Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D80 vs. D300

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-07-11 10:55

Jag ska vara köpråd åt en vän som ska köpa en ny Nikon systemkamera. De modeller som är aktuella är då D80 och D300. Jag har försökt leta runt på nätet för att hitta några sidor som jämför de båda, men inte riktigt hittat det jag letar efter. Kameran ska användas till en del makrofotografering och mycket landskapsfotografering. Vad är det hos D300 som gör den värd det dubbla priset? Är det något som "en vanlig" användare kommer dra någon nytta av? Själva specen har jag jämfört så jag vet att det är skillnad på antalet MP och AF-punkter osv, det jag vill ha lite mer info om är främst hur de fungerar i praktiken. Frågan är helt enkelt, om min vän gillar bra och gedigna prylar, kan en hel del om analog fotografering, kommer D80 kännas för liten efter ett tag, eller täcker den in flestas behov?
Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-11 12:04

Vid makro och landskaps fotografering använder men ju nästan alltid bas iso. D80 har 100 medan D200 har 200iso som bas. D80 har enligt några tester (hittar inte var) mindre brus. D300 har därmed bättre DR. Men troligen inget en vanlig användare märker skilnad av.
D300 har bättre AF men vid landskap och makro är det väl ingen skilnad, eftersom man nästan alltid kör MF på makro. Enligt FOTOs tester så är inte upplösningen någon skilnad, de gemförde D300 med D200 som har samma sensor som D80.

Har D80 mindre brus än D300? Det vill jag se tester på.

Vidare har väl D300 vädertätning, mycket bättre display, större viewfinder, mindre brus (som sagt, källa på ditt påstående), vassare AF med 3D-följning etc etc, högre fps, bättre exponeringsmätare om jag inte missminner mig, batteritiden borde oxo den vara snäppet vassare, bara för att nämna några saker. D80 är inte dålig kamera men är man inte väldigt priskänslig så tycker jag D300 är ett bättre alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 15:16

Har inte D300 live view eller vad de nu kallar det att man kan använda skärmen som sökare innan man tar bilden. Det antar jag kan vara bra om man plåtar blommor och annat smått som befinner sig i höjd med fotknölarna. Det blir lättare att kolla på skärmen än att få in ögat vid sökaren.

kolla testerna här
Digital Camera Reviews and News: Digital Photography Review: Forums, Glossary, FAQ
utförliga och bra tester på kameror, jag litar på deras omdömen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-11 16:24
Ursprungligen av misthv:

Har D80 mindre brus än D300? Det vill jag se tester på.

Vidare har väl D300 vädertätning, mycket bättre display, större viewfinder, mindre brus (som sagt, källa på ditt påstående), vassare AF med 3D-följning etc etc, högre fps, bättre exponeringsmätare om jag inte missminner mig, batteritiden borde oxo den vara snäppet vassare, bara för att nämna några saker. D80 är inte dålig kamera men är man inte väldigt priskänslig så tycker jag D300 är ett bättre alternativ.

Mindre brus på bas iso, inte annars. Altså iso 100 påD80 och iso 200på D300

Jo D300 har live view. Jäkligt användbart när man riggar och komponerar bilder, typ för produktfoto etc.

Troy: D300 kan väl ställa ner sin ISO under 200 och då kanske tappa lite av sin DR men har svårt att se att det skulle vara sämre än D80. Skulle dock vara intressant att se testet du pratade om

Det som känns tråkigast med D80 är väl att den är så gammal, Nikons äldsta som borde uppdateras snart. Bara därför skulle jag nog vänta med att köpa den just nu.

Skärmen på D300 är fantastiskt fin (och rent praktiskt har man nytta av det) och sen är ju hela byggkvalitén i en helt annan klass.

Men man kan ta väldigt bra bilder med en D80 också, det är väl mer handhavandet och liknande som skiljer. Om du inte vet vad du missar kan du vara väldigt nöjd med D80

Precis som nämnts är väl kvaliten på D300 klart bättre med vädertätning o robustare. D300 räknas väl även som instegsmodell i proffssegmentet medan D80 är hobby-kamera (om en en ruskigt bra sådan).

