Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhones jobbiga tangentbord

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-16 12:07

Är det ingen här som har en lösning till Iphone´s jobbiga tangentbort och tillrättelse? Iphone 3g har kommit ut i svensk version då ska man ju kunna använda den proffisionella tillrättningen på 3g och slippa använda amatör tillrättningen som man laddat ner nånstans här?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-16 12:24

EDIT: Jaha, nu förstår jag vad du menar!

Senast redigerat 2008-07-16 12:59

Förmodar att du pratar om en Jailbreakad iPhone 2G med inlagd svensk rättstavning?

den här lösningen fungerar nästintill lika bra som den riktiga på 3G:
iPhone Keyboard Dictionaries Svensk ordlista

Ursprungligen av Jonas_:

Är det ingen här som har en lösning till Iphone´s jobbiga tangentbort och tillrättelse? Iphone 3g har kommit ut i svensk version då ska man ju kunna använda den proffisionella tillrättningen på 3g och slippa använda amatör tillrättningen som man laddat ner nånstans här?

Vänta nu, så att jag förstår dig rätt. Du har en fulimporterad, hackad och upplåst iPhone (första generationen). Du är inte nöjd med hur du har hackat den och anser att det måste fungera bättre nu när en ny iPhone 3G har kommit till Sverige?

På vilket sätt har du blivit lovad att din fulimporterade, hackade och upplåsta iPhone ska få samma funktioner som efterföljaren?

Förstår jag dig rätt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-16 13:02
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Vänta nu, så att jag förstår dig rätt. Du har en fulimporterad, hackad och upplåst iPhone (första generationen). Du är inte nöjd med hur du har hackat den och anser att det måste fungera bättre nu när en ny iPhone 3G har kommit till Sverige?

På vilket sätt har du blivit lovad att din fulimporterade, hackade och upplåsta iPhone ska få samma funktioner som efterföljaren?

Förstår jag dig rätt?

Han säger ju ingenstans att detta är någon mänsklig rättighet som alla med första generations iPhone ska ha. Han undrar ju bara om rättstavningen från 3G iPhone kommer "släppas" till hans första generations iPhone (nu snackar vi alltså inte om ett släpp från Apple).

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-16 13:08
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Vänta nu, så att jag förstår dig rätt. Du har en fulimporterad, hackad och upplåst iPhone (första generationen). Du är inte nöjd med hur du har hackat den och anser att det måste fungera bättre nu när en ny iPhone 3G har kommit till Sverige?

På vilket sätt har du blivit lovad att din fulimporterade, hackade och upplåsta iPhone ska få samma funktioner som efterföljaren?

Förstår jag dig rätt?

Din post fick mig att tänka på Spendrups och Robert Gustavsson's fulöl reklam...

Köpa skit via internet, tillsatser och slutligen "Har du finöl - jag får slumpen?"

Källa: YouTube - Fulöl! 1-4

För mig är tangentbordet ett mirakel :-). Förr hatade jag att skriva t.ex. SMS - när varje knapp representerade 3-4 bokstäver. Nu är det bara några få knappar som representerar flera bokstäver. Detta är en revolution för mig.
Jag vet inte om jag skriver snabbare nu, men så bråttom har jag inte. Det som är grejen är att nu ser jag vad jag gör :-D. Alltså - detta är en bättre form av människa/maskin-förhållande. För mig är det solklart. Detta är mänskligare.

Den grafiska översikten av allt - t.ex. SMS-trådarna med bubblor i olika färger - gör dessutom att allt känns så varmt och hemtrevligt. Det är vackrare helt enkelt. Det är Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-16 13:48

När firmware 2.0 väl är knäckt så kommer man kunna installera den på sin "ful-iPhone" och få samma rättstavning och tangentbord som iPhone 3G.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-16 13:53

Fredrik hade det inte vart bättre att inte skriva alls? Jag tror nog vi hade klarat oss bra utan ditt inlägg. Men tack Fredrick tack så hemskt mycket för det du ville klargöra som jag ändå inte förstod.

Nu till mitt inlägg jag letar efter lösningar till en bättre rättelse. Kanske 3G´s rättelse skulle funka bättre på iphone någon som har förslag?

Ursprungligen av Jonas_:

Fredrik hade det inte vart bättre att inte skriva alls? Jag tror nog vi hade klarat oss bra utan ditt inlägg. Men tack Fredrick tack så hemskt mycket för det du ville klargöra som jag ändå inte förstod.

Nu till mitt inlägg jag letar efter lösningar till en bättre rättelse. Kanske 3G´s rättelse skulle funka bättre på iphone någon som har förslag?

