Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Expressens "stora" mobiltest!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste Expressen på mitt jobb idag, då jag såg en rubrik om ett "stort" mobiltest. Blev som vanligt väldigt oimponerad av vad jag fann.

Stor guide till höstens nyheter - IT & prylar - Expressen.se

Visst, iPhone får 5 stjärnor, men utan någon som helst motivering. Och testet känns helt ointressant. Inga specifikationer, inga ledtrådar alls om något. "Svindyr, Exklusiv, inga MMS, dålig batteritid". Rimmar det med 5 stjärnor?

Jag skickade ett mail till mannen bakom artikeln:

Ursprungligen av Henke:

"Hejsan Fredrik.

Jag läste ert stora mobiltest och undrar, vad var stort med testet? Att ni fick med så många mobiler som möjligt med så lite info som möjligt? Turligt nog läste jag artikeln på mitt arbete och betalade inte för det.

Dessutom undrar jag hur mycket du egentligen vet om telefonerna du skriver om. Att till exempel skriva "SVINDYR!" om iPhone är ju bara fel. Visst, 16GB-modellen kostar 5495:- om man redan har Telia-abonnemang. Det är inte lite pengar, men betänk att den har dubbelt så mycket minne som till exempel en N95:a. Själv har jag räknat ut att mitt köp utav en 16GB iPhone + 18 månaders abonnemang totalt (alla kostnader för telefon och abonnemang inräknade) landar på ((99*18)+4200)=5982:-! Då får jag använda beloppet jag tecknat abonnemang för också, vilket innebär att jag betalar 4200:- för själva maskinen.

Sen verkar ni som testar iPhone inte testa det som den är till för! Den är inte till för att bara ringa och skicka SMS. I mitt hem används den bland annat som fjärrkontroll. Med programmet Remote styr jag musiken i mina datorer och var i min lägenhet jag vill spela upp den. Allting trådlöst.

Har ni provat spelen som utvecklats till iPhone? Eller kanske VNC-funktionerna så att du kan styra din mac eller pc på distans... Et cetera. Har du tittat i App Store och utforskat de fantastiska möjligheterna som finns i din hand när du håller en iPhone? Eller har du bara kollat SMS, MMS, Kamera, GPS och iPoden?

Och igen, hur kan du kalla iPhone svindyr? 16GB för 5982:- med abonnemanget inräknat?!

Vänliga Hälsningar,
Henrik Blomqvist"

Återkommer med svaret!

Bra skrivet, ser fram emot svaret

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-06 10:49

Hade gärna sett att du hade skrivit om ""Svindyr, Exklusiv, inga MMS, dålig batteritid". Rimmar det med 5 stjärnor?" också

Ursprungligen av henkebarn:

Läste Expressen på mitt jobb idag, då jag såg en rubrik om ett "stort" mobiltest. Blev som vanligt väldigt oimponerad av vad jag fann.

Stor guide till höstens nyheter - IT & prylar - Expressen.se

Visst, iPhone får 5 stjärnor, men utan någon som helst motivering. Och testet känns helt ointressant. Inga specifikationer, inga ledtrådar alls om något. "Svindyr, Exklusiv, inga MMS, dålig batteritid". Rimmar det med 5 stjärnor?

Jag skickade ett mail till mannen bakom artikeln:

Återkommer med svaret!

Visst, testet kanske inte är värt något nobelpris, men ditt mail känns ju inte så konstruktivt heller. Först vill du gnälla på att testet är dåligt, sen vill du plötsligt försvara din Iphone när han skrivit ur att den är "svindyr". I ditt mail vet man inte riktigt på vilken fot du står. Är du på något sätt onöjd med att den får fem stjärnor?
Och jag får nog ändå hålla med honom. Den ÄR svindyr!.

Jag är onöjd med recensionen, helt enkelt. Han ger bara negativa intryck i recensionen, men ger full pott ändå. Dessutom, iPhone är inte nödvändigtvis dyrare än andra mobiler.

Här kommer Fredriks svar:

Ursprungligen av Fredrik Granlund/Expressen:

Well, vill du ha den smaskigaste abonnemanget så kostar det 859 kronor per månad. På 18 månader blir det drygt 15.000. Det beror på vilken abonnemangsform du väljer. Men ska man ha en Iphone ska man ha fri surf förstås. Det är ju som du säger hela vitsen.

