Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tog min 1.1.4-telefon till 2.0.1 idag med PwnageTool 2.0.2. Lät först iTunes göra en uppdatering till 2.0.1, vet inte om det spelar någon roll. Sen körde jag den ipsw-fil jag gjort med PwnageTool. Fick det där felet (6) som jag tror betyder att man misslyckats med DFU-läge (och bara satt telefonen i vanligt restore-läge), men andra gången gick det bättre. Efter det gick allt bra och jag lät iTunes föra över allting igen (vilket tog en himla tid).

När jag skulle använda telefonen så kraschade Mail varje gång vid start. Jag gjorde då en ny återställning, vilket i efterhand var onödigt för det visade sig att det bara handlade om att fixa rättigheterna med Bossprefs (vilket jag gjorde efter andra återställningen).

Jag hade problem efter andra återställningen som jag läst att andra haft, nämligen att iTunes fortsätter att visa rutan "Ställ in som ny telefon eller återställ från backup", trots att man genomfört återställning från backup. Jag testade två gånger men jag fortsatte få upp rutan. Men telefonen i sig fungerade som vanligt, alla inställningar och liknande var där. Så jag tog "Ställ in som ny telefon" istället och då blev det bra, fast jag fick synka över all musik, alla bilder, video osv.

Adrian, jag fick PRECIS samma problem, den ville återställa om och om igen, men efter första återställningen från backup var det ju inga problem att "Ställa in som ny telefon" istället, allt var ju överfört.

Ursprungligen av svantet:

Adrian, jag fick PRECIS samma problem, den ville återställa om och om igen, men efter första återställningen från backup var det ju inga problem att "Ställa in som ny telefon" istället, allt var ju överfört.

Ah, ja vi är några som haft det problemet utifrån vad jag läst på annat håll. Men som du skriver är lösningen enkel. Jag var lite orolig att det skulle rensa telefonen helt, men så var inte fallet (varken för dig eller mig i alla fall).

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-08-11 10:02
Ursprungligen av Adrian B:

Ah, ja vi är några som haft det problemet utifrån vad jag läst på annat håll. Men som du skriver är lösningen enkel. Jag var lite orolig att det skulle rensa telefonen helt, men så var inte fallet (varken för dig eller mig i alla fall).

Jag kan också ställa mig till skaran som hade samma problem. Jag löste det genom att köra restore 4 eller 5 gånger tror jag och plötsligt kom jag förbi i iTunes. Jag borde nog har kört på ert förslag istället, det hade sparat mig 20-30 minuter.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-11 10:26
Ursprungligen av Jedih:

Jag kan också ställa mig till skaran som hade samma problem. Jag löste det genom att köra restore 4 eller 5 gånger tror jag och plötsligt kom jag förbi i iTunes. Jag borde nog har kört på ert förslag istället, det hade sparat mig 20-30 minuter.

20-30 minuter för 4-5 gånger? Damn!! För mig tog 1 restore ca 1 timme men så hade jag backupat alla applikationer oxå däribland Texas Hold'Em.
Ska tänka på det till nästa gång att inte köra backup på rubbet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-11 07:41

Problem med usage igen

Hade samma problem som Adrian och var lite tveksam om man kunde sätta den som ny telefon efter en restore. Så jag körde ytterliggare en restore vilket tog en *beeeeep* tid.
Efter andra restore testade jag dock att sätta den som ny telefon. Enda jag fick göra var att synca över musiken annars var allt där. Efter syncen fungerade den finfint igen.

MEN...efter ha installerat de uppdateringarna som Cydia vill samt Winterboard och temat Buuf2 så blev min telefon fucked up igen. Den blev lika störd när jag WinPwna 2.0 men en "normal" update till 2.0.1 löste det problemet....fram till igår.
Jag gjorde en tråd här när jag fick problemet första gången men fick inget svar. Det är nämligen så att den tar 100% usage igen trots sleep mode som jag dessutom själv måste sätta den i. Jag misstänker att någon av Cydias alla updates fuckar upp telefonen. Förra gången trodde jag det var BossPrefs men det är inte ens installerat nu utan endast ovanstående.
Provade att ta bort Winterboard och starta om telefonen men fortfarande samma skit. Någonting ligger och kör i bakgrunden som gör att telefonen tror den är aktiv. På 3 timmar i natt försvann mer än hälften av batteriet trots sleep mode, inga running applications och ingen wi-fi.
Är det verkligen ingen annan som har samma problem? Det borde ju vara tämligen vanligt problem tycker jag...eller???!?!??!

