Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA en kärna

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kraspor:

Artic Silver 5, lagom tunt lager på kärnorna och sedan en halv risklick i mitten
Igår var det ca 29 grader hemma även efter 23.00 så testresultat är inte direkt rättvisa. Ett divx avsnitt i VLC eller quicktime utan något annat igång genererade en rusande fläkt efter 10 minuter. Den gick inte ner förrän jag stängde ner programmen. Men den gick ner liite snabbare än tidigare.
Om jag kör xtorrent med en aktiv torrent så rusar den ganska omgående verkar vara oberoende på hur varm cpu är.
Max temp på cpu igår var 62 grader minsta 42. Fläkten kör på maxvarv tills att tempen går ner under 50 grader. Jag tycker det är lite väl bryskt tilltaget, den hade gärna fått ligga 10 grader plus innan den kör igång och den klarar säkert kylning på 4000 rpm.

Jag hoppas på en mjukvaruuppdatering igen ifrån Apple. Men det återstår att testa med film och torrent när lägenheten svalnat av lite också.

Hur ser det ut för er andra med just divx spelning?

Edit, temperatur mellan cpu och heatsink är aldrig mer än 2-7 grader skillnad så pastan verkar ha gjort att värmen regleras till heatsink snabbare/bättre än tidigare.

Vad får du för max CPU (core)-temp om du kör ett stresstest? Om inte mer än ca 60 grader så borde man kunna strypa fläktarna något.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-26 12:11

Har nu fått mina första core shutdowns. Kör Batman Begins x264 720p och efter ett tag slår kärna nr 2 ifrån medan kärna nr 1 slår i taket, enbart i några sekunder, men tillräckligt för att få filmen att frysa till. Temp ca 65-70°C på CPU.
Får nog testa samma operation som dig kraspor.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-26 14:57

Skillnaden är monumental. Inte ett enda hack i filmen på 30 min!
CPU-temp ligger lite lägre och det verkar som att den kyls bättre, som du säger kraspor.
Tack för tipset! Återstår lite testning, men jag tycker man kan rekommendera detta till alla som inte är rädda för att skruva lite.
Dock har jag en temperaturskillnad på minst 10°C så jag antar att det finns lite att jobba på om man jämför med dina resultat.

  • Medlem
  • City
  • 2008-07-27 12:25

När jag maxar så vet jag inte om iStat hänger med, det varierar mellan 62-78 och då i enstaka sekunder. Oftast ligger den under 70.

Nu har jag suttit på morgonen och haft igång iTunes, safari (99.se) och mail, ljusstyrka på 6 hack i batteridrift på köksbordet. Efter 10 minuter så har processorn kört igång och ligger på max (15 minuter so far). Processorn var uppe i 61 grader och jobbar sig sakta ner mot 50, just nu har den stagnerat på 53 grader och den verkar inte gå ner mer.

Att inte ens kunna lyssna på musik och surfa lite utan att den kör igång på max är riktigt irriterande. Jag är en väldigt petig typ när det gäller oljud och saker som inte fungerar som dom ska. Vanligtvis hade jag lämnat in datorn och köpt en annan modell för länge sedan men det är lite svårt med en butiksköpt laptop. Jag tror dock att mina vänner som inte är lika petiga också hade reagerat på det tydliga fläktsurret vid vanlig surfing.

Ursprungligen av kraspor:

Att inte ens kunna lyssna på musik och surfa lite utan att den kör igång på max är riktigt irriterande. Jag är en väldigt petig typ när det gäller oljud och saker som inte fungerar som dom ska. Vanligtvis hade jag lämnat in datorn och köpt en annan modell för länge sedan men det är lite svårt med en butiksköpt laptop. Jag tror dock att mina vänner som inte är lika petiga också hade reagerat på det tydliga fläktsurret vid vanlig surfing.

Du kan alltid prata med affären och höra vad de tycker du ska göra för det låter som om något är galet med din MBA (för jag tror inte de ska bete sig på detta vis).

