Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amatörfråga om W-lan och iphone...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-12 20:07

Har köpt en ny dator (PC Laptop) och upptäckte nu vid uppstart att det stod att W-lan var aktivt.. Är extremt okunnig på datorer.. Kan jag via iphone koppla upp mig på vårt bredband? Telefonen hittar tre olika nätverk men alla är låsta.. Är något av dessa mitt och isf hur låser jag upp det?

Om inte på vilket sätt har jag nytta av detta W-lan som jag inte riktigt vet vad betyder.. Håller som bäst på att läsa på men Ni brukar kunna svara på dessa, för Er enkla frågor...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-12 20:48
Ursprungligen av Snabbis:

Har köpt en ny dator (PC Laptop) och upptäckte nu vid uppstart att det stod att W-lan var aktivt.. Är extremt okunnig på datorer.. Kan jag via iphone koppla upp mig på vårt bredband? Telefonen hittar tre olika nätverk men alla är låsta.. Är något av dessa mitt och isf hur låser jag upp det?

Om inte på vilket sätt har jag nytta av detta W-lan som jag inte riktigt vet vad betyder.. Håller som bäst på att läsa på men Ni brukar kunna svara på dessa, för Er enkla frågor...

Japp, du kan använda WLAN till att surfa/läsa mail på via iPhone.
Vilket av de tre du hittar som är ditt kan bara du svara på.... troligen den med den starkaste signalen. Men du behöver krypteringsnyckeln som finns i din accesspunkt. Fråga den som installerade WLANet åt dej.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-12 20:50
Ursprungligen av kenjon:

Japp, du kan använda WLAN till att surfa/läsa mail på via iPhone.
Vilket av de tre du hittar som är ditt kan bara du svara på.... troligen den med den starkaste signalen. Men du behöver krypteringsnyckeln som finns i din accesspunkt. Fråga den som installerade WLANet åt dej.

Men det är bara jag som installerat datorn och detta gjordes mest av sig själv.. Windows vista vill säga.. Hur hittar jag så jag kan ställa in åtkomst till detta då?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-12 21:04

Om du inte vet med dig att du har satt upp ett trådlöst nätverk så har du ju inget trådlöst nätverk. Förmodligen är det då någon annans du hittar. Bor du i lägenhet så kan ju flera grannar ha nätverk och det är inga väggar, golv eller tak som spärrar dom trådlösa signalerna..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-12 21:08
Ursprungligen av nllub:

Om du inte vet med dig att du har satt upp ett trådlöst nätverk så har du ju inget trådlöst nätverk. Förmodligen är det då någon annans du hittar. Bor du i lägenhet så kan ju flera grannar ha nätverk och det är inga väggar, golv eller tak som spärrar dom trådlösa signalerna..

Vad är det jag har i datorn som gör att det kommer upp en ruta med att W-lan är aktiverat då?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-12 21:14
Ursprungligen av Snabbis:

Vad är det jag har i datorn som gör att det kommer upp en ruta med att W-lan är aktiverat då?

Så att du ska kunna surfa trådlöst. Stäng av det om du inte använder det då det drar batteri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 15:01

Hur ansluter du till internet via datorn? Vanlig ethernet kabel?
I sånna fall har du troligtvis inte trådlöst utan det är det inbyggda nätverkskortet som ger indikation på att det finns tillgängliga nätverk i närheten.

Däremot tycker jag det är bra att investera i ett trådlöst nätverk om det är så att du har en laptop och en iphone. Köp en billig router om du sitter i en mindre villa / lägenhet. Det är oftast inge svårt att installera utan bara följa anvisningarna.

Lycka till!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-14 22:59

Annars kan du ju om du är lite datorkunnig dra igång internetdelning på din laptop och dela ut ditt internet via wifi, så att din dator fungerar som router. På så sätt behöver du inte köpa någon ny utrustning för att få din iPhone att surfa gratis hemma.

