Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta kit-objektivet (Canon)

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-11 12:14

Tjenna! Som en del här kanske vet har jag blivit ägare av en EOS 400D under sommaren. (första systemkameran)
Förutom kit-objektivet 18/55, (det gamla utan IS alltså) har jag ett 55-250 IS som jag efter många om och men lyckades få tag på...
Kit-objektivet är ju liksom till för att bytas ut, så jag har kikat på några eventuella kandidater för den uppgiften. Men nu har jag kört fast i forum/test-träsket rejält så jag tänkte prata av mig här

Den jag funderar mest på är Canon EF-S 17-85 4-5,6 IS USM, motiveringen är att jag tycker om den vidvinkel jag får med 18-55, men jag skulle gärna ha lite mer brännvid för att slippa byta till 55-250 så ofta. IS och USM är ju också trevligt att ha.
Det som får mig att tveka är att jag läst att det nya kit-objektivet 18-55 med IS skulle vara bättre än det här? Det går ju lös på dryga 5000 i nypris så man vill ju vara säker liksom...

Övriga kandidater är:
Canon 24-85 3,5-4,5 USM (Billigare än 17-85 men med mindre vidvinkel och saknar IS)
Sigma 17-70 2,8-4,5 (Ännu lite billigare, men utan IS och USM)
Canon 18-55 3,5-5,6 IS (Nya kit-objektivet, OM det på något sätt är bättre än 17-85? Men det känns ju ganska tveksamt att gå från ett kit-objektiv till ett annat)

Funderar också på Canon 50 1,8 som tydligen ska vara nåt extra när det gäller skärpa som man får för en billig peng. Fast det är väl kanske inget att ersätta kit-objektivet med men det är intressant ändå.

Såå vilket röstar ni på?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-11 12:46

Canon 50mm/1.8 är ingen dum glugg. Fast snäppet bättre är ju 1.4, en sådan har jag hemma på prov just nu. *gilla*

Har du tittat på Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)? Det är också en kanonglugg! Även Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di är suverän, men inte lika vidvinklig.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-11 13:05

Jao fast en 1.4 är ju dyrare. Jo jag har kollat på Tamron 17-50, var på väg att ta den med i listan. Vidvinkeln har den ju, men ingen bildstabilisator, och den stannar ju vid 50mm.
Det tåls att funderas över

Senast redigerat 2008-08-11 14:52
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-11 13:17
Ursprungligen av ledin:

Jao fast en 1.4 är ju dyrare. Jo jag har kollat på Tamron 17-50, var på väg att ta den med i listan. Vidvinkeln har den ju, och bildstabilisator, men den stannar ju vid 50mm.
Det tåls att funderas över

Jo, 1.4 är betydligt dyrare. Fast hade jag lite slantar över hade jag ändå investerat i en sån.

Jag har förresten hört att Tamron ska komma med en glugg på kring 35mm. Det blir ju 50mm på våra kameror som har liten sensor, så det låter ju intressant!

  • Medlem
  • 2008-08-11 13:30

Jag valde mellan de två nämnda Tamron-objektiven.
Testade båda och valde 28 - 75.
Jag är grymt nöjd men någon vidvinkel är det inte.
Men att kunna gå till 75mm istället för 50mm blev avgörande.

Nu tänker jag skaffa mig ett fast 50mm...

Jag har en 17-85 IS USM. Mycket bra optik enligt mig. IS gör stor skillnad. Och den täcker så pass mycket brännvidd att du sällan behöver byta objektiv. Perfekt allround-objektiv. Ett 50 1.8 kan du alltid skaffa i efterhand. Användningsområdet där är ju lite mer begränsat. Dock är det en suverän glugg, det är jättekul med så pass stor bländare och bilderna blir mycket skarpa. Det är lite väl plastigt byggt och ringen för manuell fokusering är ingen höjdare. Får jag välja mellan de två så väger ju 17-85an bra mycket tyngre.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-11 14:50
Ursprungligen av vilhelmsd:

Jag har en 17-85 IS USM. Mycket bra optik enligt mig. IS gör stor skillnad. Och den täcker så pass mycket brännvidd att du sällan behöver byta objektiv. Perfekt allround-objektiv. Ett 50 1.8 kan du alltid skaffa i efterhand. Användningsområdet där är ju lite mer begränsat. Dock är det en suverän glugg, det är jättekul med så pass stor bländare och bilderna blir mycket skarpa. Det är lite väl plastigt byggt och ringen för manuell fokusering är ingen höjdare. Får jag välja mellan de två så väger ju 17-85an bra mycket tyngre.

