Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: SMS till datorn från mobilen

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tips hur du kan skicka SMS från din mobil till din dator=

Skriv mottagarens mailadress, gör ettblanksteg och skriv sedan meddelandet och posta till 100.
Så här ser det ut på min dator=

Testar om detta fungerar. KaRo

--This e-mail originated from the mobile subscriber 0760000000.You cannot send e-mails to the subscriber, but you can call him/her onphone number +46760000000.

Det fungerar när jag använder mina mobiltelefoner som har Tele2 kontantkort men inte när jag prövar på min arbetsmobiltel som har abonnemang.
Mycket märkligt ! Är det någon annan som kan messa till sin dator ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-12 19:36
Ursprungligen av KaRo:

Tips hur du kan skicka SMS från din mobil till din dator=

Skriv mottagarens mailadress, gör ettblanksteg och skriv sedan meddelandet och posta till 100.
Så här ser det ut på min dator=

Testar om detta fungerar. KaRo

--This e-mail originated from the mobile subscriber 0760000000.You cannot send e-mails to the subscriber, but you can call him/her onphone number +46760000000.

Det fungerar när jag använder mina mobiltelefoner som har Tele2 kontantkort men inte när jag prövar på min arbetsmobiltel som har abonnemang.
Mycket märkligt ! Är det någon annan som kan messa till sin dator ?

Vet du hur mycket det kostar?

Bra fråga. Det kan jag ju lätt kolla genom att skicka ett nu och kolla saldo före och efter.
Ett ögonblick bara..............Nu ska vi se; 225:61 är saldot. Skickar........ Saldo= 224:92. Kostar alltså 69 öre. Det är vad Tele2 tar för ett SMS. MMS kostar 1:69.

Har det fungerat för dig ? Måste väl finnas fler som också får detta att fungera. Det är väl knappast en specialfunktion för bara mig ?;) Snälla pröva.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-18 09:52
Ursprungligen av KaRo:

Bra fråga. Det kan jag ju lätt kolla genom att skicka ett nu och kolla saldo före och efter.
Ett ögonblick bara..............Nu ska vi se; 225:61 är saldot. Skickar........ Saldo= 224:92. Kostar alltså 69 öre. Det är vad Tele2 tar för ett SMS. MMS kostar 1:69.

Har det fungerat för dig ? Måste väl finnas fler som också får detta att fungera. Det är väl knappast en specialfunktion för bara mig ?;) Snälla pröva.

Det funkar perfekt för mig Tack för tipset!

Edit: Jag har Tele2 och abonnemang..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 02:17

Coolt!
Testade med Telia som operatör och det funkade inte.
Ingen som vet om det finns något liknande nummer hos Telia?

Använder du kontantkort från Telia ? Om du har abonnemang hos Telia fungera det inte för det har jag redan kollat med min arbetsmobiltelefon.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 02:25
Ursprungligen av KaRo:

Använder du kontantkort från Telia ? Om du har abonnemang hos Telia fungera det inte för det har jag redan kollat med min arbetsmobiltelefon.

Den jag testade från hade vanligt abonnemang, men jag har en annan telefon med kontantkort.
Testar…

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 02:28
Ursprungligen av Chilleboy:

Den jag testade från hade vanligt abonnemang, men jag har en annan telefon med kontantkort.
Testar…

Nix det misslyckades med kontantkortstelefonen också…

Någon annan som har kontantkort (inte Telias) och som vill kolla om det går ?
Mycket märkligt annars, fattar ingenting....:tveksam: Får väl kolla på jobbet också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 19:04

Men numret 100 borde väl vara operatörsspecifikt

Varför vill man skicka SMS från sin telefon till sin dator?

Men numret 100 borde väl vara operatörsspecifikt.
Du menar att det bara gäller för Tele2 och inte för andra tex Telia ? Ja, det tror jag också nu men eftersom ingen annan här prövar så vet vi ju inte säkert.

Varför vill man skicka SMS från sin telefon till sin dator?
För att det går att göra.;) Och för att jag upplever att det går snabbare än med MMS och mail. Det går sekundsnabbt medan speciellt mail står och tuggar lite, på mina mobiler i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 22:54

Annars kan du ju vara "tråkig" och använda BluePhoneElite. Då synkas dina SMS med din Mac och du kan skriva nya från din dator.

Kan även användas för att ha datorn som HandsFree, rätt coolt...

Janne

Tack Janne ! Har kollat runt på 99.se och ser att det är många positiva kommentarer om programmet. Får lägga det till listan med "Alla roliga saker jag ska göra på mina Mac:ar bara jag får tid" !:D

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-18 17:13

Då är det säkert en bonusfunktion för Tele2.

Tack och lov, tram ! Äntligen någon mer som kan messa till datorn. Har frågat så många men ingen har sagt att det går så jag började undra om Tele2 startat en specialfunktion för mig bara.;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-19 08:48

Funkar även för mig! Jag har också Tele2.
Bra att veta om jag vill säkerhetskopiera något sms. Hur tusan kom du på det här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 09:16

Det är en feature hos Tele2 som funnits sedan urminnes tider. SMS till Mail kallas den.
Föstår inte varför man skall använda den när iPhone har en alldeles utmärkt mail applikation.

Ursprungligen av Trineo:

Det är en feature hos Tele2 som funnits sedan urminnes tider. SMS till Mail kallas den.
Föstår inte varför man skall använda den när iPhone har en alldeles utmärkt mail applikation.

För att det går snabbare (iaf på mina mobiltelefoner, har ingen iPhone) !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 13:43

KaRo: För oss med iPhone går det inte snabbare... eller nja, beror ju på om du har din mailserver i långbortistan.

Ursprungligen av Trineo:

KaRo: För oss med iPhone går det inte snabbare... eller nja, beror ju på om du har din mailserver i långbortistan.

Nja, jag bor inte i Yttre Hebriderna utan i centrala Göteborg så gissar att Comhems server inte ligger så långt bort. Det fungerar faktiskt mycket snabbt att SMS:a på alla mina mobiler; Nokia N95, SE K750, SE K800 och framför allt den senaste SE K530. Med mycket snabb menar jag att den skickas direkt på sekunden. Mail tar lite längre tid, vet inte varför. Kanske har jag fel inställningar. Förstår att det inte är någon idé för dig att SMS:a om det går lika snabbt med mail. Men är det inte dyrare med mail ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-19 21:09

Jag tycker att det är en bra funktion. Tack KaRo för tipset!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 19:48

KaRo: Snarare tvärtom, det är billigare i och med att jag har flatrate på data och SMS kostar...
Snabbheten har och göra med SMTP servern och mottagande mailserverns snabbhet... skickar jag ett mail från min iPhone (som forumet handlar om) till min jobbmail (exchangeserver i england) så går det direkt... lika snabbt som SMS.

Ursprungligen av Trineo:

KaRo: Snarare tvärtom, det är billigare i och med att jag har flatrate på data och SMS kostar...
Snabbheten har och göra med SMTP servern och mottagande mailserverns snabbhet... skickar jag ett mail från min iPhone (som forumet handlar om) till min jobbmail (exchangeserver i england) så går det direkt... lika snabbt som SMS.

Good for you.

1
Bevaka tråden