Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

åäö på tagentbordet

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 22:01

hej på den tidigare iphonen så kunde man ladda ner ett tangentbord så att man fick åäö bland de andra tagenterna och inte hålla in t.ex A för att få Å lr Ä. Är det någon som vet om man kan ladda ner ett sånt till den nya 3G iphonen, för det skulle göra att det blir mkt lättare att skriva + att det kommer gå snabbare. Måste iphonen vara upplåst (jalebrake) för att det ska funka?

Här är en länk där det står att det funkade för den gamla varianten.
Svenskt tangentbord till iPhone | iPhoneinfo.se

mvh /W

Senast redigerat 2008-08-21 22:25

Har aldrig hört talas om detta. Det låter inte rimligt, knapparna lär ju bli mindre när 3 st extra kommer upp. Jag tror ej att det finns något sådant program som tillägger åäö i tangentbordet.:tveksam:

Som w_ille skriver finns det ett hack för detta till 1.1.4, vilket har krånglat en hel del för vissa. Och då var det inte knapparnas storlek utan kompatibiliteten med alla program. Vissa verkar det ändå gått smärtfritt för.
Visst tycker jag apple borde kunna lösa ett sådant skapligt lätt.

Ursprungligen av theplague:

Som w_ille skriver finns det ett hack för detta till 1.1.4, vilket har krånglat en hel del för vissa. Och då var det inte knapparnas storlek utan kompatibiliteten med alla program. Vissa verkar det ändå gått smärtfritt för.
Visst tycker jag apple borde kunna lösa ett sådant skapligt lätt.

Visst Apple kan lösa det mesta!;)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-21 22:42

Tangentbordet med Å, Ä och Ö är den enda anledningen till att jag fortfarande kör 1.1.4.
Så fort det går att fixa på firmware 2.X kommer jag uppdatera.

http://img356.imageshack.us/img356/7350/img0001go8.jpg

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-08-23 15:56
Ursprungligen av Durkslag:

Tangentbordet med Å, Ä och Ö är den enda anledningen till att jag fortfarande kör 1.1.4.
Så fort det går att fixa på firmware 2.X kommer jag uppdatera.

http://img356.imageshack.us/img356/7350/img0001go8.jpg

Riktigt snyggt.
I ärlighetens namn fattar jag inte varför Apple inte hade detta klart i 2.0 inför 3G-lanseringen. Det kan knappast vara en bedrift av Apple att "localisera" produkterna för de olika marknaderna med olika tangentbord.

Löjligt att man skall behöva hacka sin iPhone bara för att man inte bor i USA, UK eller Australien. Det fanns en tid (typ början/mitten av 80-talet) när Apple ledde utvecklingen gällande att anpassa sina produkter till andra världsdelar och länder. Detta försprång har man nog tappat för länge sedan. Men om de tar initiativet igen, borde en sådan här enkel grej vara ytterligare en "sales pitch" för professionella/affärskunder att välja iPhone framför Windows- eller Symbian-baserade smartfånar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-24 16:04

Är rädd för att vi får vänta tills Apple fixar detta.. om de kommer göra det..
Om jag inte minns helt fel fanns det inte en rysk keyboard layout till <-1.1.4.
Därför kodade ryssarna ihop deras ryska layout som sedan blev modifierad till en svensk version.
Nu (2.0.0->) finns det däremot en rysk layout, vilket gör att de inte har något intresse av att jobba med det mera.
Johnie: om du kopplar på ryska keyboarden ser du att den har 3st mera knappar på den utan att göra knapparna mindre (vilket gör att det känns ännu mer dumt att apple inte gjort en svensk version av keyboarden!)

Jag tycker inte behovet av ÅÄÖ direkt på tangentbordet i iPhone är så stort som jag trodde det skulle vara. Med FW2.0 så verkar ordboken fungera så pass bra och förutseende att det är sällan man måste in själv och rota efter ÅÄÖ, och de gånger man måste så lär sig ju ordboken efter vart hur vill ha det och blir mer träffsäker med tiden.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-25 15:26

Tycker själv ordboken suger så kraftigt att jag helt stängt av den.
Tyckte den lärde sig väldigt dåligt.
Igår installerade jag HebrewKeyboard i hopp om att kunna modifiera den till en svensk version, men fick hela telefonen att låsa sig! Första gången faktist det hände på 1år..
Kanske någon annan modig kunde ta sig en titt?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 16:50
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag tycker inte behovet av ÅÄÖ direkt på tangentbordet i iPhone är så stort som jag trodde det skulle vara. Med FW2.0 så verkar ordboken fungera så pass bra och förutseende att det är sällan man måste in själv och rota efter ÅÄÖ, och de gånger man måste så lär sig ju ordboken efter vart hur vill ha det och blir mer träffsäker med tiden.