  • Medlem
  • City
  • 2008-07-27 12:42

En liten justering jag missade att jag hade min iPhone inkopplad *sorry*. Efter att jag pluggade ur iPhone så lugnade sig fläkten lite hehe.

Edit, låter man datorn ligga med mina tidigare program igång så vill den upp mot 60 hela tiden, vilket leder till att fläkten kör igång vid ca 59 och kör på till den är nere på 52 och så håller den på. Drar verkligen iTunes och safari så jädra mycket?

Senast redigerat 2008-08-02 09:42
  • Medlem
  • City
  • 2008-08-02 09:46

Nu har temperaturen stilllat sig efter värmeböljan i rummet.
Jag har en fråga till alla Air ägare. Om ni kör igång en divx film och kollar igenom minst 30 minuter utan något annat program igång kommer då fläkten upp i 6200RPM och kör tills att filmen stängs ner?
Detta är fallet med min Air och tempen ligger mellan 52 och 58 vilket inte är speciellt mycket. Det är riktigt illa att man inte ens kan kolla på en film utan att det ska dra igång så mycket att knappt max på volymreglaget överröstar fläkten.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-02 16:18
Ursprungligen av kraspor:

Om ni kör igång en divx film och kollar igenom minst 30 minuter utan något annat program igång kommer då fläkten upp i 6200RPM och kör tills att filmen stängs ner?

Japp.

  • Medlem
  • Kil
  • 2008-08-03 15:45
Ursprungligen av kraspor:

Om ni kör igång en divx film och kollar igenom minst 30 minuter utan något annat program igång kommer då fläkten upp i 6200RPM och kör tills att filmen stängs ner?

Yepp, samma jävla problem med både min och sambons MBA, gillar inte alls att datorn blir så fruktansvärt varm att man knappt kan röra vid den när den ibland - saknar min gamla iBook emellanåt...

  • Medlem
  • Kil
  • 2008-08-03 17:39

Hur varma blir era MBA's?

Min ligger just nu på 68 grader med fläkten på strax över 6000rpm efter cirka en timmas forumsurfning utan några andra program igång .. tycker det känns illa.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-02 17:03

Hej

Jag har last era inlagg har omkring flakten och det dar med oljud ar ju sa sjukt irriterande! Jag overvager att kopa en MBA nu i dagarna men efter det jag laser har blir man lite osugen. Vad sager ni som upplever det har, ska man vanta med att kopa MBA eller bara prova den ordentligt i affaren vid kopet?

Saken ar ocksa att jag sitter i New York och drar hem om nagra dagar...

  • Medlem
  • City
  • 2008-08-02 17:17
Ursprungligen av loffeking:

Hej

Jag har last era inlagg har omkring flakten och det dar med oljud ar ju sa sjukt irriterande! Jag overvager att kopa en MBA nu i dagarna men efter det jag laser har blir man lite osugen. Vad sager ni som upplever det har, ska man vanta med att kopa MBA eller bara prova den ordentligt i affaren vid kopet?

Saken ar ocksa att jag sitter i New York och drar hem om nagra dagar...

Som mpb skriver här ovan så verkar fläkten maxa vid filmtittande på fler än min enhet, planerar du på att se på film och stör dig på ojlud så hade jag tänkt om två gånger.
Frågan är dock om revision 2 kommer att bli bättre, dom måste in med större fläkt, bättre kylanordning, flytta på utblås osv det lär nog inte hända. Som dator är den dock riktigt grym.

(Om någon sitter på en hyfsat ny mbp i nyskick så byter jag gärna rakt av, kollar på alldeles för mycket film.)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-03 17:54

Samma här. 65-70 när man kollar på film.

Funderar på att byta tillbaka till MBP.