Se här: Setup Adhoc WiFi Connection in Windows Vista Akshay Gandhi’s Blog
När du har skapat nätverket på din dator går du helt enkelt in på din iPhone, trycker på Settings->WiFi och väljer nätverket du precis skapade. Done!

Ursprungligen av shandar:

Annars kan du ju om du är lite datorkunnig dra igång internetdelning på din laptop och dela ut ditt internet via wifi, så att din dator fungerar som router. På så sätt behöver du inte köpa någon ny utrustning för att få din iPhone att surfa gratis hemma.

Se här: Setup Adhoc WiFi Connection in Windows Vista Akshay Gandhi’s Blog
När du har skapat nätverket på din dator går du helt enkelt in på din iPhone, trycker på Settings->WiFi och väljer nätverket du precis skapade. Done!

Undrar ett par saker om ovanstående...
Jag har följt den här guiden då jag inte kör Vista: Windows XP: Set up a wireless network without a router
Men det ska väl vara samma sak?
När jag upprättat nätverket precis efter guiden så hittar jag mycket riktigt nätverket på iPhonen och jag knappar in lösenordet och ansluter(i listan av trådlösa nätverk är mitt nya skapade förbockat som när man är ansluten till ett nätverk), men... Någon Wifi-symbol kommer inte upp i min taskbar och den verkar gå på GPRS-hastighet.
Var gör jag fel?

Edit:
Jag sitter på en hotelluppkoppling för tillfället, kan de spärra sådana här aktioner? Tycker ju inte de borde kunna det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-16 03:42
Ursprungligen av theplague:

Undrar ett par saker om ovanstående...
Jag har följt den här guiden då jag inte kör Vista: Windows XP: Set up a wireless network without a router
Men det ska väl vara samma sak?
När jag upprättat nätverket precis efter guiden så hittar jag mycket riktigt nätverket på iPhonen och jag knappar in lösenordet och ansluter(i listan av trådlösa nätverk är mitt nya skapade förbockat som när man är ansluten till ett nätverk), men... Någon Wifi-symbol kommer inte upp i min taskbar och den verkar gå på GPRS-hastighet.
Var gör jag fel?

Edit:
Jag sitter på en hotelluppkoppling för tillfället, kan de spärra sådana här aktioner? Tycker ju inte de borde kunna det.

När min iPhone säger att den är ansluten till ett WiFi nätverk men vägrar använda det så beror det oftast på att IP-adresserna är fel. Antagligen fungerar inte DHCP som det ska utan om du kan är det nog bättre att konfigurera IP-adresserna manuellt, både på datorn och på mobilen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-14 23:35

Ähh det var enklare än vad ni trodde.. Jag kör med en kabel via modemet men när jag ringde kundtjänsten och frågade så berättade de att lösenordet står under modemet... Bara att knappa in så var det klart.. Både från telefonen och laptopen....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-15 08:32
Ursprungligen av Snabbis:

Ähh det var enklare än vad ni trodde.. Jag kör med en kabel via modemet men när jag ringde kundtjänsten och frågade så berättade de att lösenordet står under modemet... Bara att knappa in så var det klart.. Både från telefonen och laptopen....

Bredbandsbolaget då?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-15 16:05
Ursprungligen av Snabbis:

Ähh det var enklare än vad ni trodde.. Jag kör med en kabel via modemet men när jag ringde kundtjänsten och frågade så berättade de att lösenordet står under modemet... Bara att knappa in så var det klart.. Både från telefonen och laptopen....

Var bodde du sa du?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-16 11:49
Ursprungligen av zappee:

Var bodde du sa du?

Ja???

shandar:
Jag lyckades ställa in dem manuellt och får upp Wifi-symbolen i taskbar.
Men den vägrar ändå använda det.
Guiden jag använde för detta är denna: Hackint0sh - View Single Post - [Sharing] Internet on Ethernet from PC to WiFi for iPhone (XP ad-hoc)

Det enda jag inte förstår i guiden är sista punkten:

12. Select the Internet Sharing wizard then share the connection between the LAN and the wifi.

Kan du förklara?

1
Bevaka tråden