Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny CPU-kylare - vilken av dem?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle uppskatta om någon som vet lite mer än mig, kunde hjälpa mig att bestämma mig mellan vilka av dessa som skulle funka bäst.
Trött på fläktandet i studion nu, så beredd o lägga ut lite mer klirr på en ny kylare denna omgång.

WEBHALLEN.com [Noctua NH-C12P CPU-Kylare - Socket 775 / AM2 / AM2+]
WEBHALLEN.com [Noctua NH-U12P CPU-Kylare - Socket 775 / AM2 / AM2+]
WEBHALLEN.com [Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet CPU-Kylare - Socket AM2/754/775/939/940]

Eller kanske något annat förslag?
Själv är jag rätt sugen på länk #1

Jag bev nyligen tipsad om den sista, runda, av en som just researchat ordentligt på området.

Åh fasen. Jag har alltid kört zalman, men har ett som påminner om det sistnämnda redan, o det låter en hel del. dock är det inte samma, så detta kanske är helt annorlunda!
Blir ju billigare iaf..

Då vare beställt.

Hehe vilken blev det då? Sökte lite snabbt på den som jag blev rekommenderad nu och det verkar ju var lite blandade åsikter!

Jo åsikterna känns blandade, men jag bestämde mig för den du vart tipsad om iaf. Jämförde reviews med de andra, o då verkade nog zalman lite tyngre. Pulsewidth o allt den har..blir nog bra!

jo, kan tänka mig att dom som anser att den är högljudd gärna överklockar marknadens fetaste cpu.. tricket är ju också att ha en sval propp från början så fläkten inte går för fullt.

hur gick det sen - en liten review?

Jodå, den lyser flashigt grönt, o är mycket tystare än min förra!
Men eftersom min dator fortf är pajj, så kan jag inte testa den fullt ut ännu.

En dag så bara frös hela burken, bootar inte upp längre, även om fläktar går igång osv.
Bytt ut moderkort, PSU, o testat utan gfx kort, o med bara ett av mina RAM åt gången - dock same story. Ska skicka iväg CPU nu härnäst, o hålla tummarna rejält. För nu finns de fan inget mer o byta ut!

Bara för jag sa det, så lyckades jag identifiera problemet, o kan äntligen testa fläkten lite mer grundligt.
Q-fan är himla fint, den är riktigt låg i volym, och håller tempen sjukt bra. Jämfört med min förra zalman så ligger tempen nästan 20 grader lägre!
Gillar att den ökar farten i fläkten av sig självt när det behövs, o vice verse.
Var lite oväntat att fläkten är vänd åt sidan utåt mot chassifläkten, istället för rakt ut från CPU:n som det annars brukar vara. Känns som det är ett smart drag av zalman.
Sen är det gröna skenet rätt sci fi på nåt sätt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-04 23:50

Vad var fel på datorn?

Ett av RAM-minnena felade. Dock så testade jag dem med förra moderkortet, o ingen skillnad gjordes. Med nya moderkortet, så funkade ett av minnena, medans det andra fick datorn att helt enkelt inte boota upp. Jag som skulle skicka iväg CPU:n imorgon, är glad att jag slapp det!
Datorns vägar äro outgrundliga..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-05 07:56

bra att det gick att lokalisera
→ jag trykte i linux i mina burkar och dessa blev klart mkt mer alerta av det

Senast redigerat 2008-09-05 08:09

Ah shysst, åter ju utmärkt. Lite lustigt, att exakt samma sak hände en maskin här på jobbet igår! inte ett blipp eller nån bild ut men fläktar snurrade.. det var nätagget i det fallet.. plus att systemdisken dessutom verkar fått stryk av det iofs. MEN, såg igår att det satt en sån fläkt i den, iaf likadan så det är nog samma. Tänkte på att den lät lite men den gick på fullt då, antar att den börjar så när ingen hunnit säga åt den att slappna av.

Haha man skulle komma ihåg trådarna bättre.. satt och svettades igår när alla nya delar anlänt och jag inte fick ett ens till liv i det mer än snurrande fläktar. Visade sig vara samma problem - ena minnet kaputt. Har dock ett problem till, zalman-fläkten, (densamma fast den lyser blått) vägrar lyda q-fan så den blåser på i nästan 3000 RPM hela tiden. Verkar inte ovanligt heller, nån sa att dom fixat det i senaste bios så jag flashade om men inget hjälper.

Va lustigt olustigt!
Tur att min Q-Fan verkar funka då, inte haft nåt mer strul än så länge - ta i trä.
Lycka till med grejerna, du lär ju få tebax på garantin iaf.

Tackar jo minnet ska inte vara nåt problem. Hade klantat mig på fläktköpet - nya asus moderkort med 4 pinnars kontakt för cpu-fläkten kräver likadan kontakt på fläkten för att kunna styra rpm tydligen.. skitlarvigt. Zalmanen finns i två varianter och jag valde visst fel. Å andra sidan följde med en manuell ratt så jag kan vrida ner den med den och låta den gå lugnt för jämnan.. tror den klarar sig gott på det, är väl bara att hålla ögonen öppna på temperaturen i början.

1
Bevaka tråden