Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sram?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 10:25

Har gjort massa skissande och tankearbete på det här projektet sen semestern faktiskt.
Ska försöka återkomma vid veckans slut med lite scheman och sånt!

Känner mig tokpepp på det här projektet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-18 12:57

Jag är också peppad på Sram. Ska nog ge mig på en 8 bitars 256-stegs sequencer/CV-sampler

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 19:05

Ända jobbiga med det blir väl DAC-ADC konvertern?

Här kommer en skiss på min fina panel. En total Buchla-rip off! O:-)

Det som saknas är en rotary switch + en annan switch. Insåg att jag kan ju göra olika patterns. Så 2 banker á 6 olika patterns kommer det finnas. Känns bra!

Skulle inte någon moderator kunna ändra rubriken till typ SRAM sequencer. eller något likannde? Så blir rubriken lite mer rätt - så slipper folk tro att det handlar om dataprylar..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 20:12
Ursprungligen av zthee:

Ända jobbiga med det blir väl DAC-ADC konvertern?

Jag har planer på en modul till min modular som jag tänkte skulle vara lite åt bitcrusher hållet. En DAC är inte så jobbig att få till, men helst skulle jag vilja göra ADCn också så enkel som möjligt och helst ingen färdig krets som gör allt. Jag har funderat på någon "ramp-compare ADC" variant.

PS Ända != Enda... DS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 20:18
Ursprungligen av Frebrik:

Jag har planer på en modul till min modular som jag tänkte skulle vara lite åt bitcrusher hållet. En DAC är inte så jobbig att få till, men helst skulle jag vilja göra ADCn också så enkel som möjligt och helst ingen färdig krets som gör allt. Jag har funderat på någon "ramp-compare ADC" variant.

Har du kollat på Bugbrands bitcrusher? Iofs är väl den en snabbt klockad S/H typ..

Ursprungligen av Frebrik:

PS Ända != Enda... DS

Äh, bara för att du har semester!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-18 22:22
Ursprungligen av zthee:

Ända jobbiga med det blir väl DAC-ADC konvertern?

Jag har en 8-bitars ADC-chip och sen kan man ju ha en R-2R konverterare på slutet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 22:54
Ursprungligen av Pehr:

Jag har en 8-bitars ADC-chip och sen kan man ju ha en R-2R konverterare på slutet

Aha! Schysst!

Enapa, Nej, för sjutton - ingen midi!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 23:01
Ursprungligen av Pehr:

Jag har en 8-bitars ADC-chip och sen kan man ju ha en R-2R konverterare på slutet

Vad är det för 8-bitars ADC? Är den bra, dvs lätt att använda i en krets? R-2R var min plan som DAC också. Jag vill kunna modulera samplingsfrekvensen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-19 08:46
Ursprungligen av Frebrik:

Vad är det för 8-bitars ADC?

ADC0804LCN. Borde funka tycker jag

zthee: en 4066/4016 emellan flipfloppen och minnet?

Senast redigerat 2008-08-19 09:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 09:04
Ursprungligen av Pehr:

zthee: en 4066/4016 emellan flipfloppen och minnet?

Hmm, ja, det är ju en lösning. Får skissa vidare - tack för förslaget!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 20:27

Porrig panel... Föredrar dock discokula i mitten ist för spindelnät
Grym...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-18 22:23
Ursprungligen av Dego:

Porrig panel... Föredrar dock discokula i mitten ist för spindelnät
Grym...

Det är väl ett svart hål eller? görsnyggt iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 22:54
Ursprungligen av Pehr:

Det är väl ett svart hål eller? görsnyggt iaf

Nej, det är golfhålet på bana nr 7 på ullna golfklubb...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-18 22:25

kan den lira midi? ?

ge mej en isåfall!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 07:55

Jag har sprungit på ett problem..

Jag har en 4017 som räknare - dvs för varje steg den tar så sker det något nytt och spännande.

Men i ett skede så behöver jag kontrollera så att det som syns på lysdioderna är det som finns i sramet. Lysdioderna styrs av en flip-flop som kontrolleras av en momentan tryckknapp.

Idéen är då att man på ett steg från 4017 reset:ar flip-flopen. Så att utgången blir 0. Och vid nästa steg så kontrollerar man utgången från sramet och sätter flip-flopen i motsvarande läge (dvs gör ingenting om utgången är 0, eller smäll på en puls om den är hög..).