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-07-12 11:40

En helt klart intressant synpunkt att D80 är såpass gammal, borde kanske komma i en uppdaterad version snart då kanske? Att D300 är en mycket bättre kamera finns det inga tvivel om. I dagsläget lutar det åt att jag rekommenderar D300, dels pga. att den är nyare och dels att det är en kamera att växa i. Kanske blir det så att man känner att D80 är för "liten" och ångrar att man inte gick upp till D300 på en gång. Tack för era synpunkter!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-12 17:54

Möjligen kan du oxå komma över en D200 nu till hyffsad peng.. bra hus
inte lika snabb som D300 på allla fronter och mindre display.. men mycket bra hus...

"Det som känns tråkigast med D80 är väl att den är så gammal, Nikons äldsta som borde uppdateras snart. Bara därför skulle jag nog vänta med att köpa den just nu."

Hur menar du då?
Både D50 och D70 är väl äldre!

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-07-14 10:08
Ursprungligen av Sventa46:

"
Både D50 och D70 är väl äldre!

Jag gissar att Adrian menar att det är den äldsta modellen som Nikon fortfarande har som front i det segmentet. D80 ersatte väl D70?!

Ursprungligen av Sventa46:

"Det som känns tråkigast med D80 är väl att den är så gammal, Nikons äldsta som borde uppdateras snart. Bara därför skulle jag nog vänta med att köpa den just nu."

Hur menar du då?
Både D50 och D70 är väl äldre!

Precis som ferroz skriver så syftar jag förstås på de kameror som finns i Nikons aktuella utbud:

Nikons proffsutbud: Nikon Sverige - Professional
Nikons konsumentutbud: Nikon Sverige - Consumer

Om vi skulle ta med alla kameror dom gjort genom tiderna finns det förstås många som är äldre...

Aha!:)

Uppföljaren till D80 sägs vara D90 och får man tro Thom Hogan verkar den ha en finess jag verkligen velat ha på en systemkamera:

So what is a D90? Well, a 12mp, ~4.5 fps DSLR, basically. On paper those seem like modest boosts from the D80. In practice, they are a distinct notch forward in performance. The big news, however, is that Live View now has a twist that other DSLRs can't currently claim: it can record video (thus the microphone grill).

Om det stämmer så skulle jag bli mycket glad. Jag har använt videofunktionen på min Ixus rätt omfattande vid resor och liknande där jag aldrig skulle orka dra med en separat videokamera.

Photokina är mindre än två månader bort... jag håller tummarna.

Ursprungligen av ferroz:

Jag ska vara köpråd åt en vän som ska köpa en ny Nikon systemkamera. De modeller som är aktuella är då D80 och D300. Jag har försökt leta runt på nätet för att hitta några sidor som jämför de båda, men inte riktigt hittat det jag letar efter. Kameran ska användas till en del makrofotografering och mycket landskapsfotografering. Vad är det hos D300 som gör den värd det dubbla priset? Är det något som "en vanlig" användare kommer dra någon nytta av? Själva specen har jag jämfört så jag vet att det är skillnad på antalet MP och AF-punkter osv, det jag vill ha lite mer info om är främst hur de fungerar i praktiken. Frågan är helt enkelt, om min vän gillar bra och gedigna prylar, kan en hel del om analog fotografering, kommer D80 kännas för liten efter ett tag, eller täcker den in flestas behov?
Tack!

Nu vet jag att tråden handlar om Nikon, men har du tittat på pentax K20 ?

Paketet K20D med batterigreppet + BRA optik hamnar på under 20 lök.

Här har du kamera som lämnar 14MPix, 3bilder i sek (inte max = kanske inte bäst för sport/action), det finns otroligt mkt BRA glas som inte kostar skjortan. Bra skakreducering, en helt ok AF. Exponerar mkt bra.

Jag har lånat en D300 en vecka, tyckte den var onödigt stor, tung och klumpig. Jag gillade inte rattar och reglage (van vid Pentax förmodligen).

Vi är ett par st här på 99 som köpt den, jag tror jag kan tala för allihop när jag säger att det är en förbaskat kompetent kamera. Personligen kan jag säga att det är den bästa kameran jag använt hittils. 99% nöjd (Svenskan i nån meny haltar lite).

