Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bor i Malmö (Dockan) och hemma har jag 4/5 pinnar och ligger på 2992 kbps när jag testar hastigheten.

Däremot andra delar av stan som exempelvis Limhamn är det väldigt dålig 3G täckning.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-08 17:33

haha, fungerar sällan. dem är roliga.

orsaken till att ni inte får full edge med någon annan operatör än telia beror på att telia är den enda operatören med edge.

"Succételefon" och "Fiasko" i samma mening.

Nonok Bie behagar skämta förmodar man, är han inte medlem här?

dom nämnde på radion att Telia säger att deras nät inte stödjer iPhone och att det är därför det är så dålig täckning.

Just nu är jag dock i sthlm och här faktiskt full pott 3G.

jag gjorde en återställning igår och nu ser det betydligt bättre ut med täckningen. Jag har full pott både inne och ute.

Senast redigerat 2008-08-09 09:03

en fråga. Vad bör den optimala hastigheten ligga på hos 3G och Edge? och jag pratar inte om den teoretiska.

Senast redigerat 2008-08-09 08:59

Läste igenom tråden och det är jävligt trist att ni har problem med 3G täckningen. Polaren har en 3G-phone i Göteborg och han har inga problem trots att han rör sig mycket utanför stan och sådär.

För en gångs skull får jag ställa mig bakom Telia. Deras 3G nät är bland det bästa i Sverige och de andra mobiltelefonerna felar väl inte?

Sen är det, som någon sa, problem även i andra länder.
Så jag tycker vi ska gnälla på äpplet den här gången istället för att gnälla på internet fast-pris hos Telia

Jag har inte några direkta problem, men jag använde typ aldrig 3G på min gamla SE så jag vet inte riktigt om det var bättre eller samma lika med den.

Däremot har man ju hört skräckhistorier framförallt om 3 som bekanta har varit tvungna att lämna för att täckningen var sämre än hos Ingvar Oldsberg bara man stod under ett regnskydd. Mitt i El Stockholmo alltså. Själv håller jag mig mest på söder i samma stad.

  • Medlem
  • 2008-08-09 12:25

Jag kör 3 med min iPhone och har inte märkt av några problem med täckning. I och försig är inte 3G hastigheten så jättebra men det är ingen nyhet att den så kallade Turbo3G aldrig varit så snabbt. Upp till 7.2Mbit som de flesta säger är bara skitsnack och det spelar ingen roll vilken telefon man har. Även 3G dongle modem får asdålig hastighet oftast.

Per Ejeklint:

Ursprungligen av F:

. I och försig är inte 3G hastigheten så jättebra men det är ingen nyhet att den så kallade Turbo3G aldrig varit så snabbt. Upp till 7.2Mbit som de flesta säger är bara skitsnack och det spelar ingen roll vilken telefon man har. Även 3G dongle modem får asdålig hastighet oftast.

Även jag har problem med min 3G täckning som jag precis fick att fungera genom att sätta telefonen i flygplansläge i 15sec för att sedan stänga av flygplansläget och efter det startade jag om telefonen och nu fungarar mitt 3g utmärkt.

kanske fungerar för er också?

Själv tror jag att Telia´s nät kanske är lite för svagt för alla trafik/data som iPhone genererar...
Behövdes nog några veckor med buggfixande och dyligt.
Även iPhone var/är buggig.

Slår man ihop allt blir det en jävla röra !

Jo Speedtest är betydligt tydligare. Jag ville bara peka på att just iNetwork Test kan vara en källa till förvirring.

Mina resultat med Speedtest hemma i lägenheten (centrala Stockholm, 200 m från "plattan"):

Wifi: 6248 Kbit/s, 781 KByte/s
3G: 750-2405 Kbit/s 94-301 KByte/s
EDGE: 173-203 Kbit/s, 22-25 KByte/s

Det är intressant att variationerna är så stora på 3G, jag körde några tester i rad och sitter på exakt samma ställe.

Men med iNetwork Test blir det annorlunda:

3G: 199 - 990 Kbit/s...

Så man börjar humma på en Di Leva-låt: "Vem ska jag tro på, tro på, tro på när...". Min instinkt säger mig att Speedtest är mer rätt ute.

jag förstår inte varför alla tror att bara för att det står Upp till 7.2 Mbit så ska hastigheten vara där uppe och pendla. Det är den MAXIMALA hastigheten som kan uppnås inte den ni är lovade...

Ursprungligen av frikktion:

jag förstår inte varför alla tror att bara för att det står Upp till 7.2 Mbit så ska hastigheten vara där uppe och pendla. Det är den MAXIMALA hastigheten som kan uppnås inte den ni är lovade...

Men snälla... läs igenom tråden innan du hackar på folk. Det är INGEN som skrivit och trott eller begärt att man ska få 7,2 MBit/s eller näst intill. Det är inte det som den här tråden handlar om.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-10 09:22

Det finns en tråd på svenska Macworld:s forum skrivet av en RF-tekniker där han beskriver hårdvaruanledningen till den dåliga mottagningen.

