Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 8 ute nu!

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 13:19
Ursprungligen av nllub:

Nu förstår jag inte vilken du menar?

Det är andra ikonen från vänster. Såg fel.

//Rob

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-10 15:37
Ursprungligen av Robo-X:

Det är andra ikonen från vänster. Såg fel.

//Rob

Ja men jag förstår att det är den som aktiverar blandning. Men i tidigare versionen så kunde man välja under "Uppspelning" i inställningarna att blanda efter "spår", "album" och "Samlingar".. Jag hoppar från dag till dag mellan spår och albumblandning och det är den senaste inställningen jag hade. Nu verkar det som dom har tagit bort det och iTunes är fast i albumblandning :S

Ursprungligen av nllub:

Ja men jag förstår att det är den som aktiverar blandning. Men i tidigare versionen så kunde man välja under "Uppspelning" i inställningarna att blanda efter "spår", "album" och "Samlingar".. Jag hoppar från dag till dag mellan spår och albumblandning och det är den senaste inställningen jag hade. Nu verkar det som dom har tagit bort det och iTunes är fast i albumblandning :S

Händer mig också, den blandar alltid inom det första albumet i bokstavsordning efter att man startat programmet. Måste byta till listvy och välja en låt i ett annat album för att den skall börja blanda rätt. Mycket irriterande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 13:56

Såg iTunes 8 hos en kompis och det verkade som att de hade tagit bort det tidigare mittersta visningsläget, där man hade allt likadant som i listvyn fast uppdelat i album med omslaget bredvid. Istället var man tvungen att klicka på varje album i Grid View innan man såg dess innehåll ...

Innan jag vågar uppdatera själv: finns det tidigare läget på något sätt kvar?
Och kan man fortfarande ändra inställningarna för MP3/M4A-komprimering? Jag hittade inte dem i åttan.

Ursprungligen av Rajje:

Och kan man fortfarande ändra inställningarna för MP3/M4A-komprimering? Jag hittade inte dem i åttan.

Svaret på den frågan finns tidigare i tråden. Den inställningen finns kvar, men är flyttad, och ligger nu under fliken "Allmänt" i Inställningar.

Ursprungligen av Rajje:

Såg iTunes 8 hos en kompis och det verkade som att de hade tagit bort det tidigare mittersta visningsläget, där man hade allt likadant som i listvyn fast uppdelat i album med omslaget bredvid. Istället var man tvungen att klicka på varje album i Grid View innan man såg dess innehåll ...

Innan jag vågar uppdatera själv: finns det tidigare läget på något sätt kvar?

Mittersta visningsläget finns kvar, ser dock lite rörigare ut. Har du listläget igång finns en liten pil överst till vänster i rubriklisten. Trycker du på den får du fram den nya versionen av "mittenläget".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-10 17:44

Jag får inte igång genius över huvud taget. Någon annan som fått unknown error -3256 there was an error in the iTunes Store. Please try again later?

Ursprungligen av thomk:

Jag får inte igång genius över huvud taget. Någon annan som fått unknown error -3256 there was an error in the iTunes Store. Please try again later?

jag får unknown error, funkade dock med frugans itms-konto

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-10 21:25

Error 3256 verkar dyka upp mest rörande multipla högtalare som man försöker streame musik till. I detta fall löste det hela sig efter omstart av min airport express. Känns märkligt men....

Det finns en egen tråd om Airport-problemet (error 3256). Fortsätt den diskussionen där.

http://www.99.se/itunes/250730-itunes-8-0-f-r-airport-fel-3256-a.html

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-11 11:00

Jag uppdaterade till iTunes 8 förrgår och tycker att det verkade helt ok, tills jag skulle köpa en låt. Fick upp ett nytt användaravtal som jag var tvungen att godkänna där det står att man bara får handla och använda sitt inköpta material i USA (jag har ett amerikanskt konto) och att Apple kan komma att vidta åtgärder om de upptäcker att man använder sitt konto utanför USA... Det verkar ju helt sjukt om inga amerikaner ska kunna lyssna på musik eller ladda ner någon ny låt när de är ute och reser???

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-11 11:19

Störigt att de ska lägga till krafs istället för att förbättra sakerna som är bristfälliga. Går dock att stänga av iTunes music store under "Parental" (föräldrakontroll?) i inställningarna. Jag har handlat saker där och kanske kommer göra det igen, men jag vill inte få länkar dit hela tiden.