Dr Tinnitus

Du skriver att det är "sällan" man måste ändra. Om man hade ett tangentbord med ÅÄÖ behöver man aldrig ändra då inget föreslås.
Feltryckningar gör man lika ofta på båda antar jag även då det är aningen mindre mellanrum med 3 extra tangenter.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-08-25 18:56
Ursprungligen av Durkslag:

Du skriver att det är "sällan" man måste ändra. Om man hade ett tangentbord med ÅÄÖ behöver man aldrig ändra då inget föreslås.
Feltryckningar gör man lika ofta på båda antar jag även då det är aningen mindre mellanrum med 3 extra tangenter.

Men om man har å, ä, ö på tangentbordet hamnar tangenterna tätare vilket ökar risken för feltryckingar. Därmed måste du ändra oftare.

Det är min erfarenhet efter att ha gått från 1.1.4 med å, ä, ö-tangentbord + swephone-ordlistor till en 3G med fungerande auto-korrigering.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-08-26 23:07

Eftersom iPhone egentligen är en dator och portabel surfbräda så är ju möjligheterna egentligen obegränsade. Varför kan inte Apple släppa lite på sina ibland jobbiga "dumförklaringar av användarna" faktiskt låta användarna själva kunna ställa in sina telefoner individuellt som de vill ha den? Tex., att man som väljare kan välja tangentbord i två steg: 1. Vilket språk. 2. Vilken layout, gömda åäö'n eller visade åäö'n.

Fattar inte vad det skulle skada att faktiskt låta oss användare själva kunna ställa in våra telefoner. Gäller även andra löjliga begränsningar som att tex. inte kunna välja valfritt mp3-ljud till valfri händelse. Nä, då är man låst till Apples förvalda. Trams.

Apple: skärp er. Sluta håll på med vissa helt löjliga fasoner, som mer påminner om hur partipampar i de forna östländerna betedde sig mot folket...

De som pratar emot å,ä och ö tangentbordet har förmodligen aldrig testat det.
Att det är "svårare att skriva" och blir "fler feltryckningar" är ett skämt. Jag har tumme modell lite större och jag saknar mina å,ä och ö varje dag.
Särskilt när den idiotiska ordboken alltid vill att det ska bli "år" istället för "är". trots att jag rättat den en miljon gånger!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 09:28
Ursprungligen av PeeMaN:

De som pratar emot å,ä och ö tangentbordet har förmodligen aldrig testat det.
Att det är "svårare att skriva" och blir "fler feltryckningar" är ett skämt. Jag har tumme modell lite större och jag saknar mina å,ä och ö varje dag.
Särskilt när den idiotiska ordboken alltid vill att det ska bli "år" istället för "är". trots att jag rättat den en miljon gånger!

Jag kan bara hålla med. Det blir faktiskt inte fler feltryckningar, tvärt om slipper man skriva om "år" till "är" varje gång man skriver sms. Jag saknar det ryska tangentbordet som faktiskt var Norskt innan det blev Svenskt.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-09-01 10:33

Jo att "ar" blir "år" i.st.f "är" måste ju helt klart vara en sanslös bugg.
Min touch har nu lärt sig att föreslå "är", men fånen är envis....

Dock finns en "workaround", skriv "zr" så föreslår telefonen "är".

Det där med å, ä, ö på tangentbordet är en intressant fråga. Jag tror väldigt mycket skulle bli betydligt bättre om de knapparna fanns där. T.ex. skulle rättningsalgoritmen inte längre behöva gissa om man menar a, å eller ä när man skriver a (respektive o eller ö om man skriver o).

Jag har hört vissa som provat "hacket" som tycker tangenterna blir för små, men jag har inte provat själv.

