Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenskt nummerformat på iphone 3G ?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som provat lägga in "Svenska nummer" på en iPhone 3G
Det ser ju inte klokt ut i kontakter med nummerformatet !

0612 123 45 blir i iPhone 3G 061 212 345 tycker när man köpt en Svensk IPhone så borde nummren se ut som dom ska eller åtminstonde 061212345 som på andra mobiltelefoner.

Är det Telia man ska ta för det eller är det Apple ?:mad:

Det går ju och ändra nummerformat i datorn i adressbok i inställningar men jag får ej till det.:'(

Telia har ju ingenting med programvaran att göra. Så att fråga dem är ingen idé.
Sett en tråd om detta någonstans, vet dock ej svaret.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-14 12:45

Kommer uppdatering snart på det läste jag.

Vart såg du det ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-11 09:21
Ursprungligen av applemagic:

Någon som provat lägga in "Svenska nummer" på en iPhone 3G
Det ser ju inte klokt ut i kontakter med nummerformatet !

Menar du i en jailbreak:ad 3G? Inget problem med att byta ut filen UIPhoneFormats.plist i /System/Library/Frameworks/UIKit.framework/PhoneFormats/

Ursprungligen av applemagic:

0612 123 45 blir i iPhone 3G 061 212 345 tycker när man köpt en Svensk IPhone så borde nummren se ut som dom ska eller åtminstonde 061212345 som på andra mobiltelefoner.

Är det Telia man ska ta för det eller är det Apple ?:mad:

Ja, Telia borde stöta på Apple om att det finns svensk nummerstandard att följa. Även fast det är Apple i slutändan som gör själva programvaran och annat i telefonen.

Ursprungligen av applemagic:

Det går ju och ändra nummerformat i datorn i adressbok i inställningar men jag får ej till det.:'(

Nja, det där är en annan sak. Skilj på formatering i datorn och i telefonen. Men rent funktionellt så beter det sig på samma sätt. Dock med en liten mycket väsentlig skillnad; iPhone sparar även formateringen i kontakterna (till skillnad från datorn)

Ursprungligen av frazze:

Menar du i en jailbreak:ad 3G? Inget problem med att byta ut filen UIPhoneFormats.plist i /System/Library/Frameworks/UIKit.framework/PhoneFormats/
Ja, Telia borde stöta på Apple om att det finns svensk nummerstandard att följa. Även fast det är Apple i slutändan som gör själva programvaran och annat i telefonen.

Nja, det där är en annan sak. Skilj på formatering i datorn och i telefonen. Men rent funktionellt så beter det sig på samma sätt. Dock med en liten mycket väsentlig skillnad; iPhone sparar även formateringen i kontakterna (till skillnad från datorn)

Nej jag menar en telia låst telefon:D

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-11 15:07
Ursprungligen av applemagic:

Nej jag menar en telia låst telefon:D

Då sitter du i samma båt som jag (och flera andra...) och får vänta på 2.0.1++

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-08-11 15:32

dra hem paketet från den här sidan och ersätt UIPhoneFormats.plist filen i den här mappen: /System/Library/Frameworks/UIKit.framework/PhoneFormats/
Fungerar bra på min 2g iphone och borde fungera på 3g med.

Jag använde ett litet program som heter DiskAid och för er hederliga människor som inte jailbreakat sin telefon så kan jag meddela att Diskaid funkar för er med. .... men jag tror man måste jailbreaka ändå för att komma åt systemmappen...

Senast redigerat 2008-08-11 15:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 15:34
Ursprungligen av orrefan:

dra hem paketet från den här sidan och ersätt UIPhoneFormats.plist filen i den här mappen: /System/Library/Frameworks/UIKit.framework/PhoneFormats/
Fungerar bra på min 2g iphone och borde fungera på 3g med.

Är det nån som har kört detta på en jailbreakad 3G-lur med firmware 2.1? När jag går in i /System/Library/Frameworks/UIKit.framework/PhoneFormats/ finns där ingen UIPhoneFormats.plist.