Sen så kan man ju byta store.
Det är väl knappast något som säger att om man som amerikan inte får köpa sin musik utanför landets gränser. Är det inte snarare så att man ska vara i rätt store och då använda sin nationalitets ITMS? Eller? Annars låter det väldigt märkligt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-11 14:09

Det handlar väll om vart man bor? Du kan ju inte regga ett konto hos den amerikanska affären på ett svenskt kontokort eller tvärt om..
Har man Green card och jobbar i USA, och då har ett VISA kopplat till amerikansk bank, men är svensk och enbart har svenskt medborgarskap, så handlar man väll i den amerikanska affären..

Ursprungligen av nllub:

Det handlar väll om vart man bor? Du kan ju inte regga ett konto hos den amerikanska affären på ett svenskt kontokort eller tvärt om..
Har man Green card och jobbar i USA, och då har ett VISA kopplat till amerikansk bank, men är svensk och enbart har svenskt medborgarskap, så handlar man väll i den amerikanska affären..

Förvisso förvisso.
Då är det väl så att de går vidare om icke-amerikaner handlar med amerikanska gift cards eller liknande, det var lite det som var kontentan av det hela, men uttryckte mig kanske lite korkat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-11 14:49

Men nu är Apple på gång igen med olika gränssnitts saker. Scrollbars i olika färger osv. De skärpte sig ett kort tag i och med Mac OS X 10.5 men nu är de igång igen. de kan väl hålla sina experiment inhouse?

Ursprungligen av acke:

Men nu är Apple på gång igen med olika gränssnitts saker. Scrollbars i olika färger osv. De skärpte sig ett kort tag i och med Mac OS X 10.5 men nu är de igång igen. de kan väl hålla sina experiment inhouse?

Kanske har en viss framtids-aspekt på det hela?
dvs att fler program kommer med liknande utseende... Snow Leopard *hint*
Rent spekulerande såklart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 16:16
Ursprungligen av RockyMontana:

Kanske har en viss framtids-aspekt på det hela?
dvs att fler program kommer med liknande utseende... Snow Leopard *hint*
Rent spekulerande såklart.

Ja antagligen. Inte mig emot, stålblå på mörkgrå gillar jag väldigt mycket.

Har sorteringen "pajat"? Förr sorterades albumen inom en artist efter år, nu efter bokstav på albumet. Eller är jag full? Tycker det är irriterande att man inte kan välja sorteringsrangordning själv...

Jag får en "Whitescreen" när jag försöker avsluta ibland. Har hänt ett par gånger med senaste iTunes.. Kan avsluta programmet, men det är det enda som hjälper.. Någon?

verkar vara bra

me.

ÄNTLIGEN kan man ändra sorteringsnamn för hela album, eller hela "sökrutor", på en enda gång, i stället för att tvingas klicka sig igenom låt för låt... det är den bästa förbättringen för mig.

Men Genius - hur bra är det EGENTLIGEN? Jag har 2TB i biblioteket, ca 7 500 lossless-album...det verkar ta hela natten bara att starta upp Genius. Statusdisplayen har knappt rört sig på en halvtimme nu. Är det värt det?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-13 11:09

Du har 2TB musik!!! Det tar sin tid att gå igenom allt. Låt den jobba tills den är klar.

//Rob

jag avbröt faktiskt nu, efter att den hållit på hela natten och ännu inte frustat sig igenom ens hälften! Har all musik externt på en Drobo och måste dessvärre dra ur firewiren ur MBP:n nu, så jag har inget val. Frågan är vad Genius kan hitta på i ett riktigt stort bibliotek? Jag är inte det minsta intresserad av itms-kopplingen, bara allmänt nyfiken... Men det får vänta tills jag ligger hemma orörlig i influensa eller nåt... hoppas man blir smittad tidigt i år!

Ursprungligen av Volantiz:

Hemma kör vi med ETT JÄVLA BIBLIOTEK till alla datorerna i hushållet. Tack vare iTunes. Utan plugins eller tredje parts-tjaffs. Jo, det har fungerat alldeles utmärkt ända sedan vi började köra med det för ~2 år sedan.

Jaha, hurdå? En förklaring vore fint, för alla försök har slutat med ett misslyckande. Tacksam för svar. Ärligt.

Jag har flyttat ett antal offtopic-inlägg (om hur man delar ett iTunes-bibliotek mellan flera datorer/användare) till den här tråden:

http://www.99.se/itunes/226054-hur-l-ta-anv-ndare-dela-ett-itunes-bibliotek-samtidigt.html

/Mod

Senast redigerat 2008-09-10 11:14
Bevaka tråden