Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det bara jag som är trött på iTunes Store?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Altså jag börjar bli så jävla trött på Itunes Music/Movie store.
Som DJ så vill jag ofta ha frächa låtar, tyvärr finns de ALDRIG i den svenska butiken men ALLTID i den brittiska eller Amerikanska.

Sen är det ett jävla skämt att det varken går att köpa film eller musikvideos i den Svenska storen, medans man nu kan köpa de i HD i den Amerikanska.... Vad exakt är problemet?

Om Apple och skivbolagen ryckte upp sig hade jag inte behövt ha igång min torrent-klient varenda jävla kväll, då hade jag istället köpt det jag vill ha. Men men, bolagen är uppenbarligen inte sugna på att erbjuda mig musiken på laglig väg. För jag vill inte behöva sitta och vänta på leveranser från USA som tar så lång tid att få hit att musiken är gammal innan den kommit fram!

Nu blev det rätt ett rätt gnälligt inlägg, och det skulle det vara.

Och visst, jag såg att det finns lösningen med Redeem-tricket. Men ska man behöva sitta med ebay och hålla på å krångla när man faktiskt VILL göra rätt för sig?

Senast redigerat 2008-09-16 01:53

Det är ju enkelt att skylla allt på Apple, men det är nog skivbolagen du ska prata med, det är nog dom som väljer att inte lägga ut musiken på iTunes Store i vissa länder.

Om Apple fick som dom ville så skulle vi haft ett enda stort iTunes Store för hela Europa, med musik, TV-serier samt filmer.

Ang. film och TV-serier kan jag hålla med dig, vi borde iallafall kunna få (svenska) TV-serier till iTunes, men icke, men vi vanliga människor förstår nog inte hur mycket samtal och diskussioner som sker för att sätta såna här avtal i land, vi ska vara glada att vi ens har musik, hälften av Europa har ju inte ens musik i sin iTunes Store.

När det gäller Film och TV serier i Svenska iTunes stores så är det inte Apple man ska skylla på utan de Svenska filmbolagen eller?

Här kan man verkligen fråga sig - vad fasiken håller de på med.

Det skulle verkligen vara intressant om någon kunde kolla upp varför inget händer kring detta. Ska kolla upp mina kanaler.

Är det de svenska avtalsrätterna som är problemet?

Ursprungligen av draags:

Är det de svenska avtalsrätterna som är problemet?

Snarare Europeiska, Apple vill ha en kanal för hela Europa för filmerna, men det går tydligen inte idag, men det är nåt på gång, läste en nyhet om det nånstans för ett tag sedan.

Apple tycker nog det är för mycket jobb att förhandla fram avtal för varje land.

Men som sagt, så minns nog många hur lång tid det tog för iTunes Music Store att komma hit.

Senast redigerat 2008-09-16 17:18

Är också trött på trögheten bland skiv- och filmbolag.
De verkar ju inte vilja sälja sina produkter.

Finns inga fysiska butiker som håller en hyfsad katalog.
Man måste gå via Amazon för att få tag i det man vill ha, med den väntetiden som det innebär.

Så här har det varit länge, och kommer antagligen också att fortsätta att vara...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-18 11:39
Ursprungligen av PeeMaN:

Sen är det ett jävla skämt att det varken går att köpa film eller musikvideos i den Svenska storen, medans man nu kan köpa de i HD i den Amerikanska.... Vad exakt är problemet?

Det begriper du väl att det inte är så att Apple inte vill att svenskar ska få köpa materialet? Det beror — naturligtvis, som allt annat — på licensieringsproblematik från skivbolagens och filmbolagens sida. Bolagen har licensierat innehållet till aktörer som har exklusivitetsrättigheter eller förhandsrättigheter i andra regioner, exempelvis Sverige/Europa/whatever, därför kan de inte bara släppa det hursomhelst i andra led.

Ursprungligen av Jogin:

Det begriper du väl att det inte är så att Apple inte vill att svenskar ska få köpa materialet? Det beror — naturligtvis, som allt annat — på licensieringsproblematik från skivbolagens och filmbolagens sida. Bolagen har licensierat innehållet till aktörer som har exklusivitetsrättigheter eller förhandsrättigheter i andra regioner, exempelvis Sverige/Europa/whatever, därför kan de inte bara släppa det hursomhelst i andra led.