Om någon har några tips tar jag tacksamt emot dom. Men när jag kommer hem ska jag göra om allt....IGEN och sen testa telefonen efter varje liten ändring för att vad det är som gör den så störd. Believe me, det var INGEN bra start på min måndag....fifan asså.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-11 09:09
Ursprungligen av Ridell:

Hade samma problem som Adrian och var lite tveksam om man kunde sätta den som ny telefon efter en restore. Så jag körde ytterliggare en restore vilket tog en *beeeeep* tid.
Efter andra restore testade jag dock att sätta den som ny telefon. Enda jag fick göra var att synca över musiken annars var allt där. Efter syncen fungerade den finfint igen.

MEN...efter ha installerat de uppdateringarna som Cydia vill samt Winterboard och temat Buuf2 så blev min telefon fucked up igen. Den blev lika störd när jag WinPwna 2.0 men en "normal" update till 2.0.1 löste det problemet....fram till igår.
Jag gjorde en tråd här när jag fick problemet första gången men fick inget svar. Det är nämligen så att den tar 100% usage igen trots sleep mode som jag dessutom själv måste sätta den i. Jag misstänker att någon av Cydias alla updates fuckar upp telefonen. Förra gången trodde jag det var BossPrefs men det är inte ens installerat nu utan endast ovanstående.
Provade att ta bort Winterboard och starta om telefonen men fortfarande samma skit. Någonting ligger och kör i bakgrunden som gör att telefonen tror den är aktiv. På 3 timmar i natt försvann mer än hälften av batteriet trots sleep mode, inga running applications och ingen wi-fi.
Är det verkligen ingen annan som har samma problem? Det borde ju vara tämligen vanligt problem tycker jag...eller???!?!??!

Om någon har några tips tar jag tacksamt emot dom. Men när jag kommer hem ska jag göra om allt....IGEN och sen testa telefonen efter varje liten ändring för att vad det är som gör den så störd. Believe me, det var INGEN bra start på min måndag....fifan asså.

Det verkar vara ett unikt problem. Jag har i alla fall inte det. Prova att installera OpenSSH och top programmen med Cydia. Sen koppla upp dig till din iPhone med terminalen och kör top kommandot så kanske du ser vad det är som använder så mycket CPU.

//Rob

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-11 10:24

Hmm, ytterliggare ett märkligt beteende. Nyss när jag satt och exekverade nummer 2 och körde lite Sol Free så fick jag upp ett meddelande att jag skulle avsluta programmet för telefonen började få lågt virtuellt memory.
Dessförinnan märkte jag att den faktiskt gick ner i sovläge av sig själv ett tar gånger och genast fick jag åter hopp om att det kanske bara var tillfälligt.
Men efter jag hade fått det meddelandet så var den körd igen. Går inte ner i standby och den känns lite halvseg.

Jag har en egen misstanke nu. När jag körde WinPwn så valde jag "bara" 600MB till partitionen. Kan det vara så att det är för lite så att den inte klarar av att jobba som den ska?
Har läst att dom flesta har valt 1000MB där men dumsnål som jag är provade jag med 600MB. Iaf hade en annan oxå använt sig av 600MB.

Robo-X, använde du 1000MB?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-11 12:01
Ursprungligen av Ridell:

Hmm, ytterliggare ett märkligt beteende. Nyss när jag satt och exekverade nummer 2 och körde lite Sol Free så fick jag upp ett meddelande att jag skulle avsluta programmet för telefonen började få lågt virtuellt memory.
Dessförinnan märkte jag att den faktiskt gick ner i sovläge av sig själv ett tar gånger och genast fick jag åter hopp om att det kanske bara var tillfälligt.
Men efter jag hade fått det meddelandet så var den körd igen. Går inte ner i standby och den känns lite halvseg.