Där finns istället en fil som heter UIDefaultFormats.phoneformat. Den är dock långt ifrån någon prydligt uppställd XML-fil. Jag kan inte ens klistra in text därifrån här, eftersom den verkar innehålla en massa osynliga tecken som ställer till det för forumets editor. Men det ser ut som en massa slumpmässigt skräp i början, och sen kommer ett gäng rader med en massa #### i olika grupper.

Jag antar därför att Apple gjort nåt med nummerformateringen i 2.1. Någon som vet om det går att fixa ändå?

(Jag har inte provat att byta ut filen, utan bara förutsatt att det inte går. Misstänker att man kan strula till det om man testar...)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-08 16:43
Ursprungligen av tomaira:

Är det nån som har kört detta på en jailbreakad 3G-lur med firmware 2.1? När jag går in i /System/Library/Frameworks/UIKit.framework/PhoneFormats/ finns där ingen UIPhoneFormats.plist.

Där finns istället en fil som heter UIDefaultFormats.phoneformat. Den är dock långt ifrån någon prydligt uppställd XML-fil. Jag kan inte ens klistra in text därifrån här, eftersom den verkar innehålla en massa osynliga tecken som ställer till det för forumets editor. Men det ser ut som en massa slumpmässigt skräp i början, och sen kommer ett gäng rader med en massa #### i olika grupper.

Jag antar därför att Apple gjort nåt med nummerformateringen i 2.1. Någon som vet om det går att fixa ändå?

(Jag har inte provat att byta ut filen, utan bara förutsatt att det inte går. Misstänker att man kan strula till det om man testar...)

Den är ju fixad i 2.1?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 19:53
Ursprungligen av zappee:

Den är ju fixad i 2.1?

Jo, i och för sig, men jag vill dela upp mobilnummer med en fyragrupp i början t.ex. Dvs. ####-## ## ## och inte, som Apple kör, ###-### ## ##. Sen har jag för mig att jag också sett någon typ av riktnummer där numret sen blir lite halvkonstigt också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-10-09 02:27
Ursprungligen av tomaira:

Jo, i och för sig, men jag vill dela upp mobilnummer med en fyragrupp i början t.ex. Dvs. ####-## ## ## och inte, som Apple kör, ###-### ## ##. Sen har jag för mig att jag också sett någon typ av riktnummer där numret sen blir lite halvkonstigt också.

Och Telias Mobilsvar blir 13-3....

Borde inte det inte gå att göra ett Winterboard paket för att installera en modifierad UIPhoneFormats.plist? WB kan ju lätt byta ut UIKit grafik, jag undrar om den inte klarar andra filer också...?

Väntar också friskt på 2.0.2 eller vad nästa versionsnummer kan tänkas bli.
Det är ganska jobbigt att vänja sig vid faktiskt.

Tackar orrefan! Nu ser äntligen numren vettiga ut!

Jepp tackar nu ser allt väldigt användarvänligt ut...

Och för oss som inte knäckt våra telefoner är det bara att vänta på uppdatering misstänker jag?

Vad jobbigt det är med helt och hållet blandade diskussioner i samma trådar.
Jailbreakad i ena inlägget, oknäckt i nästa inlägg.
Jag blir alldeles snurrig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 17:19
Ursprungligen av RockyMontana:

Och för oss som inte knäckt våra telefoner är det bara att vänta på uppdatering misstänker jag?

Vad jobbigt det är med helt och hållet blandade diskussioner i samma trådar.
Jailbreakad i ena inlägget, oknäckt i nästa inlägg.
Jag blir alldeles snurrig.

Ligga på Telia/Apple?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 16:52

Och nu undrar man om det finns motsvarande till Touchen?

Yes!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-14 08:24
Ursprungligen av Yes:

Och nu undrar man om det finns motsvarande till Touchen?

Yes!!

Svenskt nummerformat?

1
Bevaka tråden