Ursprungligen av Goflorp:

Nu vet jag att tråden handlar om Nikon, men har du tittat på pentax K20 ?

Paketet K20D med batterigreppet + BRA optik hamnar på under 20 lök.

Här har du kamera som lämnar 14MPix, 3bilder i sek (inte max = kanske inte bäst för sport/action), det finns otroligt mkt BRA glas som inte kostar skjortan. Bra skakreducering, en helt ok AF. Exponerar mkt bra.

Finns även som Samsung GX-20 nu i kampanjpris för 7 995:- inkl objektiv.
Vädertätad och proffsigare, mer gedigen, på alla sätt och vis än D80:n.
Medföljande objektivet är något för svagt för 14Mp sensorn, men hey - varför klaga till detta pris?

Skillnaden mellan K20D och GX-20 är att GX-20 saknar "enhanced DR" funktionen hos K20D och 20 fps burst läget, och att det levereras med en fullständig utgåva av Silkypix Developer Studio. Dessvärre enbart i Windows-version, men GX-20 har DNG som RAW-format så det kan laddas i mjukvaror som stödjer DNG.

För macro och allround tycker jag Pentax DA 35 f/2.8 Limited Macro är ett helt fantastiskt objektiv. Byggt helt i metall, med QuickShift focus. T o m objektivlocket och det inbyggda motljusskyddet är metall, med insida av plysh.

Kombinera detta med en fin standardzoom så täcks det mesta in.
Tamron 17-50 f/2,8 , Sigma 18-50 f/2,8 eller Pentax DA Star 16-50 f/2,8 (vädertätad). Även nya Pentax DA 17-70 f/4 är ett höhintressant alternativ.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-07 16:56
Ursprungligen av ferroz:

Jag ska vara köpråd åt en vän som ska köpa en ny Nikon systemkamera. De modeller som är aktuella är då D80 och D300. Jag har försökt leta runt på nätet för att hitta några sidor som jämför de båda, men inte riktigt hittat det jag letar efter. Kameran ska användas till en del makrofotografering och mycket landskapsfotografering. Vad är det hos D300 som gör den värd det dubbla priset? Är det något som "en vanlig" användare kommer dra någon nytta av? Själva specen har jag jämfört så jag vet att det är skillnad på antalet MP och AF-punkter osv, det jag vill ha lite mer info om är främst hur de fungerar i praktiken. Frågan är helt enkelt, om min vän gillar bra och gedigna prylar, kan en hel del om analog fotografering, kommer D80 kännas för liten efter ett tag, eller täcker den in flestas behov?
Tack!

D80 täcker den normala användarens behov. Och när det gäller makro och landskap så räcker D80 mycket väl. Råd din vän att hellre lägga mer pengar på objektiven. Om din vän önskar bättre prestanda på kamerahuset, så sägs D200 vara bra och pålitlig. Välj det kamerahus som har de flesta önskvärda funktioner. Förutom prestanda så skiljer sig byggkvalitén också.

Jag hade nog satsat på en D200 med de förutsättningar som du angett. Lägg de 5-6 tusen som skiljer mellan D200 och D300, på objektiv istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-10 17:54

har haft en D80 och har nu en D300, och bortsett från att den sistnämda är större och påtagligt dyrare så är D300 en bättre kamera med större omfång osv ... men om intresset sviktar lite kanske det är bättre att lägga pengarna på objektiv i stället då dessa inte faller i värde lika snabbt.
- det finns jämförelse bilder på CyberPhoto AB. Vi kan digitalkameror och videokameror. Vi har även MP3 och Mobiltelefoner. D80 och D200 har nästan samma kvalitet på pixlarna men D300 hoppar upp ett snäpp.

