Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2.0:s ordlista har korkade förslag

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-04 17:08

Hej,

Finns det något sätt att träna den svenska ordlistan att gång på gång inte föreslår saker såsom "tä" i stället för "ta". Ordet "tä" existerar ju inte ens. Och att det blir "år" i stället för "är" (som jag vill ha skrivet 9 gånger av 10).

Ja, "år" istället för "är" är ju helt vrickat! Retar mig otroligt på det.
Har inte sett något sätt att fixa det på, bara läst att det ska fixa sig själv genom iPhone's inlärning, vilket inte tycks ske.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-08-04 17:24

får alltid ÄR aldrig ÅR...
2.0 i en 2g-lur

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 15:15
Ursprungligen av kitesurf:

Ja, "år" istället för "är" är ju helt vrickat! Retar mig otroligt på det.
Har inte sett något sätt att fixa det på, bara läst att det ska fixa sig själv genom iPhone's inlärning, vilket inte tycks ske.

Prova denna lösning:
Så får du iPhone att föreslå “är” och inte “år” [firmware 2.0] Svensk ordlista till iPhone

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 17:35

Hade precis samma problem men skrev nyss 12-13 "är" i rad och efter det föreslår den "är".

Jag får Är också. Dock får jag, på senare tid, Tä istället för Ta. Det är också irriterande... =/

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-08-04 17:50

Och jag får nu för tiden VÄ och INTE VA.. också störande...
däremot gillar jag FÖRRNS -> FÖRENS

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-08-04 19:31

Nu har jag skrivit "är" 52 gånger i anteckningsboken. Så nu ska vi prova igen 1. 2. 3. År år år..... Verkar riktigt smart den där inlärningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 23:39

Jag retar mig också på år - är. Det dumma är att den lär sig en stund och föreslår duktigt är, sedan börjar den föreslå år igen. Så för mig verkar det inte som att den smarta ordlistan är dum, den har bara dåligt minne.

Jag hoppas att Apple slänger in separata å, ä och ö knappar, åtminstone som ett val. Det finns ju gott om plats. Titta på det ryska tangentbordet, det har fler tangenter för att få plats med det kyrilliska alfabetet. Nackdelen verkar dock vara att tex .com knappen flyttats till siffertangentbordet.

Johan

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-08-05 11:47

Kan man ta ordlistan från 2.0 och lägga in i en 1.1.4?
så man får både rättstavningen samt att ÅÄÖ hamnat närmare A och O när man håller in knapparna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-06 13:07
Ursprungligen av Mockan:

Kan man ta ordlistan från 2.0 och lägga in i en 1.1.4?

Det går inte. Men prova den svenska ordlistan från iphonedict.com. Den föreslår "är" och inte "år".

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-08-05 16:52

Min telefon har inlärningsproblem. Det var inte en iPhone 3G utan en iPhone ADHD jag fick. Typiskt.

Den föreslår ALLTID "år" i alla lägen oavsett hur många gånger jag skriver är på det långsamma sättet. Skriver jag "arc" föreslår den "är" istället så jag får väll lära mig det istället.

  • Medlem
  • 2008-08-06 12:33
Ursprungligen av Spooky:

Min telefon har inlärningsproblem. Det var inte en iPhone 3G utan en iPhone ADHD jag fick. Typiskt.

Den föreslår ALLTID "år" i alla lägen oavsett hur många gånger jag skriver är på det långsamma sättet. Skriver jag "arc" föreslår den "är" istället så jag får väll lära mig det istället.

Finns det inte en inställning på luren, där man aktiverar den inlärningsprylen?

jag får för det mesta förslag med två versaler i början av ordet. Finns det något språk som börjar sina ord med två versaler? Knappast. En skitbugg som irriterar mig å det grövsta.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-08-05 17:04
Ursprungligen av Zimmerman:

jag får för det mesta förslag med två versaler i början av ordet. Finns det något språk som börjar sina ord med två versaler? Knappast. En skitbugg som irriterar mig å det grövsta.

Har du provat återställa ordlistan under inställningar -> allmänt -> återställ -> återställ tangentbordsordbok?

  • Medlem
  • 2008-08-06 11:08

Samma här, när man skriver "laget" eller "läget" är "t" inaktivt.

Antingen är det en bugg eller så jävlas den bara... stör mig otroligt mycket på det!
Provar man att dra fingret över den översta tangentraden utan att släppa så hoppar den också över "t" när man skrivit "lage".

Verkar väldigt skumt detta!!

Är det någon som kan berätta om detta är åtgärdat efter 2.0.1?

Johan

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-08-06 12:19
Ursprungligen av Jooohaaan:

Är det någon som kan berätta om detta är åtgärdat efter 2.0.1?

Johan

nej, det verkar inte vara fixat. Men om man skriver lagey så föreslår den laget.... Go figure....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-06 22:20

Den enda anledningen till att jag inte uppdaterat min telefon till 2.0 är att jag inte vill ha ordlistan och jag vill ha ett tangentbord med Å, Ä och Ö.

Jag hoppas verkligen att det kommer snart.

Har testat med 2.0 och jag föredrar till 110% att använda ett tangentbord med de tre extra tangenterna istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-07 02:11

Nu känns det som att man väger mellan Remote och 2.0 eller iphonedict.com:s ordlista och 1.1.4. Helt löjligt. Någon som har tid att skicka ett välformulerat klagobrev?

TIPS!

För oss som hela tiden får År istället för Är.
Testa att skriva a-e istället för a-r!

OOOPS...

Glöm detta det fungerade bara efter att man skrivit är många gånger innan.

Nåja.. jag är i alla fall glad att den föreslår "höra" när jag skriver "hora" och "hör" istället för "hor"

Men som flera har sagt... "år" är nog det som jag irriterar mig mest på telefonen förutom att kontakter fortfarande laggar trots 2.0.1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 13:11

År/är tycker jag är trist, likaså att har blir här. Bra när man faktiskt vill skriva här, men trist när man vill skriva har.

Det hade varit föredömligt om Apple kunde implementera ett nytt ordval-system som gjorde att man kunde välja bland fler ordförslag än bara ett. Åtminstonne för de länder som använder andra tecken än A-Z-alfabet.

Jag har valt att stänga av Ordlistaförslag. Skriver dubbelt så fortare.

hur gör du det i 2.0?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 15:44
Ursprungligen av Midmus:

hur gör du det i 2.0?

Det här fungerar:
mv /System/Library/TextInput/TextInput_sv.bundle /System/Library/TextInput/TextInput_sv_old.bundle

tar man bort den filen eller vad?
/ Midmus

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-08 16:27

Irriterar mej på hela ordlisteprylen.. Ingen som vet om man kan få bort rättstavningen helt och hållet med en 2G 2.0.1?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-08 16:29
Ursprungligen av yekko:

Irriterar mej på hela ordlisteprylen.. Ingen som vet om man kan få bort rättstavningen helt och hållet med en 2G 2.0.1?

Ehh.. 99.se - Visa inlägg - 2.0:s ordlista har korkade förslag

Bevaka tråden