Men du har fortfarande inte svarat på min fråga. Du var väldigt luddig angående förutsättningarna. Du kanske har köpt den med abonnemang för AT&T i USA och därmed har Sveriges högsta mobilräkning. Eller så är det som jag beskrev.

Så, förstod jag dig rätt?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-16 14:00
Ursprungligen av Jonas_:

Nu till mitt inlägg jag letar efter lösningar till en bättre rättelse. Kanske 3G´s rättelse skulle funka bättre på iphone någon som har förslag?

Läste du inte mitt inlägg #9?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-16 18:54

Fredrik vad har mitt köpande utav en importerad telefon något som helst med att göra med att jag vill veta om någon har en bättre lösning till tillrättningen i tangentbordet?
Du borde inte ens skriva, Det du skriver är bara dumt.

Jo rhesus jag såg din lösning men jag bara inte förstod vad pojken fredrik ville klargöra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 20:32

För att om du hade problem med "tillrättningen" i en nyköpt iPhone 3G så skulle du få ett annat svar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-16 23:40
Ursprungligen av pesc:

För att om du hade problem med "tillrättningen" i en nyköpt iPhone 3G så skulle du få ett annat svar?

Jag håller med trådskaparen; förstår inte hur man kan missförstå honom och behöva fråga efter om det är en svensk iPhone 3G eller om det är iPhone G1.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-16 20:50

Jag har alltid varit en jävel på att skriva snabbt på gamla T9-mobiler. Med en iPhone och Kias svenska ordlista går det oftast äckligt snabbt. Jag har låtit polare spotta ur sig meningar och de kan inte förstå hur snabbt det kan gå. Jag saknar förvisso en feature — den att man har lite mer manuella val över hur man läxar upp den (t ex att den alltid föreslår "ko" när man skriva "kl"), men annars är jag hur nöjd som helst. Jag gav det helt enkelt tid och försökte mig på att förstå systemet bakom, hur den tänker och hur jag anpassar mig till det. Det var segt i början, men den tiden har jag tjänat igen tusen gånger om. Lite som iTunes.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2008-07-17 09:52

Jag förstår inte vad hans fråga är heller...
Väldigt kryptisk fråga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 10:01
Ursprungligen av Jonas_:

Är det ingen här som har en lösning till Iphone´s jobbiga tangentbort och tillrättelse? Iphone 3g har kommit ut i svensk version då ska man ju kunna använda den proffisionella tillrättningen på 3g och slippa använda amatör tillrättningen som man laddat ner nånstans här?

Många tycks har problem att förstå detta... jag förstår varför.

Du säger att nu när iPhone 3G har kommit ut så skall man kunna använda dess tillrättning av tangentbordet. - Där kan man förutsätta att du har 2G versionen.

Sen kommer:
då ska man ju kunna använda den proffisionella tillrättningen på 3g och slippa använda amatör tillrättningen som man laddat ner nånstans här?

Och det bara förbryllar för visst kan man använda 2.0´s tangentbord på 3G versionen... men jag tror nog att du menar att du har en 2G version och vill använda 3G versionens tangentbord och tycker att det borde finnas tillgängligt till dig nu när den är släppt i Sverige. Well, bara hålla ut tills du kan installera version 2.0 på din hackade telefon, för det finns ju ingen anledning för Apple att stödja en telefon som inte är avsedd för den här marknaden.

Frågan är när man kan få se ett _riktigt_ svenskt tangentbord så man slipper sitta och hålla inne a och o hela tiden....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-07 23:36
Ursprungligen av PeeMaN:

Frågan är när man kan få se ett _riktigt_ svenskt tangentbord så man slipper sitta och hålla inne a och o hela tiden....

aldrig?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-07 23:41

Innan 2.0 hade jag åäo iaf. Borde nog gå att fixa till nya också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-08 00:09
Ursprungligen av Laleh:

Innan 2.0 hade jag åäo iaf. Borde nog gå att fixa till nya också.

Hoppas gör man
Var väl norska Mobile Enhancer som fixade biffen?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-08 00:48
Ursprungligen av Durkslag:

Hoppas gör man
Var väl norska Mobile Enhancer som fixade biffen?

Mackeswissman här på 99

  • Medlem
  • Högsby
  • 2008-11-13 22:04

Lither skrev: "Jag har alltid varit en jävel på att skriva snabbt på gamla T9-mobiler. Med en iPhone och Kias svenska ordlista går det oftast äckligt snabbt. Jag har låtit polare spotta ur sig meningar och de kan inte förstå hur snabbt det kan gå."

ja, det går faktisk att skriva ruskigt snabbt på iPhone 3G, kolla den här tjejen på den danska webbsidan maclounge.eu: Maclounge.eu

Längst nere i artikeln visar hon ett par exempel på hur snabbt man kan skriva på en iPhone 3G.

1
Bevaka tråden