Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka nummer via SMS, är det möjligt?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta är en sak som bara måste finnas, tror bara inte jag har hittat den.
Frågan är alltså: Hur skickar man ett nummer från en kontakt i kontaktlistan till en annan kontakt via SMS?

Detta är så basic så att det skulle vara riktigt uselt om det inte finns, vet ni något sätt?

Mvh Jakob

I min motorola telefon trycker man iaf (när du öppnat nytt meddelande) alternativ, infoga, kontaktinfo, telefonbok.

Ursprungligen av pite_jacke:

Detta är en sak som bara måste finnas, tror bara inte jag har hittat den.
Frågan är alltså: Hur skickar man ett nummer från en kontakt i kontaktlistan till en annan kontakt via SMS?

Detta är så basic så att det skulle vara riktigt uselt om det inte finns, vet ni något sätt?

Mvh Jakob

Nej, det går inte. Apple har nog bestämt sig för att det är omodernt att skicka kontakter till andra.

De bästa förslagen här på 99.se går ut på att läsa upp numret för nån annan över telefon och skriva ner det på papper, för att sen mata in det i iPhone...

Ursprungligen av MungoBBQ:

Nej, det går inte. Apple har nog bestämt sig för att det är omodernt att skicka kontakter till andra.

De bästa förslagen här på 99.se går ut på att läsa upp numret för nån annan över telefon och skriva ner det på papper, för att sen mata in det i iPhone...

Jahapp, det var det minst användarvänliga Apple skapat på år och dar.
Nu blev jag bara förbannad. Strunt i MMS och flash som alla andra klagar på, att skicka nummer/kontakter till andra är så GRUNDLÄGGANDE att det är skamligt att Apple inte har någon sån funktion.
Skärpning Apple! Man kan inte göra ett av världens bästa mobilinterface och sedan strunta i vitala funktioner! (eller bevisligen kan Apple)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 17:21

Håller med sjukt dåligt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-19 17:30

Går inte heller att ta emot vcards via sms... lite av en standard som Apple helt verkar ha missat....

Edit:
Via mail går det fint att ta emot vCards, men inte via SMS. Underligt.
Det finns två program på appstore som verkar kunna skicka vcards via mail: vCard Mailer och Send Contact. Men SMS verkar helt dött...

Senast redigerat 2008-08-19 17:47

Om Apple nu kan (man börjar ju undra..) lägga in alla grundläggande basic fuktioner, VARFÖR i hela världen gör man då inte det?
Folk blir ju bara irriterade på dem!
Varför inte bara fixa det?!
McDonalds skulle klara det bättre tror jag! "Ingen big deal" skulle de säga och slänga in både pommes, blåtand o mms!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-19 18:21
Ursprungligen av Erik Dungert:

Om Apple nu kan (man börjar ju undra..) lägga in alla grundläggande basic fuktioner, VARFÖR i hela världen gör man då inte det?
Folk blir ju bara irriterade på dem!
Varför inte bara fixa det?!
McDonalds skulle klara det bättre tror jag! "Ingen big deal" skulle de säga och slänga in både pommes, blåtand o mms!

Det är klart att apple kan lägga dit de saknade funktionerna. I vissa fall är det väl så att någon (läs Jobs) inte gillar funktionen eller tycker att den är "omodern" och därför tas den inte med. I andra fall tror jag att det handlar om tidsbrist. Apple har fullt upp att rätta buggar och få sina nya "revolutionerande" funktioner att lira bra. Då finns det inte tid över att implementera vCard, vilket är synd. Det är onekligen en användbar funtktion som det inte finns något alternativ till på iPhonen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-19 19:05
Ursprungligen av rhesus:

Det är klart att apple kan lägga dit de saknade funktionerna. I vissa fall är det väl så att någon (läs Jobs) inte gillar funktionen eller tycker att den är "omodern" och därför tas den inte med. I andra fall tror jag att det handlar om tidsbrist. Apple har fullt upp att rätta buggar och få sina nya "revolutionerande" funktioner att lira bra. Då finns det inte tid över att implementera vCard, vilket är synd. Det är onekligen en användbar funtktion som det inte finns något alternativ till på iPhonen.

Jag tror Apple (Jobs) har bestämt sej för att det är mail som gäller. En del funktioner kanske de inte har implementerat för att det ska finnas något att lägga på AppStore
Och det lämnar ju lite öppna dörrar för tredjepart.... konstigt att ingen har skrivit något sådant?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-19 19:19
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror Apple (Jobs) har bestämt sej för att det är mail som gäller. En del funktioner kanske de inte har implementerat för att det ska finnas något att lägga på AppStore
Och det lämnar ju lite öppna dörrar för tredjepart.... konstigt att ingen har skrivit något sådant?