Okej! Har du någon uppfattning om hur det står sig emot 18-55 IS? (Höll på och skrev mitt föregående inlägg under tiden du postade ditt)

  • Medlem
  • 2008-08-11 17:51

Jag skulle faktiskt gå på ett 2.8 objektiv. Även om IS är utmärkt så kräver det att motivet är stilla. Om man skall ta bilder på barn är möjlighet till 2.8 suveränt. Jag valde själv mellan 18-50 Sigma och Tamron. Jag valde Sigma eftersom Tamronobjektivet lät så mycket att det var svårt att ta ögonblicksbilder med det.

Nu skall jag iofs sälja mitt Sigma eftersom jag köpt ett Canon 17-55 med 2.8 som är bättre men betydligt dyrare.

Ursprungligen av MP:

Jag skulle faktiskt gå på ett 2.8 objektiv. Även om IS är utmärkt så kräver det att motivet är stilla. Om man skall ta bilder på barn är möjlighet till 2.8 suveränt. Jag valde själv mellan 18-50 Sigma och Tamron. Jag valde Sigma eftersom Tamronobjektivet lät så mycket att det var svårt att ta ögonblicksbilder med det.

Nu skall jag iofs sälja mitt Sigma eftersom jag köpt ett Canon 17-55 med 2.8 som är bättre men betydligt dyrare.

Jag gjorde precis som du och köpte ett Sigma 17-50/2,8. Det är en mycket prisvärt objektiv och jag har redan tagit massor med bra bilder med det.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-12 18:50
Ursprungligen av MP:

Jag skulle faktiskt gå på ett 2.8 objektiv. Även om IS är utmärkt så kräver det att motivet är stilla. Om man skall ta bilder på barn är möjlighet till 2.8 suveränt. Jag valde själv mellan 18-50 Sigma och Tamron. Jag valde Sigma eftersom Tamronobjektivet lät så mycket att det var svårt att ta ögonblicksbilder med det.

Nu skall jag iofs sälja mitt Sigma eftersom jag köpt ett Canon 17-55 med 2.8 som är bättre men betydligt dyrare.

Ja du har en poäng med det du säger.
Har kollat runt på lite tester på Sigman 17-70 och Tamron 17-50 och enligt Photozone är Tamronen den vassare av dom...men Sigman har ju den längre brännviden som jag gärna vill ha.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-13 05:55
Ursprungligen av MP:

Även om IS är utmärkt så kräver det att motivet är stilla. Om man skall ta bilder på barn är möjlighet till 2.8 suveränt.

IS är väl bildstabilisering och ska motverka skakningsoskärpa till en viss grad och ger även möjlighet till lite längre slutartid utan stativ. Denna funktion är väl inte beroende av att motivet är stilla.

Möjlighet till bländartal 2.8 ger bättre förutsättningar att fotografera i sämre ljusförhållanden.

Ursprungligen av Reisan:

IS är väl bildstabilisering och ska motverka skakningsoskärpa till en viss grad och ger även möjlighet till lite längre slutartid utan stativ. Denna funktion är väl inte beroende av att motivet är stilla.

Möjlighet till bländartal 2.8 ger bättre förutsättningar att fotografera i sämre ljusförhållanden.

Bildstabilisering räddar dig inte från rörelseoskärpa annat än på så extrema brännvidder att man även med den måste ha snabba slutartider. Längre slutartid innebär ju rörelseoskärpa per automatik.

Ledin, jag tycker inte att du ska stirra dig blind på överlappningar. Mina två förslag:

1. Kör på Tamron som i mina subjektiva ögon verkar ge lite varmare färger än Canon 17-85. Bländare 2.8 är grymt underskattat och mest värt vid lite längre brännvidder (värt att tänka på eftersom Sigma 17-70 slutar på f/4.5 - det är en enorm skillnad mellan dessa!).

2. Gör en "Galen Rowell" och skippa det trista mellanregistret. Satsa på den otroligt bra Canon 10-22 och ha grym vidvinkel samt fantastisk tele.

Innan du bestämmer dig, kolla på exif-data på dina bilder vid vilka brännvidder du fotar mest och fatta ditt beslut utifrån det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-13 12:24
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Satsa på den otroligt bra Canon 10-22 och ha grym vidvinkel samt fantastisk tele.

Jag måste tycka att Tokina 12-24mm/4 är ett bättre köp än Canon 10-22mm/3,5-4,5. Visst har du lite mindre vidvinkel på Tokinan men i övrigt är den i klass med Canon och kostar bara ca 5.000 kr motför 7.400 kr. Tokinan är dock lite tyngre än Canon, det skiljer nästan 200 g.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-13 13:10
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Innan du bestämmer dig, kolla på exif-data på dina bilder vid vilka brännvidder du fotar mest och fatta ditt beslut utifrån det.

