Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skall jag göra med min AppleTV?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kommer inom en månad ha en ny 42" TV, DVD'n kopplad dit, DigitalBoxen är inbyggd och i samma veva blir det en Airport Extreme (för att öka farten i nätet)

Så står den där då.. en Splajders ny ATV, kopplad till TV'n.

Vad skall man då göra? Några måsten? typ Installera ngn hackvara som gör att den spelar allt. Lägga in ngt annat?

Vad att tänka på? Vad är NoNo....?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-04-27 21:06

Vad är det för 42:a du köpt? Jag har vänner som haft problem med Samsung.:(

Ursprungligen av onnyt:

Vad är det för 42:a du köpt? Jag har vänner som haft problem med Samsung.:(

Det blir en Panasonic TH-42PX70 på tips från medlemmar här på 99.se

Kolla inmin FAQ som jag har börjat på. Där står bland annat saker om filstöd osv!
Ställ gärna frågor i FAQ:en som vi andra kan svara på om du vill!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-28 17:56

Bara köpa VisualHub och börja konvertera alla DivX
Det tog ett tag kan jag säga. Har ännu ej lyckats få till HD, men det kommer väl. Jag har 9 säsonger X-Files att ta mig igenom först innan jag börjar bry mig

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-04-28 20:53

Hoppas du satsar på Panasonic TH-42PX80 istället, det är uppgraderingen på PX70 för samma pengar. Förövrigt den prisvärdaste TV'n på marknaden

Ursprungligen av badmojo:

Hoppas du satsar på Panasonic TH-42PX80 istället, det är uppgraderingen på PX70 för samma pengar. Förövrigt den prisvärdaste TV'n på marknaden

OK, vad är skillnaden?

Goflorp: Här kan du kika vad som skiljer de bägge. Jag har en PX70 själv, och den är verkligen jättebra. Satsa på en PX80 du, kan garantera dej att du inte kommer att ångra det!

Vad har du gjort med din AppleTv nu då, Goflorp?

projektet är lagt på is faktiskt.
Tv'n hänger på väggen. Det blev en Time Capsule istället för en APE.

Andra kostnader i samband med flytten skenade iväg rätt bra.

Men senare i höst skall det bli en ATV.
Så trött på att leta skivor - ofta med nån repa på exakt fel ställe...

Är det inte i huvudsak filmen som är intressant kan jag varmt rekommendera en AirPort Express med AirTunes.

det är filmerna som gäller...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-16 07:24

Har inte hackat min ATV. Jag konverterar alla filmer till rätt format för ATV mfl, det tar en stund men jag har aldrig känt mig stressad över att se en film som ligger i konverteringskön. Fördelen med att konvertera till "rätt" format är att vi kan ha dom i våra iPods och iPhones också

Ursprungligen av MatsOlov:

Har inte hackat min ATV. Jag konverterar alla filmer till rätt format för ATV mfl, det tar en stund men jag har aldrig känt mig stressad över att se en film som ligger i konverteringskön. Fördelen med att konvertera till "rätt" format är att vi kan ha dom i våra iPods och iPhones också

Jag med, konverterar allt så det funkar till Apple TV och iPhone

Tar en bra stund som du säger, och en hel del pill, men det är kul att se ett snyggt organiserat album på iTunes och sin Apple TV.

Jag använder Handbrake, Viusal Hub, MetaX, samt Quicktime ibland.

Ett tips om ni vill ha omslag till filmer och TV-serier i iTunes: Get Video Artwork

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-16 11:14

Jag använder förutom de ovan nämnda även RoadMovie till konvertering.

Vad kör ni för inställning i Handbrake då?
Jag har ett 40tal konserter/live dvd's som jag kört i Handbrake (Apple TV present), men dom går inte att se i min iPhone..

Det enklaste sättet hade ju varit att konvertera om alla filer till mindre "iPhone" anpassade fimer, men jag hittar inget alternativ i VisualHub, där man kan behålla alla kapitel.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-24 15:15
Ursprungligen av jonas.larsson:

Vad kör ni för inställning i Handbrake då?
Jag har ett 40tal konserter/live dvd's som jag kört i Handbrake (Apple TV present), men dom går inte att se i min iPhone..

Det enklaste sättet hade ju varit att konvertera om alla filer till mindre "iPhone" anpassade fimer, men jag hittar inget alternativ i VisualHub, där man kan behålla alla kapitel.

Men om man komprimerar ner i så låga format måste bildkvalitén försämras markant och varför jaga som en idiot efter bästa skärmen (TV) om man ändå har crap-iga filmfiler gällande storlek?
Jag vill JÄTTEGÄRNA samla all film osv. Har bl.a. över 1Tb musik i flac-format som jag numera kan hantera via iTunes. Detta ligger på en extern hd. Hoppas det finns ngt mac-igt sätt att få film, musik och övriga media att lira ... Är det ATV som är "hjärnan" i en sådan setup? Eller måste man ha XBMC? Känns rätt pc faktiskt! O:-)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-28 12:42

Här var det lugnt ...

Läste precis en test i M3 där man tittar på mediamaskiner och där är ATV med. Rubriken är Äppelskrutt och betyget är en 1:a. Vågar man köpa en sådan produkt? Ge mig gärna respons! Känner behov av att bolla det här med er som är i gång med ATV.

Tacksam för svar!

Ursprungligen av Ricard:

Här var det lugnt ...

Läste precis en test i M3 där man tittar på mediamaskiner och där är ATV med. Rubriken är Äppelskrutt och betyget är en 1:a. Vågar man köpa en sådan produkt? Ge mig gärna respons! Känner behov av att bolla det här med er som är i gång med ATV.

Tacksam för svar!