  • Medlem
  • City
  • 2008-08-03 20:26

Eftersom fläkten har varit ett problem för mig så gjorde jag lite efterforskningar och lyckades igår sätta ett maxtak på fläkthastigheten till 4000rpm och det fungerar hur bra som helst.
Man får dels skapa en app via automator och sedan ett unixkommando för att få scriptet att köra även efter viloläge och inte bara uppstart. (Behöver också installera program).
Eftersom det är lite vajsing att strypa hastigheten på fläkten så valde jag att lägga in coolbook igen och klocka ner processorn en aning.

Jag rekommenderar inte detta till någon som inte har bytt kylpasta eller inser att det kan få datorn att eventuellt krasha (även om det ska finnas en tempspärr).
Dessutom bör man slänga in CoolBook för att vara på den säkra sidan.
Och till sist om man ska koda en film eller liknande så kan man skapa en simpel app så att man tillåter full fläkt när det behövs.

Jag har invigt lösningen med en del stresstester idag och fick en toppnotering på 81 grader (innan coolbook) och detta bara under 2 sekunder. Överlag så kyler 4000rpm kanske 2-8 grader över 6000rpm och att den kanske tar några sekunder längre att kyla topparna.

Källa: Limiting the MAX fan speed on the MBA via smcFanControl [Archive] - Mac Forums

Om fler vågar testa så kan ni väl posta era temperaturer här under filmvisning. Det är intressant även för er som inte bytt kylpastan t.ex.
Observera att ni gör detta på egen risk och jag tar inget ansvar

Edit: Temperaturer innan mod, surftemp 48-57, filmtittande 55-65. Återkommer med resultat senare efter mod.

För filmtittande i säng kan jag tipsa om min nya skapelse, http://www.99.se/kringutrustning/248037-projekt-macbook-air-kn-sant.html#post1582611

Edit 2: CoolBook verkar ge effekt, jag hade mellan 51-61 under en hel film i quicktime. Fläkt 4000rp ungefär 70% av filmen, resten 2500rpm.

Senast redigerat 2008-08-03 23:06
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-07 00:01

Har provat coolbook nu, efter ett flertal psyk-bryt med tillhörande våld på inventarier efter coredöd.

Har haft det installerat i 4 dagar nu, utan att reboota, med följande resultat:

MBA'n fungerar helt felfritt! Blev lite nykär här i dagarna

Innan CoolBook kunde jag kanske titta på en DivX och ha transmission igång samtidigt, om jag placerade macen i nedförbacke och med solen i ryggen. Men 90% av gångerana gick det inte. Det gick fint i 5 minuter och sedan började helvetet.

Nu sväljer den 720p helt utan problem, och det på en extern 40". Det fanns inte en chans i hell att den klarade det innan. Den är snabbare och går mycket kallare.

All my hails to CoolBook! Knepigt bara att ett litet 10$ program fixar det som apple själva inte lyckats med... Eller knappt vill erkänna som ett problem.

Utifall att någon är intresserad av mina inställningar har jag dem på 9.0 volt på alla frekvenser utom 1600, där jag haf höjt till 9.5

Ursprungligen av iNbred:

Har provat coolbook nu, efter ett flertal psyk-bryt med tillhörande våld på inventarier efter coredöd.

Har haft det installerat i 4 dagar nu, utan att reboota, med följande resultat:

MBA'n fungerar helt felfritt! Blev lite nykär här i dagarna

Innan CoolBook kunde jag kanske titta på en DivX och ha transmission igång samtidigt, om jag placerade macen i nedförbacke och med solen i ryggen. Men 90% av gångerana gick det inte. Det gick fint i 5 minuter och sedan började helvetet.

Nu sväljer den 720p helt utan problem, och det på en extern 40". Det fanns inte en chans i hell att den klarade det innan. Den är snabbare och går mycket kallare.

All my hails to CoolBook! Knepigt bara att ett litet 10$ program fixar det som apple själva inte lyckats med... Eller knappt vill erkänna som ett problem.

