Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 8 och Genius

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-17 22:02

Har du syncat din iPhone i iTunes 8 EFTER att du har aktiverat Genius?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 23:17
Ursprungligen av kainen:

Har du syncat din iPhone i iTunes 8 EFTER att du har aktiverat Genius?

japp det har jag också gjort. Asså det är bara till att synka helt vanligt va? eller synkar man på något speciellt sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 12:51

Måste säga att jag var ruskigt skeptisk till Genius. "Jaha, ännu en funktion som lovar att den förstår din musiksmak, men som funkar som skit i praktiken". Men oj så fel jag hade!
Nu har den scannat mina 13 240 låtar, och det här med "rediscover Your music" funkar faktiskt hur jäkla bra som helst! Jag är såld på funktionen. Jag undrar hur den där algoritmen funkar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-19 13:20
Ursprungligen av Glaader:

Nu har den scannat mina 13 240 låtar, och det här med "rediscover Your music" funkar faktiskt hur jäkla bra som helst! Jag är såld på funktionen. Jag undrar hur den där algoritmen funkar.

Den jämför dina låtsamlingar med andras låtsamlingar. Förmodligen ungefär lika som Amazon.com gör när de tipsar dig om böcker som du förmodligen gillar, baserat på de böcker du köpt tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 14:39
Ursprungligen av Jogin:

Den jämför dina låtsamlingar med andras låtsamlingar. Förmodligen ungefär lika som Amazon.com gör när de tipsar dig om böcker som du förmodligen gillar, baserat på de böcker du köpt tidigare.

Nja, är det så simpelt? Det brukar nämligen funka uselt.

Genius funkar av någon anledning bra.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-20 14:40
Ursprungligen av Glaader:

Nja, är det så simpelt? Det brukar nämligen funka uselt.

Genius funkar av någon anledning bra.

Det är inte simpelt.

Ursprungligen av Glaader:

Måste säga att jag var ruskigt skeptisk till Genius. "Jaha, ännu en funktion som lovar att den förstår din musiksmak, men som funkar som skit i praktiken". Men oj så fel jag hade!
Nu har den scannat mina 13 240 låtar, och det här med "rediscover Your music" funkar faktiskt hur jäkla bra som helst! Jag är såld på funktionen. Jag undrar hur den där algoritmen funkar.

http://www.joyoftech.com/joyoftech/joyimages/1150.gif

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-21 16:19
Ursprungligen av Oasis:

japp det har jag också gjort. Asså det är bara till att synka helt vanligt va? eller synkar man på något speciellt sätt?

Helt vanligt...
Du har inte fått det att fungera ännu?
Kan du ladda ner program från Appstore direkt i telefonen?
Har du loggat in med ditt konto på iTunes på din telefon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 13:00
Ursprungligen av kainen:

Helt vanligt...
Du har inte fått det att fungera ännu?
Kan du ladda ner program från Appstore direkt i telefonen?
Har du loggat in med ditt konto på iTunes på din telefon?

japp, kan göra allt det där.

för att sammanfatta: har en iphone 2.1 som jag vill skapa genius-spellistor med. Kan skapa genius i itunes men INTE i iphonen, får en pop-up som säger "du måste aktivera genius i itunes" när jag försöker skapa genius i iphone. men om jag kan skapa genius i itunes så är det väl aktiverat? missar jag något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 15:28
Ursprungligen av Oasis:

japp, kan göra allt det där.

för att sammanfatta: har en iphone 2.1 som jag vill skapa genius-spellistor med. Kan skapa genius i itunes men INTE i iphonen, får en pop-up som säger "du måste aktivera genius i itunes" när jag försöker skapa genius i iphone. men om jag kan skapa genius i itunes så är det väl aktiverat? missar jag något?

Du måste även synka telefonen med itunes efter att du har slagit på genius och den har indexerat allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 16:33
Ursprungligen av ntity:

Du måste även synka telefonen med itunes efter att du har slagit på genius och den har indexerat allt.

synkat den många ggr med itunes nu.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-23 16:39
Ursprungligen av Oasis:

synkat den många ggr med itunes nu.

Ja, men har du uppdaterat telefonens mjukvara?

Ursprungligen av Jogin:

Ja, men har du uppdaterat telefonens mjukvara?

Om du läst kommentaren ovanför så hade du sett att han har gjort det.