  • Medlem
  • 2008-08-12 03:08

Lustigt

Jag finner det verkligen lustigt att folk uttalar sig om skillnaden i 3G mottagning mellan Tele2 och Telia eftersom de har gemensamt 3G nät.

Ursprungligen av brojd:

Jag finner det verkligen lustigt att folk uttalar sig om skillnaden i 3G mottagning mellan Tele2 och Telia eftersom de har gemensamt 3G nät.

(nu är inte jag något proffs på det här men svarar ändå)
Jo, men det kan ju vara ett problem i samspelet/övegången mellan 3G och GSM(vilket de väl har separat?) - och det är väl utkanterna och flyttningen mellan olika master som är problemet?

Ursprungligen av theplague:

(nu är inte jag något proffs på det här men svarar ändå)
Jo, men det kan ju vara ett problem i samspelet/övegången mellan 3G och GSM(vilket de väl har separat?) - och det är väl utkanterna och flyttningen mellan olika master som är problemet?

Jag tycker inte att jag haft några direkta problem med detta. Min telefon byter från 3G-Edge mitt under samtalen utan några problem.

Däremot är 3G-täckningen sämre än Edge-täckningen vilket jag blir lite konfunderad över. Jag tycker mig ha hört så många gånger att en anledning till varför man vill ha 3G är för att täckningen är så mycket bättre.

Länk dit

Sanningen bakom Iphone 3G täckningsproblem - MacWorld Forum - allt om Mac och iPod

Ett intressant inlägg...

Det verkar också som om många får sina telefoner utbytta i USA.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-10 10:34
Ursprungligen av draags:

Det verkar också som om många får sina telefoner utbytta i USA.

Hittar ingenting om detta. Påstås finnas på Apples forum men ser absolut inget om detta där heller....

Ursprungligen av DaPhox:

Hittar ingenting om detta. Påstås finnas på Apples forum men ser absolut inget om detta där heller....

ok. Jag granskade inte påståendet. Kanske skitsnack helt enkelt.

Ursprungligen av DaPhox:

Hittar ingenting om detta. Påstås finnas på Apples forum men ser absolut inget om detta där heller....

Läste förut, på Apple´s forum och ett annat (engelskt) där folk sade att dom gått ner till Apple Store och fått sig en ny direkt, och det var rätt många.

Ska försöka leta efter det senare.

Ursprungligen av bazzie:

Läste förut, på Apple´s forum och ett annat (engelskt) där folk sade att dom gått ner till Apple Store och fått sig en ny direkt, och det var rätt många.

Ska försöka leta efter det senare.

Det hjälper ju inte oss här i Sverige, för här kan man ju inte bara gå till Telia butiken där man köpte sin iPhone och få den utbytt mot en ny. Den skall ju tydligen skickas till något service ställe först, och kollas. Därefter kan man eventuellt få en ny...

//Everlast

Ursprungligen av everlast:

Det hjälper ju inte oss här i Sverige, för här kan man ju inte bara gå till Telia butiken där man köpte sin iPhone och få den utbytt mot en ny. Den skall ju tydligen skickas till något service ställe först, och kollas. Därefter kan man eventuellt få en ny...

//Everlast

Sverige..... Blir inte förvånad längre..

Varför får inte telia lägga ut lite ny då? Vad är skillnaden på 3G-problemet i USA? Ännu sämre där eller?
Jävla piss.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-10 22:44
Ursprungligen av everlast:

Det hjälper ju inte oss här i Sverige, för här kan man ju inte bara gå till Telia butiken där man köpte sin iPhone och få den utbytt mot en ny. Den skall ju tydligen skickas till något service ställe först, och kollas. Därefter kan man eventuellt få en ny...

//Everlast

De skickar inte telefoner med dålig 3g-täckning till serviceställe längre då de inte kan göra något i alla fall.

Ursprungligen av draags:

Länk dit

Sanningen bakom Iphone 3G täckningsproblem - MacWorld Forum - allt om Mac och iPod

Ett intressant inlägg...

Det verkar också som om många får sina telefoner utbytta i USA.

Han är inte mycket att hänga i granen.. Postar det där inlägget lite överallt i forum-Sverige..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 10:18

Handflatan stoppar 3G signalen

När telefonen ligger i handen så täcks antennerna av handflatan och min signal går ned från ca 98 dBm till som bäst ca 75 dBm. Någon annan som upplever samma sak.

  • Medlem
  • 2008-08-11 10:22
Ursprungligen av jannep:

När telefonen ligger i handen så täcks antennerna av handflatan och min signal går ned från ca 98 dBm till som bäst ca 75 dBm. Någon annan som upplever samma sak.

Jag tror att du kanske har "vänt" värdena?? -75dBm är avsevärt bättre än -98dBm. I mobilsammanhang använder man ett lite annat sätt att representera signalstyrka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 10:23

Handflatan och antennen

Alltså när jag tar bort handen så blir signalen så mycket bättre

Bevaka tråden