Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konsten att läsa sampler CD

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-21 00:51

Oftast är jag klok och fattar varför tekniken är som den är, men nu är jag borta. Hur funkar egentligen en CD-ROM till en sampler? Varför kan inte min PC/Windows läsa såna skivor? Ok, CD:n har väl inte samma format motsvarande "Red book" för data, men vad är det som gör att en SCSI-CD-ROM kan läsa en sån skiva? SCSI är väl bara ett gränssnitt för överföring så som IDE.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-21 01:14

Tankade ner gratisversionen av chickensys translator och den installerade något "ASPI" och nu kan min CD läsa EMU-CD. Jag fattar inte, ASPI är någon ATAPI-SCSI-grej, men skivorna är väl inte "SCSI-skivor", utan "EMU-skivor", eller? Visst, min PC kan inte läsa EMU-disketter så klart, men varför kan en SCSI-CD läsa EMU skivor?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-21 01:47

SCSI kan läsa E-mu enbart för att E-musamplern har ett SCSI-gränssnitt och ett eget filformat därtill. Låt säga att du stoppade in E-mu-skivan i en SCSI-enhet utan ansluten E-musampler; då skulle inte skivan ens läsas. Det är rätt trist att inte filformat också var en standard, eller att inte alla tillverkare enades om filformat, men därför behövs företag som Chickensys och andra. På samma vis kan en Mac-hårddisk full med data inte alls läsas av en PC, såvida man inte utrustar PCn med en mjukvara som likt Chickensys förstår skivans filformat och kan översätta.

1
Bevaka tråden