Jag har en egen misstanke nu. När jag körde WinPwn så valde jag "bara" 600MB till partitionen. Kan det vara så att det är för lite så att den inte klarar av att jobba som den ska?
Har läst att dom flesta har valt 1000MB där men dumsnål som jag är provade jag med 600MB. Iaf hade en annan oxå använt sig av 600MB.

Robo-X, använde du 1000MB?

Nej standard. Har inte ändrat något med partitionen.

//Rob

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-12 18:23
Ursprungligen av Robo-X:

Det verkar vara ett unikt problem. Jag har i alla fall inte det. Prova att installera OpenSSH och top programmen med Cydia. Sen koppla upp dig till din iPhone med terminalen och kör top kommandot så kanske du ser vad det är som använder så mycket CPU.

//Rob

Uhm, du får nog förklara lite mer utförligt. Hittar inga "Top" program i Cydia. Har dock installerat OpenSSH och lyckats logga in med Putty men där tar min kunskap slut. Bitte hilfe!

Update!!

Antar ni börjar bli lagom lacka på mitt spam, haha.
Tror jag har löst det faktiskt. Fick nys på Robo-X guide att fixa mailproblemet samtidigt som jag letade efter lite OpenSSHinformation. Följde guiden såpass så jag iaf kunde logga in så jag var förberedd på att köra "top" kommandot senare. Tänkte...varför inte fixa mailproblemet när jag ändå är inloggad. Sagt och gjort and guess what?? Nu funkar mailen.....OCH den har slutat jävlas med mig.

Med andra ord...Robo-X's maillösning hjälpte mig dubbelt upp.
Tack som fan för det. Robo-X for president!!

Senast redigerat 2008-08-12 18:48
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-12 18:54
Ursprungligen av Ridell:

Uhm, du får nog förklara lite mer utförligt. Hittar inga "Top" program i Cydia. Har dock installerat OpenSSH och lyckats logga in med Putty men där tar min kunskap slut. Bitte hilfe!

Update!!

Antar ni börjar bli lagom lacka på mitt spam, haha.
Tror jag har löst det faktiskt. Fick nys på Robo-X guide att fixa mailproblemet samtidigt som jag letade efter lite OpenSSHinformation. Följde guiden såpass så jag iaf kunde logga in så jag var förberedd på att köra "top" kommandot senare. Tänkte...varför inte fixa mailproblemet när jag ändå är inloggad. Sagt och gjort and guess what?? Nu funkar mailen.....OCH den har slutat jävlas med mig.

Med andra ord...Robo-X's maillösning hjälpte mig dubbelt upp.
Tack som fan för det. Robo-X for president!!

I cydias inställningar väljer du att visa developer sources (inte bara user) och leta efter top. Efter att du har installerat top kan du ändra igen till user graphical sources.

//Rob

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-12 00:49

Har lokaliserat problemet.
Syndabock blir...................Winterboard.
Efter att ha kört 2.0.0.4 igen och hackat och fixat så var det dax att se vad som fuckade upp min lur.
Började först misstänka Cydia med alla dess updates men icke. Efter jag körde alla updates så gick den av sig själv ner i standby och allt verkade frid och fröjd.
Då återstod egentligen bara ett program. Nämligen......Winterboard.
Och mycket riktigt...efter installation av WB så blev luren än en gång FUBAR.
Sitter som bäst nu och kör in 2.0.1 igen och återställer från förra backupen. Aldrig mer jag kör Winterboard. Iaf inte i nuvarande version. Inte en chans. WB gillar inte min lur...eller tvärtom.
SMB rockade på gamla goda tiden.
Får vänja mig vid att temat är orginal och ser ut som SHITE.
Iofs kan man ju lägga in manuellt....men orkar man?

All in all.....för mig suger Winterboard getballe. Kanske inte för andra.

History:
1.1.2 OOB
1.1.4 Smooth as hell
2.0 Korkat att ens komma på tanken...sjukt uselt släpp av Apple...Microsoftvarning de luxe.
2.0.1 utan WinPwn Fin och snabb fix av Apple
2.0.1 med WinPwn ....se ovan.
2.0.1 med WinPwn + Winterboard = iPhone killer

Update:

Nu är jag lack på riktigt. Trots att jag hoppade över Winterboard nu så beter den sig likadant. Vet inte vad jag ska göra. Kanske får prova med det där TOP kommandot för att se vad det är som jävlas med mig.