Well, vem fel det än är, så är det SKAMLIGT. Här i Sverige sitter Piratbyrån och oj-ar sig över att folk laddar hem film, men samtidigt tjivas bolagsjävlarna med apple som har en grym plattform för att distribuera film helt legalt till oss som faktiskt vill betala för oss!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-19 09:40
Ursprungligen av PeeMaN:

Well, vem fel det än är, så är det SKAMLIGT. Här i Sverige sitter Piratbyrån och oj-ar sig över att folk laddar hem film, men samtidigt tjivas bolagsjävlarna med apple som har en grym plattform för att distribuera film helt legalt till oss som faktiskt vill betala för oss!

Skamligt vet jag inte, det är ju upp till dem att bestämma hur de vill distribuera sin film och sin musik. Du har inte någon rättighet till materialet, liksom.

Men det är åtminstonde sorgligt att filmbolagen och skivbolagen fortfarande tror och agerar efter att världen kan delas upp och avskiljas enligt nationsgränser när det gäller distribution av digitalt media. Först när de släpper den vanföreställningen så finns det en möjlighet att de tar tillbaka initiativet från piratnätverken.

Det är många andra branscher som också delar denna uppfattning — att marknader ska delas upp efter nationsgränser (snarare än, exempelvis, kulturgränser), men när produkten dessutom kan överföras digitalt så resulterar detta i piratspridning istället.

Ursprungligen av Jogin:

Skamligt vet jag inte, det är ju upp till dem att bestämma hur de vill distribuera sin film och sin musik. Du har inte någon rättighet till materialet, liksom.

Men det är åtminstonde sorgligt att filmbolagen och skivbolagen fortfarande tror och agerar efter att världen kan delas upp och avskiljas enligt nationsgränser när det gäller distribution av digitalt media. Först när de släpper den vanföreställningen så finns det en möjlighet att de tar tillbaka initiativet från piratnätverken.

Det är många andra branscher som också delar denna uppfattning — att marknader ska delas upp efter nationsgränser (snarare än, exempelvis, kulturgränser), men när produkten dessutom kan överföras digitalt så resulterar detta i piratspridning istället.

Skamligt är precis exakt vad det är. Skamligt att företrädare för skiv- och filmindustin sitter och ojar sig över att folk piratkopierar, när hela utbudet inte finns tillgängligt över hela världen. Precis som du säger. DET är skamligt!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-23 09:35
Ursprungligen av PeeMaN:

Skamligt är precis exakt vad det är. Skamligt att företrädare för skiv- och filmindustin sitter och ojar sig över att folk piratkopierar, när hela utbudet inte finns tillgängligt över hela världen. Precis som du säger. DET är skamligt!

Varför är det skamligt att de vill bestämma över hur de ska göra med det material som de själva bestämmer över?

Ursprungligen av Jogin:

Varför är det skamligt att de vill bestämma över hur de ska göra med det material som de själva bestämmer över?

Skamen ligger i att de gnäller över piratkopiering, men inte använder de medel de faktiskt har för att stävja den! Om de nu vill ha bestämma över releaser och så vidare så kan de ju stoppa alla internet-butiker från att sälja deras material till resten av världen också... Man får fanimej vara lite konsekvent!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-24 08:40
Ursprungligen av PeeMaN:

Skamen ligger i att de gnäller över piratkopiering, men inte använder de medel de faktiskt har för att stävja den! Om de nu vill ha bestämma över releaser och så vidare så kan de ju stoppa alla internet-butiker från att sälja deras material till resten av världen också... Man får fanimej vara lite konsekvent!

Jag håller med dig helt och hållet, förutom att ordet "skamligt" inte beskriver beteendet. Märkligt. Korkat. Idiotiskt. Verklighetsfrånvänt. Men inte skamligt.