Såklart. Men kålhuvena på M3 gnäller väl på at den inte passar ihop med Vista eller att den inte tar fulnedladdade DIVX-AVI-MÖG-filmer eller ngt annat liknande.
Dessutom är den ju snygg, något som ingen Pc-testare kan tåla, alla saker måste ju vara äckligt fula, med 25 klistermärken och knarrande skal på....helst i svart pianolack.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-28 20:48

Hej på er MatsOlov och Goflorp!

Inledningsvis vill jag göra klart att jag sedan jag lämnade PC-träsket för 4 år sedan aldrig kommer att ge mig in i det igen. Jag har aldrig "sett mig tillbaka" och så kommer det förbli. Jag är säkert lika mac-frälst som någon annan av alla er i detta fora.

Innan jag fortsätter måste jag bara få klart en sak - är det så att ATV enbart spelar film som man köpt via iTS? Vad gör jag med mina 300 DVD-skivor? Hur löser ni det?

Min tanke är att lägga in alla cd-skivor i iTunes. Jag har, som jag redan skrivit, en hel del musik som är kodad till flac vilket inte är ngt problem med insticket "Fluke". Vidare vill jag lägga in all film. Tanken är enkel. All media digital. Löser jag det med en ATV?

Tack för all hjälp ni ger!

ps. "MÖG-filmer ... Haha! Du är för skön! Garanterat skåning för jag har aldrig hört detta mitt favvoskånkaord av ngr andra än skåningar! Gött snack! ds.

Ursprungligen av Ricard:

Hej på er MatsOlov och Goflorp!

Inledningsvis vill jag göra klart att jag sedan jag lämnade PC-träsket för 4 år sedan aldrig kommer att ge mig in i det igen. Jag har aldrig "sett mig tillbaka" och så kommer det förbli. Jag är säkert lika mac-frälst som någon annan av alla er i detta fora.

Innan jag fortsätter måste jag bara få klart en sak - är det så att ATV enbart spelar film som man köpt via iTS? Vad gör jag med mina 300 DVD-skivor? Hur löser ni det?

Nej. Allt du kan spela upp i iTunes kan spelas upp i AppleTv. Så rippa dina DVD-skivor med till exempel VisualHub till rätt format och lägg dem i ditt iTunes-bibliotek.

När det gäller Flac blir det lite värre utan att hacka. Kolla in Apple TV Hacks

Ursprungligen av henkebarn:

Nej. Allt du kan spela upp i iTunes kan spelas upp i AppleTv. Så rippa dina DVD-skivor med till exempel VisualHub till rätt format och lägg dem i ditt iTunes-bibliotek.

När det gäller Flac blir det lite värre utan att hacka. Kolla in Apple TV Hacks

VisualHub tycks vara nedlagt :

"VisualHub, AudialHub, and iSquint have been discontinued."
Techspansion

Handbrake (som nämns ovan) kommer i kommande version kunna göra "allt" som VisualHub kunde, och lite till. Man kan redan ladda ner en beta av Handbrake som har de funktionerna.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-07 18:06
Ursprungligen av henkebarn:

När det gäller Flac blir det lite värre utan att hacka. Kolla in Apple TV Hacks

Eller så tar man hem Fluke så är det löst.
Titta här:

Ursprungligen av Ricard:

Eller så tar man hem Fluke så är det löst.
Titta här:

Är inte AAC lika bra som FLAC?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-07 21:00
Ursprungligen av henkebarn:

Är inte AAC lika bra som FLAC?

ACC är att jämföra med mp3 gällande kvalle. ALLT är en smaksak men för egen del vill jag komma från komprimeringar. Utrymmet är inte ett problem längre med dagens hårddiskpriser. Därför kör jag ett losslessformat, alltså ett format där jag inte tappar i ngn parameter. Det är i korthet orsaken till varför jag valt FLAC ...

Ursprungligen av Ricard:

ACC är att jämföra med mp3 gällande kvalle. ALLT är en smaksak men för egen del vill jag komma från komprimeringar. Utrymmet är inte ett problem längre med dagens hårddiskpriser. Därför kör jag ett losslessformat, alltså ett format där jag inte tappar i ngn parameter. Det är i korthet orsaken till varför jag valt FLAC ...

Tack för utförligt svar, även om min fråga var OT.

Ursprungligen av Ricard:

ACC är att jämföra med mp3 gällande kvalle. ALLT är en smaksak men för egen del vill jag komma från komprimeringar. Utrymmet är inte ett problem längre med dagens hårddiskpriser. Därför kör jag ett losslessformat, alltså ett format där jag inte tappar i ngn parameter. Det är i korthet orsaken till varför jag valt FLAC ...

Nu tycker väl jag ACC är betydligt bättre än mp3 i ljudkvalité men jag förstår vad du menar och varför du helst vill lagra i ett losslessformat.
Hade du istället valt Apple Lossless som format så hade det hela varit löst eftersom det är ett standardformat för Quicktime, iTunes, iPod, iPhone och även ATV.
Nu är ju fördelen just med ett losslessformat att man kan byta format utan kvalitetsförlust så än är det inte försent...

Är på G att skaffa en ATV. Några frågor:
1. Hur lång tid tar det (ca) att konvertera en 700MB stor fil?
2. Finns det någon typ av material som inte brukar fungera att konvertera?

Tacksam för svar

Ursprungligen av MagnusB:

Är på G att skaffa en ATV. Några frågor:
1. Hur lång tid tar det (ca) att konvertera en 700MB stor fil?
2. Finns det någon typ av material som inte brukar fungera att konvertera?

Tacksam för svar

Med VisualHub tar det väl cirka 1,5h. Men det beror väldigt mycket på hur hög kvalitet du önskar.

Bevaka tråden