Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externt ljudkort för 4000-5000

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar lite på att köpa ett nytt externt ljudkort. För tillfället har jag ett Edirol UA-25, USB 2.0. Det har tjänat mig troget i ett par år, men det har sina begränsningar när det gäller ljudkvaliteten, den orkar inte med särskilt mycket bas innan det skriker till. Det skär dessutom bort _rejält_ med dynamik vid alla typer av inspelningar.

Jag spelar inte in särskilt mycket sång eller akustiska instrument, det är främst syntar och sådant som gäller. Allting sticks in i en Mackie 1402-VLZ som är kopplad till kortet, som i sin tur är inkopplat i min Macbook Pro med Tiger och Logic Pro 8.

Vad jag letar efter är med andra ord ett kort som fokuserar mer på bra ljudkvalitet än många ingångar och bra preamps, även om det givetvis inte är en nackdel. Jag behöver även MIDI in och ut, men det brukar ju vara standard. Firewire 400/800 eller USB 2.0 spelar ingen större roll, även om jag vet att FW är populärt när det gäller ljudkort. Jag har försökt ta reda på huruvida jag har ett Agere- eller TI-chipset, men jag har inte hittat någon instruktion om hur man gör. Någon som har koll? Det är ju en del som har haft problem med Agere-chipset.

Tack på förhand.

Jag skulle rekommendera Focusrite Saffire Pro 10 I/O. Har själv ett vanligt Saffire och är meganöjd

MOTU Ultralite mkIII, smidig låda och bra kvalitet.
Annars är ju Apogee Duet ett givet val om du bara eftersöker kvalitet och inte antal kanaler.

Ett MOTU 828 MkII borde gå att få begagnat för de pengarna. Mycket bra kort! Fast Jonas W har nog rätt, om inte antal kanaler är jätteviktigt så är Apogee Duet troligen mest välljud/krona.

Tack för alla tips. Får se om det blir möjlighet till köp.

1
Bevaka tråden