Personligen så har jag inga invändningar mot piratkopiering av musik i detta läge — musikindustrin har gjort i stort sett allt de kan för att se till att deras produkt inte kan mäta sig med piratvarianten; de har själva sett till att ha sämre tillgång, sämre kvalitet och i vissa fall är den t.o.m. helt obrukbar pga DRM som slår fel.

Finns en mycket intressant artikel om hur Apple vill ha en iTunes Store för hela Europa, dock en gammal artikel:
Apple Still Hoping For Pan-Euro iTunes Store - But it is out of their hands... - Softpedia

jag tror fortfarande att det finns avtals- problem. Både i Sverige och i Europa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 09:42
Ursprungligen av PeeMaN:

Om Apple och skivbolagen ryckte upp sig hade jag inte behövt ha igång min torrent-klient varenda jävla kväll, då hade jag istället köpt det jag vill ha.

Visst lämnar svenska iTMS en hel del att önska i utbud, speciellt då i filmväg...
Men resonerar du inte lite konstigt nu?
Bara för att du inte erbjuds exakt det du vill på plats ha så är det ok inte betala för sig?
I de lägena beställer jag eller går och köper CD:n. Funkar fint.

Ursprungligen av acke:

Visst lämnar svenska iTMS en hel del att önska i utbud, speciellt då i filmväg...
Men resonerar du inte lite konstigt nu?
Bara för att du inte erbjuds exakt det du vill på plats ha så är det ok inte betala för sig?
I de lägena beställer jag eller går och köper CD:n. Funkar fint.

Som du läste i min originalpost är jag i behov av NY musik SNABBT. Varför ska det vara så in i helvete svårt att fixa musiken på laglig väg digitalt, om det nu inte är några problem att beställa och köpa den från USA på vanlig platta....

Jag _VILL_ verkligen betala för mig, men det ges ju absolut inget annat val än att tanka hem i dagsläget. Det som finns att få tag i på svenska ITMS köper jag där.

Jag säger inte att det jag gör är okej, jag säger bara att jag inte har något val...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-24 23:41
Ursprungligen av PeeMaN:

Som du läste i min originalpost är jag i behov av NY musik SNABBT. Varför ska det vara så in i helvete svårt att fixa musiken på laglig väg digitalt, om det nu inte är några problem att beställa och köpa den från USA på vanlig platta....

Jag _VILL_ verkligen betala för mig, men det ges ju absolut inget annat val än att tanka hem i dagsläget. Det som finns att få tag i på svenska ITMS köper jag där.

Jag säger inte att det jag gör är okej, jag säger bara att jag inte har något val...

Jo jag hajar att du säger att du är i behov NY musik SNABBT och du tycker dig inte ha något val.
Jag menar att det du tänker på ett lite konstigt sätt. Inte som att det är luft eller mat vi pratar om. Anledningen till att du vill ha sakerna SNABBT är att du har vant dig vid att ladda ned och inte betala för din musik. Valet är väl att vänta på att CD-skivan kommer i brevlådan så visst har du ett val.
Men jag förstår dig på ett sätt. Inte som att jag är något fan av musikbolagen direkt som är ett gäng pengakåta bakåtsträvare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-24 08:49

PeeMan, du kan ju regga ett konto i Amerikanska iTunes store, har bara det själv idag

Ursprungligen av Tangen:

PeeMan, du kan ju regga ett konto i Amerikanska iTunes store, har bara det själv idag

Jo, men jag ska ju inte behöva sitta och deala till mig giftcards på ebay liksom.
Sen är det ju lika lite "okej" att göra det som att ladda hem musik den olagliga vägen, iaf om man läser användarvillkoren.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jo, men jag ska ju inte behöva sitta och deala till mig giftcards på ebay liksom.
Sen är det ju lika lite "okej" att göra det som att ladda hem musik den olagliga vägen, iaf om man läser användarvillkoren.

Lite mer okej är det allt. Att ladda hem musik är olagligt. Att köpa från USiTS är bara ett brott mot användaravtalet. Det är lite skillnad tycker jag iaf...

Sen belastar det mitt samvete mindre, rent moraliskt, också..

1
Bevaka tråden