Jag testade Iphone från tre veckor innan den lanserades och fram tills nu, så nog är den testad alltid. Men det ryms ingen större recension på 200 tecken.

Iphone 3G är den dyraste mobilen på marknaden om man inte tar med alla specialmodeller med guld och grejer i jämförelsen. Det gör den svindyr i mina ögon.

// Fredrik

Och till detta fick han mitt svar:

Ursprungligen av Henke:

Hej igen, Fredrik.

Det "smaskigaste abonnemanget" är dock bara efterblivet att teckna och skulle du teckna ett sådant med en N95:a hade det också blivit drygt 15000:- på 18 månader. Och fri surf ska man givetvis ha till en N95:a och alla andra internetmobiler, såklart. Så abonnemangsbiten tycker jag inte att man ska blanda in i jämförelsen.

Gå till exempel in på Telias hemsida. Välj Mobilt -> Produkter -> Nokia och klicka på N95. Välj abonnemanget Telia Mobil 99 i 12 månader. Du får en avbetalningsplan på luren á 200:-/månaden och en engångsavgift på 3395:-. Med abonnemangsavgift och startavgift får vi en kalkyl som ser ut såhär: (299*12)+3645=7233. Det är Förvisso bara tolv månaders bindningstid, men redan där är den dyrare än min iPhone (även utan fri surf, vilket man bör ha till en N95:a). Om vi tar 24 månader istället blir kalkylen (299*24)+945=8121. Även i detta fallet är den dyrare än min iPhone.

Sen är det synd att du ger ditt omdöme nu, när du inte testat iPhone med App Store, som inte lanserats när du testade telefonen. Det är ju lite av grejen liksom...

Men men, du har ju en poäng - man kan inte göra ett "stort" test stort på riktigt om man bara ger vart exemplar 200 tecken.

Vänliga Hälsningar,
Henrik Blomqvist

Jag vet att jag kunde varit mer konstruktiv, men jag hade nyss gått av det sjunde nattpasset i rad när jag skrev det. Borde kanske hållt mig en dag till

Men men, hans snack håller inte och han borde skämmas över att kalla sig journalist.

(Hårddraget då, alltså!)

Ursprungligen av henkebarn:

Jag testade Iphone från tre veckor innan den lanserades och fram tills nu, så nog är den testad alltid. Men det ryms ingen större recension på 200 tecken.

Sen är det synd att du ger ditt omdöme nu, när du inte testat iPhone med App Store, som inte lanserats när du testade telefonen. Det är ju lite av grejen liksom...

Jag tycker det låter som om han testat den med App Store...

Läs och lär mina barn!

Skriv inte kritiska mail när ni är trötta. Det blir bara fel och cmd+z funkar inte i sådana här fall. Turligt nog representerar jag bara mig själv och ingen annan.

Nu går jag och lägger mig och glömmer det här.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-08 10:52

Jag känner alltid likadant när Macanvändare skriver till - & klagar på media. Det är lite som med pinsamma föräldrar: man skäms både & deras & sina vägar...

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-08 12:45

Testet sög ju verkligen, vilket alla test gör i kvällstidningarna. De har absolut ingen koll på vad de skriver om. Bara tråkigt att majoriteten av svenska folket tror blint på vad de än kläcker ur sig, tragiskt. Bara klaga !!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-08 17:43

Alltså läser ni Expressen så får ni nog stå ut med sådan "test". 9 fall av 10 är det troligtvis inte ens journalister utan nån jävla praktikant på 12år som har skrivit det.

Dyraste på marknaden är ju ett skämt, finns ett gäng mobiler runt 7-8000.

Hacka inte på Expressen, de gillar iPhone och har till och med en egen app.

http://tinyurl.com/5bmdgu

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-09-08 22:31
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Hacka inte på Expressen, de gillar iPhone och har till och med en egen app.

http://tinyurl.com/5bmdgu

Klart vi ska hacka på Expressen
När de skriver "stor test" och varje modell får max 200 tecken....
Tyvärr är det så när kvällstidningarna skriver "test av...." så är det ingen test. De bara skriver delar av vad som står i produktbladet för varje pryl.

Bra att de gör anpassade Iphonesidor, men det var ju inte det tråden handlade om.

Ursprungligen av kenjon:

Bra att de gör anpassade Iphonesidor, men det var ju inte det tråden handlade om.

De har gjort flera apps. Applikationer. Inte sidor.

1
Bevaka tråden