Senast redigerat 2008-08-12 12:15

Jailbreak Iphone 3G

Jag undrar om jag fortfarande låsa upp min iphone trots att jag uppdaterade den med apples senaste uppdatering 2.0.1???

Sen undrar jag hur det fungerar ifall jag måste lämna in telefonen på service och har låst upp den. kommer dom att märk nåt eller kan jag fixa det så det inte syns..??

Om jag fixar 2.0.1 från min 2.0 med winpwn 2.0.0.4 tappar jag då bort de sparningar som gjorts i spel som tex Critter crunch och monkey ball? Även om jag väljer Återställ från säkerhetskopia?

Annars är det ju lika bra att uppdatera. Man tappar ju Cydia men kan leva utan det, det kommer väl snart till 2.0.1, eller?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-13 18:21
Ursprungligen av FillilutteN:

Om jag fixar 2.0.1 från min 2.0 med winpwn 2.0.0.4 tappar jag då bort de sparningar som gjorts i spel som tex Critter crunch och monkey ball? Även om jag väljer Återställ från säkerhetskopia?

Annars är det ju lika bra att uppdatera. Man tappar ju Cydia men kan leva utan det, det kommer väl snart till 2.0.1, eller?

När det gäller spelen vet jag inte men att förlora lite sparningar för att byta till 2.0.1 från 2.0 är nåt man bara måste ta. Skillnaden är stor på 2.0 och 2.0.1.

Du tappar inte Cydia längre om du använder 2.0.0.4. Där får du Cydia med samt en beta på Installer 4. Det var bara om du hade kört WinPwn 2.0.0.3 och skaffat 2.0 och sen uppgraderade via iTunes till en ohackad/orginal 2.0.1. Då försvann Cydia och alla 3e parts program.

Ah, tack så mycket för informationen ang Cydia. Hade missförstått det hela då.

Är det alltså så _stor_ skillnad? Trodde mest det var lite småputs. Får googla och youtuba lite på saken och kanske överväga att spela om Critter Crunch, suger ju om det kommer en ny version snart igen och så får man spela om och om igen. Det borde ju faktiskt sparas när man tar Säkerhetskopiera, men man kan aldrig vara säker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 19:08

Jag tog en manuell sakerhetskopia på /var/mobile/Documents - det fungerade strålande att lägga tillbaka katalogen och därmed behålla mina "save games"

Låter verkligen strålande, dock har jag inte den mappen :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 20:18
Ursprungligen av FillilutteN:

Låter verkligen strålande, dock har jag inte den mappen :/

Konstigt. Jag får dubbelkolla. Det skall finnas en mapp som innehåller all sparad data från spel/program.

Jag har aldrig haft den mappen, läste om den först när jag kollade upp hur man la in crackade spel. Ville testa Critter crunch, älskade det och köpte det via appstore, bara ett moraliskt förtydligande (;

Försökt googla men inte hittat något svar, mycket märkligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 05:24

Varning för korrupta backuper!! Panik och allt åt helvete!!

Tänkte uppdatera min jailbreakade lur till 2.0.1 ikväll, och glad i hågen laddade jag ner senaste pwnagetool. För att vara på den extra säkra sidan gjorde jag dessutom ytterligare en backup utöver den som itunes gör så fort jag kopplar in iphonen i datorn.

Sen går allt som smort med att skapa en ny custom_restore-fil med pwnagetool, och att ladda in den i telefonen.

Men sen när jag skulle återställa telefonen mha min backup så säger iTunes följande:

Citat:

iTunes could not restore the iPhone "xxxxx's iPhone" because the backup was corrupt or not compatible with the iPhone that is being restored.

Samma sak med den automatiska backupen som itunes gjorde lite tidigare.
Sen blev jag lite förvirrad av att det inte fanns mer än tre äldre backuper utöver dom jag gjorde idag. Det verkar som om iTunes bara sparar de backuper man gör manuellt medan de som görs automatiskt skriver över varann.