Frågan är om man skulle kunna ha nån "shift"-tangent för detta? T.ex. dubbelfunktion på "globen-knappen":
- Ett snabbt tryck byter några knappar på tangentbordet beroende på vilket språk man har. T.ex. kör man svenska skulle "p" bli "å", "k" bli "ö" och "l" bli "ä". När man så skrivit sin svenska bokstav blir tangentbordet "normalt" igen.

- Trycka och hålla på globen skulle ge en meny över språk. Visst, det skulle ta längre tid, men hur ofta byter man språk?

Andra/bättre lösningar kan säkert finnas.

Damn, trodde ÅÄÖ-problemet var löst från Apple's sida i 2.0, men ikke! Funkade sjukt smidigt med ÅÄÖ framme i 1.1.4, kanske byter tillbaka igen.

  • Medlem
  • Åmål
  • 2008-09-05 12:03

fan va jag saknar åäö nu när jag skaffa 2.0, tar ju år att skriva sms! finns det inte nån som är på g med ett likadant som fanns till 1.1.4?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 12:36

det känns som att många är överens om att vi vill ha Å Ä Ö på våra tangentbord, finns det något vi kan göra för att få Apple att fixa det till sin nya uppdatering?
Någon som kan ta kontakt med apple och se om de går med på att övertyga de att det verkligen behövs?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-08 17:44
Ursprungligen av w_ille:

det känns som att många är överens om att vi vill ha Å Ä Ö på våra tangentbord, finns det något vi kan göra för att få Apple att fixa det till sin nya uppdatering?
Någon som kan ta kontakt med apple och se om de går med på att övertyga de att det verkligen behövs?

Skicka in via deras feedbacksida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 08:57
Ursprungligen av zappee:

Skicka in via deras feedbacksida.

Länk så det blir lätt för alla?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 23:14
Ursprungligen av Alexio:

Länk så det blir lätt för alla?

Sure thing. Apple - iPhone - Feedback

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-26 16:48

Nu har iFon Norway släppt sitt norska språkpaket till iPhone 2.X. Vet inte om det innehåller något tangentbord än, men om det gör det borde man kunna göra om det till ett svenskt relativt enkelt, precis som senast.

Ursprungligen av Alexio:

Nu har iFon Norway släppt sitt norska språkpaket till iPhone 2.X. Vet inte om det innehåller något tangentbord än, men om det gör det borde man kunna göra om det till ett svenskt relativt enkelt, precis som senast.

Håll i hatten, då är det nog inte långt borta!

Ursprungligen av Alexio:

Nu har iFon Norway släppt sitt norska språkpaket till iPhone 2.X. Vet inte om det innehåller något tangentbord än, men om det gör det borde man kunna göra om det till ett svenskt relativt enkelt, precis som senast.

Menar du deras Carrier Bundle till Telenor? Ser inget annat språkpaket i från iFon...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-28 12:10

länk? Ingen info på ifon.no vad jag kan se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 09:46
Ursprungligen av kia2:

länk? Ingen info på ifon.no vad jag kan se

Lyckades faktiskt inte heller hitta någon info på ifon.no. Däremot finns programmet/hacket i Cydia sen i fredags. Har inte vågat testa att installera det dock, vill inte bli med Norsk iPhone.

Ursprungligen av Alexio:

Lyckades faktiskt inte heller hitta någon info på ifon.no. Däremot finns programmet/hacket i Cydia sen i fredags. Har inte vågat testa att installera det dock, vill inte bli med Norsk iPhone.

Hittar det inte i Cydia. Vilken source har du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 13:58

"iFon1" heter sourcen i Cydia.
(http://c.ifon1.no/)

Verkar tyvärr inte ha dykt upp något tangentbord än..

Själv gillar jag det bättre när man inte har åäö

Ibland saknar man det när ens ordlista vill skriva år istället för är och tä istället för ta.

Ursprungligen av mackeswissman:

Själv gillar jag det bättre när man inte har åäö

Ibland saknar man det när ens ordlista vill skriva år istället för är och tä istället för ta.

Jag saknar ditt gamla tangentbord. Hade vant mig vid att ha åäö direkt på skrivbordet. Tycker inte Apples ordlista fungerar så bra så det kan mäta sig med att ha åäö som enskilda knappar.

Bevaka tråden