Vänta gärna på D90, folk spekulerar i bildkvalité i klass med D300. Kan ju vara helt fel, men med Photokina så nära kan man ju vänta in det i alla fall.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-10 20:23

D300 är ju ett bra hus, men om man vill komma billigare undan och inte orkar vänta på efterföljare till D80 är ju en begagnad D200 inte fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-10 20:50

ferroz: Råd din vän att satsa på en D200. Och om din vän växer ur D200:an, så kan man ju uppgradera till D300. Tror att D200:an är en bra avvägning eller vägledning.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-08-11 09:40

Många kloka råd! Min vän har slagit till på en D300, prylgalningen i honom tog nog övertaget, och han säger sig vara mycket nöjd! Har lekt lite med den oxå och det är ju en fantastisk kamera. Inget man växer ut på ett bra tag!
Men en D90 verkar ju kunna bli en grym ersättare till D80, håller tummarna jag oxå! Kanske kan bli intressant att byta upp sig till en sådan..om den nu kommer!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-11 17:32
Ursprungligen av ferroz:

Många kloka råd! Min vän har slagit till på en D300, prylgalningen i honom tog nog övertaget, och han säger sig vara mycket nöjd! Har lekt lite med den oxå och det är ju en fantastisk kamera. Inget man växer ut på ett bra tag!

Då får du gratulera din vän till ett bra köp/kamerahus. Hoppas han har eller skaffar objektiv som gör kamerahuset rättvisa. Då är din vän sysselsatt ett bra tag framöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 06:33
Ursprungligen av ferroz:

Många kloka råd! Min vän har slagit till på en D300, prylgalningen i honom tog nog övertaget, och han säger sig vara mycket nöjd! Har lekt lite med den oxå och det är ju en fantastisk kamera. Inget man växer ut på ett bra tag!
Men en D90 verkar ju kunna bli en grym ersättare till D80, håller tummarna jag oxå! Kanske kan bli intressant att byta upp sig till en sådan..om den nu kommer!

är din kompis handlingsförlamad, eftersom han inte kan kolla upp själv och låter dig göra jobbet?

Senast redigerat 2008-08-12 06:45
  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-08-12 10:15
Ursprungligen av covent:

är din kompis handlingsförlamad, eftersom han inte kan kolla upp själv och låter dig göra jobbet?

Det tror jag inte alls han är. Däremot tycker nog han, precis som jag att det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur bra en kamera är utifrån specen man kan hitta på tillverkarnas hemsida. Det jag sökte svar på här var forummedlemmars egna erfarenheter/synpunkter på dessa kameror; t.ex. vad får man för den extra slanten man lägger på D300. Det är väl det forum är till för, att ställa och besvara frågor?! Kanske det inte gäller dig med ganska få inlägg sedan 2005, men väldigt många andra passar in på beskrivningen och det är jag otroligt tacksam för! Givetvis har det testats och klämts på kameror från försäljaren oxå, men min uppfattning är att ju mer info man kan få, från så många källor som möjligt gör att man lättare kan bilda sig en uppfattning om vad det är som är ett "bra köp"! Frågan att det sen skulle vara jag "som gör jobbet" åt min vän finner jag en aning märklig, för bara i den här tråden är det minst fem personer som gjort jobbet åt mig. Det är ju det forumet går ut på, man vill hjälpa till och det är därför jag ställde min fråga om D80 vs. D300 här på 99, jag ville hjälpa till!

Nu vet jag inte om din fråga förtjänade ett långt svar, men nu fick du det.

Ursprungligen av covent:

Gå till fotoaffären klämm på båda, fota med båda, ofta kan man få låna kameran i någon timme för att jämföra. Ta med bilderna hem och jämför osv.

Det är ett rätt bra råd. Jag fotade lite med en D40x för ett tag sedan och tyckte den var alldeles för liten i min hand jämfört med det fina greppet i en D70. Men har man mindre händer kan det förstås vara tvärtom.

Ursprungligen av ferroz:

Det är ju det forumet går ut på, man vill hjälpa till och det är därför jag ställde min fråga om D80 vs. D300 här på 99, jag ville hjälpa till!

Exakt, det är ju hela grundsyftet med vårt forum, att man ska kunna få hjälp och kunna ge hjälp!

Nu är D90, som jag tjatat om i den här tråden, släppt, kolla in den här tråden:

http://www.99.se/digitalfoto/249795-s-d90.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-11 10:46

om en person frågar om han/hon ska köpa en D80 eller D300, är det lika med att personen är mer eller mindre nybörjare, då svarar jag D80 och ett objektiv. Jag tycker man ska alltid välja bort kit-objektivet och lägga pengar på ett objektiv som passar ens fotografering bättre.

Bevaka tråden