Min gissning är att Apples SDK inte ger tillräcklig åtkomst för att kunna skicka ett vCard-formaterat SMS. Jag har inte tittat på SDK:t själv, så det är bara en gissning.

Problemet med kontakterna är ju att det inte verkar finnas något sätt att maila dem heller? Det är penna och papper som gäller...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-19 17:50

Well, till Apples försvar så kan man väl säga att lite av deras grej har varit att ta komplicerade saker och ta bort en massa fluff för att få en enkel och mer lättanvänd produkt.

Dock känns det lite som de missat vissa nyckelfunktioner på vägen, även om jag personligen inte saknar t ex MMS så saknar jag kontakt-skickandet i ganska hög grad...

Jag tycker att de kan fixa "the basics" innan de ens släpper ett firmware, så kan Apple sitta och fixa buggar senare

Vi får väl hoppas på en "klipp & klistra" funktion i framtiden... Då vore ju både detta och andra problem fixade direkt! :/

Att maila vcards går ju med hjälp av program från Appstore. Att ta vcards skickade från en Nokia via mail går bra också!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-20 11:45
Ursprungligen av Lone_fox:

Att maila vcards går ju med hjälp av program från Appstore. Att ta vcards skickade från en Nokia via mail går bra också!

Jo men nu är vi där igen att 95% av alla mobilanvändare inte har mail i telefonen. Jag kan alltså inte dela med mig av en kontakt i min adressbok på ett smidigt sätt.

Situationen är vanligare än man tror:

"-Du, har du Stefans nummer"
"-Visst, jag SMS:ar det till d... vänta nu... #¤"% iPhone"

Ursprungligen av rhesus:

Jo men nu är vi där igen att 95% av alla mobilanvändare inte har mail i telefonen. Jag kan alltså inte dela med mig av en kontakt i min adressbok på ett smidigt sätt.

Situationen är vanligare än man tror:

"-Du, har du Stefans nummer"
"-Visst, jag SMS:ar det till d... vänta nu... #¤"% iPhone"

Håller med att det inte är en lösning på alla problem. Ville mest visa på att det fungerar att lägga till och skicka kontakter som vcard just nu via mail och tredjepartsprogramvara. Det borde gå att göra samma sak via sms, men får man göra en smsapplikation som tredjepart?

En kollega som har en N82 kan skicka både video och vcards via mail till mig.

För övrigt är jag inte lika övertygad som Zimmerman vad gäller mms. Jag tror själv inte att apple kommer att släppa mms - nä bränn och hoppa på det. Om 2 år så är nog mail standard... men det är en annan diskussion

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-08-19 23:05

Intressant, den här tråden.
Skrev några liknande inlägg innan semestern om precis samma saker: skicka/ta emot kontakter via SMS och även att kunna göra samma sak via Bluetooth mellan dator/iphone och annantelefon/iphone.

Då blev jag nästintill bashad och tom. tillrättavisad av moderator...

Men jag är tydligen inte ensam om att detta är simpla basic-funktioner som man inte ens skall behöva fundera över ifall de finns eller ej - de skall finnas i en modern telefon.

Jag är inte direkt nöjd med min iPhone 3G... även om det är "coolt" att kunna surfa och scrolla i telefonlistan... men den förenklar ju inte min vardag som jag trodde att den skulle göra. Lägg till halvkass MobileMe. Har nu fått 30+60 dagar gratis MobileMe av Apple som plåster på såren, men det funkar ju fortfarande inte lika smidigt som kollegornas SE P1:or med MS Exchange...

PS! Leijon (chef.red. på MacWorld håller med mig...)

PS2! Jag skrev även ett "kul" inlägg om att Apple borde lagt med en penna och anteckningsblock i varje iPhone-låda, för det behöver man ha för att skriva ned upplästa kontaktuppgifter på innan man kan mata in dem i sin iPhone.

Sådana här saker - och mms - kommer med updates. Apple hinner inte fixa allt på en gång (dom har just börjat med mobiltelefoner) - dom betar av en lista. Om ett år har OS i nallen mognat och alla sådana här basgrejer finns. Vi är bara tidigt ute med hetaste nyskapelsen och får som alla pionjärer äta en del skit. Copy/Paste kommer också.

Man har inte "missat" något och det handlar inte om vad Jobs tycker är "viktigt" eller modernt/omodernt. Om allt suttit i OS vid lansering hade det varit ett mirakel. Även Apple har tim/personal/styr-begränsningar i labben.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-18 00:22
Ursprungligen av MatsOlov:

Hur ser sms/mms:andet ut i USA? Är det en stor grej där?

SMS är självklart stort, men det verkar som att MMS är otroligt mycket större i Europa och Asien än i USA. Fråga mig inte varför.

