Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken av dessa bärbara datorer?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-08-28 21:07
Ursprungligen av kottenkotten:

Jag gillar inte Acer, men har inga som helst vetenskapliga belägg eller erfarenheter att stödja det på.. har bara känslan av billiga datorer för gamers. datorernas Behringer kanske. Dom få jag varit kontakt med har varit plastiga och låtit mycket. Så var det sagt.

Okej. Men den skulle jag i sådana fall hämta i Solna, och då får jag ju tillfälle att klämma lite på den. Känns det plastig och så så köper jag den helt enkelt inte. Han uppgav att den inte väsnas alls mycket. Vi får se!

Ursprungligen av Frebrik:

Jag skulle inte svara därför att det uppenbarligen är något lurt. Jag vill inte ha med sådana personer att göra som sysslar med skumraskaffärer av flera anledningar och här är det risk för att så är fallet.

Visserligen. Han svarar inte längre, så det verkar inte bli något.

Men nu hittade jag en Macbook för 7 000 kr.
Vad tror ni?

EDIT: Och en till, också för 7 000 kr.

Senast redigerat 2008-08-28 21:24

7000kr för den äldre är ett helt rimligt pris, men den första kostar ju normalt 12000kr, så jag skulle kolla varför han säljer den så billigt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-08-28 21:50

Nu hittar jag bara fler och fler Macbooks som säljs för 7 000-8 000 kr. Men jag frågar alla jag mejlar om varför de säljer den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 11:04
Ursprungligen av Kinor7:

Nu hittar jag bara fler och fler Macbooks som säljs för 7 000-8 000 kr. Men jag frågar alla jag mejlar om varför de säljer den.

Det verkar vara så att en uppdatering till helt nya modeller är att vänta inom en snar framtid, andrahandsvärdet på gamla macbooks kommer att dyka lite så fort de nya modellerna kommer så folk försöker sälja dem innan helt enkelt. Om du verkligen vill ha en macbook så skulle jag vänta tills det kommit nya modeller och köpa en hyffsat ny av förra versionen av någon desperat person som måste ha den senaste(finns alltid några).

Elgiganten Häggvik har kampanj på MacBooks just nu: 7777kr. Något att kolla upp kanske...

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-08-28 22:16

Nej tyvärr. Får inte överstiga 7 000 kr-gränsen. Men tack för tipset!

Nu har jag hittat två andra intressanta datorer: Acer 5530-704G32MI för 6 750 kr och en Fujitsu Siemens Amilo för 3 900 kr.

5530:an säljs för dess nypris, så det borde ju gå att få ner. Och anledningen att Amilon är så billig är för att den har en spricka i luckan. Jag bad att få en bild av den. Är det värsta fetingsprickan som går över hela luckan är det ju ingen idé, men det får vi se.

Förra gången fick jag inte ett så klart svar, så jag ställer frågan igen: Hur pålitligt är Fujitsu Siemens och Acer för musikskapande? Har någon hört något specifikt om Amilo-serien kanske?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-28 22:37

Jag undviker alla datorer som heter Acer eller Fujitsu Siemens, detta pga riktigt dåliga erfarenheter för många år sedan. De är säkert mycket bättre idag, det skiljer inte så mycket mellan tillverkarna. Men om du ska göra musik, försök att köpa en dator med Intelprocessor/chipset, större chans att det funkar än med AMD/VIA. Jag har haft en Dell 9400 i ett par år, har fungerat superduper med alla möjliga musikprogram och pluggar, dessutom tyst och snygg och har tålt resa till både Thailand och Grekland.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-08-28 22:44
Ursprungligen av platon:

Jag undviker alla datorer som heter Acer eller Fujitsu Siemens, detta pga riktigt dåliga erfarenheter för många år sedan. De är säkert mycket bättre idag, det skiljer inte så mycket mellan tillverkarna. Men om du ska göra musik, försök att köpa en dator med Intelprocessor/chipset, större chans att det funkar än med AMD/VIA. Jag har haft en Dell 9400 i ett par år, har fungerat superduper med alla möjliga musikprogram och pluggar, dessutom tyst och snygg och har tålt resa till både Thailand och Grekland.

Alright. Den Asus-datorn jag kikar på nu är baserad på Intel.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-08-28 22:43

Eller så skiter jag i begagnatmarknaden helt och satsar på en X50RL-AP379C från pålitliga Komplett.se. Rätt goa specs för det grymt bra priset! Och när Asus tydligen gör sig bra som musikdator är det väl bara jättebra?