Gjorde faktiskt det igår men tog en lite noggrannare koll nu, och majoriteten av bilderna är tagna i 55mm. Men 18mm-bilder var det faktiskt fler av än jag trodde. I övrigt låg bilderna mellan ca 27-35mm. Sen hade jag ju förstås några med alla möjliga brännvidder mellan 18-55...
Hajjade till lite när jag såg att en av mina favoritbilder hade 12mm brännvidd, tills jag kom på att den var tagen med kompaktkameran

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-13 18:08
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Bildstabilisering räddar dig inte från rörelseoskärpa annat än på så extrema brännvidder att man även med den måste ha snabba slutartider. Längre slutartid innebär ju rörelseoskärpa per automatik.

Hm, inte för att verka negativ, men om den inte reducerar skakningsoskärpa, varför finns funktionen och kallas för bildstabilisering, image stabilization, vibration reduction, etc? Givetvis är det bättre att använda kortare slutartider om det är möjligt.

Ursprungligen av Reisan:

Hm, inte för att verka negativ, men om den inte reducerar skakningsoskärpa, varför finns funktionen och kallas för bildstabilisering, image stabilization, vibration reduction, etc? Givetvis är det bättre att använda kortare slutartider om det är möjligt.

Du måste skilja på skakningsoskärpa, dvs du som fotograf skakar på handen vid en för lång slutartid för motsvarande brännvidd, och rörelseoskärpa, dvs slutartiden är för långsam för att frysa motivet med bra skärpa.

Bildstabilisering tar hand om skakningsoskärpa med någonstans mellan 2 och 3 steg i slutartid. Dvs, om du egentligen behöver 1/80 när du använder ditt 50 mm på din K20D (50 mm = 75 mm i 135-format, slutartid och brännvidd ska vara ca 1:1 för att undvika skakningsoskärpa), kan du med bildstabilisering klara dig på någonstans 1/40 till 1/30.

Rörelseoskärpa kan du enbart komma runt med en tillräckligt snabb slutartid för att frysa motivet. Ju snabbare det rör sig, desto snabbare slutartid behöver du.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-13 21:04
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Du måste skilja på skakningsoskärpa, dvs du som fotograf skakar på handen vid en för lång slutartid för motsvarande brännvidd, och rörelseoskärpa, dvs slutartiden är för långsam för att frysa motivet med bra skärpa.

Bildstabilisering tar hand om skakningsoskärpa med någonstans mellan 2 och 3 steg i slutartid. Dvs, om du egentligen behöver 1/80 när du använder ditt 50 mm på din K20D (50 mm = 75 mm i 135-format, slutartid och brännvidd ska vara ca 1:1 för att undvika skakningsoskärpa), kan du med bildstabilisering klara dig på någonstans 1/40 till 1/30.

Rörelseoskärpa kan du enbart komma runt med en tillräckligt snabb slutartid för att frysa motivet. Ju snabbare det rör sig, desto snabbare slutartid behöver du.

Jag tror att du har misstolkat mitt svar från början. Har inte nämnt något om rörelseoskärpa alls.

Ursprungligen av Reisan:

Jag tror att du har misstolkat mitt svar från början. Har inte nämnt något om rörelseoskärpa alls.

Det var detta jag svarade på:

"IS är väl bildstabilisering och ska motverka skakningsoskärpa till en viss grad och ger även möjlighet till lite längre slutartid utan stativ. Denna funktion är väl inte beroende av att motivet är stilla."

Det tolkade jag som att du menade att bildstabilisering inte är beroende av att motivet är stilla, vilket är fel. Bildstabilisering reducerar skakningsoskärpa, men innebär inte att du kan frysa rörliga motiv. Ska man fota motiv som inte är stilla måste man fortfarande förlita sig på höga ISO och stora bländare för att få tillräckliga slutartider.

Om du menade något annat så ber jag om ursäkt för all bandbredd jag slösat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-13 22:08
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Det var detta jag svarade på:

"IS är väl bildstabilisering och ska motverka skakningsoskärpa till en viss grad och ger även möjlighet till lite längre slutartid utan stativ. Denna funktion är väl inte beroende av att motivet är stilla."

Det tolkade jag som att du menade att bildstabilisering inte är beroende av att motivet är stilla, vilket är fel. Bildstabilisering reducerar skakningsoskärpa, men innebär inte att du kan frysa rörliga motiv. Ska man fota motiv som inte är stilla måste man fortfarande förlita sig på höga ISO och stora bländare för att få tillräckliga slutartider.

Om du menade något annat så ber jag om ursäkt för all bandbredd jag slösat.