Utifall att någon är intresserad av mina inställningar har jag dem på 9.0 volt på alla frekvenser utom 1600, där jag haf höjt till 9.5

Allvarligt talat, ska man behöva underklocka en dator för att den ska bete sig normalt?

Visst; om man bara ska se på film (som inte kräver så mycket av en dator om man håller sig till 720p) så låt gå men annars...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-07 02:15

Nej det tycker jag inte! men...

Det som är riktigt jävligt är ju att den går snabbare nu...?

Tror att Airen helt enkelt inte riktigt klarar av att kyla för full prestanda. Mig gör det dock inget. Nu, efter CoolBook, kan jag använda den till allt som jag vill använda den till. Att det inte var ett monster var jag fullt medveten om när jag köpte den, så om den håller sig på banan nu med hjälp av CoolBook, kommer jag att nöta ut denna tills den vaporizeras. Den är nu godkänd i min bok.

En trevlig, liten lätt maskin med ok prestanda!

Ursprungligen av Gilbert 2:

Allvarligt talat, ska man behöva underklocka en dator för att den ska bete sig normalt?

Det är viktigt att inse att Coolbook inte underklockar, utan undervoltar- dvs levererar mindre spänning till CPUn, vilket medför mindre värmeutveckling och bättre batteritid.

Självklart tillåter även Coolbook 'throttling', dvs reducerade arbetsfrekvenser i realtid. Men din maximala frekevs är alltid tillgänglig vid behov.

Och här kommer en viktig skillnad mot Apples uppdatering:
Vad Apple gör är att reducera arbetsfrekvensen även när den egentiligen skulle behöva jobba med max. Det är i alla fall vad mitt test i 'CPU Test' visade.

Detta tycker jag är högst osnyggt. Apple nedgraderar alltså din "dyrt köpta" hårdvara bara så där. Eftersom Apple valt att inte undervolta CPUn i sin fix tar det inte många sekunder innan CPUn slår ifrån och reducerar arbetsfrekvensen.

Enligt min mening har Coolbook aldirg varit nödvändigare än nu. Och Coolbook fungerar för övrigt helt problemfritt även efter installation av Apples fix.

Det stod för övrigt att Apple inte supportar 3:e parts program, det stod inte att de inte är kompatibla längre. I det här fallet gäller det att översätta engelskan så att det passar ens egna syften....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-07 00:11

Spännande, och tack för pm kraspor, ska testa så snart jobbet inte tar så många timmar av dygnet!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-23 21:25

Uppdatering ute nu.
Rekommendationen är väl att ta bort CoolBook och liknande innan installation.
Apple - Support - Downloads - MacBook Air Update

Rapporterna kring uppdateringen verkar blandade än så länge.
Apple - Support - Discussions - The best Macbook Air update was ...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-23 21:50

78°C är väl inte direkt skitbra tempvärden, men det blev ingen core shutdown iaf.
=/
(Kollade på senaste you suck at photoshop @ mydamnchannel )

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-23 22:03

det kom en fix för detta idag på os x programuppdatering.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-23 23:15

Nähä...... ?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-24 12:26

testa gärn att köra igång aspirant.nu
jag toppade på 98°C

  • Medlem
  • City
  • 2008-08-24 13:15

Jag är nöjd med min Air nu när jag kör coolBook men framför allt fläktstrypningen. Det är inte ofta den kör på 4000 rpm längre och det är så j***a skönt.
Vill ju inta sabba något, visst går det säkert att köra in scripten igen men det pallar inte jag förrän om ett par månader

  • Medlem
  • City
  • 2009-07-11 20:59

Installerade om OS X idag och rensade således disken (formatering).
Nu går aldrig fläkten över 4000 rpm trots att jag inte kör coolbook eller någon fläktstrypning som jag gjorde tidigare. Någon annan som upplever samma sak efter ominstallation?

Jag är jätteglad, kan Apple ha släpps en uppdatering ytterligare?

Bevaka tråden