Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Storytelling: Kameror/objektiv/tillbehör som gått sönder

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå.

Känner mig lite tvungen att skriva av mig, så jag tar och startar en ny storytelling tråd (lite som kamerabyte-storytelling-tråden som finns).

Gav mig ut för någon timme sedan, för att ta nattbilder. Ett ordentligt stativ har jag inte, utan jag tog ett gammalt jag hittat på vinden hemma. Gedigen konstruktion, minst sagt ;). Förutom det packade jag med nästan hela min blygsamma kamerautrustning, alltså en D40 med kitobjektiv 18-55 II, och en F55 med objektivet Sigma 28-70, microfiberduk, ett extra filter allting nedpackat i en stor kameraväska, där de låg rätt löst.

Eftersom det var rätt otympligt men stativ i en ryggsäck och axelväska med kamerorna, valde jag att ta mopeden som oftast står oanvänd. (Har inget körkort, så det var moped eller cykel som jag kunde välja på..).

Tog och riggade på gångbanan vid en trafikerad väg för att få lite roliga bilder med rörelseoskärpa och få med lite neon-ljus i bakgrunden. Efter många bilder jag inte var riktigt nöjd med (det blev många reflektioner efter gatulyktorna) bestämde jag mig för att byta taktik. Tänkte se hur det blir om man tar lite naturfoton vid en lokal sjö, kunde kanske bli bättre.

Tog mopeden, körde iväg, funderade på hur jag skulle ställa upp kameran och vad jag skulle ha för motiv o s v. Min vänsterhand höll jag om axelväskan som halkat ner lite, då jag plötsligt reagerade på att jag var för nära gatustenen i rondellen jag körde i. Bromsar (för fort) med handen jag har ledig, och råkar låsa framhjulet så mopeden "voltar". Jag har tur, skadar mig inte, mopeden skadas inte heller. Men jag landade på kameraväskan, blev otroligt orolig speciellt då F55:an är lånad. Kollade den först, såg helt OK ut, funkade som den skulle. Däremot hade jag helt förstört min egen D40:s objektiv. Änden på den hade fått en smäll så att det till en början var trögt att zooma, sedan fastnade den på 55mm:s brännvid. Fokusen beter sig lustigt den med. Kroppen klarade sig..

Detta kanske inte låter så dramatiskt i era öron, men det har i princip förstört min kväll. Kommer inte kunna fotografera på några veckor (minst). Objektivet ska jag skicka till Scandinavian Photo, eftersom jag har försäkring där. Tänkte skicka kroppen på Nikon "Check and clean"-rengöring under tiden.

Känner mig rätt nere, och nu sitter jag mest och funderar på om jag genast ska köpa ett annat objektiv, och vilket i så fall.. Funderar på att skaffa 18-200mm, men det är kanske någon annan som har bra tips på objektiv man kan komplettera med.. Vill helst inte köpa 55-200, utan något annat lite rejälare och bättre byggt..

Förlåt för detta klagoinlägg, hoppas ni förstår. Kommer gärna med egna stories, om ni har oturen att ha några.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-17 00:11

Ajaj, det får mig att tänka på den gången jag åkte moped med min D300 + Nikon 17-55/2.8 runt halsen påväg en snabbis hem för att hämta en sak.

Testade att ta några kort på vägen med Liveview och de blev riktigt fräna, hade precis köpt ett härligt polfilter så himlen blev underbart vacker den soliga dagen men dessvärre hittar jag inte korten längre på datorn.

Där åkte jag på en stor huvudled i 60-70 knyck och kör på en pinne, får sladd så jag vinglar till och kameran flyger runt halsen på mig. Jag lyckas stabilisera vespan och hittar inte min kamera. Jag tvärnitar och känner chocken fylla mig. Har jag precis slängt över 30000 kr rakt i asfalten? Det känns som en evighet innan jag förstår att kameran har slungats runt min hals och hänger på min rygg. Helt oskadd.

Resultatet blev pyspunka på bakdäcket och en omskakad förare som inte åker moped med kameran kring halsen igen. Fast bilderna blev fräcka

Ursprungligen av elov:

Ajaj, det får mig att tänka på den gången jag åkte moped med min D300 + Nikon 17-55/2.8 runt halsen påväg en snabbis hem för att hämta en sak.

Testade att ta några kort på vägen med Liveview och de blev riktigt fräna, hade precis köpt ett härligt polfilter så himlen blev underbart vacker den soliga dagen men dessvärre hittar jag inte korten längre på datorn.

Där åkte jag på en stor huvudled i 60-70 knyck och kör på en pinne, får sladd så jag vinglar till och kameran flyger runt halsen på mig. Jag lyckas stabilisera vespan och hittar inte min kamera. Jag tvärnitar och känner chocken fylla mig. Har jag precis slängt över 30000 kr rakt i asfalten? Det känns som en evighet innan jag förstår att kameran har slungats runt min hals och hänger på min rygg. Helt oskadd.

Resultatet blev pyspunka på bakdäcket och en omskakad förare som inte åker moped med kameran kring halsen igen. Fast bilderna blev fräcka

Måste vart riktigt läskigt! Och så mycket pengar med.. Inte kul att förklara för någon heller :P.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-17 17:13

Hmm
Hade en foto elev för massa år sen som skulle ut o testa fotboll MFF -Tff
för en tidnings räkning .. vi hade just fått en sprlirans ny 300 /2,8 VR till canon
Det var en helt nytt concept på den tiden.. men det första han gjorde var att tappa glasbiten i asfalten och den delade sig i 2 bitar!! .. Suck reperationen skulle kosta mer än att
inför skaffa en ny.. han mådde inte så bra den kvällen (but shit happends)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-17 17:42
Ursprungligen av Trisen:

Hmm
Hade en foto elev för massa år sen som skulle ut o testa fotboll MFF -Tff
för en tidnings räkning .. vi hade just fått en sprlirans ny 300 /2,8 VR till canon
Det var en helt nytt concept på den tiden.. men det första han gjorde var att tappa glasbiten i asfalten och den delade sig i 2 bitar!! .. Suck reperationen skulle kosta mer än att
inför skaffa en ny.. han mådde inte så bra den kvällen (but shit happends)

Det var verkligen klumpigt. Dock händer ju olyckor. Tror att han som tappa objektivet ändå gjorde sitt yttersta för att inte skada utrustningen. Kanske snubbla eller fumla i ett objektivbyte.

När jag var assistent så var jag och chefen ute och plåtade i skärgården, han hittade en klippa han skulle plåta, ljuset var perfekt. TIll saken hör att vi alltid hade med flera kamerahus, Pentax 67 II men denna gång hade han sagt -Ta bara me pollehuset och ett filmhus.

Han sätter kameeran på stativet men på något sätt så har stativhuvuded gängat upp sig så när vi står och kollar på en polle så ser vi hur huvud+ kamera ramar i klippan och hela huset spricker.

Det var bara att åka tillbaka dagen efter vid samma tid, fast med två filmhus den här gången. Undrar hur mycket bensin detta kostade då det var långt ut i skärgården.

Sen har jag personligen dragit en RZ och ett pentaxhus i backen, Rz klarade sig men pentaxhuset sprack och objektivet också, men det är en annan historia.

1
Bevaka tråden