Ok. lite missförstånd på båda håll, verkar det som. Jag vill inte blanda in rörelseoskärpa som beror på vilken slutartid man använder. Om man bortser från detta, så behöver inte motivet vara stilla för att IS-funktionen ska fungera, som medlemmen MP skrev tidigare, "Även om IS är utmärkt så kräver det att motivet är stilla.".

  • Medlem
  • 2008-08-14 00:28
Ursprungligen av Reisan:

Ok. lite missförstånd på båda håll, verkar det som. Jag vill inte blanda in rörelseoskärpa som beror på vilken slutartid man använder. Om man bortser från detta, så behöver inte motivet vara stilla för att IS-funktionen ska fungera, som medlemmen MP skrev tidigare, "Även om IS är utmärkt så kräver det att motivet är stilla.".

Då ber jag om ursäkt om jag var otydlig. Jag menade precis som Thomas Weigle att IS inte hjälper när man har rörliga motiv och får oskärpa pga att slutartiden är lång. Då är det bättre med objektiv med stora bländare för att få ner slutartiden och på så vis minska oskärpa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-14 05:45
Ursprungligen av MP:

Då ber jag om ursäkt om jag var otydlig. Jag menade precis som Thomas Weigle att IS inte hjälper när man har rörliga motiv och får oskärpa pga att slutartiden är lång. Då är det bättre med objektiv med stora bländare för att få ner slutartiden och på så vis minska oskärpa.

Ja, det är ingen fara. Jag tolka ditt inlägg fel. Bra att ditt inlägg fick klarhet nu.

Ursprungligen av Reisan:

Ok. lite missförstånd på båda håll, verkar det som. Jag vill inte blanda in rörelseoskärpa som beror på vilken slutartid man använder. Om man bortser från detta, så behöver inte motivet vara stilla för att IS-funktionen ska fungera, som medlemmen MP skrev tidigare, "Även om IS är utmärkt så kräver det att motivet är stilla.".

Motivet behöver inte vara stilla för att IS ska fungera, nej, men om motivet rör sig så blir det ju ändå oskarpt och då spelar ju bildstabiliseringen ingen roll (om man inte gillar oskarpa motiv, vilket kan vara kul ibland men då ska det ju helst vara så att det är ens avsikt, inte en brist hos optiken...).

Bildstabilisering är hur som helst [b]aldrig/b] en kompensation för stora bländare som har fler fördelar än bara möjligheten att använda snabbare slutartider, inte minst möjligheten att påverka skärpedjupet.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-11 14:44

Hum Tamronen (17-50) verkar ju onekligen inte va nån dålig grej precis, men den har ju ingen bildstabilisator som mitt 55-250 har fått mig uppskatta. Och jag vill som sagt helst ha lite mer än 50mm.
Det ska vara ganska allround och ska vara det som oftast sitter på kameran. Så egentligen är 17-85 det optimala, men frågan är hur det står sig mot de billigare 18-55 IS och Tamron 17-50?

  • Medlem
  • 2008-08-12 20:36

Men Tamron har 2.8 hela vägen. Tycker nog att det är värt mer...

  • Medlem
  • 2008-08-12 22:11
Ursprungligen av TU:

Men Tamron har 2.8 hela vägen. Tycker nog att det är värt mer...

Även Sigma har 2.8 hela vägen.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-12 21:23

Japp kollade faktiskt på den förut. Fast den går ju ända upp till 125mm vilket jag tycker överlappar mitt 55-250 lite för mycket.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2008-08-12 21:57

Jag kan ju bara rekommendera Tamron i alla fall. Jag har använt detta i drygt ett år nu och är mycket nöjd. Har ju det sittandes på en Km så jag har ju stabilisator i det oxå. Men jag skulle ju lätt säga att jag hellre tar bättre ljusstyrka, 2,8 som Tamron har än IS. Men det är ju en högst personlig åsikt...=)
Jag är i alla fall mycket böjd och det är i princip det enda objektiv som jag använder numera, mycket skarpa och fina bilder tycker jag.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-12 22:16

Hum svårt det här...Tamronen verkar ju väldigt bra.
Men om jag uppdaterar listan på alternativ så ser den ut så här:
Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Sigma 17-70/2,8-4,5
Tamron 17-50/2,8

Kör Tamron 17-50. Äckligt skarpt...

Sedan tycker jag att variabel ljusstyrka, då får du ju ett annat "kitobjektiv" bara.
Satsa på fast ljusstyrka genom Zoomområdet.
Dessa objektiv är ofta av väldigt mkt högre kvalitet.

Jag kör Pentax, har stabilisering i huset, så jag behöver inte bry mig så mkt om
stabilisering i objektiven...

Bevaka tråden