Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Betalar man för surfandet i sitt hemnätverk?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Här kommer en potentiellt korkad fråga som jag hoppas att nån kan hjälpa med mig:

Jag har Fastpris för datatrafik för min iPhone 3G (199kr/månad), men har upptäckt att jag nästan aldrig surfar "på stan", utan mest i hemmet via mitt trådlösa bredband.

Min fråga är: om jag inte hade haft Fastpris-avtalet, hade jag då betalat för mitt surfande i hemmet som ju går via mitt egna nätverk?..

Alltså: känns onödigt att betala 199kr i månaden för något som kanske är gratis...

Tack.

När du surfar på Wifi så kostar det ingenting.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

När du surfar på Wifi så kostar det ingenting.

Du menar att man endast betalar för datatrafik via Edge eller 3G?...

Tusen tack för hjälpen!

1. Jag känner mig korkad.

2. Ska avbeställa Fastpris inom loppet av ca 7 minuter...

Exakt, det kostar bara när du utnyttjar operatörens nät. Det vore oförskämt om Telia ville ha pengar för att du surfar på ditt egna hemmanätverk. Och du behöver inte känna dig korkad heller för det blir rätt rörigt med alla typer av uppkopplingsmöjligheter.

Men om jag avbeställer tjänsten, så gäller väl fortfarande max 9kr/dygn om man skulle vilja surfa via Telias nät, eller hur? (Alltså även om jag inte surfar via deras löjliga "Surfport".)

Ursprungligen av kokocalamar:

Men om jag avbeställer tjänsten, så gäller väl fortfarande max 9kr/dygn om man skulle vilja surfa via Telias nät, eller hur? (Alltså även om jag inte surfar via deras löjliga "Surfport".)

Ja om du har ett av telias i-abonnemang. Annars är det 20kr/mb men max 69kr/dag.

Har funderat kring detta med, om man avbeställer den dyra tjänsten på 199kr/mån så vill man ju inte få en ännu dyrare räkning genom saker man inte tänker på.
Själv har jag 4 mailkontont som kollas av var 15:e min Hur mycket drar detta?

Förresten, finns säkert en tråd om detta som jag missat.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-14 22:05

max 69kr/dygn.

jag har själv wifi både hemma och i pluggat/på jobbet så kommer jag över gigabyten rätt snabbt i månaden, trotts att jag inte surfar nämnvärt i den, brukar kolla tidtabeller på tåg o bussar o lite sånt... lite rss flöden o så.. inga tunga grejjer.. det springer iväg alltså... jag skulle vara försiktig innan jag säger upp mitt fast pris på data.

Ett paket med ca 150-200mb för runt 100kr hade varit perfekt för mig. Men det kommer dom väl aldrig släppa, eftersom de bara innebär att fler ratar deras i ab.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 09:02

Jag skulle vara försiktig med att inte ha data-abb på en iPhone. Visst fungerar det gratis med hemma-wifi. Men det blir lite som att köpa en Harley Davidson utan att ha MC-kort eftersom man ju ändå kan köra fritt i sin trädgård...

Det är liksom inte det den är byggd för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 09:52
Ursprungligen av pesc:

Jag skulle vara försiktig med att inte ha data-abb på en iPhone. Visst fungerar det gratis med hemma-wifi. Men det blir lite som att köpa en Harley Davidson utan att ha MC-kort eftersom man ju ändå kan köra fritt i sin trädgård...

Det är liksom inte det den är byggd för.

Får man köra motorcykel i sin trädgård?

Motorfordon får framföras på inhängnat område utan att man har körkort har jag för mig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 18:25
Ursprungligen av DrBoar:

Motorfordon får framföras på inhängnat område utan att man har körkort har jag för mig...

Perfekt, först staket sen motorcykel

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-18 16:15
Ursprungligen av DrBoar:

Motorfordon får framföras på inhängnat område utan att man har körkort har jag för mig...

Om det är rätt höjd på staketet och har grindar och har tillstånd från länsstyrelsen att vara ett inhägnat område för motorfordon. Det räcker alltså inte med ett vanligt villastaket.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-08-15 14:33

Vet flera som tecknat Telia Bingo för 50:-/mån ... utan data-abbonnemang.
Frågade en kille vad han har i totala nerladdat... ja 2mb totalt upp och ner... grattis .. fin räkning

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-15 16:02
Ursprungligen av soft:

Vet flera som tecknat Telia Bingo för 50:-/mån ... utan data-abbonnemang.
Frågade en kille vad han har i totala nerladdat... ja 2mb totalt upp och ner... grattis .. fin räkning

Ja, hela 40kr dyrare räkning!

Blir personlig konkurs för honom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 01:38
Ursprungligen av zappee:

Ja, hela 40kr dyrare räkning!

Blir personlig konkurs för honom.

Antar att han menade 2 GB?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 15:54
Ursprungligen av yupyup:

Antar att han menade 2 GB?

Synd att han inte skrev det då

Precis, tänkte skriva samma sak, men höll mig. Om det var 2gb han menade så förstår jag att det blev dyrt.
Han får väl hoppas att de var över få dagar. För om man tankar 2gb på två dagar, då borde det väl ändå bara bli 2*69kr som är maxpris?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-08-18 16:19

Jag snackade med Telia idag och fick beskedet att maxtaxan på 9kr/dag endast gäller om man surfar via deras surfport... Det ni säger om 69kr/dag sa hon inget om. Detta innebär att min räkning hamnar på ca 6800 kr. Jävla ****-Telia!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-18 18:41
Ursprungligen av koze:

Jag snackade med Telia idag och fick beskedet att maxtaxan på 9kr/dag endast gäller om man surfar via deras surfport... Det ni säger om 69kr/dag sa hon inget om. Detta innebär att min räkning hamnar på ca 6800 kr. Jävla ****-Telia!!

Beror på vilket abonnemang du har, i-abonnemangen är det 9kr annars 69.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-18 16:25

Det gäller att läsa det finstilta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 17:56

Snackade med dom innan helgen då lät det så här
för 199 då kan du surfa fritt hur som helst, inte via surfport

Det kan vara osannt i alla fall, men men

1
Bevaka tråden