Nu fick jag lite halvpanik eftersom jag kör Things (todo-program) och hade över hundra todo-saker där och dessutom hade jag lite grejer skrivna i Notes. Den senaste av de äldre backuperna var från 21 juli vilket till råga på allt var innan jag ens började använda Things.

Eftersom det stod något om kompatibilitet i felmeddelandet så tänkte jag att det kanske funkar om jag återställer till 2.0. Så först restorade jag telefonen till jailbreakad 2.0 eftersom det var det som var installerat när jag gjorde backupen. Funkade inte. Och efter ytterligare en restore till original-firmwaren så kunde jag bara konstatera att backupen verkligen var korrupt. Dessutom så fungerade de äldre backuperna med både jailbreakad och icke jailbreakad firmware. Men dom hade jag ju ingen nytta av tyvärr.

Förb*#¤!& Jä##¤!"! Apple! Hur svårt kan det vara för ett stort företag att se till att något SÅ viktigt som en backupfunktion faktiskt fungerar!? Ofattbart!

Varning för backuperna alltså!

Återkommer med mer info om jag lyckas återställa något.

hänvisar till PUMAN - I do it the way puman tune it finns bra guide där, om hur du fixar errors samt installerar nya firmware 2.0.1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 18:12
Ursprungligen av chricke90:

hänvisar till PUMAN - I do it the way puman tune it finns bra guide där, om hur du fixar errors samt installerar nya firmware 2.0.1

Hans guide hjälpte tyvärr inte i mitt fall.
Däremot så lyckades jag få tag på det viktigaste i backupen ändå. Med hjälp av MobileSyncBrowser kunde jag läsa mina anteckningar och skriva av dom och mha mobilesync-inspect lyckades jag rota fram Things sqlite-databasfil och få fram mina todo's. Har inte petat in dom i telefonen än men jag tror att det borde gå bra att bara kopiera tillbaka databasfilen till telefonen. *håller tummarna*

Jag kör nu 2.0.1. Märker ingen skillnad förutom att tangetbordet inte hackar, däremot kraschade Critter crunch idag när jag hade ett riktigt skönt tempo inne, surt! Men annars är det väldigt likt tycker jag. 1.1.4 har varit den överlägset bästa mjukvaran hittills, mobilescrobbler och riktigt snabb, felfri tillvaro.

Ska tillägga att jag löste mitt problem dock, återställde från en säkerhetskopia och behövde inte spela om något, riktigt härligt! Dock konstigt att jag inte hittar Documents-mappen Hade varit bra att lösa det så man vet att man är på den säkra sidan i framtiden.

går det inte heller med WinPwn?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-08-05 18:49

Försvinner alla SMS?
Har lagt in crackad version av ett par spel, ligger de kvar?

/a

Ursprungligen av Epoxus:

Ok, någon som vet om alla SMS försvinner?

De försvann inte när jag gjorde uppdateringen, dock frågade iTunes ifall jag skulle backa upp telefonen vilket jag gjorde och allt var kvar efter uppdateringen. Kör iPhone 2G

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-08-05 19:58

Någon som fått ett bra resultat?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-06 10:20

Uppdaterade just till 2.0.1 på en Pwnad 2.0. Stoppade bara iden i dockan och valde uppdatera i iTunes. Den frågade inte om jag vill ta back upp eller inte (man jag såg att den gjorde det) när den var klar startade den om som vanligt. Det komma inga frågor om jag ville köra restore.

Efter uppgraderingen så ser jag att alla SMS finns kvar och även telefonhistoriken är intakt. Ser även ut som alla inställningar är kvar typ WLAN, VPN och mail. All musik är också kvar.
Så det jag ser att är borta är Cynthia ( vilket var väntat) samt även att crackade program inte fungear längre (också väntat), men det var mest på test jag lagt in några. Inga problem med mitt tele abbonemang som ifo är Telia.

Så det som är borta eller inte fungerar är det jag förväntade mig

Installerat 2.0.1 på en 2g Pwnage iPhone via iTunes. Inga problem. Funkade hur bra som helst

Bevaka tråden