Den funkar sådär, men jag använder Genius hela tiden. Blir bättre än shuffle eller att fixa on-the-go-spellistor. Jag har väl typ 8gig musik i burken, men jag tycker det är ungefär samma låtar som slumpas fram hela tiden. Vissa, särskilt nya, plattor tar den aldrig med låtar ifrån.

Men jag är positiv, även om "genius" kanske är ett lite starkt epitet...

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-23 15:05

Jag tror inte du har missat någonting, jag uppdaterade till iTunes 8, aktiverade genius, uppdaterade firmware till 2.1 på telefonen och sedan fungerade det.

Prova settings/general/reset/Reset all settings på telefonen och se om det fungerar efter det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 16:33
Ursprungligen av kainen:

Jag tror inte du har missat någonting, jag uppdaterade till iTunes 8, aktiverade genius, uppdaterade firmware till 2.1 på telefonen och sedan fungerade det.

Prova settings/general/reset/Reset all settings på telefonen och se om det fungerar efter det?

kan det vara det att jag aktiverade genius innan jag uppdaterade telefonen till 2.1? gjorde jag det kanske i fel ordning?

  • Medlem
  • 2008-09-24 13:10

testade Genius idag för första gången...lite kul...valde Black and Gold med Sam Sparro, en dance house låt.fick upp 25 låtar bla med:
paris hilton, sugarbabes, linkin park, queens of the stoneage, girls aloud, madonna, n sync, panic at the disco och westlife.......

väntar tills den blivit bättre på att söka som det stod att den skulle göra...

får dock itne alla låtar att funka med genius,

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-11-12 12:34

Endast köpta låtar med genius?

Hej, Har precis skaffat en Ipod Classic 120GB och skulle vilja använda Genius.
Kan någon förklara hur den funkar?
Kan den bara pussla ihop låtar man köpt från Itunes? Vilken låt jag än tar, rippad som lånad eller nedtagen så känner den inte igen någonting,, har testat Eva Cassidy, Kaiser Chiefs, Pink Floyd men den känner inte igen ngt.... hjälp!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-11-11 17:32

Hej, Har precis skaffat en Ipod 120GB och skulle vilja använda Genius.
Kan någon förklara hur den funkar?
Kan den bara pussla ihop låtar man köpt från Itunes? Vilken låt jag än tar, rippad som lånad eller nedtagen så känner den inte igen någonting,, har testat Eva Cassidy, Kaiser Chiefs, Pink Floyd men den känner inte igen ngt.... hjälp!

Senast redigerat 2008-11-12 11:00
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-11-11 21:54

Då får du nog skapa Geniusspellistor i iTunes och synka dem med podden. De gamla poddarna har väl inget stöd för genius.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-11-12 10:57

Nu förstår jag inte, gammal podd. den här är sprillans Ipod Classic 120gb med genuis, coverflow & allt.
Vilken låt jag än väljer så föreslår den att jag skall välja en annan låt.
Försökt göra spellista i Itunes med genius med samma svar...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-12 14:09

Har du aktiverat Genius i iTunes på datorn?
(Du behöver ett iTunes-konto, och det kan ta ett tag för den att gå igenom alla dina låtar).

Genius kan "pussla ihop" såväl köpta som rippade och nedladdade låtar.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-11-13 11:16

Jupp, har aktiverat i datorn, fixat Itunes konto, låtarna är avscannade men vilken låt jag än väljer så säger den bara att jag skall testa med en annan låt...
Det står ju även att man ska hålla nere knappen på sin ipod för att via den fixa en genius playlist men det enda som dyker upp då är On the go alternativet..

Skulle verkligen vara kul om jag fick det att funka

*Dödgräver lite*

Jag gillar idén med genius. Inte för att jag hittar nått nytt genom deras tips utan mer att använda mig av Genius-blandingen. Dock så stör jag mig på att jag inte kan påverkar om nått är felaktigt eller har jag missuppfattat det?

Tex. i min blandning som heter så fint som "AOR klassisk rockblandning" så finns Queen, Journey och Pink Floyd med, fine det funkar MEN vad gör punkbandet After the Fall där? Alla taggar är rätt osv. Är det så illa att det finns ett annat band som heter After the Fall som kör rock men då är det galet dåligt gjort utval. Sen kan man undra varför det finns en blandning som heter "Kareoke- och cover-blandning" när det inte alls är covers och framför allt inte kareoke

ja jävlar

Bevaka tråden