Problemet är ju att utgången från flip-flopen sitter ihop med sramet! Dvs - jag kommer läsa från där jag precis nollade.. Jag har 0 i ena och 1 i andra ändan. Vilket ger vad när jag läser av det värdet?

Kan jag lösa det med ett pull-up-motstånd? Eller på något annat sätt?

Alternativet är att man vänder på det, man reset:ar flipflopen om det är så att sramet är lågt - annars låter man det vara.. Men det blir ju samma problem även då..?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-19 10:57

eller ännu bättre: en mux (4052 kanske) som antingen väljer ingången eller utgången på flippfloppen beroende på läget på 4017

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 12:36

Jag har funderat på det där med att använda en mux i ganska många lägen istället - skulle spara mig från en massa AND-kretsar isf.

Men det jobbiga är att jag skulle behöva läsa in datan i 4 delar då - Men det är ju logiskt och skulle fungera (läsa steg 1-4, 5-8, 9-12 och 13 till 16 i den ordnignen). Krävs lite omdesign av hela alltet - så vi får se.

Edit - nej jag läser ju in steg 1, 5, 9 och 13 först - sedan 2, 6, 10, 14 osv..
Enda problemet jag springer på - som jag tänker är - kan jag göra kretsen tillräckligt snabb? Jag menar isf ska jag först läsa in allt - det tar 4 steg av 4017. Sen ska jag läsa upp det för den valda 4067:an som väntar på data. Det tar då 4 steg till - eftersom jag måste vända på processen. Men skulle iofs då kunna läsa in datan till flip-flopsen igen..

Argh. Haha. Det blir bara svårare och svårare det här. Man vill ju verkligen maximera funktionerna.

Ett bra förslag är det dock med muxar!

Edit 2 - har skissat massa nu - blir bättre med muxar känner jag. Blir lite mindre att hålla reda på.

Men en fråga om jag kör en diod från Q från flip-floppen mot Y1A på muxen. Och sedan mäter efter den. När Q är 0 och Y1A är 1 så borde jag ju få en 1:a? Eller tänker jag helt galet nu? Alternativet är ju isf att man har 2 dioder och sedan kör diod AND krets? Men det känns ju lite onödigt?

Hade även beslutat mig för att använda 74HC77 som latch på outputkorten - men den verkar vara svår att få tag i. Så man får nog tänka om där.

Senast redigerat 2008-08-19 14:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 18:00

Här kommer världens sämsta funktionsbeskrivning

Får hoppas någon hänger med på mitt resonemang..!

Vi börjar högst upp - där sitter det 4 ingångar dit det ska kopplas momentana tryckknappar. Sedan kommer det en debouncerkrets till varje (som jag snott från något ställe).
Sedan en massa logik som säkerställer att det verkligen bara är 1 knapp nertryckt. Den knappen sparas i flip-floppen. Det blir sålunda valet för vilken "instrument" man har valt.
Sedan har vi en 40106:a som fungerar som en oscillator, som triggar en 4017 som stegar sig genom de olika funktionerna i kretsen. Första är ju att flip-floppen till vänster om den är låg - dvs att 40106:an som sitter bredvid SRAMet är hög och sålunda är SRAMet skrivbart. 4017 är på steg 1 och så är båda adress ingångarna på muxarna längst ner låga, vilket gör att den skickar det som kommer till ingången X0 till SRAMet. Sen stegar den sig genom de olika ingångarna. Samtidigt som 4017:an ser till att SRAMet även byter adress - så att vi inte skriver över gamla värden.
När den väl har 4017 har stegat till steg 5 så triggar den flip-floppen till vänster om sig och då hamnar SRAMet i läsläge. Och på nästa steg så resettar 4017 sig. Och vi upprepar historien ovan - fast nu i läsläge! Dvs den skickar datan som kommer från muxen ut till dels lysdioderna så att de överrensstämmer med vad som finns i SRAMet och sedan skickas det vidare till det valda instrumentets kort (har skiss på det också - men eftersom jag har ritat med muxar och sånt nu, så måste det uppdateras..). På det kortet så sparas värdet i en latch tills det uppderas i nästa runda.

Problem med kretsen. Hinner du byta innan instrument innan den fullbordat någon cykel åt något håll så hänger det med data från den föregående.

Det borde jag iofs kunna lösa. Som att den t.ex. bara låser flip-floppen som håller instrumentet efter t.ex. att den har loopat ett varv. De är ju bara lite logik till..!

Bevaka tråden