men då sa att det inte blir aktuellt förrän problemet är löst....

Så jag ställde frågan att det blir alltså aktuellt med kompenstation från telias sida när detta är löst och då sa han ja !

Jag sa även att den är ju lanserad som en surfmaskin bla. så då ska det ju funka klockrent.

Jaja man får väl jaga Telia lite titt som tätt så dom inte känner sig lugna.....

Bra att det uppmärksammas i tidningar och så för då får ju Telia press på sig att agera

Är det inte Apple som borde få tummen ur häcken? Telia tillverkar väl inga iPhone's?

Ursprungligen av tic24:

Bra att det uppmärksammas i tidningar och så för då får ju Telia press på sig att agera

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-08-08 12:44
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det inte Apple som borde få tummen ur häcken? Telia tillverkar väl inga iPhone's?

Givetvis är det ju så...bara jag som felformulerade

Eftersom många andra länder har liknande problem beror detta troligtvis på iPhone - tyvärr.

Man hoppas på att det kan åtgärdas med ny mjukvara men tyvärr är det nog dessvärre så att det är hårdvaran.

Däremot har den nya mjukvaran fått min iPhone att fungera bättre men bra blir det nog inte så antingen får man leva med att ha en väldigt bra telefon utan 3G eller får man reklamera den.

Jag tror på det senare.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-07 19:52

3G-störningar i Blekinge idag i alla fall.

Jag har haft mycket problem de senaste dagarna, ofta visar symbolen att jag har täckning, men ingen av nätverkstjänsterna fungerar. Ibland står det "Ingen service" mitt i Stockholm, där det ju borde vara täckning.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag har haft mycket problem de senaste dagarna, ofta visar symbolen att jag har täckning, men ingen av nätverkstjänsterna fungerar. Ibland står det "Ingen service" mitt i Stockholm, där det ju borde vara täckning.

Upplever samma sak. I stort sett noll 3G-täckning i min lägenhet i Hammarby Sjöstad.
Såhär ska det ju inte vara. Jag har ju valt Telia mycket pågrund av deras påstådda goda täckning.

Finns det något att göra åt det?

Fan va underbar maskin iphone är, va i skogen långt åt helvette idag och kom upp i 1500kbps.

Trevligt test.

(Sonera) Vasa, Finland:
ca 250k Edge
ca 1024k 3G (1-mbit "teho-data")

Kompisen som inte har något paket för extra hastighet för endast 512k med 3G, dvs, precis som dom gör reklam om.

Kan nämnas att där dessa test genomförts är täckningen dålig, dvs, en stapel på 3G och det hoppar ibland över till EDGE. Tydligen räcker det ändå till att köra 3G i max hastighet.

Ursprungligen av air:

Kompisen som inte har något paket för extra hastighet för endast 512k med 3G, dvs, precis som dom gör reklam om.

Nu skrev du förvisso att du var i Finland, men vilket paket menar du? Kan man få högre hastigheter genom att köpa det?

Bevaka tråden