Ursprungligen av Zimmerman:

Sådana här saker - och mms - kommer med updates. Apple hinner inte fixa allt på en gång (dom har just börjat med mobiltelefoner) - dom betar av en lista. Om ett år har OS i nallen mognat och alla sådana här basgrejer finns. Vi är bara tidigt ute med hetaste nyskapelsen och får som alla pionjärer äta en del skit. Copy/Paste kommer också.

Det har släppts fjorton uppdateringar och gått snart ett och ett halvt år sedan lansering och du menar att en sån trivial sak som att skicka kontakter till andra inte har hunnit betas av än på Apple lista? Du får ursäkta mig när jag säger att det osar BS om det där uttalandet. Jag ser ingen chans i världen att Apple har lågprioriterat detta framför att utveckla kalkylatorn, supporta Geotaggning eller lägga till Emojis.

Jag får ofta en känsla av att många iPhone-användare försöker att försvara telefonen in i det sista, oavsett vad problemet är. Allt kan alltid kompenseras med hur bra den är i övrigt. Att tycka illa om telefonen är tabu.

Jag är själv en hänförd användare sedan början av året. Jag har varit helt otroligt nöjd och när jag i somras trodde att jag tappat den insåg jag hur mycket av mitt liv som försvann som inte hade kunnat ersättas med en vanlig mobiltelefon. Jag var nära på att punga ut 4-5 000 spänn för en ny.

Andra dagar svär jag åt att den kraschar hippt som happt, att jag får SMS om att jag fått MMS som måste läsas av i en webbläsare eller att jag inte kan föra över filer till datorn med BlueTooth. Berättar jag om detta för kamrater som inte har en iPhone säger många "ja, iPhone suger". Nej, den suger inte, men den har sina brister. Och såvida inte Apple säger varför de inte väljer att stödja dessa standardfunktioner så ser jag ingen anledning att varken försvara eller hävda varför de gör som de gör. Teamet bakom vet varför, inte du eller jag.

Senast redigerat 2008-12-18 00:32
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-20 18:12

Hur ser sms/mms:andet ut i USA? Är det en stor grej där?

Jag har funderat över "time stamps" i sms också. Man ser när en "konversation" börjar, men om jag vill veta exakt när Oscar skickar meddelandena (se bild). De kanske kunde göra som man har gjort med Adium och endast visa tid när man klickar på ett meddelande?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-20 19:23

Fast å andra sidan funkar ju appen Hitta.se kanon!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-08-20 19:31
Ursprungligen av MatsOlov:

Fast å andra sidan funkar ju appen Hitta.se kanon!

Japp, men jag har då flera kontakter som inte har sina nummer på hitta/eniro

skicka kontakter

Håller med om att det är sjukt irriterande att iphone saknar flera basala funktioner och funderar därför på att sälja den. Min 3 år gamla lur var ett långt mycket bättre verktyg än iphone är idag.

måste hålla med föregående talare... jag har iof inte haft min iphone så länge men känner att jag kommer att bli "frälst" men har lixom ni andra blivit mäkta irriterad över att man inte kan använda blåtand som det är tänkt.. tex att skicka en kontakt till någon.. eller en bild .... och sen att inte kunna vidarebefodra ett sms`??? fick ett sms med en vägbeskrivning och skulle skicka den vidare till en kompis...gick inte.. OJ så utskrattad man blev när man försökte läsa upp sms ett i telefonen för honom.. så att han skulle veta vägen..

Ursprungligen av olovbag:

måste hålla med föregående talare... jag har iof inte haft min iphone så länge men känner att jag kommer att bli "frälst" men har lixom ni andra blivit mäkta irriterad över att man inte kan använda blåtand som det är tänkt.. tex att skicka en kontakt till någon.. eller en bild .... och sen att inte kunna vidarebefodra ett sms`??? fick ett sms med en vägbeskrivning och skulle skicka den vidare till en kompis...gick inte.. OJ så utskrattad man blev när man försökte läsa upp sms ett i telefonen för honom.. så att han skulle veta vägen..

Jailbreak, jailbreak jailbreak...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-12-18 10:21

vilket ? man kan väll ändå inte jailbreaka för bluethooth ? Vill också kunna skicka kontakter via blåtand!

Ursprungligen av franzer:

vilket ? man kan väll ändå inte jailbreaka för bluethooth ? Vill också kunna skicka kontakter via blåtand!

Näe, inte bluetooth, men skicka nummer för kontakter etc.
Känns som det finns rätt många extra funktioner iom jailbreak.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-19 21:03
Ursprungligen av franzer:

vilket ? man kan väll ändå inte jailbreaka för bluethooth ? Vill också kunna skicka kontakter via blåtand!

http://iphonebluetooth.tk/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 11:17

med denna galla rekommenderar jag er att köpa en annan telefon som uppfyller era krav

Bevaka tråden