Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag får nog börja att be om ursäkt för min helt nybörjarnivå vad gäller min Iphone
Jag köpte en Iphone i fredags och tycker jag är aaaascool
Fast innerst inne fattar lite trögt....
Nu till en av mina första frågor. (Det lär nog komma fler )
Jag har inte valt telia surfport eller vad det heter. Till en början kommer jag inte använda min Iphone till att surfa och maila utan "bara" ringa och skicka sms. Tråkigt och inte använda den fullt ut jag vet... Men det kanske kommer med tiden.
Hur som helst så sa han på teliabutiken att jag kan använda vårt trådlösa internet hemma vilket jag gjort. Hoppas jag!!!:tveksam:
Hur kan jag vara helt säker på att det inte kostar något på min mobilräkning när jag surfar hemma. Kan jag se på telefonen när jag är uppkopplad hemma respektive uppkopplad via mobilen och pengarna bara tickar på och fakturan innebär en hjärtinfarkt??

Vore väldigt tacksam om någon kunnig människa kunde hjälpa mig....

Tack tack!!!!

Via Wifi hemma kostar det inget när du surfar på telefonen. Du ser en "airport-symbol" till höger om Telia symbolen uppe till vänster på skärmen. Samma symbol du har i menyraden på din dator när airport är aktivt.

Ursprungligen av nyimaciköket:

Hej!
Jag får nog börja att be om ursäkt för min helt nybörjarnivå vad gäller min Iphone
Jag köpte en Iphone i fredags och tycker jag är aaaascool
Fast innerst inne fattar lite trögt....
Nu till en av mina första frågor. (Det lär nog komma fler )
Jag har inte valt telia surfport eller vad det heter. Till en början kommer jag inte använda min Iphone till att surfa och maila utan "bara" ringa och skicka sms. Tråkigt och inte använda den fullt ut jag vet... Men det kanske kommer med tiden.
Hur som helst så sa han på teliabutiken att jag kan använda vårt trådlösa internet hemma vilket jag gjort. Hoppas jag!!!:tveksam:
Hur kan jag vara helt säker på att det inte kostar något på min mobilräkning när jag surfar hemma. Kan jag se på telefonen när jag är uppkopplad hemma respektive uppkopplad via mobilen och pengarna bara tickar på och fakturan innebär en hjärtinfarkt??

Vore väldigt tacksam om någon kunnig människa kunde hjälpa mig....

Tack tack!!!!

Har du funderat på att läsa apples manual?

Jösses!!! Jag är imponerad! Två svar inom typ 3 minuter!! ;o)
Stort varmt tack. Jag ska hålla koll på symbolen och även skriva ut manualen bums.

Tack snälla ni och ha en jättebra dag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-25 11:26

Förmodligen kommer din iPhone att koppla upp sig automatiskt då och då (även när du inte är hemma). Därför kan det vara en bra idé att stänga av funktionen som hämtar data automatiskt. Den finns under Inställningar -> Hämta nya data. Där sätter du inställningen till att vara manuell. Och så stänger du av push. Om du misslyckas med detta kommer du förmodligen att få en fet faktura av telia.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-25 12:26
Ursprungligen av kia2:

Förmodligen kommer din iPhone att koppla upp sig automatiskt då och då (även när du inte är hemma). Därför kan det vara en bra idé att stänga av funktionen som hämtar data automatiskt. Den finns under Inställningar -> Hämta nya data. Där sätter du inställningen till att vara manuell. Och så stänger du av push. Om du misslyckas med detta kommer du förmodligen att få en fet faktura av telia.

För att vara riktigt säker bör du ringa Telias kundtjänst och säga till dem att slå av data på ditt abonnemang. Det betyder att du inte ens kan använda Internet (medvetet eller omedvetet) utom när du är hemma (har WiFi).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-26 09:47
Ursprungligen av kia2:

Förmodligen kommer din iPhone att koppla upp sig automatiskt då och då (även när du inte är hemma). Därför kan det vara en bra idé att stänga av funktionen som hämtar data automatiskt. Den finns under Inställningar -> Hämta nya data. Där sätter du inställningen till att vara manuell. Och så stänger du av push. Om du misslyckas med detta kommer du förmodligen att få en fet faktura av telia.

Push är inte samma sak som hämta; överföringen initieras *inte* av din iPhone utan av den Exchange-server (typiskt) som du har angivit i konto-inställningen för Mail.app. Det betyder att du bara betalar för precis den trafik som behövs för just dom breven som *skickas* till dig. Skickas det inga - betalar du inget. Detta skiljer sig alltså mot POP/IMAP-varianten.

Jo det är förvisso sant men efter att ha fått första räkningen från Telia så föredrar jag nu att läsa mail i datorn och skiter i att få in alla i telefonen. Hur många är det som är så viktiga att jag behöver se dem direkt? I stort sett inga i mitt fall. De tar gruvligt bra betalt för data-transporten. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-25 13:13

sms

Hej

Jag har en iPhone som är köpt i USA , version 1.1.2(3B48b).
Tyvärr så fungerar inte sms-funktinen på den, den har fungerat tidigare.
Är det någon som kan hjälpa mig med det.

mase02

Ursprungligen av mase02:

Hej

Jag har en iPhone som är köpt i USA , version 1.1.2(3B48b).
Tyvärr så fungerar inte sms-funktinen på den, den har fungerat tidigare.
Är det någon som kan hjälpa mig med det.

mase02

Vad har den här frågan med den här tråden att göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 16:53
Ursprungligen av mase02:

Hej

Jag har en iPhone som är köpt i USA , version 1.1.2(3B48b).
Tyvärr så fungerar inte sms-funktinen på den, den har fungerat tidigare.
Är det någon som kan hjälpa mig med det.

mase02

Skriv en egen tråd i ett rätt forum så ska du nog få hjälp!

1
Bevaka tråden