Fast jag har blivit mer och mer sugen på en Macbook asså... Fast de har ju bara 2 USB-ingångar - den här har fyra.

EDIT: Tittade igenom specsen på Komplett och hittade den här lille rolige textraden: "1 x mikrofon - ingång - minitelefon 3,5 mm". En inbyggd minitelefon? Smidigt. O:-)

Ursprungligen av Kinor7:

Fast jag har blivit mer och mer sugen på en Macbook asså... Fast de har ju bara 2 USB-ingångar - den här har fyra.

Billigt att årgärda: Flex hub.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-08-28 22:52

Men hur bra är det att köra på en hub med en massa musikprylar?

Jag kör mitt USB ljudkort genom den ena utgången, och på andra sidan har jag multi-usb'n för mus, tangentbord och liknande. Hårddisk kör jag FireWire.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-28 23:32

Jag har 6 USB-portar på min Dell

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-29 00:15

kör på en finare Asus (typ V1 eller VX serien) eller Sony Vaio. Macbook Pro verkar vara en fin dator för Win med, men nånting säger mig att man betalar lite mer för märket där än för Asus, hehe ..

tänk framförallt på att även om två datorer har liknande specar på pappret så kan (läs kommer) de skilja i komponentkvalité och kanske även ljudnivå ... det lönar sig att göra research om vad för hårddiskar och moderkort sitter i. Tänk också på att Asus är orginaltillverkare, medan Apple och egentligen de flesta andra byggs av andra företag.

edit: jag är rätt säker på att Asus bygger vissa av Apples bärbara modeller, om inte alla .. Så om du ska köra Win så kan det vara värt att kolla upp en asus med samma specar som MBP, då du med alla sannolighet får samma burk för 4-5k mindre ..

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-08-29 02:25

Okej. Men Asus är ju ändå ett erkänt märke i musikvärlden... right? Så även om jag inte researchar så mycket, så kan datormodellen jag nämnde sist här i tråden ändå funka bra?

Nu har du velat fram och tillbaka sen mitten av april. Slå till Kinor! Inflationen ligger på 4,2%, så dina 7000kr sjunker i värde varje dag...

Vad gäller hub så kör jag just nu en soppa av usb-hubbar på min macbook och det är väl lite sådär. Skaffa gärna en sån med egen strömförsörjning det gjorde inte jag (om det handlar om grejer som drivs på usb-ström) min burk går onödigt varm när allt är igång. Allt funkar bra förutom Microkontrol, den måste sitta direkt i datorn för att kännas igen som microkontrol. Alltså det funkar ändå men inte lika smidigt i t.ex. ableton och så...

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-08-30 18:08

Okej.

Men just nu står det mellan en Asus X50RL, eller möjligtvis någon Fujitsu Siemens.

Den fråga jag mest vill ha svar på nu är: Bör Fujitsu Siemens undvikas? Vet någon hur de gör sig som musikdatorer? Jag har god erfarenhet av Fujitsu Siemens genom en av deras stationära datorer i Scaleo-serien. Men som sagt, det var en stationär, inköpt för lite mindre än två år sedan. Så, är det någon annan som vet?

Senast redigerat 2008-08-30 18:58

Hellre Asus. Återigen bara magkänslan.. men Asus+Intel har alltid funkat kalas i stationära sammanhang för mig.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-08-30 20:10

Äsch, nu tusan får det bli Asusen. Så här kan jag inte hålla på. O:-)
Det blir en Asus X50RL-AP379C. Punkt.

Tack allihopa för hjälpen!

EDIT: Har nu beställt den från Komplett.se och väntar mig ett avi på tisdag. Jag berättar hur väl den fungerar sedan.
Det intressantaste ska bli att se om den, dels klarar tunga projekt i Ableton Live och dels hur väl Vista funkar för musikmakeri, egentligen.

Senast redigerat 2008-08-31 00:29
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-01 15:16

Oj, det verkar som att jag beställde den i rättan tid. Nu när jag tittade vart priset höjt till 4990 kr. Priset på V1JP:n som jag först tittade på chockhöjdes ju från 7000 till 8500 kr, och kollar man här ser man att det är fler röda pilar som pekar uppåt än neråt, under Pris.

Beror den här trenden på något speciellt, eller är det bara en tillfällighet, tro?

Bevaka tråden