Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan skicka mail endast med wifi-uppkoppling!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-21 16:39

Hej har mail problem eller jag kan ta emot mail men inte skicka (står att adressen är felaktig..) men funkar när jag är uppkopplad via wifi hemma. Samma adress används..

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-21 16:46

Kan vara så att din mailserver för utgående post inte accepterar andra ip än det du har hemma.

port

Många ISP blockerar port 25 som används för utgående mail i ett försök att hindra virusinfekterade datorer att pumpa ut spam. Antingen ställ in Telias utgående server i din iPhone, eller så erbjuder din ISP/mailleverantör port 2525 eller nån annan alternativ port. Hoppas att du får bukt med dina mailproblem.

Använd SSL är mitt tips. Då går du via port 587 istället.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-21 17:54
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Använd SSL är mitt tips. Då går du via port 587 istället.

Är det bara SSL eller måste man göra någon annan ändring? Mottagaradress ogiltig kommer det upp..

Det ska räcka att slå på SSL.

Edit: la upp felaktig skärmdump.

Edit2: korrekta dumpar. Så här ser t.ex. mina inställningar ut.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-21 18:30

Fick inte till det med SSL men funkade med telia. Får vara telia så länge skall pröva igen med SSL tack för all hjälp......

jag har också problem med att min telefon säger "en av mottagaradresserna var ogiltig" fast bara när jag försöker skicka via edge. på wifi hemma går det bra. Har testat alla möjliga portar och smtp-servrar. Det normala, vilket också funkat förrut, är ju smtp.telenor.se (eftersom jag har telenor) och så typ port 587. fattar inte varför jag inte kan skicka mail. det har inget med uppkopplingen att göra eftersom jag kan surfa via edge å så.

Någon?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-26 15:25
Ursprungligen av davidosagge:

jag har också problem med att min telefon säger "en av mottagaradresserna var ogiltig" fast bara när jag försöker skicka via edge. på wifi hemma går det bra. Har testat alla möjliga portar och smtp-servrar. Det normala, vilket också funkat förrut, är ju smtp.telenor.se (eftersom jag har telenor) och så typ port 587. fattar inte varför jag inte kan skicka mail. det har inget med uppkopplingen att göra eftersom jag kan surfa via edge å så.

Någon?

Kollat med Telenors kundtjänst? De kanske har bytt (mail.telenor.se eller annan port)?

Ursprungligen av kenjon:

Kollat med Telenors kundtjänst? De kanske har bytt (mail.telenor.se eller annan port)?

dom fattar ingenting verkar det som. har snackat med dom men dom säger smtp.euromail.se vilket inte heller funkar, sen att det inte skulle behövas någon port.. oklart. har letat runt och det verkar som att ingen annan stött på samma problem

Senast redigerat 2008-08-27 17:09
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-27 17:49
Ursprungligen av davidosagge:

dom fattar ingenting verkar det som. har snackat med dom men dom säger smtp.euromail.se vilket inte heller funkar, sen att det inte skulle behövas någon port.. oklart. har letat runt och det verkar som att ingen annan stött på samma problem

Har du provat med ovanstående utan SSL? SSL är nog default på iPhone, och om Telenor inte stödjer det, går det inte.
Prova också att autentisiera med Password.

Ursprungligen av kenjon:

Har du provat med ovanstående utan SSL? SSL är nog default på iPhone, och om Telenor inte stödjer det, går det inte.
Prova också att autentisiera med Password.

Ok tack. ska prova. men vad för password? kan inte minnas att jag har nåt.. eller är det bara att bocka för under avancerat och sen inte ange något?

YES! nu funkar det! tack kenjon

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2008-09-01 15:39

Hur lyckades du?
Använde du password, eller någon annan inställning?
Jag får det inte att funka..

Ursprungligen av goat69:

Hur lyckades du?
Använde du password, eller någon annan inställning?
Jag får det inte att funka..

Jag stängde av ssl och bockade för att autentisera med lösenord.
Sen använder jag 995 som serverport

mitt problem är det motsatta, jag kan endast ta emot mail(och ping!) via 3g.
när jag är uppkopplad via wifi står det att det inte går att connecta till smtp.google.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-22 10:57
Ursprungligen av aboutblank:

mitt problem är det motsatta, jag kan endast ta emot mail(och ping!) via 3g.
när jag är uppkopplad via wifi står det att det inte går att connecta till smtp.google.

För att kunna skicka mail (smtp) "måste" du använda den smtp-server som gäller för den anslutning du har till Internet.
Sitter du på Bredbandsbolagets ADSL med en trådlös router hemma, så måste du ange Bredbandsbolagets smtp-server i dina Inställningar för Mail i iPhonen.
Har du Telias mobilabonnemang måste du använda Telias smtp-server för att kunna skicka när du inte har wifi.
Detta beror på att de flesta operatörer spärrar port 25 vilket används av smtp som default.
Har man en egen smtp-server kan man ställa om den att lyssna på en annan port (t ex 2525) som inte spärras av operatörerna.
Använder du SSL borde det släppas igenom av operatörerna, men det kräver också att "din" smtp-server accepterar SSL-anslutning.
Enklast för "vanligt" folk är att alltid använda den smtp som tillhör den anslutning man använder för tillfället (dvs Telias, Bredbandbolaget etc).
Det står om detta i de första inläggen i den här tråden. Eller har jag missuppfattat ditt problem?

ja det stämmer nu. fast nu kan jag inte komma in och ändra inställningarna längre.
det ser ut som i bilderna i inlägg #6 fast allt under outgoing mail service är grått.

fast de funkar ju att ta emot via 3g så det är lugnt

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-22 22:47
Ursprungligen av aboutblank:

ja det stämmer nu. fast nu kan jag inte komma in och ändra inställningarna längre.
det ser ut som i bilderna i inlägg #6 fast allt under outgoing mail service är grått.

fast de funkar ju att ta emot via 3g så det är lugnt

Lägg in en ny utgående server då?

Lägger du in gmails korrekt så ska det fungera oavsett vart.

1
Bevaka tråden